• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1216)
سه شنبه 22/4/1389 - 0:3 -0 تشکر 211113
*معرفی انتظار غلط و صحیح از منظر رهبر كبیر انقلاب اسلامی*

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

كم كم داریم به نیمه شعبان نزیدك میشیم.و باید خودمون را برای این روز خجسته اماده كنیم.

در این بحث قصد داریم فرموده های امام خمینی (ره)درباره انتظار صحیح و انتظار غلط در قالب مقاله خدمت شما عزیزان قرار دهیم.

موفق و موید باشید.

یا حق

سه شنبه 22/4/1389 - 0:6 - 0 تشکر 211116

انتظار به معنای غلط از نگاه رهبر كبیر انقلاب اسلامی

امام خمینی (رحمه الله) به چندین برداشت ناصحیح از انتظار اشاره فرموده است که هر یک به طور جداگانه ذکر می شود:

1 ـ عده ای انتظار را در این می بینند که برای تعجیل در ظهور امام زمان دعا کنند. این گروه ضمن عمل به تکالیف دینی خود، نسبت به آن چه از خطاها و معصیت ها در جامعه می بینند امر به معروف هم می کنند ولی هیچ اقدام عملی برای محو ظلم و ستم انجام نمی دهند:


«بعضی انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (علیه السلام) را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آن ها را که من سابقاً می شناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب (علیه السلام) بود. این ها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می کردند و نهی از منکر هم می کردند و امر به معروف هم می کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند نبودند.» [1] .

2 ـ عده ای فکر می کنند انتظار آنست که بنشینند و دعا کنند تا حضرت بیاید و خودش به مسایل رسیدگی کند. این عده گرچه به تکالیف فردی خود عمل می کنند ولی نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت هستند. امام (رحمه الله) درباره این گروه و تفکرشان فرموده است:

«یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می گذرد، بر ملّت ما چه می گذرد، به این چیزها ما کار نداشته باشیم، ما تکلیف های خودمان را عمل می کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند انشاء الله درست می کنند. دیگر ما تکلیفی نداریم. تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آن چه در دنیا می گذرد یا در مملکت خودمان می گذرد نداشته باشیم. اینها هم یک دسته ای، مردمی بودند که صالح بودند». [2] .

پی نوشت ها:

خمینی، [امام] سید روح الله، صحیفه امام، ج 21، ص 13.

[2] همان، ص 14 و 13.

سه شنبه 22/4/1389 - 0:8 - 0 تشکر 211118

ـ عده ای گمان می کنند انتظار آنست که منتظر بمانیم جهان را ظلم و جور فرا بگیرد تا حضرت بیاید. این گروه مخالف امر به معروف و نهی از منکر بوده و آن را مغایر انتظار می دانند.

«یک دسته ای می گفتند که خوب! باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند. گناه ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.» [3] .

4 ـ دسته ای دیگر فکر می کنند انتظار آنست که به گناه دامن بزنیم و دیگران را نیز به معصیت تشویق نماییم.

«یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند: باید دامن زد به گناه ها دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (علیه السلام) تشریف بیاورند. این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته منحرف هایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند. منحرف هایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند». [4] .

حضرت امام (رحمه الله) تأکید می نماید که دو دسته ی اول، انسان های سالم و صالحی هستند ولی تفکرشان غلط است، اما دسته ی اخیر، هم تفکرشان باطل است و هم خود منحرف یا ساده لوح هستند. هم چنین ایشان می فرماید: «انتظار به معنای غلط ساخته دست سیاسیون است تا مسلمین را از سیاست دور نگهدارند.» [5] .

پی نوشت ها :

[3] پیشین، ص 14.

[4] پیشین.

[5] پیشین، ص 15.

سه شنبه 22/4/1389 - 0:15 - 0 تشکر 211119

انتظار به معنای صحیح

پس از بیان برداشت های انحرافی انتظار، اینک نوبت آن است که معنای حقیقی و سازنده ی انتظار از دیدگاه امام خمینی (رحمه الله) ذکر شود. از نظر ایشان انتظار به تنهایی کفایت نمی کند:

«همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمی شود بلکه با وضعی که بسیاری دارند انتظار نیست.» [1] .

از نظر امام راحل (رحمه الله) منتظر باید اعمالی را انجام دهد و شرایطی را تحصیل نماید تا انتظار حقیقتاً صدق نماید، در غیر این صورت صرف یک ادعاست. اعمالی که منتظران باید انجام دهند چنین است:

1 ـ خود سازی

بخش قابل توجهی از سخنان مرحوم امام (رحمه الله)، راجع به اینست که منتظر باید پیوسته خود را در محضر امام زمان و خدا ببیند و معصیت نکند. به نظر او تزکیه ی نفس لازمه ی انتظار است:

«شما الآن تحت نظر خدا و تحت نظر امام زمان (علیه السلام) هستید. ملائکه شما را مراقبت می کنند، نامه اعمال شما را به امام زمان (علیه السلام) عرضه می دارند.» [2] .

«حالا ببینید که تحت مراقبت هستید. نامه اعمال ما می رود پیش امام زمان (علیه السلام) هفته ای دو دفعه (به حسب روایت). من می ترسم ما که ادعای این را داریم که تبع این بزرگوار هستیم، شیعه این بزرگوار هستیم، اگر نامه اعمال را ببیند و می بیند تحت مراقبت خداست نعوذبالله شرمنده بشود... نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان (علیه السلام) یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان (علیه السلام) باشد. مراقبت کنید از خودتان، پاسداری کنید از خودتان...» [3] .

«اگر یک وقت نامه عمل یک روحانی را بردند و به امام زمان (علیه السلام) دادند و آن ملائکه الهی که بردند دادند، گفتند که این هم روحانی شماست، این ها پاسداران اسلام شما، و امام زمان خجالت بکشد ـ نعوذبالله.» [4] .

این که اعمال ما زیر نظر ائمه هست یا این که اعمال ما به آن ها عرضه می شود ریشه ی قرآنی و نیز روایی دارد. در قرآن آمده است:

اعمَلوا فسیَری اللهُ عملَکم و رسولُه و المؤمنون [5] عمل کنید زود است ببیند خدا کردار شما را و پیمبرش و مؤمنان.

در روایت ها آمده که مقصود از «مؤمنون» ائمّه ی معصوم هستند. [6] پس خدا، رسول و امامان اعمال ما را می بینند. علاوه بر آن، نامه ی عمل ما هم به محضر آنان برده می شود.

از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است: «أَما علمت أنّا معاشر الائمّة تُعرض علینا اعمال شیعتنا صباحاً و مساءاً؟» [7] آیا نمی دانی اعمال شیعیان ما هر صبح و عصر بر ما امامان عرضه می گردد؟

2 ـ پاک سازی (جامعه)

مقصود از پاک سازی مبارزه با مظاهر گناه و پلیدی است. منتظر باید تلاش کند جامعه را از ظلم و ستم پاک نماید و این شرط انتظار است. او باید برای رضای خدا، بر علیه زشتی ها قیام نماید.

«امیدوارم که ما همه... به آن وظایفی که اسلام، قرآن، تحت لوای حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) برای ما تعیین فرموده اند عمل کنیم و صورت ها را محتوای واقعی به آن بدهیم و الفاظ را معانی حقیقی، شاید این وصفی که برای حضرت صاحب (علیه السلام) ذکر شده است دنبال همین آیه شریفه که می فرماید که: قل انّما أعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی [8] همان قیام آن شخص واحد است و همه قیام ها باید دنبال آن قیام باشد. خدای تبارک و تعالی می فرماید که: من فقط یک موعظه دارم به شما (قل انّما أعظکم بواحدة) به امت بگو که فقط من یک موعظه دارم به شما و آن موعظه این است که قیام کنید و قیام لله باشد، قیام لله کنید. البته آن حضرت قیام لله می فرمایند و آن للّهی که و آن خلوصی که برای ایشان هست برای دیگران نیست. لکن شیعه های بزرگوار آن حضرت هم باید پیروی از او بکنند در این که قیام کنند برای خدا.» [9] .

«به همه ما تکلیف است که باید مقابله کنیم با این دستگاه های ظالم خصوصاً دستگاه هایی که با اساس مخالفند.» [10] .

حضرت امام (رحمه الله) هم چنین درباره ی کسانی که می گویند: «من که دلم بیشتر نسوخته به اسلام از حضرت صاحب (علیه السلام)، خوب ایشان هم که می بینند این را، خود ایشان بیایند، چرا من بکنم؟» می فرماید: «این اشخاص می خواهند از تکلیف شانه خالی کنند این منطق اشخاصی است که می خواهند از زیر بار در بروند. اسلام این ها را نمی پذیرد. اسلام این ها را به هیچ چیز نمی شمرد...» [11] .

بر اساس ادله ی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر باید بر علیه مظاهر فساد و پلیدی مبارزه کرد و زمینه را برای ظهور حضرت فراهم نمود. [12] .

3ـ آماده سازی

سومین وظیفه ی منتظر آنست که خود و جامعه را برای ظهور امام زمان و یاری او آماده نماید. «آمادگی و آماده سازی» از لوازم انتظار به معنای حقیقی کلمه است.

«ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم. کار را همچو بکنیم که مهیّا بشود عالم برای آمدن حضرت (علیه السلام)». [13] .

«در بعضی روایات ـ که من حالا نمی دانم صحّت و سقمش راـ هست که یکی از چیزهای مستحب این است که مؤمنین در حال انتظار اسلحه هم داشته باشند، اسلحه مهیّا، نه این که اسلحه را بگذارند کنار و بنشینند منتظر. اسلحه داشته باشند برای این که با ظلم مقابله کنند، با جور مقابله کنند. تکلیف است، نهی از منکر است. به همه ما تکلیف است که باید مقابله کنیم...» [14] .

در مورد آماده بودن منتظر، روایت زیر نقل می شود:

«عن ابی بصیر قال: قال ابوعبدالله (علیه السلام): لیعدّ [نّ] احدکم لخروج القائم ولو سهماً، فانّ الله اذا علم ذلک من نیّته رجوت لأن یُنسئ فی عمره حتی یدرکه، و یکون من اعوانه و انصاره». [15] .

پس صرف این که کسی بگوید من در انتظار حضرت مهدی (عج) هستم، او منتظر شناخته نمی شود، بلکه باید شرط های سه گانه ی آن، یعنی خودسازی، پاک سازی و آماده سازی را نیز تحصیل نماید. به عبارت دیگر، منتظر واقعی کسی است که خود را ساخته، برای پاک سازی جامعه از آلودگی تلاش و خود را برای یاری امام زمان آماده نموده است. این حقیقت انتظار در کلام امام خمینی (رحمه الله) است و این معنای از انتظار است که برترین اعمال و بهترین عبادت ها است.

«و اگر نظر شماها مثل نظر بعضی عامی های منحرف آن است که برای ظهور آن بزرگوار باید کوشش در تحقق کفر و ظلم کرد و تا عالم را ظلم فرا گیرد و مقدمات ظهور فراهم شود ـ فـ إنّا لله و انّا الیه راجعون». [16] [17] .



پاورقی


[1] پیشین، ج 19، ص 154.

[2] خمینی، [امام] سید روح الله، صحیفه نور، ج 7، ص 203.

[3] همان، ص 267.

[4] همان، ص 253.

[5] التوبة: 9 / 105.

[6] مراجعه شود به: الطبرسی، [الشیخ] فضل بن حسن، مجمع البیان، دارالفکر، لبنان، 1414 ق، ج 5، ص 109 الطباطبائی، [العلامة] سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جماعة المدرسین، قم، ج 10 ـ 9، ص 385 العروسی الحویزی، علی بن جمعة، نور الثقلین، ج 2، ص 262.

[7] المجلسی، [العلامة] محمدباقر، بحار الانوار، ج 43، 99.

[8] السبأ: 34 / 46. یعنی:«بگو: شما را به یک چیز اندرز می دهم، و آن این که:دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید».

[9] خمینی، [امام] سید روح الله، صحیفه نور، ج 7، ص 36.

[10] همان، ج 9، ص 202.

[11] همان، ج 2، ص 28.

[12] آیه ها و روایت ها درباره ی امر به معروف و نهی از منکر زیاد است، از جمله آیه های: 110 و 114 سوره ی آل عمران.

[13] خمینی، [امام] سید روح الله، صحیفه نور، ج 20، ص 198.

[14] همان، ج 9، ص 202، به همین مضمون مراجعه شود به: همان، ج 15، ص 22.

[15] المجلسی، [العلامة] محمدباقر، بحار الانوار، ج 52، ص 366، ح 146.

[16] البقره: 2 / 156. یعنی: «ما از خدا هستیم و ما بازگردنده به سوی او هستیم».

[17] وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (رحمه الله)، بخشی از بند «ع».

سه شنبه 22/4/1389 - 2:17 - 0 تشکر 211133

اگه بشه از همین فضا استفاده کرد و به مفهوم انتظار از دیدگاه انجمن حجتیه هم پرداخت چه خوب میشه
با توجه به فرمایشات راهبردی امام راحل (ره) در باره این گروه

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.