• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 701)
شنبه 19/4/1389 - 18:51 -0 تشکر 210826
آغاز نبوت

بسم الله

با سلام

گفتم تا تو حال و هوای مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صل الله علیه و آله هستیم این بحث رو مطرح کنم

دوستان به نظر شما 27 رجب 1444 سال پیش آغاز نبوت رسول خدا بوده ؟ یا اینکه ایشان (ص) قبل از این تاریخ هم بنی خدا بوده و فقط رسالتی مبنی بر اعلام دین نداشتند؟

بحث مفیدی میشه انشاالله

شنبه 19/4/1389 - 22:19 - 0 تشکر 210854

سلام.
دوست من بنی نوشتید ... فکر کنم منظورتون نبی هستش.

شنبه 19/4/1389 - 22:28 - 0 تشکر 210856

نبی کسی است که از جانب خدا اخبار غیبی به وی می رسد، یا به وسیله جبرئیل و یا روح القدس.
ولی رسول کسی است که باید اخبار الهی را به مردم برساند، و رسالت خود را ایفا کند.
فکر کنم همین تفاوت بین رسول و نبی هست.
که پیامبر گرامی (ص) در چهل سالگی به رسالت رسیدند.
ا

يکشنبه 20/4/1389 - 17:3 - 0 تشکر 210934

بسم الله
با سلام
یعنی شما می خواهید بگویید که پیامبر اسلام قبل از ماجرای 27 رجب نبی خدا بوده است.
درست میگم؟
شما فرمودید که:
« نبی کسی است که از جانب خدا اخبار غیبی به وی می رسد، یا به وسیله جبرئیل و یا روح القدس.»
خب همه می دونیم که پس از ارتحال نبی اکرم چبریئل بر فاطمه زهرا -سلام الله علیها- نازل شده و از غیب به ایشان خبر می داده است. حالا با توجه به سخن شریفتان و مسئله ختم نبوت این تناقض را چگونه حل می فرمایید؟؟؟؟

يکشنبه 20/4/1389 - 17:55 - 0 تشکر 210945

سلام.
حق با شماست...

يکشنبه 20/4/1389 - 18:7 - 0 تشکر 210952

امیدوارم بینش پیدا کنم ....بحث رو جدی دنبال میکنم...ممنون
بحث خوبی انتخاب کردید ....سومین رای موافق رو من دادم به رسم تشکر

پنج شنبه 24/4/1389 - 15:56 - 0 تشکر 211434

معذرت اگر دیر شد.


بعثت یعنی برانگیخته شدن به نبوت (پیامبری) و بدیهی است که پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) قبل از برانگیخته شدن، نبی نبوده‌اند.


نبوت به معنای پیامبر شدن است که لازمه‌ی آن دریافت وحی نبوی می‌باشد، اما «رسالت»، مأمور شدن به سوی یک قوم (اعم از کوچک، بزرگ یا جهانی) می‌باشد. پس ممکن است پیامبری «نبی» باشد، اما رسول نباشد، یا رسالتش محدود به خود و خانواده، اهالی قصبه، شهر یا یک قوم معین باشد.


اگر چه همان گونه که بیان فرمودید: «نبی کسی از است که جانب خداوند متعال به او اخبار غیبی می‌رسد»، اما توجه داشته باشید:
الف – هر کسی که به او خبری از غیب می رسد، نبی به معنای پیامبر نمی‌باشد. چه آن که به همه‌ی انسان‌ها به واسطه‌ی الهام یا رؤیای صادقه، خبر از غیب می‌رسد. بلکه اگر خبر از غیب حامل پیام و مأموریت مبعوث شدن به نبوت و رسالت باشد، به منزله‌ی وحی و نبوت است.


ب – نه تنها وحی به تمامی انبیای الهی توسط جبریئل نازل نمی‌گردید –گاهی در خواب، مثل وحی به حضرات ابراهیم یا یوسف (ع)– گاهی شنیدن صدای وحی، مثل تکلم با حضرت موسی و ... صورت می‌پذیرفت، بلکه هر نزول حضرت جبرئیل علیه‌السلام و گفتگویی نیز به منزله‌ی وحی و نبوت کسی که جبرئیل بر او نازل شده است نمی‌باشد.
چنان چه آن دسته از احادیث قدسی که توسط حضرت جبرئیل بر پیامبر‌اکرم (ص) نازل شده است، از جمله آیات قرآنی وحی شده برای پیامبر اکرم (ص) نمی‌باشد و هم چنین سخنان ایشان با حضرت فاطمه‌ علیها‌السلام و بیان اخبار غیب نیز به منزله وحی نبوی و نبوت ایشان نمی‌باشد.


ج – هر گونه خبر و بیان غیبی از جانب خداوند متعال وحی است، اما هر دریافت کننده‌ی وحی‌ای پیامبر نیست. چنان چه خداوند حتی خطاب و قول تکوینی خود به سایر موجودات از ملائک گرفته تا حشره‌ای چون زنبور را وحی می‌نامد. چنان چه می‌فرماید:
«إِذْ یُوحی‏ رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّی مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذینَ آمَنُوا سَأُلْقی‏ فی‏ قُلُوبِ الَّذینَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ (الأنفال - 12)
ترجمه: و (به یاد آر) موقعى را كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد: «من با شما هستم، كسانى را كه ایمان آورده‏اند، ثابت قدم دارید! به زودى در دل‌هاى كافران ترس و وحشت مى‏افكنم ضربه‏ها را بر بالاتر از گردن (بر سرهاى دشمنان) فرود آرید! و همه انگشتانشان را قطع كنید!
«وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ» (النحل - 68)
ترجمه: و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى» (و الهام غریزى) نمود كه: «از كوه‏ها و درختان و داربستهایى كه مردم مى‏سازند، خانه‏هایى برگزین!
جالب آن که خداوند متعال حتی گفتگوی الهامی، القایی و سری شیاطین و دشمنان بین خود را نیز از اقسام وحی‌ای که بین سایر موجودات رد و بدل می‌گردد، قلمداد می‌نماید:
«وَ كَذَالِكَ جَعَلْنَا لِكلُ‏ِّ نَبىِ‏ٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْانسِ وَ الْجِنّ‏ِ یُوحِى بَعْضُهُمْ إِلىَ‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا یَفْترَُونَ»(الأنعام - 112)
ترجمه: این چنین در برابر هر پیامبرى، دشمنى از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم آنها بطور سرى (و درگوشى) سخنان فریبنده و بى‏اساس (براى اغفال مردم) به یكدیگر مى‏گفتند و اگر پروردگارت مى‏خواست، چنین نمى‏كردند (و مى‏توانست جلو آنها را بگیرد ولى اجبار سودى ندارد.) بنا بر این، آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذار!


نتیجه:

1- اگر چه وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) از همان آغاز خلقت، اعظم و اشرف مخلوقات بوده است، اما تا در این دنیا تا قبل از بعثت «نبی» نبوده‌اند.

2- اگر چه هر غیبی از جانب حق تعالی [چه به ملائک باشد یا سایر موجودات و از جمله انسان] وحی گفته می‌شود، اما هر وحی‌ای به معنای وحی نبوت نمی‌باشد، لذا هر گیرنده‌ی وحی‌ای نیز نبی به معنای پیامبر نمی‌باشد.

3- حضرت جبرئیل علیه‌السلام فقط به انبیای اولی‌العزم نازل شده است و بسیاری از آنان وحی را از طرق دیگر دریافت می‌نمودند.

4- همه‌ی اخبار و سخنانی که حضرت جبرئیل (ع) از طرف خداوند نازل نموده است، وحی الهی است، اما همه‌ی آنان از دسته‌ی آیات نازله‌ی خداوند به پیامبرش برای کتاب (اوامر دینی و شرع) نمی‌باشد.

5- با توجه به نکات فوق، نزول حضرت جبرئیل (ع) خدمت حضرت فاطمه علیهاالسلام، دلیلی برای نبوت ایشان نمی‌باشد و منافاتی با «ختم نبوت» پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله ندارد.

6- ختم نبوت، یعنی به عنوان لذا هیچ وحی‌ای به عنوان «دین» از جانب حق‌تعالی نازل نخواهد شد و این بدین‌ معناست که دیگر هیچ کس به نبوت مبعوث نمی‌گردد.

پنج شنبه 24/4/1389 - 15:58 - 0 تشکر 211436

منبع هم از مرکز x-shobhe پرسیدم...لطف کردند پاسخ دادند.
ممنون که این سوال رو مطرح کردید ...

چهارشنبه 6/5/1389 - 13:9 - 0 تشکر 215405

یه سوال می خوام مطرح کنم که بی مناسبت نیست:

آیا فقط پیامبران کتاب دارند؟

اگر بله، پس قضیه مصحف فاطمه (س) چیست؟

اگر نه، چرا سایرین مثلا مثل حضرت مریم چنین کتابی ندارند؟

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
چهارشنبه 6/5/1389 - 14:5 - 0 تشکر 215424

tab1363 گفته است :
[quote=tab1363;348959;215405]یه سوال می خوام مطرح کنم که بی مناسبت نیست:

آیا فقط پیامبران کتاب دارند؟

اگر بله، پس قضیه مصحف فاطمه (س) چیست؟

اگر نه، چرا سایرین مثلا مثل حضرت مریم چنین کتابی ندارند؟

بسم الله

با سلام

از آنجا که پذیرفتیم حضرت زهرا (س) کتابی به نام مصحف فاطمه (س) دارند پس سوال اول و دوم پاسخ داده شد.

خب باید یک نکته ای را اشاره کنم و ان اینکه مراد از کتاب کتابی است که بوسیله وحی نازل شده باشد.

با بیان این نکته باید به عرض برسانم که نحوه وجوی فردی که به او وحی می شود با خود وحی باید یک نسبت تکوینی داشته باشد

یعنی بایو وجود شخص به حدی قوی باشد که بتواند وحی را دریافت نماید بنابر این کسانی که به آنها وحی به ایم معنا نشده است دارای وجوی قوی نبوده اند فلذا به آنها وحی نشده که بعدش آن را به رشته تحریر درآورند.

در مورد حضرت مریم (ع) وحی به معنای فروفرستان فرشته به سوی ایشان بوده است ولی کتابتی در کار نبوده که بعد به آن کتاب مریم (س)بگویند.

چهارشنبه 6/5/1389 - 14:15 - 0 تشکر 215428

SOHA_1990 گفته است :
[quote=SOHA_1990;373781;211434]

نتیجه:

1- اگر چه وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) از همان آغاز خلقت، اعظم و اشرف مخلوقات بوده است، اما تا در این دنیا تا قبل از بعثت «نبی» نبوده‌اند.


 بسم الله

در احادیث وارد است که حضرت رسول اکرم(ص) قبل از خلقت حضرت آدم(ع) نبی بوده اند

و این با مطالب شما منافات دارد

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.