فتنه آینده با ادبیات دینی به میدان می آید
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسئول اتقاق فكر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها كه در نشست " فتنه دیگری در راه است " در جمع خبرنگاران باشگاه خبری فارس «توانا» سخن میگفت، تحقق انقلاب فرهنگی را از آرمانهای مهم انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: انقلاب فرهنگی، ابعاد بسیار متنوع و گستردهای دارد؛ یكی از ابعاد انقلاب فرهنگی، توزیع و تولید دانش است كه مراكز آموزش عالی و تحقیقاتی متكفل آن هستند.
وی با بیان اینكه انقلاب فرهنگی ابعاد دیگری نیز دارد كه به فرهنگ عمومی، آئینها و روشها بر میگردد، در تشریح نقش خبرگزاریها و خبرنگاران در اطلاعرسانی درست و فرهنگسازی صحیح در جامعه، گفت: یكی از بخشهای مهم فرهنگ، مربوط به رسانهها میشود كه فرهنگسازان جامعه هستند و جایگاه خبر و خبرنگاری در رسانهها نشان میدهد كه اطلاعرسانی جایگاه كلیدی در فرهنگسازی دارد. اگر تعریف این جایگاه را دقیق بدانیم، شاید بشود بهتر از گذشته از این جایگاه استفاده كرد و بركاتی را شاهد باشیم كه به شدت هزینه مبارزات انقلاب برای تحقق آرمانهای نهایی آن كاهش یابد و موفقیتها با سهولت و سرعت بیشتری به دست آید.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها با ارائه بازتعریفی از خبر، خبررسانی و خبرنگاری، افزود: اگر خبر به معنای انعكاس واقعیتها با گزارههای توصیفی باشد، باید گفت هیچیك از واقعیتهای جهان از سنتهای الهی حاكم بر هستی خارج نیستند؛ كسی كه از سنتهای الهی خبر نداشته باشد، انعكاس تحقق سنتهای الهی را در هر یك از اخبار خود میبیند اما فردی كه از سنتهای حاكم بر حیات بشر آگاهی نداشته باشد، واقعیتها را به گونه دیگری خواهد دید و حتی به گونه غیر واقعی آنها را حكایت میكند.
* مهمترین درس اخلاق، خبر از واقعیتهای جهان هستی است
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان مهمترین درس اخلاق و موعظههای بشری برای رشد معنوی انسانها را خبر از واقعیتهای جامعه بشری و جهان هستی دانست و گفت:این نشاندهنده جایگاه خبررسانی است چرا كه در این موقعیتها قدرت خداوند، قهر و غلبه دنیا و ارزش امور معنوی دیده میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل است كه امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) در نامه 31 خود به فرزندش تأكید میكنند كه "تاریخ بخوان تا واقعیتها را ببینی و خدا را دریابی و برای اجرای فرامین الهی خوب ملتزم شوی. "
این كارشناس مسائل دینی، خبر را حكایتكننده سنت الهی حاكم بر حیات بشری دانست و اضافه كرد: فردی كه از این سنتها خبر نداشته باشد، مانند این است كه ذهنش از انگیزه وقوع یك حادثه خالی است و در نهایت موجب اشتباه توصیف كردن یك واقعیت میشود و خبر مضحكی ارائه میدهد كه در عین حال میتواند واقعی و درست باشد.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه خاطر نشان كرد: همه حوادثی كه در عالم رخ میدهد به اذن پروردگار و در قالب سنتهای الهی است و فردی كه بخواهد خبر تنظیم كند باید از سنتهای الهی آگاه باشد لذا خبرنگارانی كه بر اساس انگیزههای معرفتی و دینی وارد این عرصه شدهاند باید دورههای آموزشی را بگذرانند كه از سنتهای الهی حاكم بر حیات بشر سخن بگوید.
وی روایت یك واقعیت را امری ارزشمند توصیف و تصریح كرد: همه واقعیتها اعم از تلخ یا شیرین و خوب یا بد، ارزشمندند، چرا كه مصادیقی از تحقق سنتهای الهی هستند و به این ترتیب هیچ خبری بیجهت نیست؛ فردی كه جهت درست واقعهای را درنیابد، حتماً آن خبر را با جهتی اشتباه قضاوت و توصیف میكند.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها با ذكر روایتی درخصوص آداب خبریابی و خبررسانی اظهار داشت: در روایتی آمده است كه «شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) گوش خود را برای شنیدن علم نافع وقف میكنند و افرادی از آنها نیز كه به دنبال تولید علم هستند، علم نافع تولید میكنند» از این رو افرادی كه به دنبال تولید آگاهیهای مفید نیستند، كم كم از دایره تقوا خارج میشوند.
* ارائه تحلیلهای اشتباه ناشی از اخبار نادرست است
وی با طرح این پرسش كه برای تولید سخن درست چه باید كرد تا مردم به آن علاقه نشان دهند،؟ گفت: شاید تصور شود كه باید برخی اوقات سخن جذاب یا جنجالی بگوییم تا مردم به آن توجه كنند و بعد حرف درست را بیان كنیم اما این روش است است چراكه میشود خبرهای جذاب با درنظر گرفتن اصل مفید بودن علم، تولید و منتشر كرد.
پناهیان وجود خبرگزاریها برای حیات جامعهای بزرگ را ضروری عنوان كرد و ادامه داد: خبرگزاریها در میان واقعیتها بهترینها را انتخاب میكنند و اگر در انتخاب اخبار، درست عمل كنند، موفق خواهند بود.
وی، داشتن مراجعه كننده زیاد را ملاك كافی برای تشخیص موفق بودن یك خبرگزاری ندانست و گفت: خبرگزاری موفق، خبرگزاری است كه همیشه انتخابهایش برتر بوده است و اخبار درست را نه تنها به عموم جامعه، كه به اطلاع نخبگان جامعه برساند.
این استاد حوزه و دانشگاه،بسیاری از تحلیلهای اشتباه را ناشی از اخبار نادرست دانست و افزود: ما در انتخاب خبرهای درست و در كنار هم قرار دادن آنها ضعف جدی داریم و خبرگزاریها باید این ضعف را برطرف كنند؛ خبرگزاری كه میخواهد خبری را منتشر كند، باید از سنن الهی آگاه باشد و با نگاه درست به واقعیات، آنها را درست توصیف و تحلیل كند.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان تصریح كرد: بسیاری از مشكلات فرهنگی جامعه به دلیل منتقل نشدن بخشی از اخبار مورد نیاز مردم است؛ البته منظور اخبار ممنوعه و محرمانه نیست بلكه اخباری است كه باید به مردم ارائه داد تا آنها راه خود را پیدا كنند بنابراین برای گزینش اخبار مورد نیاز جامعه باید اتاق فكر تشكیل داد. مردم باید شخصیتهای سیاسی مطرح را بشناسند تا اگر در شرایط مانند فتنه اخیر قرار گرفتند، تشخیص موضعگیریهای اشخاص دشوار نباشد.
* تولید اخبار ویژه از سوی خبرگزاریها برای نخبگان جامعه
مسئول اتقاق فكر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها با تاكید بر اینكه امروز در نزاع حق و باطل، شفافیت به نفع جبهه حق است؛ به ویژه اگر این نزاع در آخرالزمان باشد، متذكر شد این خبرگزاریها هستند كه باید انتخاب كنند كه كدام خبر موجب روشنفكری و روشنگری جامعه است؛ قدرت انتخاب خبر قدرت بسیار بالایی است به طوری كه اگر قدرت انتخاب خبر ما در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خوب بود به سرعت میتوانستیم موانع را پشت سر بگذاریم.
وی به مثبتنگری در انتقال اخبار هم اشارهای كرد و اظهار داشت: در برخی از بولتنهای به اسم اخبار محرمانه، یك سری اخبار منفی از وضعیت كشور منتشر میشود؛ در صورتی كه میشود با نگاه مثبت به فعل و انفعالات كشور، با مخاطب در مورد این مسئله كه ایران تقریباً با امكانات صفر شروع كرد و همان امكانات را هم با جنگ تحمیلی از دست داد و امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی همه اذعان میكنند كه ایران قدرت اول منظقه است؛ خبرگزاریها باید به این موضوع بپردازند كه چگونه با وجود همه مخالفتها توانستیم دوباره رشد كنیم.؟
این استاد دانشگاه با اشاره به نمونه مثبتنگری در خصوص مسئله حجاب نیز افزود: با وجود همه كمكاریهایی كه در عرصه حجاب و فرهنگ صورت گرفته است و فعالیت بی حد و حصر دشمنان فرهنگی ما برای از بین بردن حجاب، تعداد زیادی از بانوان ما محجبه هستند. با مقایسه فعالیتهای تشویقكننده حجاب و اقداماتی كه علیه حجاب صورت گرفته است باید اعتراف كرد كه این تعداد چادری در تهران مجعزه است.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان اضافه كرد: اینجاست كه اهمیت انتخاب درست اخبار مشخص میشود. مردم تشنه خبر هستند و دوست دارند خبر بشنوند. نخبگان جامعه باید گروه ثابتی از مخاطبان خبرگزاریها باشند كه باید برای آنها خبرهای ویژه تولید شود. مطمئناً اگر خبر درست تولید شود میتواند در جهان انقلاب ایجاد كند و جامعه ما را متحول كند.
* باید در گزینش و انتخاب خبر در كشور انقلابی پدید آید
وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگران باشگاه خبری فارس " توانا " با طرح این پرسش كه چرا در انتخابات كشورهای دموكراتیك، خبرنگاران كشور ما حضور فعال ندارند تا دموكراسی حاكم در آن كشورها را بدون هیچ تحلیلی به مردم نشان دهند، اظهار داشت: معتقدم كه باید در گزینش و انتخاب خبر و ادبیات بیان اخبار در كشور ما انقلابی پدید بیاید.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، گفت: بنده در یك جلسه به برخی از مدیران و كارشناسان گفتم كه ما زمانی از انقلابیگری فاصله گرفتیم كه به ساختارهای نظام لیبرال دموكراسی غربی نزدیك شدیم و برای آن فرهنگسازی كردیم؛ برای رشد و توسعه از كلمه «رفاه» استفاده كردیم؛ رفاه، هدف نظام سرمایهداری برای توسعه است درحالی كه ما هدف دیگری داریم.
وی افزود: ما «امت اسلامی» بودیم اما از كلمه «شهروند» استفاده كردند؛ در صورتی كه شهروند، كلمه معناداری است كه برای جامعه مدنی استفاده میشود كه به معنای مدینه فاضله هم نیست و اینها، فرهنگسازی برای تهی كردن محتوای انقلاب اسلامی بود؛ همان سالها مقام معظم رهبری به تهاجم فرهنگی هشدار دادند و فرمودند كه تهاجم فرهنگی به "زلف و لباس " نیست بلكه عمیقتر از اینهاست از این رو اینجا لازم است خبرنگاران وارد صحنه شوند و بگویند كه چرا اینگونه برای ما فرهنگسازی شده است.
پناهیان افزود: خبرنگار باید به حقیقت متعهد باشد نه به واقعیت و از منظر حقایق عالم، واقیعتها را بنگرد و بداند كه نسبت به كدام واقعیت واكنش نشان دهند.
* خبرنگاران متعهد برای روشن شدن نقاط تاریك كشورجانفشانی كنند
وی با انتقاد از نحوه برنامهریزی متون درسی در آموزش و پرورش یادآور شد: خبرنگاران باید تحقیق كنند كه چند درصد از پژوهشگران آموزش و پرورش از اندیشههای «جان دیویی» پیروی میكنند و این فرد را به مردم بشناسانند و میزان لابی او را با صهیونیستها نشان دهند و اندیشههایش را معرفی كنند. اینجاست كه جایگاه والای خبرنگاری و خبررسانی مشخص میشود.
"جان دیویی " یكی از فیلسوفان امریكایی قرن بیستم و از پیشتازان پراگماتیسم است كه آرای او در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست حرف و حدیثهای فراوانی را به وجود آورد.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینكه خبرنگاران باید افكار عمومی را نسبت به حقایق تحریك كنند، گفت: همه باید از خبرنگاران بترسند نه فقط سیاستمداران؛ وقتی یك خبرنگار جوان، نقطه تاریكی را روشن میكند و موجب تحول در كشور میشود، اهمیت كار او مشخص میشود؛ در كشور ما نقاط تاریك بسیاری هستند كه برای روشن شدن آنها خبرنگاران باید جانفشانی كنند. رهبر انقلاب در بسیاری از زمینهها تنها هستند. مانند سال اصلاح الگوی مصرف كه به واسطه فتنهگری فتنهگران به سرانجام نرسید. در حالی كه كشور ما در الگوی مصرف با مشكل جدی روبروست و نیاز است كه برای آن اتاق فكر ایجاد شود تا مشخص شود كه برای اصلاح الگوی مصرف جامعه باید كدام قسمتها را نشانه گرفت و زد؛ شلیك گلولههای خبرنگاران كه همان گزارههای خبری آنهاست، میتواند بسیاری از میكروبها را در جامعه نابود كند.
مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، گفت: دیگران با شعار روشنكردن تاریكیها به صحنه میآیند و چون هیچ نقطه تاریكی نمییابند به مخدوش كردن چهره برخی شخصیتهای مذهبی و مبارز نظام دست میزنند تا یك جریان عظیم اصولگرایی را تخریب كنند اما خبرنگار متعهد باید قسمتهایی كه مغرضان تاریك كردهاند را نشان داد.
* لزوم پاكسازی ادارات از عناصر لیبرال
این استاد حوزه و دانشگاه با تأكید بر توجه به مسئله پاكسازی ادارات از عناصر لیبرال ادامه داد: حضرت امام (ره) یازده مرتبه از كلمه لیبرال استفاده كردهاند كه یك مورد آن در گفتوگو با یك خبرنگار خارجی پیش از پیروزی انقلاب بوده و ده مرتبه دیگر در سالهای آخر عمر ایشان بوده است كه هر بار از كلمه لیبرال استفاده كردهاند، منافقین را نیز نام بردهاند كه دو یا سه مرتبهاش در جریان عزل منتظری بوده و خیلی عجیب است كه امام (ره) بعد از دفاع مقدس، جنگ با لیبرالها را آغاز كردند و آنها را خونآشام میخوانند.
وی ابراز داشت: اگر میخواهید ماهیت شورشهای منجر به قتل و جنایت شده بعد از فتنه اخیر را ببینید، حتماً 10 عبارت حضرت امام (ره) درباره لیبرالها را بخوانید تا ببیند لیبرالها با وجود ظاهر اتو كشیدهای كه دارند چه انسانها سفاك و خونریزی هستند؛ امام (ره) میفرمایند «لیبرالها اگر نتوانند انقلاب را از راههایی كه دنبال كردهاند، نابود كنند در بدنه ادارات نفوذ میكنند و آنجا را فاسد میكنند»؛ اینجاست كه خبرنگاران تازه جایگاه خود را در اندازه دفاع از انقلاب اسلامی و راه امام (ره) نشان میدهند. خبرنگاران میتوانند موقعیتی مانند امر به معروف و نهی از منكر یا نظارت عمومی را در جایگاه خود قرار دهند و به وظایف خود به خوبی جامعه عمل بپوشاند.
وی با بیان اینكه وظیفه یك خبرگزاری در حوزه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه را بیش از وظیفه ستاد امر به معروف میدانم، اظهار داشت: خبرگزاریها میتوانند یك معروف را به جامعه معرفی كنند و مردم را امر به معروف كنند.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه سخنان خود به فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال دهم در كشورمان اشاره كرد و با بیان اینكه همه باید از فتنه اخیر درس بگیریم، افزود: هزاران نفر به خاطر یك دروغ به خیابانها آمدند؛ وقوع این اتفاق در جامعه اسلامی ما علامت وجود برخی ضعفهای عمده خصوصاً در شبكههای خبری است و نیاز است كه برای بررسی ابعاد این اتفاق و دلایل آن برنامهریزی كرده و یك كارگروه ویژه برای آن تشكیل شود.
وی گفت: سكوتها؛ بسیار به این فتنه كمك كرد و كسانی كه سكوت كردند نباید بدون محاكمه عبور كنند. باید پیشنهادهای پشت پرده و علنی باید برای مردم آشكار شود.
* فتنه اخیر به خاطر محترم بودن بیدلیل برخی شخصیتها شكل گرفت
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: اصلاً خود این فتنه به خاطر محترم بودن بیدلیل برخی شخصیتها نزد مردم شكل گرفت. شاید لازم بود تا همه افراد فتنه گری را كه علیه دوم خرداد موضع نگرفتند را محاكمه میكردیم تا چهرههایی كه ابراز بیتفاوتی كردند در دوران فتنه به سلامت عبور نكند. اگر مواضع روشن و شخصیتها شناخته شده بودند، كار به اینجا نمیرسید؛ در عرصه سیاست بیش از این نمیشود احترام اشخاص را حفظ كرد. احترامهایی كه احترام نظام را در جهان ساقط كند، نباید حفظ شود.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: فردی كتاب نوشته است كه كشور را باید اینگونه اداره كرد و در آن كتاب زاویهدار بودن او با نظام محرز است اما چون خبرها درست به دست مردم نرسیده است، در انتخابات خودش را منصوب به امام میخواند و این وظیفه یك خبرنگار است كه او را به عنوان یك عنصر خطرناك به مردم معرفی كند. امیدوارم خودمان و جامعهمان را برای آینده آماده كنیم؛ آیندهای كه با كمترین هزینه از سهمگینترین فتنهها عبور كنیم؛ فتنههایی كه اگر با قلم و بیان خبرنگاران متعهد معرفی نشود با خون مظلومین در كوچه و خیابانها اتفاق میافتد. فتنههای آیندهای كه قدرت تشخیص پیدا كردن در این فتنهها كار بسیار دشواری است؛ از هر طرف كلمات محترم و حرفهای درستی با جهتگیریهای مختلف فرود میآید و سرعت آن بمباران خبری به شما اجازه نمیدهد كه تحلیل درستی داشته باشید و نقد منصفانه انجام دهید و آنجا تأسف خواهید خورد كه ای كاش از قبل آماده شده بودیم.
وی با ذكر این مطلب كه ما مأمور به ارائه خبری هستیم كه تحلیل درستی از آن منتج شود، گفت: اما خبرهای فراوانی هستند كه هیچ مصلحتی در پرده پوشی آنها نیست و تركیب و تحلیل این خبرها میتواند مردم را برای مقابله با فتنههای آینده آماده كند. هر قدر در زندگی خبرنگاری خود عدالت و انصاف را رعایت كنید و از گروهگرایی و باندبازی پرهیز كنید، خداوند متعال برای كار شما ارزش بیشتری قائل خواهد شد.
* فضای جامعه برای كار رسانهای موفق، اثرگذار و بیطرفانه آماده است
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برخیها عدالت و انصاف را به بیطرفی نسبت به حق و باطل ربط میدهند كه از شارلاتان بازیهای دوره و زمانه ماست و انسان عادل و منصف را انسان بیطرف نسبت به حق و باطل جلوه میدهند. خبرنگاری كه در صحنه كربلا شمشیر نكشد و از امام حسین (علیه السلام) دفاع نكند، با قاتلین اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) محشور خواهد شد. در نزاع حق و باطل بیطرف نداریم. باید طرفدار حق باشیم و در این مسیر انصاف را رعایت كنیم اما بر اساس تحلیل خودمان انجام وظیفه كنیم.
وی اظهار داشت: اكنون فضای جامعه ما برای كار رسانهای موفق، اثرگذار و بیطرفانه برای انسانهای منصف و نه ضرورتاً حزبالهی آماده است، فعالیت رسانهای كه نتیجه آن تقویت راه حق و امام و رهبری خواهد شد.
مسئول اتقاق فكر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها درخصوص ویژگی فتنههای آینده نیز اظهار داشت: دشمنان ما در این 30 سال، قدم به قدم از برابر ما عقبنشینی كردند و در عوض با اسلحههایی از جنس اسلحههای خودی به جنگ با ما آمدند. در انتخابات ریاستجمهوری قبل، شعارهای طرفداری از سكولاریزم صریحاً داده شد و در نتخابات امسال كسانی كه سكولارها از آنها حمایت كردند، یا روحانی بودند یا خود را منتسب به امام معرفی میكردند لذا اگر این روند در آینده ادامه یابد، مخالفان با صلابت جمهوری اسلامی و خط مستقیم امام و رهبری مبارزه میكنند و به شدت در چهرههایی بسیار مذهبی و متدین بروز خواهند كرد.
* افرادی در آینده به مبارزه با انقلاب میپردازند كه از گزارههای دینی استفاده میكنند
وی افزود: امروزه دیگر ضد انقلابیگری ارزش خود را از دست داده است و اگر كسی بخواهد كلاسی برای خود قائل باشد، نمیتواند حتی شبیه روشنفكران غربزده سخن بگوید. آماده باشید كه در آینده كسانی كه به مبارزه با خط اصیل انقلاب و امام و رهبری به میدان بیایند كه از گزارهها و نمادهای دینی استفاده كنند و این صحنه نزاع میان ایمان و كفر و نزاع میان اسلام ناب و اسلام التقاطی نیز نیست بلكه نزاع بر سر اولویتهای ارزشهای دینی است كه نمونههای كوچكش در همین انتخابات گذشته مشاهده شد.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: اگر دروغ گفتن بد است، گرایش به غرب داشتن نیز بد است اما گرایش به غرب داشتن از دروغ گفتن خیلی بدتر است و كسانی كه گرایش به غرب دارند در همین گفتوگوهای انتخاباتی گفتند كه 4 سال است به ما خرافات گفته شده است كه تمدن غرب در حال فرو ریختن است. این سخن گرایش به تمدن غرب را نشان میدهد كه از صدها دروغ بدتر است.
* فتنههای آینده بر مبنای اشتباهات در تشخیص اولویتها صورت میگیرد
پناهیان با بیان اینكه فتنه آینده از درون شعار های انقلابی شكل میگیرد و افزود: در آینده افرادی با نمادها و شعار های ارزشی به جنگ ارزشها میآیند اما با پرده پوشی بسیار منافقانه پیچیدهای كه نمیشود به این سادگی نامش را منافق گذاشت و ممكن است افرادی به اسم اینكه اینجا خونی به ناحق ریخته شده است، اشتباه كنند و با جمهوری اسلامی كنار نیایند اما خون به ناحق ریخته شده یك نفر با آبروی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست كه برخی این آبرو و عزت را در دنیا لكهدار كردند.
وی با پیش بینی این مساله كه فتنههای آینده بر مبنای اشتباهاتی كه در تشخیص اولویتها صورت میگیرد، ادامه داد: در آینده فتنههایی صورت میگیرد كه افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان میآیند و از منابع دینی سند میآورند و به موضوعات مهم میپردازند و تنها چیزی كه عامل نزاع است این است كه اهمفیالاهم نمیشود و فقط افرادی در صراط مستقیم باقی میمانند كه در این مسئله دارای تشخیص سالمی باشند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص تفسیر به رأی كردن فرمایشان رهبر معظم انقلاب نیز گفت: وقتی كه آداب گفتوگوی منطقی را رعایت كنیم از تحلیل و نقد درست خارج نمیشویم لذا اگر كسی گفتههای رهبری را به گونهای تفسیر كرد كه نتیجه عكس مقصود ایشان به دست آمد، معلوم است كه شیوه تحلیل او درست نبوده است.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان تصریح كرد: وقتی حضرت امام (رحمةالله علیه) میفرمایند كه «مهمترین اصل قانون اساسی ولایت فقیه است» یا «میزان رأی مردم است» و فردی با این سخن ایشان علیه ولایت فقیه قیام كند، معلوم است كه شیوه منطقی در تحلیل سخنان امام (رحمةالله علیه) اتخاذ نكرده و به دنبال تحریف است.
وی اضافه كرد: شیوه منطقی در نظر گرفتن همه مبانی و جامعیت سخنان است و یادمان باشد كه ما مقام معظم رهبری را به عنوان یك سیاستمدار اسلام ناب میشناسیم؛ یعنی كسی كه رهبری سیاسی به شایستگی و به حق بر ایشان قرار گرفته است از این رو بحث تبعیت از ایشان به معنای تبعیت مرید و مرادانه نیست كه آن را نیز به جای خود ارزشمند و هدایتگر است اما بحث این است كه سخنان ایشان دقیقاً مطالب عقلانی است و اگر كسی این تشخیص را نداشته باشد، نشان میدهد كه عقلش ضعیف است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه باید به هدایتهای الهی كه برای رهبر معظم انقلاب وجود دارد، اطمینان كنیم، گفت: لازم است كه نخبگان جامعه مواضع تحلیلی و موضعگیریهای ایشان را بشناسند و آن را مبنایی تشخیص دهند مانند مالك اشتر كه حضرت علی علیهالسلام فرمودند «اگر مالك سؤالی داشته باشد و من نباشم و خودش برای یافتن پاسخ فكر كند، به جوابی خواهد رسید كه اگر من بودم همان پاسخ را میدادم».
*باید با شفاف سازی مواضع دوپهلوی افراد برای مردم محرز شود
وی پیشنهاد كرد كه همه بیانات رهبر انقلاب را مالكاشترگونه درك كنند و حتی اگر كلام رهبری به ما نرسید، در هر موضوعی بدانیم موضع رهبر انقلاب چیست. این شایستهترین نوع پیروی است و مغایرتی با ولایت پذیری ندارد.
وی درباره ابعاد اقتصادی فتنه نیز اظهار داشت: مسلماً فتنه ابعاد گوناگونی دارد كه یكی از ابعاد آن اقتصادی است و لازم است كه در این عرصه روشنگری صورت گیرد. در دوران فتنه نبرد ما صرفاً با سرمایهداران زالو صفت نیست بلكه با پیادهنظام بیجیره و مواجبی است كه مزدور بیگانه است و برخی از آنها مانند بسیجیای كه در راه اسلام جانفشانی میكند، در راه ابلیس تلاش میكنند.
حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون چگونگی برخورد با برخی چهرههای سیاسی كه در صحنههای مختلف از جمله فتنه سال گذشته مواضع دو پهلو اتخاذ كرده و میكنند، خاطرنشان كرد: باید نسبت به این افراد شفافسازی شود و مواضع دوپهلوی آنها و ضعف آنها در این موضعگیریها برای مردم محرز شود.
وی افزود: البته منظور این نیست كه با آنها شعاری، توهینی یا تحقیری برخورد شود بلكه باید با آنها عقلانی برخورد كرد. باید از آنها سؤال شود كه آیا شما میدانستید مماشات كردن با فتنهگران نتیجه زیانبار اینچنینی به بار خواهد آورد؟ اگر پاسخ مثبت بود كه خائن بودن آنها مشخص میشود و اگر بگویند نمیدانستیم كه شیوه تحلیلگری آنها خدشهدار است.
[گـرمــه نـیـوز به نـقــل از فــارس]