• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 2919)
سه شنبه 15/4/1389 - 5:23 -0 تشکر 209694
چرا دیه زن نصف مرد؟؟؟!!!

بنظرشما چرادیه زن باید نصف مرد باشه؟؟؟

این یه تبعیض جنسیتی نیست؟؟؟!!!

تو به عنوان یه ریحانه افرینش این مطلب رو چطوری برای خودت هضم کردی؟؟؟؟؟؟؟

پس برای من بنویس چرا؟؟؟؟؟؟

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

جمعه 25/4/1389 - 18:36 - 0 تشکر 211785

سلام دوست عزیز

ممنونم از ایجاد بحثتون. عذر میخوام اگه دیر پاسخ میدم.

نظرتون به پاسخ زیر جلب میکنم. امیدوارم جوابتون رو بگیرید.

برای روشن شدن برخی از ابعاد مساله توجه به نکات زیر سودمند می نماید:

1 . اسلام نظامی جامع و به هم پیوسته دارد که نظام حقوقی بخشی از آن است . فقه اسلامی زوایای گوناگون زندگی انسان را از پیش از ولادت تا پس از مرگ مورد توجه قرار داده است . بنابراین، باید تمام زوایا و مسائل ریز را در نگاه کلان و در راستای آن برنامه کلی لحاظ کرد . پس تکیه به برخی نکات ریز و نگاه استقلالی به آن، بدون توجه به پیکره کلی و برنامه کلان، نتیجه مطلوب نمی دهد; برای مثال، امروزه کشورهای پیشرفته بر اساس نظام مالیاتی خاص اداره می شوند . کشور آلمان نظام اقتصادی خود را بر 16درصد مالیات در تمام معاملات استوار ساخته است . اگر کسی به پرداخت مالیات 16درصدی در مقابل خرید یک کبریت اعتراض داشته باشد، این اعتراض بدون در نظر گرفتن برنامه کلان آن کشور که نظام اقتصادی خود را بر اساس آن استوار داشته، صورت گرفته است .

پس از آن جا که قانون به طور کلی وضع می شود، قانون گذار مصلحت عمومی را رعایت می کند و موارد استثنایی و تبصره ای سبب نقض حکم کلی نمی شود .

2 . در حقوق اسلامی وظایفی خاص به عهده زن و مرد نهاده شده است که تخلف ناپذیر است; برای مثال نفقه و خرجی همسر، تهیه مسکن، خوراک، لباس، پرداخت مهریه به عهده مرد گذاشته شده است . اگر زنی خود از منبع اقتصادی مستقل و موقعیت شغلی عالی برخوردار باشد، اشکال ندارد; ولی از نظر شرع، وظیفه پرداخت مخارج خانه و هزینه مسکن به عهده او نیست و شوهر نمی تواند وی را به پرداخت کمک هزینه خانه و زندگی مجبور سازد . البته اگر زن با رضایت خاطر و تمایل درونی شوهر را در اداره بهتر خانه یاری دهد، مساله ای دیگر است; ولی این وظیفه شرعا به عهده مرد نهاده شده است .

ادامه دارد...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

جمعه 25/4/1389 - 18:38 - 0 تشکر 211786

3 . دیه مالی است که در برابر آسیبی که به انسان وارد شده است، گرفته می شود . (1) مقدار آن به ارزش شخص آسیب دیده ارتباط ندارد . بنابراین، کسی نمی تواند بگوید چون دیه زن نصف دیه مرد است، زن نصف مرد ارزش دارد . عظمت و ارزش انسان به صفات و کسب مراتب علمی و عملی وابسته است و در این جهت مرد و زن یکسانند . قرآن مجید می فرماید:

«پس پروردگارشان دعای آنان را اجابت کرد [و فرمود] من عمل هیچ صاحب عملی از شما را، از مرد یا زن که همه از یکدیگرند، تباه نمی کنم .» (2)

«هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعا او را با زندگی پاکیزه ای حیات [حقیقی] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند، پاداش خواهیم داد .» (3)

«و کسانی که کارهای شایسته کنند مرد باشند یا زن، در حالی که مؤمن باشند، آنان داخل بهشت می شوند، و به قدر گودی پشت هسته خرمایی مورد ستم قرار نمی گیرند .» (4)

«هر که بدی کند، جز به مانند آن کیفر نمی یابد و هر که کار شایسته کند مرد باشد یا زن در حالی که ایمان داشته باشد، آنان داخل بهشت می شوند و در آن جا بی حساب روزی می یابند .» (5)

بنابراین، ارزش انسان به انسانیت او و نائل شدن وی به مراتب والای قرب الاهی است . در این جهت جنسیت نقشی ندارد; زن و مرد یکسانند و چه بسا زنان از استعداد بهتری برخوردار باشند .

دیه به معنای قیمت نهادن شخص و شخصیت نیست . بدین سبب، اگر یکی از شخصیت های بزرگ علمی یا سیاسی کشور در جریان یک قتل غیر عمد کشته شود، دیه اش با دیه کارگر ساده ای که این گونه جان باخته، برابر است . کسی نمی تواند بگوید چون فقدان آن شخصیت خلا بزرگی در جامعه ایجاد می کند، دیه اش بیش تر است! چنان که قتل عمد گناهی بسیار بزرگ است و در این زمینه زن و مرد تفاوت ندارند . قرآن کریم می فرماید: «هر کس کسی را - جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادی در زمین - بکشد، چنان است که گویا همه مردم را کشته باشد .» (6)

4 . این که گفته می شود سهم زن در دیه نصف سهم مرد است، در همه جا نیست . دیه زن در کم تر از ثلث با مرد یکسان است; یعنی دیه زن تا به ثلث دیه کامل نرسیده باشد، با دیه مرد برابر است; (7) چنان که این مساله در ارث نیز مطرح است . در آن جا هم در مواردی سهم زن با مرد تفاوت ندارد .

ادامه دارد...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

جمعه 25/4/1389 - 18:39 - 0 تشکر 211787

5 . اسلام مسؤولیت اداره اقتصادی خانواده را به عهده مرد قرار داده است و زن از این مسؤولیت معاف است . با توجه به این که دیه برای غرامت و جبران بخشی از خلا ایجاد شده در خانواده آسیب دیده است، و از نظر اقتصادی نقش اصلی و کلیدی به عهده مرد نهاده شده، این دیه در مرد به طور کامل گرفته می شود .

ممکن است گفته شود، در مواردی که زن نقش اول اقتصادی را ایفا می کند، حکم مساله چه خواهد بود؟ پاسخ آن است که قانون به نحو عام وضع و اجرا می شود، و موارد استثنایی که زن نقش عمده اقتصادی را به عهده گرفته است، سبب نمی شود اصل قانون ملغا گردد یا استثنا پذیرد . البته حتی در این فرض نیز مسؤولیت اقتصادی خانواده به عهده مرد است و مرد نمی تواند از این مسؤولیت شانه خالی کند .

6 . حکم به نقص دیه زن به معنای کم تر بودن حق زندگی و سلامتی زن نیست . این قانون با توجه به دیدگاه اقتصادی اسلام و مسؤولیت های مرد و زن که مرد را عامل اول اقتصادی می داند، وضع شده است . حق زندگی در زن و مرد یکسان است . بدین سبب، اگر مردی زنی را بکشد، می توان قاتل را با پرداخت نیم دیه قصاص کرد و شارع ولی دم را به پذیرش نصف دیه و صرف نظر از قصاص نفس مجبور نمی سازد . این بدان معنا است که در دیه مساله به حق زندگی و سلامت باز نمی گردد و پیامدهای اقتصادی لحاظ شده است . مرد، با توجه به خصوصیات طبیعی اش قوی تر و در بعد اقتصادی ظاهرتر است; و در صورت عدم، خلا وجودش بیش تر احساس می شود; وگرنه زن و مرد هر دو انسانند و از حق زندگی و سلامتی یکسان برخوردارند . (8)

ادامه دارد...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

جمعه 25/4/1389 - 18:41 - 0 تشکر 211788

7 . با اجرای قوانین اسلام در همه ابعاد، تعادلی کامل میان زن و مرد ایجاد می شود; زیرا از یک طرف مرد دو برابر سهم زن ارث می برد; ولی وظیفه اداره اقتصادی و پرداخت هزینه های جاری خانه (خوراک، پوشاک و مسکن) بر دوش او است; زن سهم خویش را برای خود نگاه می دارد و در موارد دلخواهش مصرف می کند، بی آن که مسؤولیتی خاص بر دوش داشته باشد . در نتیجه گاه سهم مصرف اختصاصی زن از سهم مصرف اختصاصی مرد بیش تر می گردد .

با توجه به این دید جامع، تعادلی کامل در نظام خانواده ایجاد می شود . زن با دید عاطفی خود، بر اساس ملاحظه مسائل اخلاقی، گاه در جهت حل مشکلات اقتصادی خانواده گام بر می دارد; ولی شرعا در این مورد وظیفه ای ندارد .

8 . مساله تنصیف دیه زن از دیرباز در کتب فقهی مطرح شده است . شیخ طوسی پس از ذکر مساله، آن را نظر تمام فقیهان (9) شیعه و سنی جز دو تن از علمای اهل سنت معرفی می کند و دلیل خود را اجماع و برخی روایات می داند . (10) 9- دلیل عمده در مساله روایاتی است که در این زمینه وارد شده است . عبدالله بن مسکان از امام صادق (ع) چنین نقل می کند: دیة المراة نصف دیة الرجل; (11) دیه زن نصف دیه مرد است .

اهل سنت نیز از رسول خدا (ص) چنین نقل کرده اند: دیة المراة علی النصف من دیة الرجل; (12) دیه زن نیمی از دیه مرد است . معاذ هم مثل این روایت را نقل کرده است . (13) این مطلب از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، عمر، ابن عباس، زید بن ثابت نیز نقل شده است . (14)

ادامه دارد...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

جمعه 25/4/1389 - 18:44 - 0 تشکر 211789

سخن را با روایتی که در بردارنده اصل و حکمت حکم و پرورش دهنده روح تعبد است، به پایان بریم .

 ابان بن تغلب می گوید: به امام جعفر صادق (ع) عرضه داشتم، درباره مردی که یک انگشت زنی را قطع کرده، چه می فرمایید؟ دیه آن چقدر است؟

 فرمود: ده شتر .

 گفتم: اگر دو انگشت را قطع کرد؟

فرمود: بیست شتر . گفتم: اگر سه انگشت را قطع کند، چه؟ فرمود: سی شتر .

گفتم: اگر چهار انگشت او را قطع کند؟ فرمود: بیست شتر .

گفتم: سبحان الله، سه انگشت را قطع می کند، دیه اش سی شتر است و چهار انگشت را قطع می کند، دیه اش بیست شتر؟ ! ما این سخن را در عراق می شنیدیم، از گوینده اش بیزاری می جستیم و آن را به شیطان نسبت می دادیم .

حضرت فرمود: آرام; ای ابان، این حکم رسول خدا - صلی الله علیه واله - است که دیه زن و مرد تا ثلث یکی است و اگر به حد ثلث رسید، نصف می گردد . ای ابان، تو خواستی با قیاس با من سخن گویی . چنانچه سنت قیاس شود، دین از بین می رود . (15)

 از قوانین انجمنمون هست که کپی و پیست حتی الامکان ممنوع! یعنی باید بحث کنیم. اما گاها واسه بحث کردنمون نیاز به دلیل و منطق داریم که با مراجعه به منبع زیر میتونید به منابع مراجعه کنید.

خب امیدوارم استفاده کرده باشید.

منبع

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

شنبه 26/4/1389 - 5:52 - 0 تشکر 211889

سلام دوست خوبم . هدفم از ایجاد این موضوع این نبود که پاسخ خودمو بگیرم. بلکه چون دیدم امروز این موضوع رو خود زنها زیاد مطرح میکنن واز اون بعنوان یه تبعیض جنسیتی یاد میکنن بهتره ما یه مبحث بااین عنوان داشته باشیم تا بتوانیم این گمان را کمرنگ تر کنیم ( من جواب خودمو قبلا گرفتم) ومن هم به صحبت های شما موارد دیگه رو اضافه میکنم.

اسلام برای اینکه نه حق زن پایمال بشه نه حق مرد رعایت عدالت رو بین اونها ضروری میدونه نه البته مساوات!!! چون اگر مساوات باشه حق هردو با توجه به شرایط متفاوتشون پایمال میشه. پس کسانی که گمان میکنن دیه زن نصف مرد باشه یه تبعیض جنسیتی وجود داره  معتقد به مساوات هستن نه عدالت!!

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

شنبه 26/4/1389 - 6:11 - 0 تشکر 211890

و اینکه :

همیشه دیه زن نصف مرد نیست. یه موردش رو دوست عزیز مون باتنیست اشاره کردن و مورد دیگه ای رو من اشاره میکنم.

چون دیه یک شخص همونطور که باتنیست گفتن فقط جبران خسارت مالی فقدان اون شخصه والبته نه اینکه روی اون قیمت گذاشته باشن که شخصیت معنوی شخص (چه زن و چه مرد) بااین خسارت ها قابل بازگشت نیست و باتوجه به مورد 5 باتنیست جان باید بگم :

 اگه در موردی زن نقش اول اقتصادی خانواده باشه و مرد نباشه - یعنی زن  شوهرش فوت شده باشه- در اینصورت چون ضربه اقتصادی که بر پیکره خانواده وارد میشه برابر از دست دادن مرد خانواده هست دراینصورت حکومت اسلامی موظف به جبران این اسیب است.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 10/5/1389 - 12:12 - 0 تشکر 216985

[quote=aliyeh_m115;539936;211890]

و اینکه :

همیشه دیه زن نصف مرد نیست. یه موردش رو دوست عزیز مون باتنیست اشاره کردن و مورد دیگه ای رو من اشاره میکنم.

چون دیه یک شخص همونطور که باتنیست گفتن فقط جبران خسارت مالی فقدان اون شخصه والبته نه اینکه روی اون قیمت گذاشته باشن که شخصیت معنوی شخص (چه زن و چه مرد) بااین خسارت ها قابل بازگشت نیست و باتوجه به مورد 5 باتنیست جان باید بگم :

 اگه در موردی زن نقش اول اقتصادی خانواده باشه و مرد نباشه - یعنی زن مطلقه باشه یا شوهرش فوت شده باشه- در اینصورت چون ضربه اقتصادی که بر پیکره خانواده وارد میشه برابر از دست دادن مرد خانواده هست نیز دیه زن برابر یک دیه کامل هست.

نقص یا قطع عضو در تمامی آدمیان به یک معناست پس چرا زن نصف مرد می گیرد؟ اگر دست زنی قطع گردد عضوی سالم از بدنش را از دست داده و این یعنی ظلم اگر نصف دیه مرد را بگیرد .

دلم را گره ميزنم به دلت

مثل سبزه سيزده

با يک دنيا آرزو

دوشنبه 18/5/1389 - 22:1 - 0 تشکر 219432

سلام فکر میکنم دلیلش مفصلا در بالا توضیح داده شد. اینها احکام تعبدی دین ماست و چون و چرا نمی پذیرد واین یعنی مطالبی رو که تا اینجا گفتیم دلیل نبود بلکه شایدهایی بود که عقل می تونه بپذیره!! دلایل واقعی نزد خداونده.
جواب این سوال مثل اون سواله که میگه چرا زن نه سالگی مکلف میشه اما مرد در پانزده سالگی؟؟!
کسی که به خداوند پیامبرش و کتابش ایمان داره نباید چون و چرابیاره !چون چون وچرا کردن زیاد باعث شکاف در اعتقاداته که باید توجه داشت عبور شیطان از این شکاف خیلی سخت نیست.
امیدوارم جوابم کامل بوده باشه!

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

يکشنبه 28/6/1389 - 15:23 - 0 تشکر 233077

شاید من عجله کردم و زودتر از موعد سراغ تعبد رفتم !
در موضوع دیه حتما باید به یه نکته توجه کنیم (نمیدونم قبلا اشاره شده یا نه ) :
اونم اینه که دیه ارزش انسان ( چه زن و چه مرد ) رو تعیین نمیکنه بلکه فقط برای جبران اقتصادی فقدان اون شخص پرداخته میشه و مسلما با از بین رفتن یه مرد ضرر اقتصادی که خونواده متحمل میشه بیشتر از زنه.
البته این تمایز دلیل بر برتری مرد بر زن نیست.

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.