دانش > فناوری - جایگزین کردن پلاتین با کاتالیزورهای پروسکایت تقویتشده با استرانسیوم و پالادیوم علاوه بر کاهش قیمت خودروهای دیزلی، امکان استفاده از موتورهای بهینه سوخت رقیق را در خودروهای بنزینی فراهم میکند.
ابوالفضل کریمی: امروزه برای تصفیه دود اگزوز خودروهای دیزلی از کاتالیزورهای پلاتینی گرانقیمت استفاده میشود، اما شیمیدانان مواد ارزانتری را کشف کردهاند که همین کار را با هزینه پایینتری نسبت به پلاتین انجام میدهند. این یافته جدید میتواند هزینه ساخت موتورهای با مصرف سوخت کارآمد را که در خودروهای بنزینی نیز به کار میروند، کاهش دهد و به خودروسازان کمک کند خود را به استاندارهای سختگیرانهتر تولید گازهای گلخانهای در خودروهای ساخت خود نزدیک کنند.
به گزارش نیچر، یک گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه تحقیقات و توسعه جنرالموتورز که تحت نظر وی لی فعالیت میکند، نشان داد که اکسیدهای معمولی سنگهای معدنی پروسکایت که با فلزات استرانسیوم و پالادیوم تقویت شدهاند، بهتر از پلاتین میتوانند خروجی اگزوز خودروهای احتراقی سوخت رقیق را تصفیه کنند. نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس به چاپ رسیده و حق ثبت اختراع آن نیز به نام جنرالموتورز است.
خودروهای مجهز به این موتور معمولا با سوخت دیزل کار میکنند و با مصرف سوخت کمتر در هر کیلومتر، گازهای گلخانهای کمتری منتشر میکنند؛ اما از خودروهای بنزینی گرانترند