گرافیك هنر خوب دیدن
گرافیك چیست؟ لازم است بدانیم كه اساسا تعریف و حدود قلمرو هنر (گرافیك) از لحاظ لغوی «ترسیمی» و «نگارشی» است. براین مبنا هنر گرافیك هنری است كه ترسیم كردن و نگاشتن اركان اصلی آن تشكیل میدهد. از لحاظ ردهبندی هنرها، هنر گرافیك شاخهای از هنرهای تجسمی بهشمار میآید.
وقتی در خیابان هستید به تابلوها خوب نگاه كنید. تابلوی اول از وجود یك رستوران خبرمی دهد. تابلوی دوم مكان یك باجه پست را نشان میدهد و تابلوی سوم میگوید كه آنجا یك جایگاه سوخترسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است؛ چراكه امروزه گرافیك زبان تصویری است كه با ساخت علائم و نشانهها در هواپیما، جادهها و هتلها پیامها را سریعتر انتقال میدهد.
البته نباید تصور كرد كه زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری بسنده میكند، بلكه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد كه از آن جمله میتوان به نوشتن زیبایی كلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی نیز اشاره كرد. حتی در این زمینه گرافیك پا را نیز فراتر گذاشته و در سینما و تلویزیون نیز كاربرد دارد.
امروزه از گرافیك برای عنوانبندی (تیتراژ) فیلمها ، برنامههای تلویزیونی و تصاویر متحرك طراحی شده (انیمیشن) استفاده میشود. برای تعریف گرافیك از همه مهمتر میتوان به نوآوریهایی اشاره كرد كه در پاسخ به نیازهای هنر زمان ایجاد شدهاند از این جمله نوآوریها میتوان به فنون چاپ كوچك برروی تهیه تمبر، اسكناس و فنون چاپ بزرگ برای تهیه اعلانات (پوستر) اشاره كرد.
پدیده جالب توجه در آگهیهای عمومی، تبدیل حروف نوشتنی به علائم (سمبلها) و نشانههای گرافیكی امروزه میتوان مشاهده كرد.ارتباطات تصویری تاریخی طولانی دارد. وقتی انسان اولیه برای غذا شكار میكرد و جای پنجههای حیوانی را در گل میدید. در حقیقت به شكل گرافیكی نگاه میكرد. او در فكرش حیوانی را میدید.اما آن كه گرافیك ایرانی چیست و چگونه شكل گرفته است نكته مهمی است كه باید به آن توجه شود.
این یك واقعیت است كه گرافیك معاصر كشورمان از اروپا وارد ایران شد؛ چون اساسا تكنیك چاپ از آنجا به ایران منتقل شد. در قرن نوزدهم با گسترش صنعت چاپ در آلمان و كشورهای دیگر اروپایی این هنر در ایران نیز جان گرفت. یك بررسی اجمالی در تاریخ چاپ و روزنامه در ایران نشاندهنده آن است كه همزمان با چاپ، هنر گرافیك معاصر نیز پایهگذاری شد.اولین روزنامه ایرانی، روزنامه دولت علیه ایران در نیمه قرن نوزدهم به چاپ رسید كه در آن از خوشنویس استفاده شده بود و تصویرسازی آن بهوسیله (میرزا ابوالحسنخان غفاری)، معـروف بــــه صنیعالملك انجام پذیرفت. صنیعالملك اولین گرافیست ایرانی به مفهوم مدرن آن بود كه تكنیك چاپ تكثیر كارهایش را عملی كرد.چاپ و نشر روزنامه مجلات هفتگی ماهانه و.... امكانات و فرصتهایی برای طراحان گرافیك به وجود میآورد و ایده هدف اصلی اولیای دانشكده هنرهای زیبا و ایجاد ساختاری محكم برای تربیت گرافیستهای آینده بود.
برای فارغالتحصیلان ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد؛ چون تنها بخشی از كار آنها تبلیغات است و این در حالی است كه تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یك خودكار گرفته تا تبلیغ یك كالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد.
تصویرسازی طراحی روی جلدكتاب، صفحه آرایی مجلات و روزنامهها، تهیه پوستر و بروشور و حتی گرافیك تلویزیونی از جمله مواردی است كه میتواند زمینههای شغلی یك گرافیست را پدید آورد. این به آن معناست كه گرافیست تعیین میكند كه برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد كه هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگ در گیرنده اعم از رنگی یا سیاه و سفید بخوبی مشخص شود.درسهای این رشته در طول تحصیل عبارتند از طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، كارگاه حجمسازی و تاریخ هنر.
دانشجویان این رشته همچنین با تاریخچه كتابت، خوشنویسی (طراحی حروف)، عكاسی پایه، ارتباط تصویری و چاپ دستی آشنا میشوند. باید گفت كه این رشته به خاطر حجم درسهای عملی یكی از پرخرجترین رشتههای دانشگاهی است و هزینه سنگینی بردوش هنر جویان میگذارد كه شاید مهمترین علت آن نیز گرانی لوازمهای مورد نیاز گرافیكی و كاغذ و... است.
منبع جام جم