در خودرو " سنسورها بعنوان جاسوسهائی عمل میکنند که دایما وضعیت خودرو را حس میکنند و به ecu خبر میدهند و ecu نیز براساس خبرهای دریافتی از وضعیت موتور دستورهایی به مامورهای خود که همان عملگرها actureهستند میفرستد تا آنها براساس دستور دریافتی کارکرد خود را تنظیم کنند.
سنسور های به کار رفته در سیستم انژکتور:
1- سنسور دمای هوا (ATS)
این سنسور در مسیر دستگاه هوای هواكش قرار گرفته است و اطلاعات مربوت به دمای هوا و مقدار هوای ورودی را به موتور را به واحد كنترل الكترونیكی ارسال میدارد .
واحد كنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در مانیفولد ورودی به كار میبرد . این سنسور در واقع یك سنسور حرارتی میباشد كه نوعی مقاومت است كه آن با دمای هوای ورودی تغییر میكند بر اساس ولتاژ خروجی ، كامپیوتر موتور دمای هوای ورودی را تعین كرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم میكند .
2- سنسور دمای آب (CTS )
این سنسور بر روی سر سیلندر و بر روی منیفولد هوا قرار گرفته است . این سنسور اطلاعات مربوط به درجه حرارت آب خنك كننده را توسط یك مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد كنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه ، گرم شدن موتور را تشخیص داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامی كه موتور سرد است فراهم میكند .
3- سنسور فشار هوای منیفولد ( MAP)
ای سنسور توسط یك شیلنگ میزان خلأ داخل منیفولد را حس كرده و اختلاف ولتاژ را به واحد ECU ارسال میدارد این سنسور بر روی بدنه خودرو در كنار ECU و شیر برقی EGR و كنیستر قرار دارد . ECU توسط این اطلاعات نیازمندیهای سوخت دستگاه را تعین كرده و به انژكتورها دستور پاشش سوخت را ارسال میدارد این سنسور دارای ولتاژ 5 ولت میباشد فشار مطلق برابر است با فشار بارمتریك منهای خلایی كه توسط پیستونها ایجاد میشود . به طور مثال اگر فشار بارومتریك در سطح دریا برابرHg 30 و خلا مانیفولد برابر Hg20 در این صورت فشار مطلق برابر Hg 10 میباشد . تمامی سنسورهای MAP به این طریق عمل میكنند .
4- سنسور اكسیژن
این سنسور مقدار اكسیژن گازهای خروجی را كه در منیفولد دود میباشند اندازه گرفته و ولتاژی مناسب با اكسیژن موجود در سیستم كه نشانه رقیق یا غنی بودن مخلوط میباشد به واحد ECU ارسال میكند ولتاز كم نشانه زیاد بودن اكسیژن و ولتاژ زیاد نشانه مك بودن اكسیژن است .كنترل سوخت در این سیستم به روش حلقه بسته انجام میگیرد بنا بر این سنسور اكسیژن زمانی فعال می گردد كه دمای موتور به حد نرمال رسیده باشد.(300درجه سانتیگراد )
این سنسور به سنسور تك سیم ( Unheated ) معروف است و تمامی اطلاعات از این طریق به ECU منتقل میگردد و این واحد نیز تزریق سوخت را بر حسب نیاز تغییر می دهد .
این سنسور در مسیر جریان گازهای خروجی نصب میشود . با دانستن مقدار اكسیژن در گازهای خروجی ECU مقدار مخلوط سوخت و هوا را محاسبه خواهد كرد واحد ECU از سیگنالهای ارسال شده از سنسور O2 استفاده میكند ( به عنوان یكی از پارامترهایی كه زمان پاشش را محاسبه میكند .
روش استفاده از حلقه بسته به این جهت به كار می رود تا موتور را تا حد امكان در یك نسبت استوكیومتریك (سوخت / هوا 1 :7/14 ) نگه دارد .( در موقعیتهایی كه بار كمتری به موتور وارد میشود ) .
5- سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS )
این سنسور از یك مقاومت متغیر دورانی تشكیل شده است و با گردش محور دریچه گاز مقدار مقاومت تغییر كرده و باعث تغییر در ولتاژ خروجی سنسور موقعیت دریچه گاز میگردد . این تغییر ولتاژ بهECU ارسال شده ، تا از میزان باز و بسته بوده دریچه گاز مطلع سازد .
واحد ECU متناسب با درجه باز شدن دریچه گاز و یا به عبارتی ولتاژ خروجی این سنسور میزان شتاب را تعین میكند و مطابق با آن بهترین تزریق سوخت را انجام میدهد . اتصال لغزنده این سنسور با محور دریچه گاز هم محور بوده و با كوچكترین حركت درچه گاز میزان بازبودن آن را حس كرده و در اثر بار و بسته شدن دریچه گاز ولتاژ خروجی از سنسور تغییر میكند و بر اثر این تغییر ولتاژ اطلاعات ECU ارسال شده و واحد كنترل موتور نیز مخلوط سوخت مورد نیاز را محاسبه مینماید . این سنسور بر روی دریچه گاز نصب میگردد .
6- سنسور دور موتور و موقعیت زاویه میل لنگ
این سنسور از یك دیسك فلزی تشكیل شده است كه بر روی آن شكافهایی در دور ردیف شعایی با زاویه معلوم نسبت به یكدیگر ایجاد شده است و دیسك را به چهار ناحیه با زاویه 90 درجه تقسیم میكند .
دو عدد دیود نوری (LED) و فتودیود در مقابل این شكافها قرار داده شده است و در اثر گردش دیسك هنگامی كه یك شكاف در مقابل دیود مربوطه قرار میگیرد با ولتاژ پنج ولت در خروجی سنسور ظاهر میگردد . بدین ترتیب دور موتور و وقعیت زاویهای را به واحد (ECU ) هدایت میكند . محل نصب این سنسور بر روس=ی دلكو میباشد . ECU زمان جرقه را انتخاب كرده و در هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلكو كنترل میشود . وقتی موتور به كار افتاد زمان جرقه به واحد كنترل ارسال شده و با روشن شدن موتور تعین میشود . هدف زمانبندی در این است كه با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه مرگ بالا حد اكثر قدرت در موتور بدست آید . آوانس كلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات دریافت شده از سنسورهای موتور كه روی زمانبندی جرقه تاثیر میگذارد محاسبه میگردد . واحد كترل موتور این اطلاعات را از سنسورهای MAP و و دور موتور حس كرده و مقدار و زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای ورودی محاسبه میگردد .