رقابت نهادهای فرهنگی برای تربیت داستاننویس
مدیر بنیاد ادبیات داستانی ایران از امضای یك توافقنامه با ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانهای مختلف كشور خبر داد كه براساس آن جریانی از كشف، تربیت و پرورش استعدادهای نوظهور در عرصه ادبیات داستانی كشور ایجاد میشود.
محمود سالاری ضمن تشریح فعالیتهای بنیاد ادبیات داستانی در سال گذشته و همچنین برنامههای آینده این بنیاد به «جامجم» میگوید: ما در سال 88 یكی از مهمترین برنامههایی كه پیگیری كردیم امضای توافقنامه با ادارات كل ارشاد استانها برای برپایی كارگاههای 2 روزه داستاننویسی بود به گونهای كه مسوولیت فراخوان و اجتماع علاقهمندان و ایجاد امكانات رفاهی از قبیل اقامت و خوابگاه با ادارات كل بود و ما هم مسوولیت اعزام مدرس حرفهای و شناسایی استعدادها و حمایت را بر عهده گرفتیم.این اتفاق البته در حالی است كه در دانشگاهها هم امروز جریانی برای تدریس و ایجاد رشته تحصیلی ادبیات داستانی ایجاد شده است و هفته گذشته وزارت علوم هم با تاسیس رشته ادبیات داستانی موافقت كرد.
از سوی دیگر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم از دیگر سازمانهای فرهنگی هستند كه با رویكرد به ادبیات متعهد و انقلابی در طول سالهای گذشته همت ویژهای برای برپایی جشنوارهها و كارگاههای ادبی و داستانی در سطح كشور داشتهاند.
همچنین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه در دولت نهم و با حضور محسن پرویز به عنوان معاون فرهنگی این وزارتخانه كه خود یك داستاننویس حرفهای است، شاهد احیای توجه به ادبیات داستانی و شعر حداقل از نظر اعتبار و ردیف بودجه و برپایی جوایز مختلف به موازات هم بودهایم.با وجود این محمدرضا سرشار نویسنده و دبیر جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران كه خود یكی از مدرسان كارگاههای بنیاد ادبیات داستانی در استان بوشهر بوده معتقد است اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی كارهایی به صورت مقطعی انجام شده است، اما به طور كلی نسبت به آموزش و پرورش نیرو در رشتههای هنری دچار غفلت بودهایم و امروز داریم نتیجه آن غفلتها را میبینیم.
او با اشاره به فعالیتهای بنیاد ادبیات داستانی به «جامجم» میگوید: از سال گذشته بنیاد ادبیات داستانی به عنوان یك متولی در این حوزه آغاز به كار كرد و مهمترین تفكر هم این بود كه استعدادها تنها در تهران متمركز نیستند و در همه جای كشور پراكندهاند.احمد شاكری دیگر نویسندهای است كه بر اهمیت تربیت استعدادهای شهرستانی تاكید میكند و میگوید: در شهرستانها نوعی توجه و تاثیر از جریانهای ادبی پایتخت و یا دیگر شهرهای بزرگ مثل اصفهان و شیراز وجود دارد كه گاه آگاهانه و گاه غیرعالمانه است و نوعی ستایشگری محض در آن دیده میشود كه نهتنها به پیشرفت نویسنده نوقلم كمكی نمیكند بلكه گاه ممكن است پیامدهای منفی هم داشته باشد.
او كه تجربه حضور در كارگاههای داستاننویسی در استان آذربایجان شرقی و كرمانشاه را دارد، در گفتگو با «جامجم» معتقد است: یكی از كارهایی كه ما در این زمینه باید انجام دهیم این است كه این تاثیرپذیری را از حالت غیرعالمانه به عالمانه تغییر دهیم تا نویسنده جوان شهرستانی بتواند استعداد و خلاقیت خود را در كنار تاثیرپذیری آگاهانه و عالمانه اجرا كند و به نوعی متعادل شود.همه اینها در حالی است كه سالاری از همت مضاعف بنیاد ادبیات داستانی در حمایت و برپایی كارگاههای مختلف در شهرها و استانهای كشور در سال جاری خبر میدهد.
منبع جام جم