• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 6152)
دوشنبه 17/3/1389 - 21:43 -0 تشکر 204479
تایر خودرو

شاید براتون جالب باشه اگه تصور کنید که اگه ماشینتون تایر نداشت چی می شد؟!اما حالا که تایر داره و شما هم ممکنه اطلاعاتی راجع بهش داشته باشید.پس لطف کنید مطالبتونو اینجا بگذارید تا باهم تبادل اطلاعات کنیم.مرسی 

سه شنبه 18/3/1389 - 19:22 - 0 تشکر 204608

امروزه سازندگان تایر، گستره وسیعی از لاستیک­‌ها را برای خودروهای گوناگون تولید می‌کنند که از لحاظ اندازه، آج، جنس، ساختمان و کاربری انواع مختلفی دارند. همچنین برای شرایط آب و هوایی و جاده‌های متفاوت، انواع ویژه‌ای از آنها ساخته می‌شود. جالب است بدانیم ترکیبات به کار رفته در تایر خودروهای شخصی و وانت‌ها، به ۲۰۰ مورد می‌رسد. هر چند برای نیازهای متنوع رانندگان، تایرهای مختلفی تولید می­شود اما کار اصلی هر لاستیک این است که همراه رینگ‌چرخ، اتاقکی از هوا می‌‍‌سازد که وزن خودرو روی آن قرار می‌گیرد. شاید متعجب شوید اگر بدانید بیش از ۹۵ درصد وزن وسیله نقلیه را فشار باد درون تایر متحمل می‌شود و خود لاستیک، تنها ۵ درصد را تحمل می‌کند. نکته جالب دیگر آن است که محل برخورد تایر با جاده، کمی کوچکتر از یک کارت‌پستال معمولی است و چرخش، شتاب و توقف خودرو، تنها از طریق همین سطح کوچک انجام می‌شود. تایر همچنین برای خنثی کردن ضربات و تکان‌های ناشی از حرکت در جاده، به سیستم تعلیق‌ خودرو کمک می‌کند. در این مقاله، به چگونگی ساخت، اجزای ساختمانی و یا انواع تایر (تایر بدون تیوب) پرداخته نشده، بلکه سعی بر آن است که نکات کاربردی درباره لاستیک‌ها ارائه شود و این­که چگونه با به کاربردن چند توصیه ساده به عمر لاستیک بیفزاییم و از مصرف سوخت بکاهیم. ساختمان لاستیک تقریباً کلیه تایر‌هایی که امروزه برای خودروهای شخصی ساخته می‌شوند، لاستیک‌های رادیال (شعاعی) هستند که در آنها لایه‌های سازنده بدنه لاستیک به صورت شعاعی از یک طوقه به سمت طوقه دیگر کشیده و نصب می‌شوند. این لایه‌ها با تسمه‌های فولادی در جای خود مستحکم شده­اند. طوقه‌ها ­ روی رینگ چرخ به­خوبی محکم می­شوند و از خروج باد جلوگیری می­کنند. لایه آستری، همانند تیوب در تایرهای قدیمی عمل می‌کند و هوا را درون تایر نگه می­دارد. مشخصات لاستیک خودرو روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و کدهای درج شده است که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند. در شکل ۲ مفهوم این علائم بیان شده است. در ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم. الف) اندازه تایر اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچون P۱۶۵/۶۵R۱۳ (برای مثال، اعداد روی تایر پراید) نشان داده می‌شود. معنی آن چنین زیر است: P = تایر خودروی شخصی ۱۶۵= پهنای تایر (برحسب میلی­متر) ۶۵= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر) R= رادیال ۱۳= قطر رینگ (بر حسب اینچ) ب)حد بارگذاری این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته ‌باشد و بین صفر تا ۲۷۹ متغیر است (شکل۲). برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین ۷۵ تا ۱۰۵ است. در جدول ۱ ارتباط بین این دو عدد و حداکثر تحمل تایر دیده می­شود. برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این تایر هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش "و" را ببینید)، حداکثر ۴ درصد کیلوگرم را می‌تواند حمل کند. توجه داشته باشید هرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. ج) علامت حداکثر سرعت قابل­تحمل حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود. عدد سرعت معادل این حروف در جدول ۲ آمده است. برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می­دهد هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممکن است بترکد. د) تاریخ ساخت لاستیک کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد "۱۶۰۷" نشان می‌دهد این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد. ه) ترکیبات سازنده تایر این بخش، مواد سازنده لاستیک را توضیح می‌دهد. مثال: TREAD PLIES=۱-PLY POLYESTER+۲ STEEL یعنی رویه تایر مرکب از یک رویه پلی‌استری همراه دو لایه سیم فولادی است. و) حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر عددی که در مقابل عبارت "حداکثر فشار باد" روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهید حداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. برطول عمر تایر خودرویتان بیفزایید با به­کارگیری چند توصیه ساده می‌توانید بر عمر تایر خودرویتان بیفزایید که این موضوع، علاوه بر صرفه اقتصادی، کمک خوبی نیز به حفظ‌ محیط‌زیست می‌کند زیرا تولید هر تایر، با آلودگی محیطی معادل سوختن ۲۶ لیتر بنزین همراه است، ضمن آن که دفع لاستیک‌های فرسوده نیز به محیط‌زیست صدمه وارد می‌آورد. همچنین در صورت تنظیم‌های نامناسب (مانند بالانس چرخ­ها، تنظیم فرمان و فشار باد)، مصرف سوخت بالاتر می‌رود که ضمن ضرر اقتصادی، باعث آلودگی هرچه بیشتر هوا می‌شود. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۰۳ میلادی انجمن لاستیک کانادا ضمن یک تحقیق دریافت که بزرگترین عامل سایش تایر خودرو در این کشور، تنظیم نشدن باد لاستیک‌هاست، به طوری که تقریباً ۷۰ درصد خودروها حداقل یک تایر داشتند که فشار باد آن ۱۰ درصد بالاتر بود و ۵۶ درصد دارای لاستیکی با باد ۱۰ درصد کمتر از حد توصیه شده توسط سازندگان تایر بودند. الف) اثرات کم باد بودن تایر مهمترین خطر کم باد بودن لاستیک، ایمن نبودن رانندگی با چنین تایری است زیرا در این حالت، جداره لاستیک داغ می‌شود و احتمال ترکیدگی آن افزایش می­یابد. به­علاوه عاملی که سبب می‌شود طوقه محکم روی رینگ برجا بماند، فشار باد درون لاستیک است. اگر لاستیک خیلی کم باد شود، در سرعت‌های بالا و سرپیچ (به­خصوص در هوای گرم) ممکن است از روی رینگ جدا شود. بالا رفتن مصرف بنزین هم یکی دیگر از اثرات کم باد بودن تایر است زیرا سطح تماس تایر با جاده زیاد می‌شود. در جدول ۳ اثر کم باد بودن لاستیک بر سرعت افزایش فرسودگی تایر و نیز افزایش مصرف سوخت نشان داده شده است. به طوری که ملاحظه می‌شود به ازای هر ۵ درصد کم باد بودن تقریباً ۱ درصد بر مصرف سوخت اضافه می‌شود، یعنی اگر برای مثال به جای ۳۲ PSI توصیه شده از سوی سازنده، فشار بر لاستیک ۲۶ PSI باشد، ضمن آن که مصرف سوخت ۳ درصد افزایش می‌یابد، عمر لاستیک خودروی شما نیز ۱۰ هزار کیلومتر کم می‌شود. ب) اثرات زیاد باد کردن تایر لاستیکی که از حد توصیه شده بیشتر باد شود، تنها روی قسمت وسط رویه آجدار حرکت می‌کند، لذا سایش زودهنگام در آن بخش تایر پدید می‌آید، ضمن آن که هنگام ترمز و دورزدن، کنترل خودرو مشکل می‌شود. با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، ممکن است برخی رانندگان تصور کنند زیاد باد کردن لاستیک، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. این موضوع از نظر کاهش اصطکاک با جاده صحیح به نظر می‌رسد لیکن مقرون به صرفه اقتصادی نیست زیرا کمتر شدن عمر لاستیک، رانندگی توأم با خطرات بیشتر و فرسودگی سیستم فرمان و تعلیق خودرو را به همراه خواهد داشت. ج) فاکتورهای دیگری که باعث فرسودگی تایر می‌شوند همان­گونه که در منحنی شکل۳ به­خوبی مشاهده می‌شود، رانندگی در سرعت بالا کاهش عمر تایر خودرو را به همراه دارد. برای مثال اگر به جای ۸۰، متوسط سرعت خودرو ۱۱۰ کیلومتر در ساعت باشد عمر لاستیک ۳۵ درصد کاهش می‌یابد. عوامل مؤثر دیگر در کاهش عمر لاستیک، نحوه رانندگی (ترمزهای شدید، بکسواد و غیره) و نوع جاده‌ای است که در آن تردد می‌کنید. تنظیم نشدن فرمان، در یک راستا و بالانس نبودن چرخ­ها نیز فرسودگی لاستیک را به دنبال دارند. چگونه عمر لاستیک را زیادتر کنیم؟ ۱) بازدیدهای ماهانه تنها بخش خودرو که با جاده در تماس است، تایرهای آن است، پس ایمنی شما هنگام رانندگی به اطمینان داشتن از صحت لاستیک‌ها بستگی دارد. بازدیدهای زیر به صورت حداقل ماهی یکبار در این خصوص به شما اطمینان می‌بخشد: باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید. توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد می­کند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی­گراد ۱۰درصد کم­بادی را به­دنبال خواهد داشت. خود لاستیک‌ها نیز به­مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به­طور متوسط، لاستیک خودرو۲psi از فشار باد خود را از­دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد. در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به­خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل­تشخیص نیست. همچنین خودروهای گران­قیمتی که به سیستم هشدار دهنده باد لاستیک مجهز هستند، تنها زمانی راننده را باخبر می­کنندکه فشار باد تایرها از حد بسیار بحرانی گذشته باشد. برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به­طوردائم در معرض ضربه­اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آن­که فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی­گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به­صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید. تایرها را از لحاظ فرسایش غیر­متقارن بازدید کنید. هرگونه ساییدگی غیر­معمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد. اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه­لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید. این اجسام می‌توانند به­تدریج در لاستیک فرو­­روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند. ۲) تنظیم بودن چرخ‌ها تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به­خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند. برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود. ۳) بالانس تایرها به­طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به­اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به­اندازه۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود. اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک شاهراه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد. ۴) جابه­جا کردن چرخ‌ها بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که تایرهای جلو سریع­تر ساییده می­شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به­خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع­تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود. ۵) نگهداری لاستیک لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به­دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می­دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود. چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟ هنگامی که آج رویه به ۶/۱ میلی­متر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد. اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام می‌­شود. در صورتی که این وسیله را در اختیار ندارید با یک آزمایش ساده می‌توانید زمان مناسب تعویض تایر را دریابید. یک سکه ده ریالی را درون شیارهای آج طوری فرو برید که عدد ۱۰ به سمت درون آج لاستیک و به سوی شما باشد (شکل ۴) اگر عبارت "جمهوری اسلامی ایران" به طور کامل قابل رؤیت بود، آماده خرید یک تایر نو باشید.

سه شنبه 18/3/1389 - 19:25 - 0 تشکر 204609

نكات ایمنی تایر خودرو
اكثر رانندگان، خودروهای خود را برطبق عادت روزانه و بدون كوچك‌ترین توجه به وضعیت یكی از قطعات بسیار مهم و اساسی آن كه نقشی بسیار مهم در كیفیت رانندگی و ایمنی خودروها دارد، مورداستفاده قرار می‌دهند.
این قطعه، لاستیك‌های خودرو است كه اكثر رانندگان حتی در شرایطی كه كاملاً نو هستند، به‌دلیل زیبایی و لوكس‌كردن خودروهای خود، اقدام به تعویض آنها می‌كنند.
متأسفانه اغلب ما، به‌ندرت این عادت را پیش از اینكه بسیار دیر شود، تغییر می‌دهیم.

شاخصه‌های مهم تایر
1. تاریخ تولید تایر
آیا می‌دانید كه تایرهای خودرو نیز مانند بسیاری از فراورده‌های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟ این تاریخ 4 سال پس از تاریخ تولید آنهاست كه معمولاً به‌صورت عددی 4رقمی بر روی لاستیك درج شده است.
پیدا كردن تاریخ انقضای مصرف تایر، كاری بسیار آسان است. اگر به نوشته‌های درج شده در كنار تایر دقت كنید، عددی 4رقمی را خواهید دید كه هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می‌سازد. درواقع تایر 4 سال پس از این تاریخ، قابل‌استفاده نیست.
برای مثال، درنمونه زیر عدد نشان‌دهنده این است كه تایر در هفته هفتم از سال 2007 میلادی یعنی فوریه 2007 تولید شده و تا قبل از فوریه سال 2011 قابل‌استفاده است.
درصورتی‌كه تاریخ مصرف تایر شما گذشته باشد، این احتمال كه به‌دلیل تركیدن ناگهانی آن دچار تصادف شدید و یا حتی مرگ‌آور شوید، بسیار زیاد است. این می‌تواند تمرین خوبی برای ما باشد تا با بررسی این تاریخ، از منقضی‌نشدن مهلت مصرف تایر خودروی خویش مطمئن شویم.

2. ماكزیمم فشار باد
مطلب حائز اهمیت دیگری كه غالباً آن را فراموش كرده و یا به آن اهمیتی نمی‌دهیم، میزان فشار بد مجاز تایر است. بسیاری از پمپ بنزین‌های مكزیك، فشار باد را روی 28PSI تنظیم می‌كنند. درصورتی‌كه قصد سفر داشته باشید، آنها در بسیاری موارد فشار را تا PSI پایین می‌آورند زیرا لاستیك‌ها به‌هنگام رانندگی طولانی در بزرگراه‌ها، گرم شده و فشار باد درونی بالا می‌رود. شما اگر به مكزیك می‌روید، اجازه این كار را به آنها ندهید.
میزان ماكزیمم فشار مجاز برای هر تایر را می‌توانید در سطح كناری آن مشاهده كنید. ماكزیمم فشار مجاز برای بعضی تایرها 32
PSI و برای برخی 44PSI و برای بعضی انواع تایر حتی 50PSI درنظر گرفته شده است. تایر خودرو را بررسی كنید تا از میزان فشار مجاز واقعی آن مطلع شوید. تنظیم فشار باد تا چند پوند كمتر از ماكزیمم فشار مجاز، عملی قابل‌قبول است ولی نباید در این كاهش افراط كنید.
تایرهای مختلف، برحسب كاربردهای گوناگون، برای تحمل فشارهای مختلفی طراحی شده‌اند. شما می‌توانید ماكزیمم فشار مجاز تایر خودروی خویش را كه به‌صورت عددی كوچك در كنار آن درج شده است، مشاهده كنید.
جدول 1، محدوده قابل‌قبول فشار باد تایر را نشان می‌دهد.
جدول 1


فشار كم داخل تایر، موجب بالارفتن حرارت آن می‌شود. عكسبرداری مادون قرمز از تایری كه در سرعت بالا تست شده است، نشان می‌دهد كه با پایین آمدن فشار، دمای مخرب لاستیك بالا می‌رود.

3. ماكزیمم ظرفیت بار هر تایر
مطلب مهم دیگری كه باید به آن توجه كرد، میزان باری است كه می‌توانیم روی تایرها وارد كنیم. در بسیاری مواقع، بدون توجه به فشاری كه بار اضافی درون خودروها به تایرها وارد می‌كند، اقدام به حمل بار با خودرو می‌كنیم. افزایش نرخ ماكزیمم بار مجاز، امكان خرابی لاستیك را افزایش داده و حتی ممكن است عاملی مؤثر در وقوع تصادفات باشد.
جدول 2، نشان‌دهنده شاخص بار مجاز درج شده روی تایر و ماكزیمم وزن قابل تحمل هر تایر برحسب پوند و كیلوگرم است.
برطبق جدول 2 شاخص بار ماكزیمم 109 بیانگر ظرفیت تحمل 2271
lbs و یا 1030kg برای هر تایر است.جدول 2
4. نرخ سرعت مجاز
نرخ سرعت مجازی كه تایر براساس آن طراحی شده است، توسط حرفی كه در كنار شاخص بار مجاز درج شده‌اند، مشخص می‌شود.
جدول 3، نرخ سرعت مجاز براساس كیلومتر بر ساعت و مایل بر ساعت را برای شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد.
جدول 3

5. اندازه تایر
بسیاری از افراد، هنگامی كه برای خرید لاستیك به فروشگاه مراجعه می‌كنند، در پاسخ به سوال فروشنده در زمینه اندازه لاستیك موردنظرشان، بلافاصله اعداد و ارقامی را بیان می‌كنند كه روی لاستیك قدیمی خود دیده‌اند.
آیا بهتر نیست بدانید كه این شماره‌ها چه معنایی دارند؟
6. مقاومت حرارتی
مقاومت حرارتی تایرها با حروف مشخص می‌شوند.
مقاومت حرارتی تایرها به‌ترتیب از بالاترین تا پایین‌ترین درجه، با حروف
A B یا C مشخص می‌شوند. جدول 4

7. Traction
این واژه در یك تایر، میزان قابلیت ایستایی آن را در جاده‌های خیس نشان می‌دهد. این واژه، گریدهای بالاتر تایر، این امكان را می‌دهند كه خودروی خود را در جاده‌های خیس، در مسافت كوتاهتری نسبت به تایرهای با گرید پایین‌تر، متوقف كنید. میزان Traction از بیشترین تا كمترین، به‌ترتیب با حروف "B" ،"A" ،"AA" و "C" تعریف می‌شود.

8 . Treadwear
این عدد، نرخ سایش تایر را به ما نشان می‌دهد. عدد بالاتر، بیانگر این است كه ساییده شدن لاستیك زمان بیشتری طول می‌كشد. بنابراین زمان ساییده شدن یك تایر با گرید 400 دو برابر تایری با گرید 200 است.

چهارشنبه 19/3/1389 - 16:44 - 0 تشکر 204764

نوع تایر ماشین من کومهو هست میگن لاستیک خوبیه ولی من راضی نیستم خیلی زود خورده شده ماشین رو 4/11/88خشک تحویل گرفتم ولی متاسفانه لاستیک که هیچ خود ماشین هم بدرد نمیخوره

چهارشنبه 19/3/1389 - 17:50 - 0 تشکر 204771

یكی از بزرگترین اختراعات بشری ساختن چرخ بوده است كه با این اختراع حركت و جابجایی بسیار تسهیل پیدا كرد و انسان توانست از چرخ در ساختن ارابه ها و كالسكه ها استفاده كند اما ساختن چرخ پایان كار نبود و بشر با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون خود بر آن شد تا اختراع خود را در چرخه تكامل قرار دهد گویی این ساخته هر روز كاملتر میشود.

اما برای بهینه تر شدن حركت نیاز به لاستیك های بادی بود كه توسط آقای جان دیوید دانلوپ (1921-1840)كه اهل بلفاست بود اختراع شد وی این تایر بادی را برای چرخهای سه چرخه پسرش كه از جنس كائوچو بود ساخت وی ورقه كائوچویی را بصورت لوله درآورد و دور تا دور چرخ قرار داده و داخل آن را از هوا پر كرد و بعد ها این اختراع توسط برادران میشلین در اتومبیل بكار برده شد .

تایر در چرخ خودرو دارای دو وظیفه مهم میباشد:

1-تنها نقطه اتكاء واتصال خودرو به سطح جاده میباشد كه در عین حال وزن خودرو را تحمل می كند.

2- كاهش و جذب ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی های جاده ها در جهت جلوگیری از انتقال این نوسانات به مجموعه سیستم تعلیق خودرو و سرنشینان.

اما تایر ها بر اساس ساختار بدنه به دو تیپ كلی تقسیم بندی می شود.

1- بایاس پلای

2- رادیال

تایرهای بایاس پلای اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قار گیرند سطح تماس آج ها تغییر شكل داده و حالت جمع شده پیدا میكند. اما بدلیل انعطاف بیشتر ضربه های منتقل شده از سطح جاده را بهتر جذب می كند ولی همین انعطاف زیاد باعث كاهش مقاومت در برابر سایش و مانور پذیری كمتر و كاهش قابلیت در دستیابی به سرعتهای بالا می شود.

اما تایر های رادیال دارای مزایای مهمی نسبت به لاستیكهای بایاس پلای می باشند كه از جمله میتوان به مزایا زیر اشاره كرد:

1- تایرهای رادیال بدلیل ساختار محكم خود و تغییرات اندك شكل آج ها در پیچ جاده ها چسبندگی خود را به سطح جاده دیرتر از دست میدهند.

2- بدلیل استحكام بیشتر تحمل سرعتهای بالاتر را دارند.

3- مقاومت بیشتر در برابر سایش در پیچ جاده ها سبب افزایش عمری در حدود 40 تا 60 درصد بیش از لاستیكهای بایاس پلای میشود.

4- با استفاده از این نوع تایر در مصرف سوخت خودرو ها صرفه جویی میشود.

5- بدلیل قابلیت تحمل نیروهای وارده بصورت عمودی وانعطاف پذیری در دیواره های كناری تایر در سرعتهای بالا دست اندازها و ضربات ناشی از این برخورد ها را بخوبی در خود جذب می كند.

چند توصیه بسیار مهم :

1- حتما از تایر استاندارد خودرو استفاده كنید.

2- در هنگام انتخاب و تهیه تایر به نوع خودرو و سرعت و شرایط رانندگی و سطح جاده و شرایط محیط و فصل توجه كنید.

3- بازدید های دوره ای تایرهای خودرو در جهت حفظ و نگهداری و ایمنی بیشتر و راندمان بالاتر ومصرف سوخت كمتر امری حیاتی است.

4- باد تایر ها هر دو هفته یكبار كنترل شود.

5- بهتر است تمام تایر های خودرو از یك نوع باشد و مشخصات یكسانی داشته باشند و در صورت استفاده از تایر های تیوپ داربهتر است تیوپ داخل تایر نیزدر صورت تعویض تایر عوض شود.

6- هیچگاه تایر های رادیال و بایاس پلای را بطر همزمان بر روی یك خودرو استفاده نكنید.

7- از بالانس چرخ ها هرگز غافل نشوید.

8- در هنگام كنترل باد چرخها تایرها بایستی سرد باشند و در حالتی كه لاستیك ها گرم میباشند از خالی كردن باد اضافی بپرهیزید.

9- هر 8000 كیلومتر لاستیك های بایاس پلای بصورت ضربدری.و لاستیك های رادیال بدلیل داشتن جهت چرخش بصورت طولی جابجا شوند.

10-یك باور اشتباه وجود دارد و آن اینست كه تایر های نو را در اكسل جلو خودرو قرار می دهند تا با توجه به وزن بیشتر در اكسل جلو و كنترل بهتر فرمان ایمنی خودرو بیشتر شود در صورتی كه میبایست بدلیل كمی وزن خودروها در اكسل عقب چسبندگی خودرو را با لاستیك های سالمتر و با آج بیشتر جبران كرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری كرد.

11-هیچگاه از رینگ معیوب و یا تعمیر شده استفاده نكنید.

12-در صورت تجهیز خودرو به سیستم ضد قفل شدن چرخ ها ABS و یا سیستم ضد لغزش ASR هیچگاه سایز رینگ و تایر را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مركزی ECU تعویض نكنید چون خودرو قابلیتهای خود را از دست خواهد داد.

13-تایر زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری كرده و باد آن را همراه با فشار باد تایر های دیگر كنترل كنید.

14-نتیجه استفاده از تایر های غیر استاندارد خودرو وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستكاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود

برو به انجمن
آخرین مطالب
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • بازدید از عصارخانه شاهی اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 26 شهریور ماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از عصارخانه شاهی اصفهان، به عمل آورده‏اند. این بنای تاریخی، یكی از جاذبه‌های كم نظیر گردشگری اصفهان به شمار می‌رود.
  • مسابقات انجمن‌ها با جوایز متعدد
    انجمن‌های تخصصی تبیان، افتخار دارد با برگزاری جشنواره‌ی تابستانی انجمن‌ها که در آن، مسابقات متنوع با جوایز متعدد به کاربران عرضه می‌گردد، تابستانی پرخاطره را برای اعضای انجمن‌ها و کاربران حوزه‌ی مجازی رقم بزند.