جذب مخاطب بیشتر برای اركسترهای بزرگ موسیقی
تا همین 20 یا 30 سال پیش در همه جهان، نشستن پای اجراهای اركسترهای سمفونیك هم آداب خاص و دست و پاگیر خود را داشت و هم دایره محدودی از مخاطبان را دربرمیگرفت.
پس از پایان جنگ جهانی دوم كه تغییرات عمیق و گستردهای در تمام وجوه و شوون زندگی مردم پدید آورد، اركسترهای بزرگ كلاسیك هم با روی آوردن به قالبها و قطعات سادهتر موسیقایی، به سراغ مخاطبان و شنوندگان جدیدتر و بیشتری رفتند.
این رویكرد از دهههای 80 و 90 میلادی، شتابی پرفزون یافت و اجراهای متفاوت و تازهای را از سوی اركسترهای سمفونیك پدید آورد.اما این تغییر و تحول در ایران كه با 70 میلیون جمعیت تنها دارای یك اركستر سمفونیك است، چندان روندی منطقی و یكنواخت نداشت.
پس از پیروزی انقلاب، برنامههای اركستر سمفونیك تهران یا براساس سلیقه مدیران وزارت ارشاد تعیین میشد كه در آن صورت بیشتر مناسبتی و به دور از معیارهای هنری بود یا رهبران اركستر رپرتوارهای آن را تنظیم میكردند كه اغلب آكادمیك و به دور از سلیقه مخاطب عام به روی صحنه میرفت.
صدای متفاوت اركستر سمفونیكبرنامه تازه اركستر سمفونیك تهران به رهبری شهرداد روحانی كه از هفته گذشته تا دیشب 6 اجرا را پشت سر گذاشت، در واقع نقطهای بود كه در عین حفظ شأن هنری اركستر، شنوندگان انبوهی را هم پای خود نشاند.استقبال مردم از دومین برنامه امسال اركستر سمفونیك و نظر مثبت كارشناسان و موسیقیدانان درباره آن، گویا مورد توجه مدیران هنری كشور قرار گرفته است و آن را باید آغاز راهی دانست كه در آینده هم دنبال خواهد شد.
بابك رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی با اشاره به این كه مخاطبان این بار صدای متفاوتی را از اركستر سمفونیك شنیدند، میگوید: با پشت سر گذاشتن این تجربه موفق، با نظر شورای فنی بعد از این هم مجموعههای متنوعی را در برنامههای اركستر سمفونیك قرار میدهیم تا بتـوانیم مخاطبان بیشتری را جذب كنیم.
وی با تاكید بر این كه برای دومین برنامه اركستر سمفونیك، نزدیك به 5000 بلیت به فروش رسیده است، ادامه میدهد: تا پایان سال 8 برنامه دیگر برای اركستر سمفونیك تهران تدارك دیدهایم كه اولین آن در تیرماه اجرا خواهد شد و امیدواریم آنها هم با استقبال مردم روبهرو شوند.رضایی در واكنش به این پرسش كه چه زمانی رهبر دائمی اركستر سمفونیك تهران معرفی خواهد شد، پاسخ میدهد: در حال بررسی سابقه موسیقیدانان و رهبران ایرانی هستیم و سعی میكنیم این بار با دقت بیشتر به فردی برسیم كه بتواند هم مدیر هنری مناسب و هم رهبری خلاق برای اركستر سمفونیك تهران باشد.
برای همین در این انتخاب عجلهای به خرج نمیدهیم و فعلا با رهبران مهمان، برنامههای خود را روی صحنه میبریم. خاموشی اركستر ملیاگر اركستر سمفونیك روزهای خوب را سپری میكند اما اركستر ملی ایران كه سابقهای درخشان در كارنامه خود ثبت كرده است، یك سال میشود كه در خاموشی به سر میبرد. مدیرعامل انجمن موسیقی با انتقاد از واگذاری اركستر ملی به بنیاد رودكی در اردیبهشت سال گذشته تاكید میكند: با توصیه و اصرار معاون جدید هنری وزارت ارشاد، به دنبال آن هستیم تا در كوتاهترین مدت، فعالیتهای اركستر ملی را بار دیگر احیا كرده و با علاقهمندان مشتاق آن دوباره در تالار وحدت دیدار كنیم.
رضایی درباره نقش فرهاد فخرالدینی در اركستر ملی میگوید: این هنرمند پیشكسوت و بزرگ كه با همت و رهبری او اركستر ملی به اوج خود رسید، به دلیل كسالت و سفرهایی كه سال گذشته برایش پیش آمد، از همكاری عذر خواسته بود كه متاسفانه تلاشهای ما هم برای راضی كردن او به جایی نرسید.
وی با اشاره به این كه نظر همه مدیران و تصمیمگیرندگان وزارت ارشاد برادامه همكاری با فخرالدینی است، می افزاید: در چند هفته آینده باید به سمتی حركت كنیم تا اگر استاد فخرالدینی باز هم نتوانند رهبری این گروه بزرگ موسیقی را به دست بگیرند، با رعایت تمام جنبههای هنری و مدیریتی، اركستر ملی ایران را دوباره احیا كنیم.اركستری برای تحول در موسیقی دستگاهیآنطور كه بابك رضایی میگوید، دفتر و انجمن موسیقی علاوه بر آن كه به دنبال گسترش برنامههای 2 اركستر سمفونیك و ملی هستند، برای گروه «كر» به رهبری رازمیك اوحانیان هم برنامههای ویژهای تدارك دیده شده است تا از زیر سایه گروههای بزرگ موسیقی خارج شود.علاوه بر این، راهاندازی اركستر سنتی هم از برنامههایی است كه حمید شاهآبادی، معاون هنری وزارت ارشاد بر آن انگشت گذاشته و انجمن موسیقی نیز آن را پیگیری میكند.
مدیرعامل انجمن موسیقی در این باره میگوید: برای تشكیل اركستر موسیقی سنتی ایران، پیشنهاد هایی را به معاونت هنری دادهایم كه پس از بررسی آنها وارد مرحله اجرایی كار خواهیم شد.
رضایی با اشاره به این كه پیش از این هم تجربه تشكیل ا ركستر سنتی در وزارت ارشاد را داشتهایم كه چندان موفق نبوده، ادامه میدهد: این بار با وسواس و برنامهریزی دقیقتر به این سمت حركت میكنیم و سعی خواهیم كرد .
اركستر سنتی وزارت ارشاد، مرجع و منبعی برای نوآوری و تحول در موسیقی ردیف دستگاهی كشور باشد.( منبع جام جم)