بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیكم
۵ – پس از خواندن متن ، دانش آموز نسبت به ترجمه ی آن به فارسی اقدام می كند. برای انجام این كار ، دانش آموز ، علاوه بر دانستن معانی كلمات جدید ، باید معنی كلمات خوانده شده ی قبلی را نیز بداند. به عبارتی باید معنی هریک از واژه ها را بداند. برای دستیابی به معنی این كلمات ، بهترین كار ، مراجعه به این كلمات در درس های قبلی و یا كتاب های پایه ی اول و دوم است.
۶ – سعی شود جملات به فارسی روان معنی شوند و از حفظ كردن معنی جملات ، بدون دانستن معانی یكایک كلمات خودداری شود. زیرا این امر یكی از عوامل خستگی دانش آموز است و این كار نه تنها سودی برای دانش آموز ندارد ، بلكه باعث افزایش كار دانش آموز و كاهش كارآیی او می شود. زیرا معمولاً تعداد جملات از تعداد واژه ها بیشتر است و حفظ كردن معنی جملات سنگین تر از حفظ كردن واژه هاست.
۷ – دانش آموز ، پس از ترجمه ی جملات مورد نظر ، جهت اطمینان از پاسخ صحیح ، به پاكنویس خود مراجعه می كند و در صورت داشتن خطا ، مورد را ، بررسی و اصلاح می نماید. هنگام مطالعه ی پاكنویس ، جملات بعدی باید با وسیله ی مناسبی پوشانده شود تا چشم دانش آموز ، با آن ها برخورد نداشته باشد.
۸- قواعد درس در كتاب بسیار خلاصه است با توجه به شیوه های ابتكاری معلمان محترم – كه به طورجزوه در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود – مورد بررسی قرار می گیرد.
۹ – پس از مطالعه و ترجمه ی متن و مطالعه ی قواعد ، به تمرین درک مطلب پرداخته می شود.
ادامه دارد!