• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 387)
پنج شنبه 16/2/1389 - 16:31 -0 تشکر 198960
خونه یا خانه

سلام ...

جای بحث معماری در این انجمن خالیه

همانطور که می دونید معماری از گرایشهای هنره ترکیبه فن وهنر که سعی براین است که ترکیبی ایجاد شود که هنر وفن به صورت هنرمندانه خلق بشوند  

از شما با هر فرهنگ ودیدگاه خاص سوالی دارم وان در مورد مفهوم اصطلاحی به نام خانه است

از دیدگاه شما خانه چیست؟

ضمنا در وبلاگم به نام معماری در این مورد مطالبی عنوان شده است . 

معماری بیانگر احساسات شخصی معمار نیست بلکه حاصل عملکرد یک تخصص هنرمندانه در راه خدمت به مردم است

l
چهارشنبه 29/2/1389 - 10:13 - 0 تشکر 201020

دوست عزیز "mahta1" بله حق با شماست ای کاش از دوستان شما در این بحث شرکت می کردند رشته تحصیلی من معماری نیست ولی بحث شما برام جالبه از این جهت که گفتید معماری ترکیب فن و هنره

قطعا ترکیب فن (که نسبتا خشکه) با هنر (که ارتباط مستقیم با روح زیباطلب انسانها داره) جذاب و دلپسنده

اگر در دانشگاه های ما علوم خشک و کاملا تخصصی رنگ و لعاب هنر رو بگیره خیلی جذاب تر خواهد شد


اما در مورد خونه یا خانه که مطرح کردید اگر با تعریف شما از معماری بخوام تعریف کنم خانه جایی است که ساختار و ظاهر آن و حتی دکوراسیون و چینش وسایل خانه با فرهنگ و باور اهل خانه هماهنگه

یادمه دکتر چمران (از اعضای شورای شهر تهران) در برنامه تهران 20 در مورد معماری خانه های فعلی (آپارتمان) صحبت می کردند و می گفتند که نمی شه گفت معماری خانه های ما اسلامی است مثلا آشپزخانه های open با فرهنگ ما همخوانی ندارد نه از نظر اسلامی نه از نظر نوع تغذیه ما ایرانی ها

بعد مثال جالبی زدند که غذاهای ما ایرانی ها از نوع فست فود نیست و غالبا پختنی و سرخ کردنیه وقتی آشپزخونه open باشه خب این بخار و دم غذا هوای خونه رو نامناسب می کنه این نوع معماری برای آشپزخونه های فرنگیه که غالب غذاهاشون فست فودیه و آماده است و خیلی بخارپز و سرخ کردنی نیست

از نظر اسلامی هم که مشخصه وقتی یه مهمون غریبه میاد خانم خونه در آشپزخونه نمی تونه راحت فعالیت کنه


دوست عزیز لطفا بحثتون رو ادامه بدید برای من جالبه هرچند تخصص من معماری نیست :)

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
سه شنبه 4/3/1389 - 15:5 - 0 تشکر 202184

واژه خانه که امروزه مصطلح است در گذشته به نام اتاق اطلاق می شده است اتاق خصوصی را (وستاخ)یا گستاخ یا وثاق می نامیده اند از واژه سرا بجای کلمه خانه در اصطلاح امروز آن استفاده می شده است در معماری گذشته ایران حتی در زمان قاجاریه که دوره انحطاط معماری ایران است خانه های خیلی خوبی ساخته شده است در واقع خانه به گونه ای بوده که ساکنین در آن احساس ناراحتی نمی کردند زیرا معماری خانه ها با فرهنگ واصول زند گانی آنها هماهنگ بوده خانه ها برای ساکنینشان وسکونت وزندگی با آرامش وآسایش ارزش قائل بوده اند برای رسیدن به یک معماری مردمی اصولی بوده اصولی که از نیروهای طبیعی واقلیمی وفرهنگی برای آسایش ساکنین بهره می بردند در واقع محیط وفرهنگ مسئله ای غیر قابل تفکیک بوده است اصولی را که در معماری ایرلن مد نظر بوده شامل: 1.مردم واری 2.پرهیز از بیهودگی3..نیارش4.خود بسندگی5. درونگراییدرونگرایی وارزش نهادن به زندگی شخصی وحرمت آن ونیز عزت نفس ایرانیان بوده در واقع آنها خود را باور داشته اند  چه بر سر ما آمده که به داحتی تقلید بی چون وچرا از معماری غرب را به راحتی حتی در کلان شهرها وبا حضور چندین صاحب نظراهل فن می پذیریم وبدنه های شهرهایمان را با این ساختمانها می آراییم ودر دانشکده های معماری هم مانندتفکر زوی هندسه واصول را غده سرطانی می دانیم ودانشجو را وادار می کنیم برای اینکه نمره بهتری بگیرد باید از معماری غرب تقلید کند و هوئیت شناسنامه ای خود را فراموش می کنیم . شکست رویکرد عملکرد گرایی در طی سده های گذشته نشان داد که عملکردی بودن بناها و مکان ها کافی نیست،بلکه لازم است مکان هاو فضاهای شهری واجد معنا نیز باشند .یعنی تجلی بخش ارزش های والای انسانی گردد.سیستم مختصات خنثای عملکرد گرایانه ،گرچه به ظاهر همه نوع امکاناتی را ارائه می دهد هنوز در انتظار آن است که از حیات انسانی لبریز گردد.از همین منظر است که در پدیدار شناسی ،مکان«فضای زیسته» خوانده می شود یعنی جایی که تهی نیست ،جایی سکنی گزینی را تجلی می بخشد واز هویت آکنده است .«فضای زیسته به معنای فضا،آن گونه که تجربه شده است می باشد»

l
سه شنبه 4/3/1389 - 15:34 - 0 تشکر 202190

نکته تاسف بار دیگر اینکه حتی معماران غربی هم به این راحتی که ما معماری بی هویت وخارج از محدوده احساس وفرهنگ را چذیرفته ایم نپذیرفته اند وهمیشه نقد ها وعکس العمل هایی داشته اند به عنوان مثال وقتی لوکوربوزیه معمار مدرنیسم پیرو سبک بین الملل گفت خانه ماشینی است برای زندگی رایت که پیرو معماری ارگانیک است می گوید اگر خانه ماشینی است برای زندگی پس قلب هم تلمبه ای است که فقط خون را در بدن جریان می اندازد ویا وقتی رایت وارد خانه شیشه ای فیلیپ جانسون شد (خانه ای که تمامی فضا با پوشش کاملاآشکار وشفاف حتی در موررد خصوصی ترین فضاهای زندگی است وکاملا برون گرا است) گفت به من بگو من دراینجا باید کلاهم را دربیاورم یا بذارم آیا اینجا محیط بیرون است ومن باید برطبق محیط بیرون باشم یا داخل فضا است آیا محیط خصوصی است یا محیط عمومی است.

سبک بین الملل که تاثیر فرهنگ ومحیط را در معماری نفی می کند وخواستار یک اصول کلی برای معماری در تمام جهان بدون در نظر گرفتن اصول فرهنگی ومحیطی بود که مخالفان سر سختی نیز داشت

معماری ارگانیک معماری نشات گرفته از طبیعت که منشا رمانتیک دارد وبناها را در دل طبیعت می رویاند

 چگونه بایدبه معماری ایرانی واسلامی برگردیم؟

چه باید کرد آیا ما مسئول محیطی که در آن زندگی می کنیم نیستیم چرا تا این حد معماری ما از فرهنگ ما به دور افتاده اگر نقدی هم شده در حد سخن وحرف بوده چرا اجازه می دهیم شهرهایمان اینقدر بی هویت باشند آیا کسی که وارد تهران می شود متوجه معماری ایرانی اسلامی می شود یا متوجه یک معماری تقلیدی بی هویت که حتی درست هم تقلید نشده است

l
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.