شناخت جنگ نرم
خداوند در آیهی 217 سورهی
مباركهی بقره میفرماید: "و لایزالون یُقاتلونكم حتی یُرَّدوكُم عَنْ دینِكُم
إن استطاعُوا". معنای آیه این است كه دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لایزالون، دلالت بر استمرار دارد و گویای این است كه دشمنان همیشه
با شما در جنگند منتهی بسته به شرایط مكانی و زمانی نوع این جنگ ممكن است متفاوت باشد.
گاهی جنگ، جنگ نظامی است. گاهی اقتصادی است و گاهی نیز فرهنگی.
اصولاً جنگهایی كه از نوع نظامی است و
از وسایل و ادوات نظامی در آن استفاده میشود، بهعنوان جنگ سخت یا Hard War مشهور
است. ولی اگر در این جنگ از وسایل و ادوات و كالاهای فكری و فرهنگی استفاده شود، اصطلاحاً
به آن Soft War یا جنگ نرم اطلاق میكنند. بنابراین
شاخصهی جنگ نرم، استفاده از ابزارهای فكری و فرهنگی است.
كشورهای استكباری به این نتیجه رسیدهاند
كه همانگونه كه استعمار به شیوههای قدیم، دیگر جوابگوی نیازها و اقتضائات امروزه
نیست و باید در قالب استعمار نو وارد برخی از كشورها شد، از طریق جنگ سخت نیز چندان
نمیتوان موفقیتهای مورد نظر را كسب كرد. بنابراین سعی میكنند با تمركز بر مسائل
فكری، ایدئولوژیك و فرهنگی و در واقع با گشودن جبههی جنگ نرم، به اهداف خود برسند.
امروزه با استفاده از تكنولوژیهای ارتباطاتی
مانند سایتها، وبلاگها و... این تأثیرگذاری از سوی آنها راحتتر اعمال میشود. شیوهی
عمدهی این تأثیرگذاری نیز به این صورت است كه ابتدا مجموعه مؤلفههایی را در ارتباط
با یك موضوع استخراج میكنند؛ یعنی در رابطه با موضوعی كه میخواهند القائی در مورد
آن داشته باشند، چند مؤلفه را استخراج كرده و سعی میكنند دستكم نیمی از این مجموعه
مؤلفهها صادق باشد. آنگاه این اطلاعات صحیح را بهعنوان پوشش و چتری بهكار میگیرند
تا در دل آن، چند موضوع خلاف واقع و نادرست را با تجزیه و تحلیلهایی و بهعنوان كالا
و خدمات فكری و فرهنگی به كام مخاطب بریزند.
بنابراین با جذابیت ظاهری كه
برای مخاطبان ایجاد میكنند، آنها را در پی بردن به انگیزهی اصلی، دچار مشكل كنند.
زیرا هنگامیكه مخاطب میبیند چند مورد از این مؤلفهها صحیح است، دیگر كل آن پدیده
و تحلیل ارائه شده از آن را میپذیرد. دشمنان از این طریق میتوانند اهداف مورد نظر
خود را به مخاطب تحمیل كنند.
طبیعتاً راه مقابله با جنگ نرم
كه امروزه بهطور ویژه دانشگاهیان ما درگیر آن هستند، این است كه اولاً درك كنیم كه
این هم یك نوع جنگ است. گمان نكنیم جنگ، فقط جنگ نظامی و سخت است. طرف مقابل ما در
این جنگ نیز به دنبال اهداف و منافع خاص خود است و چیز دیگری مدّنظرش نیست. درك اینكه
در شرایط جنگ نرم قرار داریم، كمك میكند تا واقعیات اجتماعی و سیاسی پیرامونمان را
بهتر ببینیم.
نكتهی دوم اینكه باید درك كنیم اگر در
رابطه با یك پدیده از سوی رسانههای بیگانه چند مؤلفه به صورت ظاهراً صحیح القاء میشود،
مؤلفههای فراوان دیگری هم وجود دارد كه در قالب این چند مؤلفهی صحیح، به صورت خلاف
واقع و كذب به خوراك فكری برای مخاطبان تبدیل میشود. اگر قشر جوان و دانشجویان ما
دریابند كه مجموعهی این مؤلفهها، لزوماً صادق نیست و در دل مؤلفههای درست، بسیاری
از مؤلفهها به صورت كاذب وجود دارد، از جذابیت ظاهری كه از طریق القائات فكری و فرهنگی
میتواند بر افكار تأثیر بگذارد، كاسته میشود. در این رابطه باید دائماً آگاهیبخشی
و یادآوری صورت پذیرد.
آیهی 194 سورهی بقره میفرماید:
"فمَن اعْتَدی عَلیكم فاعْتَدوا علیه بِمثل ما اعتَدی عَلیْكم"؛ یعنی وقتی
دشمنان با شما وارد جنگ شدند، شما هم با آنها مقابله به مثل كنید. اگر جنگ، جنگ نظامی
است باید از طریق نظامی وارد شد؛ "و أعِدّوا لهم ما اسْتَطعتم مِن قُوّة".
اگر جنگ، جنگ اقتصادی است، به همان شیوه و اگر جنگ، جنگ فرهنگی و
فكری است باید مقابل به مثل ما هم به همان صورت شكل بگیرد. بنابراین در كنار موارد
پیشگفته و شاید بهعنوان یك محور اساسی، باید مقابله به مثل هم با همان شیوههای فكری-
فرهنگی و تقویت افكار سالم در ضمیر جامعه كار كرد. تلاش برای تقویت روزبهروز باورهای
سالم، هجمههای فرهنگی و نرم را نیز خنثی خواهد كرد.
توسعه بخشى به عملیات هاى آفندى جنگ رسانه اى
یکى از مهم ترین ابزارهاى ناتوى فرهنگى
براى بى ثبات سازى نظام امنیت اجتماعى؛ گسترش هدفمند شبکه هاى ماهواره اى است. به عنوان
مثال هم اکنون 4/5 میلیون گیرنده ماهواره اى غیر مجاز در کشور فعال است و از 17 هزار
و 666 شبکه ماهواره اى جهانى، نزدیک به سه هزار شبکه در داخل کشور قابل دریافت است.
از این تعداد 380 شبکه به موسیقى، 74 شبکه به تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش، 273 شبکه
به تبلیغ ادیان ساختگى و 235 شبکه به برنامه هاى مبتذل اختصاص یافته اند.
از طرفى مجلس نمایندگان ایالات متحده با
تخصیص بودجه سالانه به توسعه شبکه هاى ماهواره اى فارسى زبان ضد انقلاب، بصورت مستقیم
در امور داخلى جمهورى اسلامى ایران مداخله مى کند زیرا این شبکه ها با بهره گیرى از
ترفندهاى تبلیغاتى تلاش مى کنند زمینه هاى ناامنى هاى مدنى در پنج سطح صنفى، دانشجویى،
قومى، فرقه اى و اجتماعى را فراهم کنند.
ایجاد و توسعه هدفمند جنگ هاى فرقه اى در محیط امنیتى داخلى و
خارجى جمهورى اسلامى ایران
یکى از ابزارهاى دکترین براندازى نرم با
محوریت تضعیف اقتدار جهان اسلام، عملیاتى کردن
تنش هاى عقیدتى ـ قومى با بهره گیرى از ترفندهاى عملیات روانى ـ رسانه اى است؛ به عبارتى
متولیان ناتوى فرهنگى قواعد و محیط بازى ژئوپلتیک جهان اسلام را طورى مدیریت مى کنند
که دورنماى آن به سمت هدر رفتن بخشى از ظرفیت و منابع مادى و معنوى ملل اسلامى به سمت
مهار تنش هاى فرقه اى متمرکز شود که در صورت عدم تبیین پاداستراتژى مناسب، مى تواند
عمق استراتژیک امنیت داخلى و خارجى جمهورى اسلامى ایران را با تهدیدهاى ساختارى هویتى
مواجه کند. برخى تهدیدهاى نرم در این حوزه عبارتند از:
- افزایش
تبلیغات گروه هاى ضاله در برخى نواحى استان هاى مرزى
گروه هاى ضاله مانند پیروان وهابیت و بهائیت
با بهره گیرى از برخى کاستى هاى نواحى کمتر توسعه یافته استان هاى مرزى مانند کرمان،
تلاش مى کنند به ترویج عقاید خود اقدام نمایند.
توجیه «مداخلات بشردوستانه» با ابزار مانور
تبلیغاتى و تغییر جهت دار بیانیه هاى سازمان هاى بین المللى دولتى و غیردولتى
یکى از ابزارهاى ایالات متحده براى بهره
بردارى امنیتى - سیاسى و مشروعیت بخشى به «مداخلات بشر دوستانه»، استناد به قطعنامه
ها و یا بیانیه هاى غیر الزام آورى است که توسط برخى سازمان ها با موضوع «نقض حقوق
بشر» صادر مى شود که برخى مصادیق آن عبارتند از:
- کمیته
سوم مجمع عمومى سازمان ملل
نفوذ نظام سلطه و حامیان آن در ساختارهاى
سازمان ملل مانند شوراى امنیت و «شوراى اقتصادى - اجتماعى»(11) به حدى است که همواره
از آنها در جهت تخریب وجهه بازیگران مستقل استفاده کرده اند، به عنوان مثال «کمیته
سوم مجمع عمومى»(12) در 21 نوامبر 2008 با تصویب قطعنامه غیر الزام آورى، مدعى نقض
شدید حقوق بشر در جمهورى اسلامى ایران شده بود، در حالیکه این کمیته در برابر نقض شدید
و عینى حقوق ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستى همواره سکوت کرده است.
طرح این «قطعنامه غیر الزام آور» با 81
رأى موافق در برابر 71 رأى مخالف مورد موافقت قرار گرفت که در نهایت با 70 رأى موافق،
51 رأى مخالف و 60 رأى ممتنع به تصویب رسید.
در این قطعنامه که با پیشنهاد کانادا و
حمایت امریکا به تصویب رسید، با حمایت از تجمع هاى غیرقانونى و یا آزادى زندانیانى
که جرایم مشهودى علیه امنیت اجتماعى شهروندان مرتکب شده اند، در راستاى گسترش «نافرمانى
هاى مدنى» و «بى ثبات سازى» ایران ارزیابى مى شود.
- سازمان
«دیده بان حقوق بشر»
بررسى متن تمام گزارش هاى مرتبط با ایران
«دیده بان حقوق بشر» مبین این است که تنظیم کنندگان آن با ترسیم یک فضاى مجازى و غیر
دولتى، تلاش نموده اند کد بین المللى اقتدار ایران در ساختار نرم افزارى جهانى را تنزل
دهند تا قدرت هاى سلطه گر با تغییر جهت دار از گزارش هاى آنان در جهت مشروعیت بخشى
براى مداخله در امور داخلى ایران استفاده کنند(16) و این سازمان نیز با تنظیم گزارش
هاى جهت دار همواره در این مسیر حرکت کرده است.
- پارلمان اتحادیه اروپا
ایالات متحده در راستاى گستره بخشى به مداخلات
بشردوستانه؛ تلاش مى کند از ظرفیت تقنینى نمایندگان «پارلمان اتحادیه اروپا» نیز براى
افزایش عملیات روانى علیه جمهورى اسلامى ایران استفاده نماید. به عنوان مثال این پارلمان
که مقر آن در «استراسبورگ» است، در ژوئن 2008 سومین قطعنامه غیر الزام آور خود را با
محوریت نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد.
ادامه دارد....