1ـ در كدام گزينه «تناقض» ديده نميشود؟
1) بر بساطي كه بساطي نيست | 2) ساقي بده بشارت رندان پارسا را |
3) خارم ولي به سايهي گل آرميدهام | 4) صداي سكوت در سرسرا پيچيده بود |
2ـ در بيت «صد هزاران دام و دانه است اي خدا ما چو مرغان حريصي بينوا» كدام آرايه به كار نرفته است؟
1) تشبيه | 2) استعاره | 3) تناسب | 4) تضاد |
3ـ در همهي گزينهها به جز گزينهي . . . . . . اسلوب معادله وجود دارد.
1) عشق چون آيد برد هوش دل فرزانه را | | دزد دانا ميكشد اول چراغ خانه را |
2) رنگين سخنان در سخن خويش نهاناند | | از نكهت خود نيست به هر حال جدا گل |
3) بيستون بر سر راه است مباد از شيرين | | خبري گفته و غمگين دل فرهاد كنيد |
4) حسن بيان مجوي ز ما دل شكستگان | | از كاسهي شكسته نخيزد صدا درست |
4ـ در كدام گزينه آرايههاي «تشبيه، تلميح، ايهام» به كار رفته است؟
1) در سخن مخفي شدم مانند بو در برگ گل | | هر كه خواهد ديدنم گو در سخن بيند مرا |
2) طومار ندامت است طبع من | | حرفي است هر آتشي ز طومارم |
3) برو طواف دلي كن كه كعبهي مخفي است | | كه اين خليل بنا كرد و او خدا خود ساخت |
4) دري كه به باغ بينش ما گشودهاي | | هزار بار خيبري تر است |
5ـ در كدام بيت همهي آرايههاي «تشبيه، مراعات نظير، تضاد» وجود دارد؟
1) اي صاحب كرامت شكرانهي سلامت | | روزي تفقّدي كن درويش بينوا را |
2) آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است | | با دوستان مروّت با دشمنان مدارا |
3) سركش مشو كه چون شمع از غيرتت بسوزد | | دلبر كه در كف او موم است سنگ خارا |
4) دل ميرود ز دستم صاحبدلان خدا را | | دردا كه راز پنهان خواهد شد آشكارا |
6ـ كدام گزينه تلميح به آيهي قرآن ندارد؟
1) آمد موج الست كشتي قالب ببست | | باز چو كشتي شكست نوبت وصل ولقاست |
2) چنين گفت پيغمبر راست گوي | | ز گهواره تاگور دانش بجوي |
3) آسمان بار امانت نتوانست كشيد | | قرعهي فال به نام من ديوانه زدند |
4) ارجمند گردانندهي بندگان از خواري، در پاي افكنندهي گردن كشان از سروري |
7ـ كدام آرايهي ادبي در بيت «بشد تيز رهام با خود و گبر همي گرد رزم اندر آمد به ابر» مشهود نيست؟
1) اغراق | 2) جناس | 3) تشبيه | 4) مراعات نظير |
8ـ در همهي گزينهها به جز گزينهي . . . . . . دو آرايهي تشبيه و استعاره وجود دارد.
1) شركه آن ديد دشنه باز گشاد | | پيش آن خاك تشنه رفت چو باد |
2) در چراغ دو چشم او زد تيغ | | نامدش كشتن چراغ دريغ |
3) چشم تشنه چو كرده بود تباه | | آب نا داده كرد همت راه |
4) قطرهي دانش كه بخشيدي ز پيش | | متصل گردان به درياهاي خويش |
9ـ سرايندهي كدام بيت شهريار نيست؟
1) همه شب در اين اميدم كه نسيم صبحگاهي | | به پيام آشنايي بنوازد آشنا را |
2) ز نواي مرغ يا حق بشنو كه در دل شب | | غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهريارا |
3) چه زنم چو ناي هردم ز نواي شوق اودم | | كه لسان غيب خوشتر بنوازد اين نوا را |
4) به اميد آن كه شايد برسد به خاك پايت | | چه پيامها سپردم همه سوز دل صبا را |
10ـ همهي گزينهها از آثار خواجه عبداله انصاري هستند به جز گزينهي:
1) زادالمسافرين | 2) زادالعارفين | 3) مناجات نامه | 4) رسالهي دل و جان |
1ـ گزينه «3» خار و گل تضاد دارند. رندان پارسا و صداي سكوت متناقض نما هستند.
2ـ گزينه «4» «ما چو مرغان حريص» تشبيه است. دام و دانه استعاره از زرق و برق دنيا و دام و دانه و مرغ با هم مراعات نظير يا تناسب دارند.
3ـ گزينه« 3» در ديگر گزينه مصراع دوم در حكم مثال و مصداقي براي مصراع اول است كه با تعريف اسلوب معادله مطابقت دارد ولي گزينهي «3» ادامهي معني مصراع اول در مصراع دوم آمده است.
4ـ گزينه «3» در گزينه «1» مخفي ايهام و مانند بو تشبيه را ميرساند. در گزينه «2» فقط تشبيه وجود دارد. در گزينه «4» باغ بينش اضافهي تشبيهي يا تشبيه است و خيبريتر كنايه از اين است كه بزرگتر است در گزينه «3» دل به كعبه تشبيه شده است و مخفي ايهام دارد. همچنين مصراع دوم تلميح به بنا كردن خانهي كعبه به دست ابراهيم خليل دارد.
5ـ گزينه «گزينه «3» چون شمع بيانگر تشبيه، موم و سنگ خارا تضاد دارند و موم و شمع مراعات نظير دارند.
6ـ گزينه «2» كه تلميح به حديث «اطلبوالعلم من المهد الي اللحد» دارد.
7ـ گزينه «3» مصراع دوم اغراق دارد. خود و گبر مراعات نظير و ابر و گبر جناس دارند.
8ـ گزينه «3» هيچ آرايهاي ندارد.
گزينه «1» خاك تشنه استعاره از خير و چو باد تشبيه
گزينه «2» چراغ دو چشم تشبيه است يعني دو چشم او مانند چراغ بود ولي چراغ در مصراع دوم استعاره از دو چشم خير است.
گزينه «4» قطرهي دانش اضافهي تشبيهي و درياها استعاره از علم و دانش بياندازه خداوندي است.
9ـ گزينه «1» شهريار اين بيت را از حافظ تضمين كرده است.
10ـ گزينه «1» زادالمسافرين از ناصر خسرو است.