• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 2680)
چهارشنبه 18/1/1389 - 2:30 -0 تشکر 193385
موسیقی و نظر امام خمینی

 وفات حضرت معصومه علیها السلام امسال در 6 فروردین 1389 با ایام عید مصادف شد. اهمیت جایگاه ایشان و مقام و منزلت ایشان را همه می دانیم.

می دانیم که به....که هر چه در اهمیت و مقام ایشان بگوییم کم گفتیم...اما امروز در سالگرد وفات این بانوی بزرگوار چه خبر بود؟امروز چه کردیم؟بعضی اصلا خبر نداشتند!صدا و سیمای جمهوری اسلامی که خود مدیون این بانوی بزرگوار بوده و هست و خواهد بود چه کرد؟برنامه های تلوزیون و رادیو اصلا رنگ غم و حزن و اندوه اصلا به خود گرفته بودند؟آیا باید وفات حضرت معصومه س فدای عید شود؟نکنه در نظر بعضی حضرت معصومه س ( نعوذ بالله ) این قدر ها هم اهمیت ندارد؟

خدایی نا کرده ماها مثلا شیعه هستیم نه غربی نه باستانی و نه ...(کل متن در ادامه مطلب)

امروز وفات حضرت معصومه علیها السلام بود. اهمیت جایگاه ایشان و مقام و منزلت ایشان را همه می دانیم.

می دانیم که به برکت وجود ایشان قم مرکز تشیع شد.

می دانیم که همین انقلاب بزرگ و شکوهمند اسلامی مدیون وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه است.

می دانیم که امام صادق علیه السلام حرم خانه خدا، را مکه

حرم رسول الله صل الله علیه و آله را مدینه

حرم امیرالمومنین علی علیه السلام را نجف

و حرم تمام ائمه معصومین را به خاطر وجود همین بانوی گرامی در قم نامیدند.

می دانیم که زیارت حضرت زینب علیها السلام با آن عظمت سفارش خاص نشده ولی زیارت این بانوی بزرگوار نه تنها سفارش شده بلکه مثل زیارت خود معصوم علیه السلام است.(در روایت امام رضا علیه السلام به این جریان اشاره شده)

می دانیم و می دانیم و می دانیم....

که هر چه در اهمیت و مقام ایشان بگوییم کم گفتیم.

اما امروز در سالگرد وفات این بانوی بزرگوار چه خبر بود؟

امروز چه کردیم؟

بعضی اصلا خبر نداشتند!

صدا و سیمای جمهوری اسلامی که خود مدیون این بانوی بزرگوار بوده و هست و خواهد بود چه کرد؟

برنامه های تلوزیون و رادیو اصلا رنگ غم و حزن و اندوه اصلا به خود گرفته بودند؟

اگر شیعه ایم یا محب اهل بیتیم پس در حزن و اندوه ائمه مثل آنها

اگر شیعه نیستیم یا محب اهل بیت نیستیم خوب تعارف که نداریم اعلام کنیم تا کمتر آبروی شیعه را ببریم.

آیا باید وفات حضرت معصومه س فدای عید نوروز شود؟

آیا نباید در برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی کمی هم رنگ اسلام دیده شود؟

تا کی می خواهیم دم از اسلام بزنیم و با آن مخالفت عملی و علنی کنیم؟

تا کی می خواهیم دم از امام خمینی و پیروی از خط ایشان بزنیم و با آن مخالفت عملی کنیم؟

مگر امام خمینی نمی فرمود رفته رفته باید موسیقی در صدا و سیما ( رادیو و تلوزیون ) کم شود نمونه ای از تصاویر برنامه فیتیله  جمعه تعطیله شبکه دو 2

مگر ایشان ترس از این نداشتند که زمانی برسد که 10 ده ساعت از وقت مردم را با موسیقی بگیریم؟

آیا امروز نمی شد برنامه فتیله ( که امام شدیدا با پخش موسیقی برای کودکان مخالف بودند و می فرمودند آنها را احمق بار می آورد ولی امروز با توجیهاتی مثل شاد بودن که دروغ محض و تبلیغات غرب و از جمله تهاجمات فرهنگی غرب است برای کودکان در ساعت ها و برنامه های مختلف پخش می شود؟!) تعطیل می شد و کمی به جای آن بجه ها را با معارف اهل البیت علیهم السلام آشنا کرد؟

آیا امروز نمی بایست برنامه های طنز صدا و سیما از جمله " زن بابا " و ... تعطیل می شد؟

تا کی دم از اسلام و تشیع می زنیم ولی خلاف آن عمل می کنیم؟نمونه ای از تصاویر  برنامه فیتیله جمعه تعطیله شبکه دو 2

اگر مسلمانیم عید باستانی پس چسیت؟(البته هیچ کس مخالف فوائد عالی این عید نیست مثل خانه تکانی، دید و بازدید و ...)

آیا باید وفات حضرت معصومه س فدای عید شود؟

نکنه در نظر بعضی حضرت معصومه س ( نعوذ بالله ) این قدر ها هم اهمیت ندارد؟

نکنه اهمیت و نفوذ این برنامه بر معنویت مردم از نفوذ حضرت معصومه س ( نعوذ بالله ) بالاتر و بیشتره؟

نکنه بعضی برای این در زمان رژیم مخلوع شاه در خیابان ها شعار جمهوری اسلامی سر می دادند تا خود ... ( البته کسی منکر زحمات عالی و بسیار خوب مسولین نیست، این خطاب ها به مسولینی است که سر خود را زیر برف کرده اند و ...)

آیا این توقع از صدا و سیما توقع گزافی است که کمی هم به اهل البیت علیهم اسلام اهمیت بدهد

خدایی نا کرده ماها مثلا شیعه هستیم نه غربی نه باستانی و نه ...

ظهر الفساد فی ...

چهارشنبه 18/1/1389 - 2:33 - 0 تشکر 193386

برای توضیح بیشتر این رو میذارم:

امام خمینی (ره) به موسیقی میان اخبار بسیار حساسایت داشتند و می فرمودند که اخبار را بیشتر کنید ولی موسیقی کمتر و یا امام موسیقی برای کودکان را بسیار مضر و عامل فساد می دانستند اما اکنون در برنامه های فیتیله، عمو پورنگ و ... کاملا برعکس عمل می شود.

در ادامه مطلب قسمتی از نظرات امام خمینی (ره) را پیرامون موسیقی و مضرات آن آورده ایم، بعد از خواندن آن خود قضاوت کنید که عملکرد صدا و سیما خصوصا رادیو چقدر با افکار امام فاصله دارد.

کجایند پیروان خط امام ؟!

سخن را کوتاه کنم، خود بخوانید و قضاوت کنید...

موسیقى در رادیو- تلویزیون:
اینكه مى‏گویند كه اگر چنانچه موسیقى در رادیو نباشد آنها مى‏روند از جاى دیگر مى گیرند موسیقى را، بگذار بگیرند از جاى دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم كم كم برمى گردند به اینجا. این عذر نیست كه اگر موسیقى در رادیو نباشد، آنها مى‏روند از جاى دیگر موسیقى مى‏گیرند. حالا اگر از جاى دیگر موسیقى بگیرند، ما باید به آنها موسیقى بدهیم؟! ما باید خیانت بكنیم؟! این خیانت است به یك مملكتى، خیانت است به جوانهاى ما. این موسیقى را حذفش كنید بكلى، عوض این یك چیزى بگذارید آموزنده باشد. كم كم مردم را و جوانهاى ما را عادت به آموزندگى بدهید؛ از آن عادت خبیثى كه داشتند برگردانید. اینكه مى‏بینید كه جوانها اگر این نبود مى‏روند سراغ موسیقى دیگر، براى این كه اینها عادت كردند! این شاهد بر این است كه جوانهاى ما فاسد شدند. الآن ما موظّفیم كه این نسلى كه فاسد شده برگردانیم به صلاح و نگذاریم این كوچكهاى ما فاسد بشوند، اینها را جلویش را بگیریم، باید جدّ باشد این مسائل. اختلاط زن و مرد در اطراف دریا از همان نقشه‏ها بوده است، باید مردم جدیّت كنند خودشان جلو بگیرند. و دستگاههاى انتظامى و حكومتها و اینها جلوگیرى بكنند، خود مردم جلوگیرى بكنند. رادیو این معنى را تبلیغ بكند كه نباید این طور بشود، مفاسدش را به آنان بگوید ..

صحیفه امام    ج‏9    205    موسیقى در رادیو - تلویزیون. .....  ص : 205

آثار تخریبى موسیقى:
اگر شما علاقه دارید به اسلام، علاقه دارید به كشور، علاقه دارید به ملت خودتان، این دستگاهى كه دست شما هست- همه دستگاهها كه نمى‏تواند همه دخالت بكنند- هر كسى آنجایى كه دارد، این دستگاهى كه دست شماهاست این دستگاه را اصلاحش كنید؛ یعنى غربى نباشید، غرب زده نباشید، كه حتماً باید بین این خبر و این خبر، موسیقى باشد، این غربزدگى است، یك طرح دیگرى درست كنید، یك چیز دیگرى. اخبار را زیادترش كنید، یك كارهایى بكنید كه موسیقى را تركش كنید. شما خیال نكنید كه موسیقى یك چیزى است براى یك مملكت مترقى. موسیقى خراب مى‏كند دِماغ بچه‏هاى ما را؛ مغز بچه‏هاى ما را فاسد مى‏كند. دائماً تو گوش یك جوان موسیقى باشد، این دیگر به كار نمى رسد؛ این دیگر نمى‏تواند فكر جدى بكند. اینكه ما مى‏گوییم كه اینها را از بین ببرید و مكرر من گفته‏ام، شاید تا حالا ده مرتبه بیشتر من به آقاى قطب زاده (1) گفته‏ام كه آقا این را بردارید از آن، مى‏گوید نمى‏شود. من نمى‏دانم این «نمى‏شود» یعنى چه؟ چرا نمى شود؟ شما به عرض من گوش بكنید. من عرض مى‏كنم كه اگر ما یك كارى كه صلاح ملتمان است بكنیم، غربیها یا غرب زده‏ها بیایند به ما اشكال بكنند و بگویند كه اینها كهنه پرستند، ما باید دست برداریم برویم سراغ آنها؟ یا نه، ما باید مصلحت خودمان را ملاحظه كنیم. ما باید ملاحظه كنیم به اینكه این دستگاهى كه باید معلّم جمعیت باشد، باید مربى جمعیت باشد، باید سازنده باشد، انسان جورى بار بیاورد كه در فكر مقدّرات خودشان نباشند، دنبال این باشند كه بنشینند اینجا، و عرض بكنم كه این مسائل را از سمع و بصر تحویل بگیرند، و باطنشان اصلًا بعد از چند روز خراب بشود، تهى بشود. اینجا باید مسائل آقا، مسائل تلویزیون و رادیو مسائل جدى باید باشد نه مسائ (2) مسائل موسیقى، مسائل هزل است، نه مسائل جدى. شما باید مسائلتان مسائل جدى [باشد]. شما مى‏خواهید یك مملكت درست بكنید. كسى كه مى‏خواهد مملكت درست كند، باید مسائلش جدى باشد، نه مسائل شوخى و هزل باشد. اگر- چنانچه- فیلم مى گذارید، فیلم جدّى سازنده؛ نه یك فیلم خراب كن كه جوانهاى ما را به خرابى بكشد- مثل زمان سابق- و آنهایى كه مى‏خواستند اصلًا جوانهاى ما را [منحرف سازند]. اگر- چنانچه- مقاله مى‏گویید مقاله‏اى باشد كه سازنده باشد. اگر- چنانچه- فرض كنید كه یك چیزى باید باشد مارْش باشد، كه ضایع نكند؛ تقویت بكند؛ نه موسیقى باشد كه خراب مى كند جوانهاى ما را، خدا مى‏داند كه خراب مى‏كند!.
--------------------------------------------------------------------------------
 (1)- آقاى صادق قطب زاده، سرپرست وقت سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران.
 (2)- بیهوده، شوخى.

صحیفه امام    ج‏9    158    آثار تخریبى موسیقى. .....  ص : 157

موسیقى، منشأ تخدیر افكار:
و از جمله چیزهایى كه باز مغزهاى جوانها را مخدّر است و تخدیر مى‏كند موسیقى است. موسیقى اسباب این مى‏شود كه مغز انسان وقتى چند وقت به موسیقى گوش كرد، تبدیل مى‏شود به یك مغزى غیر آن [مغز] كسى كه جدّى باشد. از جدّیت، انسان را بیرون مى‏كند، و متوجه مى‏كند به جهاتى دیگر. تمام این وسائلى كه حالا این بعضیش بود، و الى ماشاء اللَّه وسائل درست كرده بودند، همه براى خاطر این بود كه ملت را از مقدّرات خودش غافل كند، و متوجه به جهات دیگر بكند، منحرف كند او را از مسائل روز كه مبادا مزاحمش بشود. این یك برنامه بسیار مفصّلى بوده است كه طرح شده؛ نه این است كه مِنْ باب اتفاق مثلًا این مسائل واقع شده. نخیر، این یك طرحهایى است كه آنهایى كه طرّاح هستند طرح كردند، كه این جوانها را به تباهى بكشند.

صحیفه امام    ج‏9    200    موسیقى، منشأ تخدیر افكار. .....  ص : 200

پاسخ استفتاء [درباره بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى‏].
زمان: 19 شهریور 1367/28 محرّم 1409.
مكان: تهران، جماران.
موضوع: بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى.
 [بسم اللَّه الرحمن الرحیم. خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دامت بركاته.
1- از آنجا كه آلات لهو و لعب استفاده‏هاى مشروع از قبیل نواختن سرودها را دارد آیا خرید و فروش آن بى‏اشكال است؟].
بسمه تعالى.
خرید و فروش آلات مشتركه به قصد منافع محلّله آن اشكال ندارد ..
 [2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به‏طور كلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان.
یك ورزش فكرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟].
بسمه تعالى.
بر فرض مذكور اگر برد و باختى در بین نباشد اشكال ندارد.

صحیفه امام    ج‏21    129    پاسخ استفتاء درباره بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى. .....  ص : 129

نامه [به آقاى محمدحسن قدیرى (حكم بازى با شطرنج و معامله آلات موسیقى)].
زمان: 2 مهر 1367/12 صفر 1409.
مكان: تهران، جماران.
موضوع: حكم بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى.
مخاطب: قدیرى، محمدحسن (از اعضاى دفتر امام خمینى در قم).
 [اصل نامه آقای قدیری به امام :

بسم اللَّه الرحمن الرحیم
خدمت حضرت مستطاب آیت اللَّه العظمى امام خمینى- مد ظله العالى.
با عرض سلام و ادب و احترام، اخیراً دو استفتاء منتشر شده كه در یكى از خرید و فروش آلات لهو سؤال شده و در جواب آمده كه خرید و فروش آلات مشتركه به قصد محلله آن اشكال ندارد. و در دیگرى در سؤال مفروض است كه امروز شطرنج بكلى آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فكرى درآمده است و در جواب آمده است كه بر فرض عمل مزبور اگر بُرد و باختى در بین نباشد اشكال ندارد. و آقاى مورد اعتمادى نقل كردند كه در بعضى روزنامه‏ها بر فرض مزبور را ننوشته است ..
در اینجا سؤالاتى مطرح است ..
1- خرید و فروش آلات مشتركه مانع ندارد مگر اینكه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سؤال اول قصد حلال قید شده است؟.
2- در سؤال دوم سائل محترم از كجا ادعا مى‏كند كه امروز شطرنج آلت قماربودن خود را بكلى از دست داده و تنها ورزش فكرى شده است؟.
3- در روایت معتبره است از سكونى از حضرت صادق- علیه السلام:.
اول- قال: قال رسول اللَّه (ص) انهاكم عن الزفن و المزمار و عن الكوبات و الكبرات ..
دوم- قال: نهى رسول اللَّه (ص) عن اللعب بالشطرنج و انزو .....
زفن، به معناى رقص است (مجمع البحرین) مزمار، نامى است كه مطلق نى را شامل مى‏شود و نهى حضرت، حجت بر تحریم است مگر حجتى بر خلاف باشد. و هردو دلیل اطلاق دارد.
بنابراین استفاده مى‏كنم كه نى زدن حرام است چه نى آلت مختصه باشد یا مشتركه و بازى شطرنج حرام است چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعواى انصراف منشأ صحیحى مى‏خواهد كه به نظر نمى‏رسد و آنچه ممكن است گفته شود مثل غلبه یا آلیت در آن زمان منشأ صحیحى نیست. و البته در حد خودم در ادله فحص و به مطالب حضرتعالى هم مراجعه نمودم حجتى بر خلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادله میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتى با اطلاق ندارد و علت منصوصه‏اى هم در ادله نیست و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى‏شود. دیگر هرطور صلاح مى‏دانید. از جسارت عذر مى‏خواهم و از خداوند متعال دوام سایه بلند پایه آن حضرت را مسئلت دارم. والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته ..
- 4 صفرالخیر 1409- محمدحسن قدیرى‏].

جواب امام:
بسمه تعالى.
جناب حجت الاسلام آقاى قدیرى- دامت افاضاته.
پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى اظهار تأسف كنم. بنابر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و سایر امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهى نیست و «رِهان» (1) در «سَبْق» (2) و «رِمایه» (3) مختص است به تیر و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته مى‏شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و «انفال» (4) كه بر شیعیان «تحلیل» (5) شده‏ است، امروز هم شیعیان مى‏توانند بدون هیچ مانعى با ماشینهاى كذایى جنگلها را ازبین ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود كنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدى كه در خیابان كِشیها براى حل معضل ترافیك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. و بالجمله آنگونه كه جنابعالى از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بكلى باید از بین برود و مردم كوخ نشین بوده و یا براى همیشه در صحراها زندگى نمایند ..
و اما راجع به دو سؤال، یكى بازى با شطرنج در صورتى كه ازآلت قمار بودن بكلى خارج شده باشد، باید عرض كنم كه شما مراجعه كنید به كتاب جامع المدارك مرحوم آیت اللَّه آقاى حاج سید احمد خونسارى كه بازى با شطرنج را بدون رهن جایز مى‏داند و در تمام ادله خدشه مى‏كند، در صورتى كه مقام احتیاط و تقواى ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است، اما اینكه نوشته‏اید از كجا سائل به دست آورده كه شطرنج بكلى آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سؤالها و جوابها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب داده‏ام در فرض مذكور است كه اشكالى متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازى نكنند. و عجیبتر آنكه نوشته‏اید چرا به جاى «قصد حرام نباشد»، «قصد حلال» نوشته شده؟ گویى عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم مى‏شود، در این صورت «قصد حلال» مساوق است با نبودن «قصد حرام» ..
و اما در قضیه خرید و فروش آلات مشتركه براى مقصد حلال، اشتباه بزرگى كرده‏اید كه گمان كرده‏اید خرید و فروش براى منفعت حلال، یعنى استفاده حرام كردن و این برخلاف آنچه نوشته شده است مى‏باشد. البته در این زمینه‏ها مسائل زیادى است كه حال‏ و وقت من اجازه تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالى كه فردى تحصیلكرده و زحمت كشیده‏اى مى‏باشید، توقع نبود كه اینگونه برداشت كرده و آن را به اسلام نسبت دهید.
شما خود مى‏دانید كه من به شما علاقه داشته و شما را مفید مى‏دانم، ولى شما را نصیحت پدرانه مى‏كنم كه سعى كنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا كه اگر بنا است با اعلام و نشر حكم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمه‏اى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالى را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم. والسلام علیكم و رحمة اللَّه ..
- 2/7/67.
- روح اللَّه الموسوى الخمینى
--------------------------------------------------------------------------------
 (1)- گرو بستن، شرط بستن.
 (2)- گرو و شرط بندى در مسابقه تیراندازى یا اسب دوانى.
 (3)- تیرانداختن، تیراندازى.
 (4)- انفال (به فتح همزه)، جمع نَفَل: به معنى غنیمت، بهره، هبه. در قرآن كریم، سوره «انفال»، واژه «انفال» اینچنین معنا شده است: «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْانْفالِ قُلِ الْانْفالُ للَّهِ وَالرَّسوُلِ فَاتَّقُوااللَّهَ وَ اصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ وَ اطیعُوااللَّهَ وَ رَسُولَهُ انْ كُنْتُمْ مؤمِنینَ» (اى رسول ما) چون امت از حكم انفال (غنایم رسیده به دست مسلمانان بدون جنگ و زحمت از قبیل معادن بیشه، زمین خراب بدون مالك و قطایع ملوك و غیره) را بپرسند، جواب دِه كه «انفال» مخصوص خدا و رسول است (كه رسول و جانشینانش به هركس و به هر قدر كه صلاح باشد بخشند) در این صورت شما مؤمنان باید از خدا بترسید (و در مورد انفال از طمع ونزاع و تفرقه بپرهیزید) و بین خودتان صلح و آشتى برقرار كرده و خدا و رسولش را اطاعت كنید اگر اهل ایمانید.
 (5)- حلال

صحیفه امام    ج‏21    152    نامه به آقاى محمدحسن قدیرى(حكم بازى با شطرنج و معامله آلات موسیقى). .....  ص : 149

 .................................................................................

آقا یا خانمی با این اسم "؟؟" در نظرات مطلب خود بخوانید و قضاوت کنید!(کنکاشی در نظرات امام خمینی پیرامون موسیقی و عملکرد فعلی صدا و سیما) آورده:

"خوبه خیلی خوبه. خوب دست خودتونو رو میکنید.
این سوالو باید از رهبرتون که دم از امام می زنه میپرسیدی!"

اما جواب ما فقط همان جواب امام خمینی است که در قضیه ای شبیه این فرمود:

"...من نمى‏توانم بگویم، من كه نمى‏توانم بنشینم پاى رادیو ببینیم چى مى‏گوید، اینجایش چطور است. این را باید خود شما آقایان، اشخاصى كه مطلعند از آن، جدا كنند از هم، لابد مى‏توانند این را، وقتى هم كه چیزى را مى‏خواهند [به پخش‏] بدهند، مى‏توانند این را جداش كنند، اگر هم نتوانستند اصلش را كنار بگذارند..."(در ادامه مطلب کل فرمایش امام خمینی (ره) آمده)

آری وظیفه یک رهبر دور از دخالت در این امور جزئی است.

ما من باب العاقل یکفی بالاشاره به همین مقدار بسنده می کنیم، ولی اگر قانع نشدید باز هم در خدمتیم.

آقا یا خانمی با این اسم "؟؟" در نظرات مطلب خود بخوانید و قضاوت کنید!(کنکاشی در نظرات امام خمینی پیرامون موسیقی و عملکرد فعلی صدا و سیما) آورده:

"خوبه خیلی خوبه. خوب دست خودتونو رو میکنید.
این سوالو باید از رهبرتون که دم از امام می زنه میپرسیدی!"

اما جواب ما فقط همان جواب امام خمینی است که در قضیه ای شبیه این فرمود:

"...من نمى‏توانم بگویم، من كه نمى‏توانم بنشینم پاى رادیو ببینیم چى مى‏گوید، اینجایش چطور است. این را باید خود شما آقایان، اشخاصى كه مطلعند از آن، جدا كنند از هم، لابد مى‏توانند این را، وقتى هم كه چیزى را مى‏خواهند [به پخش‏] بدهند، مى‏توانند این را جداش كنند، اگر هم نتوانستند اصلش را كنار بگذارند..."(در ادامه مطلب کل فرمایش امام خمینی (ره) آمده)

آری وظیفه یک رهبر دور از دخالت در این امور جزئی است.

ما من باب العاقل یکفی بالاشاره به همین مقدار بسنده می کنیم، ولی اگر قانع نشدید باز هم در خدمتیم.

منبعhttp://c3.vcp.ir/?viewpost=nb1259a.

پنج شنبه 19/1/1389 - 18:48 - 0 تشکر 193623

ما که اخرش نفهمیدیم پس چطور بزرگترین فقها و دانشمندان اسلامی امن جمله فارابی و ابن سینا و فقیه بزرگ شیخ بهایی و ابن عربی وقطب الدین شیرازی و باباطاهر و حضرت مولانا . خیلی های دیگه موسیقی دانانی بی نظیر بودند...

در هر صورت به نظر من موسیقی دو بخش است
موسیقی فاخر که در بردارنده ی لطیف ترین مفاهیم انسانی است از اثار بتهوون و موتزارت و باخ تا استاد محمدرضا شجریان

موسیقی تخدیری و فاسد که هیچ جایگاهی بین مکاتب اصیل انسانی ندارد و اصولا جزو موسیقی محسوب نمیشود
مثل همین اثاری که از خوانندگان کوچه و بازاری در تلویزیون ایران پخش میشود

در ضمن من همه ی این مقاله رو نخوندم اما در بعضی جاها واقعا تناقض داره
مثلا دانشمندان روانشناس در قرن اخیر از تاثیر بی نظیر موسیقی بر ذهن و روان وهوش کودکان صحبت میکنند و شاید به همین دلیلیه که موسیقی جزو دروس ابتدایی در کشورهای غربیه

به نظرم برخی عقاید در مورد موسیقی واقعا غلط و به دور از تفکر است...!

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

جمعه 20/1/1389 - 0:5 - 0 تشکر 193672

tanbure_hag گفته است :

به نظرم برخی عقاید در مورد موسیقی واقعا غلط و به دور از تفکر است...!

مثلا چه عقایدی هست كه در مورد موسیقی و اشتباه هستند و چه عقایدی هست كه صحیح هستند؟! 

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
جمعه 20/1/1389 - 10:23 - 0 تشکر 193732

عقایدی چون حرمت کل موسیقی و یا تاثیر مخرب روحی این هنر شریف به نظرم به دور هرنوع تفکر منطقی و علمی و تخصصی است!!!

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

جمعه 20/1/1389 - 19:33 - 0 تشکر 193809

tanbure_hag گفته است :



به نظرم برخی عقاید در مورد موسیقی واقعا غلط و به دور از تفکر است...!

درمورد نظر مراجع در مورد موسیقی شما فقط باید عمل کنید نظرتان نافع نیست زمانی نظر شما نافع است که 40- 50سال از عمرتان را با قرآن واحادیث بگذرانید ومجتهد شوید تازه اینجا نطرتان برای خوتان نافع است نه برای سایرین چون هنوز رجع تقلید نشده اید
این حرف شما مثل این است که یک بچه ابتدایی دارویی را می خورد ومی بیند تلخ است بعد اینگونه نظر می دهد این تجویز دکتر عقلایی نیست فلان دکتر که فلان دارو ی شیرین را تجویز کرده نظرش عقلایی بوده

جمعه 20/1/1389 - 23:25 - 0 تشکر 193826

موسیقی ؟ نوای آب و چهچه بلبلان و موسیقی طبیعت یا صوت زیبای قرآن و مناجات یا نوای محزون نی یا صدای مصنوعی آلات الکترونیکی و ... کدام یک را می گویید ؟ همان دانشمندان غربی مبلغ موسیقی دریافته اند گوش دادن به قران حتی اگرمعنی آن را ندانی موجب آرامش روح و روان می شود . بنده صدای طبیعت را با هیچ موزیک لایتی عوض نمی کنم . اما ... در هیاهوی سروصدای تمدن شهری گاهی نیاز به آرامش مصنوعی پیدا می شود . در اینجا با استناد به نظرات فقهی مجتهدین معظم موسیقی غیر مطرب قابلیت گوش دادن را دارد . به شرطی که مانند رویه فعلی صداوسیما افراط یا خدای نکرده خلاف شرعی واقع نشود .

شنبه 21/1/1389 - 2:41 - 0 تشکر 193878

سلام

خدایا عقیده ام را از دست عقده ام مصون بدار...

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

شنبه 21/1/1389 - 8:2 - 0 تشکر 193882

vahidmiladi گفته است :

سلام

خدایا عقیده ام را از دست عقده ام مصون بدار...


آمین

شنبه 21/1/1389 - 9:53 - 0 تشکر 193886

nasimesahri گفته است :

آمین
vahidmiladi گفته است :

سلام

خدایا عقیده ام را از دست عقده ام مصون بدار...


سلام

نتنها شما بلکه همه باید آمین بگیم

از جملات زیبای علی شریعتی هست

همیشه وقتی نظاره گر عقیده ای هستم که از سر ....هست و فقط به نیت تظاهر و آزار بیان شده،این دعا رو میکنم

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

شنبه 21/1/1389 - 16:49 - 0 تشکر 193936

البته موسیقی داریم تا موسیقی.
بله!موسیقی از نوع طربناک و متناسب با مجالس لهو و لعب،بی شک حرام است.
امّا بسیاری از موسیقی ها،واقعاً غذای روح آدمه!مثل موسیقی زیبای تلاوت قرآن،موسیقی اذان،آواز زیبای شخصی که یکی از اشعار عرفانی رو با صدای خوش می خونه،برخی سمفونی های موتزارت و بتهوون و باخ،موسیقی متن فیلم های مذهبی.

به قول استاد إلهی قمشه ای:"بعضی وقتا یه موسیقی خوب می تونه آدمو از کارهای بد بازبداره!شما اگر در حال گوش کردن یه موسیقی خوب باشید،یا اگر در مقابل یه تابلوی زیبا ایستاده باشید،از اینکه بخواهید همون لحظه کار زشتی رو انجام بدید خجالت می کشید و نمی تونید"!

ابن سینا(ره)هم در نمط نهم از الإشارات و التّنبیهات(که در باید عرفان و عرفاست)مینویسه:"عارف باید هر از گاهی به یک موسیقی خوب گوش بده"!

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

برو به انجمن
آخرین مطالب
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • بازدید از عصارخانه شاهی اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 26 شهریور ماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از عصارخانه شاهی اصفهان، به عمل آورده‏اند. این بنای تاریخی، یكی از جاذبه‌های كم نظیر گردشگری اصفهان به شمار می‌رود.
  • مسابقات انجمن‌ها با جوایز متعدد
    انجمن‌های تخصصی تبیان، افتخار دارد با برگزاری جشنواره‌ی تابستانی انجمن‌ها که در آن، مسابقات متنوع با جوایز متعدد به کاربران عرضه می‌گردد، تابستانی پرخاطره را برای اعضای انجمن‌ها و کاربران حوزه‌ی مجازی رقم بزند.