برای توضیح بیشتر این رو میذارم:
امام خمینی (ره) به موسیقی میان اخبار بسیار حساسایت داشتند و می فرمودند که اخبار را بیشتر کنید ولی موسیقی کمتر و یا امام موسیقی برای کودکان را بسیار مضر و عامل فساد می دانستند اما اکنون در برنامه های فیتیله، عمو پورنگ و ... کاملا برعکس عمل می شود.
در ادامه مطلب قسمتی از نظرات امام خمینی (ره) را پیرامون موسیقی و مضرات آن آورده ایم، بعد از خواندن آن خود قضاوت کنید که عملکرد صدا و سیما خصوصا رادیو چقدر با افکار امام فاصله دارد.
کجایند پیروان خط امام ؟!
سخن را کوتاه کنم، خود بخوانید و قضاوت کنید...
موسیقى در رادیو- تلویزیون:
اینكه مىگویند كه اگر چنانچه موسیقى در رادیو نباشد آنها مىروند از جاى دیگر مى گیرند موسیقى را، بگذار بگیرند از جاى دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم كم كم برمى گردند به اینجا. این عذر نیست كه اگر موسیقى در رادیو نباشد، آنها مىروند از جاى دیگر موسیقى مىگیرند. حالا اگر از جاى دیگر موسیقى بگیرند، ما باید به آنها موسیقى بدهیم؟! ما باید خیانت بكنیم؟! این خیانت است به یك مملكتى، خیانت است به جوانهاى ما. این موسیقى را حذفش كنید بكلى، عوض این یك چیزى بگذارید آموزنده باشد. كم كم مردم را و جوانهاى ما را عادت به آموزندگى بدهید؛ از آن عادت خبیثى كه داشتند برگردانید. اینكه مىبینید كه جوانها اگر این نبود مىروند سراغ موسیقى دیگر، براى این كه اینها عادت كردند! این شاهد بر این است كه جوانهاى ما فاسد شدند. الآن ما موظّفیم كه این نسلى كه فاسد شده برگردانیم به صلاح و نگذاریم این كوچكهاى ما فاسد بشوند، اینها را جلویش را بگیریم، باید جدّ باشد این مسائل. اختلاط زن و مرد در اطراف دریا از همان نقشهها بوده است، باید مردم جدیّت كنند خودشان جلو بگیرند. و دستگاههاى انتظامى و حكومتها و اینها جلوگیرى بكنند، خود مردم جلوگیرى بكنند. رادیو این معنى را تبلیغ بكند كه نباید این طور بشود، مفاسدش را به آنان بگوید ..
صحیفه امام ج9 205 موسیقى در رادیو - تلویزیون. ..... ص : 205
آثار تخریبى موسیقى:
اگر شما علاقه دارید به اسلام، علاقه دارید به كشور، علاقه دارید به ملت خودتان، این دستگاهى كه دست شما هست- همه دستگاهها كه نمىتواند همه دخالت بكنند- هر كسى آنجایى كه دارد، این دستگاهى كه دست شماهاست این دستگاه را اصلاحش كنید؛ یعنى غربى نباشید، غرب زده نباشید، كه حتماً باید بین این خبر و این خبر، موسیقى باشد، این غربزدگى است، یك طرح دیگرى درست كنید، یك چیز دیگرى. اخبار را زیادترش كنید، یك كارهایى بكنید كه موسیقى را تركش كنید. شما خیال نكنید كه موسیقى یك چیزى است براى یك مملكت مترقى. موسیقى خراب مىكند دِماغ بچههاى ما را؛ مغز بچههاى ما را فاسد مىكند. دائماً تو گوش یك جوان موسیقى باشد، این دیگر به كار نمى رسد؛ این دیگر نمىتواند فكر جدى بكند. اینكه ما مىگوییم كه اینها را از بین ببرید و مكرر من گفتهام، شاید تا حالا ده مرتبه بیشتر من به آقاى قطب زاده (1) گفتهام كه آقا این را بردارید از آن، مىگوید نمىشود. من نمىدانم این «نمىشود» یعنى چه؟ چرا نمى شود؟ شما به عرض من گوش بكنید. من عرض مىكنم كه اگر ما یك كارى كه صلاح ملتمان است بكنیم، غربیها یا غرب زدهها بیایند به ما اشكال بكنند و بگویند كه اینها كهنه پرستند، ما باید دست برداریم برویم سراغ آنها؟ یا نه، ما باید مصلحت خودمان را ملاحظه كنیم. ما باید ملاحظه كنیم به اینكه این دستگاهى كه باید معلّم جمعیت باشد، باید مربى جمعیت باشد، باید سازنده باشد، انسان جورى بار بیاورد كه در فكر مقدّرات خودشان نباشند، دنبال این باشند كه بنشینند اینجا، و عرض بكنم كه این مسائل را از سمع و بصر تحویل بگیرند، و باطنشان اصلًا بعد از چند روز خراب بشود، تهى بشود. اینجا باید مسائل آقا، مسائل تلویزیون و رادیو مسائل جدى باید باشد نه مسائ (2) مسائل موسیقى، مسائل هزل است، نه مسائل جدى. شما باید مسائلتان مسائل جدى [باشد]. شما مىخواهید یك مملكت درست بكنید. كسى كه مىخواهد مملكت درست كند، باید مسائلش جدى باشد، نه مسائل شوخى و هزل باشد. اگر- چنانچه- فیلم مى گذارید، فیلم جدّى سازنده؛ نه یك فیلم خراب كن كه جوانهاى ما را به خرابى بكشد- مثل زمان سابق- و آنهایى كه مىخواستند اصلًا جوانهاى ما را [منحرف سازند]. اگر- چنانچه- مقاله مىگویید مقالهاى باشد كه سازنده باشد. اگر- چنانچه- فرض كنید كه یك چیزى باید باشد مارْش باشد، كه ضایع نكند؛ تقویت بكند؛ نه موسیقى باشد كه خراب مى كند جوانهاى ما را، خدا مىداند كه خراب مىكند!.
--------------------------------------------------------------------------------
(1)- آقاى صادق قطب زاده، سرپرست وقت سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران.
(2)- بیهوده، شوخى.
صحیفه امام ج9 158 آثار تخریبى موسیقى. ..... ص : 157
موسیقى، منشأ تخدیر افكار:
و از جمله چیزهایى كه باز مغزهاى جوانها را مخدّر است و تخدیر مىكند موسیقى است. موسیقى اسباب این مىشود كه مغز انسان وقتى چند وقت به موسیقى گوش كرد، تبدیل مىشود به یك مغزى غیر آن [مغز] كسى كه جدّى باشد. از جدّیت، انسان را بیرون مىكند، و متوجه مىكند به جهاتى دیگر. تمام این وسائلى كه حالا این بعضیش بود، و الى ماشاء اللَّه وسائل درست كرده بودند، همه براى خاطر این بود كه ملت را از مقدّرات خودش غافل كند، و متوجه به جهات دیگر بكند، منحرف كند او را از مسائل روز كه مبادا مزاحمش بشود. این یك برنامه بسیار مفصّلى بوده است كه طرح شده؛ نه این است كه مِنْ باب اتفاق مثلًا این مسائل واقع شده. نخیر، این یك طرحهایى است كه آنهایى كه طرّاح هستند طرح كردند، كه این جوانها را به تباهى بكشند.
صحیفه امام ج9 200 موسیقى، منشأ تخدیر افكار. ..... ص : 200
پاسخ استفتاء [درباره بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى].
زمان: 19 شهریور 1367/28 محرّم 1409.
مكان: تهران، جماران.
موضوع: بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى.
[بسم اللَّه الرحمن الرحیم. خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دامت بركاته.
1- از آنجا كه آلات لهو و لعب استفادههاى مشروع از قبیل نواختن سرودها را دارد آیا خرید و فروش آن بىاشكال است؟].
بسمه تعالى.
خرید و فروش آلات مشتركه به قصد منافع محلّله آن اشكال ندارد ..
[2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را بهطور كلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان.
یك ورزش فكرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟].
بسمه تعالى.
بر فرض مذكور اگر برد و باختى در بین نباشد اشكال ندارد.
صحیفه امام ج21 129 پاسخ استفتاء درباره بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى. ..... ص : 129
نامه [به آقاى محمدحسن قدیرى (حكم بازى با شطرنج و معامله آلات موسیقى)].
زمان: 2 مهر 1367/12 صفر 1409.
مكان: تهران، جماران.
موضوع: حكم بازى شطرنج و خرید و فروش آلات موسیقى.
مخاطب: قدیرى، محمدحسن (از اعضاى دفتر امام خمینى در قم).
[اصل نامه آقای قدیری به امام :
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
خدمت حضرت مستطاب آیت اللَّه العظمى امام خمینى- مد ظله العالى.
با عرض سلام و ادب و احترام، اخیراً دو استفتاء منتشر شده كه در یكى از خرید و فروش آلات لهو سؤال شده و در جواب آمده كه خرید و فروش آلات مشتركه به قصد محلله آن اشكال ندارد. و در دیگرى در سؤال مفروض است كه امروز شطرنج بكلى آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فكرى درآمده است و در جواب آمده است كه بر فرض عمل مزبور اگر بُرد و باختى در بین نباشد اشكال ندارد. و آقاى مورد اعتمادى نقل كردند كه در بعضى روزنامهها بر فرض مزبور را ننوشته است ..
در اینجا سؤالاتى مطرح است ..
1- خرید و فروش آلات مشتركه مانع ندارد مگر اینكه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سؤال اول قصد حلال قید شده است؟.
2- در سؤال دوم سائل محترم از كجا ادعا مىكند كه امروز شطرنج آلت قماربودن خود را بكلى از دست داده و تنها ورزش فكرى شده است؟.
3- در روایت معتبره است از سكونى از حضرت صادق- علیه السلام:.
اول- قال: قال رسول اللَّه (ص) انهاكم عن الزفن و المزمار و عن الكوبات و الكبرات ..
دوم- قال: نهى رسول اللَّه (ص) عن اللعب بالشطرنج و انزو .....
زفن، به معناى رقص است (مجمع البحرین) مزمار، نامى است كه مطلق نى را شامل مىشود و نهى حضرت، حجت بر تحریم است مگر حجتى بر خلاف باشد. و هردو دلیل اطلاق دارد.
بنابراین استفاده مىكنم كه نى زدن حرام است چه نى آلت مختصه باشد یا مشتركه و بازى شطرنج حرام است چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعواى انصراف منشأ صحیحى مىخواهد كه به نظر نمىرسد و آنچه ممكن است گفته شود مثل غلبه یا آلیت در آن زمان منشأ صحیحى نیست. و البته در حد خودم در ادله فحص و به مطالب حضرتعالى هم مراجعه نمودم حجتى بر خلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادله میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتى با اطلاق ندارد و علت منصوصهاى هم در ادله نیست و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمىشود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. از جسارت عذر مىخواهم و از خداوند متعال دوام سایه بلند پایه آن حضرت را مسئلت دارم. والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته ..
- 4 صفرالخیر 1409- محمدحسن قدیرى].
جواب امام:
بسمه تعالى.
جناب حجت الاسلام آقاى قدیرى- دامت افاضاته.
پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى اظهار تأسف كنم. بنابر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و سایر امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهى نیست و «رِهان» (1) در «سَبْق» (2) و «رِمایه» (3) مختص است به تیر و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته مىشده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و «انفال» (4) كه بر شیعیان «تحلیل» (5) شده است، امروز هم شیعیان مىتوانند بدون هیچ مانعى با ماشینهاى كذایى جنگلها را ازبین ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود كنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدى كه در خیابان كِشیها براى حل معضل ترافیك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. و بالجمله آنگونه كه جنابعالى از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بكلى باید از بین برود و مردم كوخ نشین بوده و یا براى همیشه در صحراها زندگى نمایند ..
و اما راجع به دو سؤال، یكى بازى با شطرنج در صورتى كه ازآلت قمار بودن بكلى خارج شده باشد، باید عرض كنم كه شما مراجعه كنید به كتاب جامع المدارك مرحوم آیت اللَّه آقاى حاج سید احمد خونسارى كه بازى با شطرنج را بدون رهن جایز مىداند و در تمام ادله خدشه مىكند، در صورتى كه مقام احتیاط و تقواى ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است، اما اینكه نوشتهاید از كجا سائل به دست آورده كه شطرنج بكلى آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سؤالها و جوابها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب دادهام در فرض مذكور است كه اشكالى متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازى نكنند. و عجیبتر آنكه نوشتهاید چرا به جاى «قصد حرام نباشد»، «قصد حلال» نوشته شده؟ گویى عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم مىشود، در این صورت «قصد حلال» مساوق است با نبودن «قصد حرام» ..
و اما در قضیه خرید و فروش آلات مشتركه براى مقصد حلال، اشتباه بزرگى كردهاید كه گمان كردهاید خرید و فروش براى منفعت حلال، یعنى استفاده حرام كردن و این برخلاف آنچه نوشته شده است مىباشد. البته در این زمینهها مسائل زیادى است كه حال و وقت من اجازه تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالى كه فردى تحصیلكرده و زحمت كشیدهاى مىباشید، توقع نبود كه اینگونه برداشت كرده و آن را به اسلام نسبت دهید.
شما خود مىدانید كه من به شما علاقه داشته و شما را مفید مىدانم، ولى شما را نصیحت پدرانه مىكنم كه سعى كنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا كه اگر بنا است با اعلام و نشر حكم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالى را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم. والسلام علیكم و رحمة اللَّه ..
- 2/7/67.
- روح اللَّه الموسوى الخمینى
--------------------------------------------------------------------------------
(1)- گرو بستن، شرط بستن.
(2)- گرو و شرط بندى در مسابقه تیراندازى یا اسب دوانى.
(3)- تیرانداختن، تیراندازى.
(4)- انفال (به فتح همزه)، جمع نَفَل: به معنى غنیمت، بهره، هبه. در قرآن كریم، سوره «انفال»، واژه «انفال» اینچنین معنا شده است: «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْانْفالِ قُلِ الْانْفالُ للَّهِ وَالرَّسوُلِ فَاتَّقُوااللَّهَ وَ اصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِكُمْ وَ اطیعُوااللَّهَ وَ رَسُولَهُ انْ كُنْتُمْ مؤمِنینَ» (اى رسول ما) چون امت از حكم انفال (غنایم رسیده به دست مسلمانان بدون جنگ و زحمت از قبیل معادن بیشه، زمین خراب بدون مالك و قطایع ملوك و غیره) را بپرسند، جواب دِه كه «انفال» مخصوص خدا و رسول است (كه رسول و جانشینانش به هركس و به هر قدر كه صلاح باشد بخشند) در این صورت شما مؤمنان باید از خدا بترسید (و در مورد انفال از طمع ونزاع و تفرقه بپرهیزید) و بین خودتان صلح و آشتى برقرار كرده و خدا و رسولش را اطاعت كنید اگر اهل ایمانید.
(5)- حلال
صحیفه امام ج21 152 نامه به آقاى محمدحسن قدیرى(حكم بازى با شطرنج و معامله آلات موسیقى). ..... ص : 149
.................................................................................
آقا یا خانمی با این اسم "؟؟" در نظرات مطلب خود بخوانید و قضاوت کنید!(کنکاشی در نظرات امام خمینی پیرامون موسیقی و عملکرد فعلی صدا و سیما) آورده:
"خوبه خیلی خوبه. خوب دست خودتونو رو میکنید.
این سوالو باید از رهبرتون که دم از امام می زنه میپرسیدی!"
اما جواب ما فقط همان جواب امام خمینی است که در قضیه ای شبیه این فرمود:
"...من نمىتوانم بگویم، من كه نمىتوانم بنشینم پاى رادیو ببینیم چى مىگوید، اینجایش چطور است. این را باید خود شما آقایان، اشخاصى كه مطلعند از آن، جدا كنند از هم، لابد مىتوانند این را، وقتى هم كه چیزى را مىخواهند [به پخش] بدهند، مىتوانند این را جداش كنند، اگر هم نتوانستند اصلش را كنار بگذارند..."(در ادامه مطلب کل فرمایش امام خمینی (ره) آمده)
آری وظیفه یک رهبر دور از دخالت در این امور جزئی است.
ما من باب العاقل یکفی بالاشاره به همین مقدار بسنده می کنیم، ولی اگر قانع نشدید باز هم در خدمتیم.
آقا یا خانمی با این اسم "؟؟" در نظرات مطلب خود بخوانید و قضاوت کنید!(کنکاشی در نظرات امام خمینی پیرامون موسیقی و عملکرد فعلی صدا و سیما) آورده:
"خوبه خیلی خوبه. خوب دست خودتونو رو میکنید.
این سوالو باید از رهبرتون که دم از امام می زنه میپرسیدی!"
اما جواب ما فقط همان جواب امام خمینی است که در قضیه ای شبیه این فرمود:
"...من نمىتوانم بگویم، من كه نمىتوانم بنشینم پاى رادیو ببینیم چى مىگوید، اینجایش چطور است. این را باید خود شما آقایان، اشخاصى كه مطلعند از آن، جدا كنند از هم، لابد مىتوانند این را، وقتى هم كه چیزى را مىخواهند [به پخش] بدهند، مىتوانند این را جداش كنند، اگر هم نتوانستند اصلش را كنار بگذارند..."(در ادامه مطلب کل فرمایش امام خمینی (ره) آمده)
آری وظیفه یک رهبر دور از دخالت در این امور جزئی است.
ما من باب العاقل یکفی بالاشاره به همین مقدار بسنده می کنیم، ولی اگر قانع نشدید باز هم در خدمتیم.
منبعhttp://c3.vcp.ir/?viewpost=nb1259a.