• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 1477)
چهارشنبه 18/1/1389 - 0:26 -0 تشکر 193372
از چه وقت اسلام آوردیم؟

به نام خدا

سلام

شنیدم حکم کسی که از اسلام برگردد اعدام است(مرند).

قطعا انسان هنگامی باید اسلام بیاورد که پایه ها و حداقل هایی را از آن بداند تا بتواند آن را آگاهانه انتخاب کند.و بعد از شناختی که از اسلام پیدا کرد تسلیم آن شود.

سوال:از چه وقتی انسان مسلمان می شود و اگر از آن برگردد مرتد هست؟

آیا دختر 9 ساله که مکلف است اسلام آورده و با شناخت دینش را انتخاب کرده؟اگر او بعد از چند سال متوجه بشود که اسلام را قبول ندارد مرتد است؟

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

چهارشنبه 18/1/1389 - 14:28 - 0 تشکر 193420

سلام

اگر کسی بعد از بلوغ اظهار اسلام کند و سپس از آن برگردد مرتد می شود و دختر نه ساله بالغ است 

چهارشنبه 18/1/1389 - 17:59 - 0 تشکر 193454

چگونه یک دختر 9 ساله می تواند آگاهانه و با شناخت دین انتخاب کند؟
آن وقت دین دختر 9 سال می شود دین پدر و مادرش
(بقره / 170)
و وقتی که به آنان گفته شود: از آنچه خداوند نازل کرده پیروی کنید، می‌ گویند: ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافتیم پیروی می‌ کنیم».

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

جمعه 20/1/1389 - 17:35 - 0 تشکر 193791

ارتداد از جهت لغوی، به معناى رجوع و بازگشت است و «مرتد» از همین ریشه است،استردادِ چیزى، به معناى درخواستِ بازگرداندن آن چیز است.

در اصطلاح فقها و متكلمان اسلامى، ارتداد به معناى روى گردانى فرد مسلمان از دین اسلام و پذیرش دینى دیگر است. بنابه تعریف امام خمینی رحمه اللّه : «مرتد كسى است كه از اسلام خارج شود و كفر را برگزیند»

در قرآن سوره نحل آیه 106 آمده است: مَن كفر باللّه من بعد إِیمانه إِلاّ من أُكره و قلبه مطمئن بالإِیمان و لكن من شرح بالكفر صدراً فعلیهم غضب من اللّه و لهم عذاب عظیم).

«كسانى كه بعد از ایمان كافر شوند ـ بجز آنها كه تحت فشار واقع شده اند در حالى كه قلبشان آرام و با ایمان است ـ آرى، آنها كه سینه ى خود را براى پذیرش كفر گشوده اند، غضب خدا بر آنها است و عذاب عظیمى در انتظارشان!».

فقهاى شیعه مرتدان را به دو گروه ملّى و فطرى تقسیم كرده اند. مرتد فطرى كسى است كه از پدر و مادر مسلمان ـ هر دو یا یكى از آنان ـ به دنیا آمده باشد و پس از بلوغ و پذیرش اسلام، از اسلام برگردد. مرتد ملّى به كسى گفته مى شود كه والدین او هر دو غیر مسلمان باشند و پس از بلوغ پذیراى اسلام شود و سپس از اسلام برگردد.
در مورد حكم مرتد، فقهاى شیعه بین مرد و زن مرتد تفاوت قایل اند. زن مرتد ـفطرى یا ملّى ـ در صورت توبه كردن، توبه ى او پذیرفته است و احكام ارتداد از او برداشته مى شود، و در صورت توبه نكردن، زندانى و تعزیر مى شود.
امّا حكم مرد مرتد فطرى با مرتد ملّى متفاوت است. رأى مشهور فقها آن است كه توبه ى مرتد فطرى پذیرفته نیست وحكم او اعدام است، امّا مرتد ملّى مى تواند توبه كند و از ارتداد دست بردارد، و در غیر این صورت، حكم او اعدام خواهد بود.

آنچه در این بحث مهم است توجه به ماهیّت ارتداد است، و این كه شرایط و خصوصیات یك فرد مرتد چیست؟ آیا هر فرد مسلمانى كه پس از بلوغ و رشد فكریش، در اعتقادات و اصول دین خود دچار تردید و سؤال شود، و در آنچه تاكنون از پدر و مادر و اطرافیان و محیط پیرامون خود شنیده است، دچار تردید گردید و در مقابل آنها علامت سؤالى گذاشت تا به آنها عالمانه و محققانه بنگرد و اعتقاد پیدا كند، چنین فردى مرتد است؟ مگر تحقیق و بازنگرى در عقاید تقلیدى گذشته جرم است كه مجازاتى در پى داشته باشد؟ و مگر پیدایش سؤال در ذهن كسى، عملى اختیارى است كه متعلَّق تكلیف شرعى قرار گیرد و مكلّفى به خاطر سؤال داشتن، مورد عقوبت قرار گیرد؟

 باید گفت كه ماهیت ارتداد از نوع انكار و اعتقاد به عدم است. یعنی فردى كه در مورد اصول دین خود به پرسشگرى پرداخته و یا هنوز در تحقیقات خود به اعتقاد راسخى دست نیافته است، مرتد شمرده نمى شود. مرتد كسى است كه در مقابل دلایل علمى و استدلالات منطقى سر فرود نمى آورد و عنودانه و لجوجانه، به انكارى جاهلانه دست مى زند. 

 ماهیت ارتـداد از نوع سـؤال، تـردید، ابهـام و عدم اعتقاد نیست، بلكه از سنخ انكار و نفى است، آن هم نه انكارى كه بـه علـت وجـود مشكلات فكـرى و ناتـوانى از پاسخگویى به سؤالات معرفتى رخ داده است، بلكه انكارى كه از روى لجاجت و بى منطقى است. اكنون باید دید چـه نـوع انكارى است كه موجب ارتداد است، انكار اصول دین؟ فـروع دین؟ یا چیزى فراتر از این دو.

انكار ضرورى دین در صورتى موجب ارتداد است كه داراى شرایط زیر باشد:

1. ضرورى بودن آن مسلّم و نزد تمام فرق اسلامى پذیرفته شده باشد.

2. انكار ضرورى دین، ملازم با انكار اصول دین باشد.

3. شخص منكر، متوجه و آگاه به این ملازمه باشد.


نتیجه آن كه، انكارى ارتدادآمیز است كه یا اصول دین را صریح و بى پرده نفى كند و یا ضروریات دین با شرایط سه گانه اى كه بیان شد،مورد انكار قرار گیرد.

به هر ترتیب انكار نباید ناشى از وجود سؤال و شبهه بوده، بلكه باید حاصل بى منطقى و لجاجت فرد منكر باشد.


حال آیا دختر نه ساله که هنوز به بلوغ فکری نرسیده و توان نفی ضروریات دین را از سر استدلال ندارد و از طرفی تصور لجاجت و بی منطقی از این سنین دو از انتظار است ، می تواند مرتد شود؟ مسلما جواب منفی است. 

دوشنبه 29/6/1389 - 12:54 - 0 تشکر 233380

با تشکر از mahdiseif گرامی که پاسخ مبسوط و مفصلی ثبت کردند اما چند سوال در اینجا مطرح می شود:

1- حکم مرد مرتد چیست؟
2- چرا در حکم مرد و زن مرتد تفاوت وجود دارد؟
3- چرا در حکم مرتد فطری و ملی تفاوت وجود دارد؟
4- وقتی خداوند راه توبه را بر همگان باز کرده، چرا توبه مرتد فطری هرگز پذیرفته نیست.
5- اینکه برخی از انواع مرتد حکمشان اعدام است، با آیاتی مثل لا اکراه فی الدین چگونه توجیه می شود؟
6- تشخیص اینکه انکار معاندانه است یا جاهلانه، به عهده چه کسی است و چگونه صورت می پذیرد؟
7- آیا در اجرای حکم عالم یا جاهل بودن مرتد تاثیری دارد؟
8- مصادیقی از انکارهای ضروری دین که با شرایط مذکور مطابقت داشته باشد بفرمایید تا برای دوستان موضوع روشن تر شود.
9- آیا علت لجاجت و انکار بی منطق نیز در اجرای حکم یا تحقق توبه موثر است یا خیر؟
10- در شرایط مذکور حرفی از سن و سایر حالات انکار کننده نیست. آیا عوامل دیگری در صدور حکم ارتداد دخیل است؟

منتظر پاسخ های mahdiseif و سایر دوستان هستیم.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.