انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 268)
سه شنبه 25/12/1388 - 11:25 -0 تشکر 190243
هر كه بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از آیت‌الله خامنه‌ای است در خط آمریكاست

خبرگزاری فارس: امروز همه باید متحدتر، محكم تر و قاطع تر پشت سر رهبری باشیم و نگذاریم كه رهبرمان احساس تنهایی كنند. همانطور كه نگذاشتید امام (ره) احساس تنهایی كند. " اطاعت از خامنه ای، اطاعت از امام است " هر كس منكر این معنا شود، مطمئن باشید در خط امام نیست. و هر كس بگوید كه اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت الله خامنه ای است در خط امریكاست.


تاكید بر خودسازی و تزكیه نفس
الان در كنار مرقد امام هستیم امام یكی از خصوصیاتش خودسازی بوده است یعنی وقتی ایشان بحمدالله در انقلاب پیروز شد و رهبری این نظام را به عهده گرفت كه قریب به 60 سال روی خودشان كار كرده بودند. امام اولین تالیفشان یك كتاب عرفانی - اخلاقی بود، دومین تالیفشان هم همچنین، سومین تالیفشان هم همچنین. یعنی سالها روی مسایل عرفان و خودسازی كار كرده بودند و بحمدالله موفق شدند و جزای این كار بزرگشان را از خدا گرفتند. جزای خوبی هم گرفتند. و آن این بود كه در آن دنیا ما می دانیم كه جای امام بسیار خوب است و در این دنیا هم به مناسبت آن پاكی ها امام به صورتی درآمدند كه وقتی جمله ای می گفتند مردم به خیابانها می ریختند.

به نظر من این به خاطر مرجعیت امام نبود این نفوذ كلمه مال این نبود كه امام یك رهبر سیاسی قوی بود برای اینكه رهبران سیاسی قوی در دنیا زیاد می بینیم. ما مرجع و فقیه زیاد دیدیم اما این چیزی كه در امام به صورت یك مساله واقعا مافوق حالت معمول بود آن خلوص و پاكی امام بود. آن چیزی بود كه در موقع صحبت كردن كلیه شنوندگانش و كلیه كسانی كه چه مستقیم صحبت ایشان را شنیدند و چه از طریق رادیو و تلویزیون می شنیدند مانند یك روح جالبی در فكرشان و ذهنشان و قلبشان جا می گرفت و طبق دستور امام عمل می كردند.

اینكه مردم دنبال كلام امام را می گرفتند و به خیابانها می آمدند و آن تعدادی كه شهید شدند مجروح شدند، زندان رفتند، شكنجه دیدند همه این مبارزات درست كه اوضاع اجتماعی چنین حالتی را بوجود آوده بود اما اینكه از غیر نترسیدن در مردم ایران پیدا شده بود مسلم از خلوص كلام امام بود.

شهریور /69

اگر بخواهیم قضایای اقتصادی را حل كنیم باید قضایای سیاسی مان را حل كنیم و اگر بخواهیم قضایای سیاسی مان را حل كنیم باید محاسبه داشته باشیم، مبادله داشته باشیم، ببینیم اگر قدمی كه بر می داریم برای خداست، این اعتراضی را كه داریم برای خداست. یا نه این برای اینست كه می خواستم من انجام دهم، می خواستم من مطرح باشم، چون من مطرح نیستم حالا نباید این باشد این بعد سیاسی دارد.

شهریور/69

این دنیا مكانی است كه همه دیر یا زود باید از آن رخت برداریم و آنچه باقی می ماند اعمال و گذشتها و ایثارهای ماست. اگر سنت حسنه ای باقی گذاریم یقینا تا ابد باقی خواهد ماند.

تاریخ 2/8/69

اختلاف داخلی فراتر از سلیقه ها، بیشتر از حب نفس است و اگر انسان خود را تطهیر كند و در چارچوب شرع حركت كند و آراسته به اخلاق اسلامی شود به هیچ وجه، اختلاف پیدا نمی كند چون با توكل بر خدا راه حق شناخته می شود و دیگر دعوائی نیست.

ولی اگر پای حب نفس پیش آمد انسان همه چیز را از خودش و برای خودش می داند و می خواهد، در اینجا وسوسه، بدبینی، حسادت، رقابت نادرست چهره كریه خود را به معرض نمایش در می آورد و انسان برای رسیدن به هدفش ممكن است از وسایل نامقدس هم استفاده كند.

تاریخ 5/2/71

امام خمینی (س) این بنده صالح خدا به واسطه توكل و ایمان خالصی كه به مبداء آفرینش داشتند در همه ابعاد وجود خود تنها به خاطر قرب و رضایت الهی عمل می كردند و هرگز قائل به نتیجه اعمال نبودند، ایشان در زمینه خصوصیات بارز اخلاقی همیشه بر دو اصل صداقت و دوری از تزویر و ریا تاكید داشتند و ما باید به پیروی از سجایای اخلاقی این حكیم و عارف فرزانه در راه تهذیب نفس و اخلاص عمل تلاش نمائیم.

عمل و كلام امام برخاسته از صداقت و یكرنگی با مردم بود و این صداقت امام بود كه در صحنه های گوناگون انقلاب اسلامی همه آحاد مردم را به حركت وا می داشت تا با قدرت و استواری آماده فداكاری و بذل جان و مالشان باشند.

12/3/71

تاكید بر تداوم راه امام
ما سیاستمان نه شرقی و نه غربی است و سیاست نه شرقی و نه غربی ما ترسیم كننده اش امام است و مجریانش شهدای ما و پیام آوران آنها فرزندان شاهد هستند.

نگذارید انقلابی كه این همه صدمه خورده و این همه دنیا در مقابلش ایستاده از مسیر خودش منحرف شود. مسئولین شما هم چنین اجازه ای نخواهند داد. ما اینجا با اماممان پیمان می بندیم، با خانواده های شهدا پیمان می بندیم با فرزندان شهدا در كنار امام پیمان می بندیم كه لحظه ای از اسلام ناب محمدی (ص) عدول نخواهیم كرد.

تاریخ 20/4/69

باید در مقابل تمامیت كفر بخصوص امریكا بایستید. ما باید كمربندها را محكم ببندیم، چرا كه فرزندان امام هستیم و لحظه ای از اهداف و آرمانهای اسلامیمان عدول نمی كنیم.

تاریخ 19/6/69

امروز در غیاب امام باید استمرار تفكر و خط امام در صحنه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی بیشتر از گذشته مورد تاكید و توجه قرار گیرد. هر چند كه جسم امام در میان ما نیست، اما راه، هدف و مقصود امام به عنوان مقدس ترین ارزش ها در مسیر انقلاب و نظام استمرار دارد و ما باید خط امام راحل را به خوبی بشناسیم. نسخه شفا بخش انقلاب ما همان راه امام است و باید سعی كرد تمامی مسلمانان جهان را به اتحاد فرا خواند.

تاریخ 17/3/70

امروز اگر حوزه ها و دانشگاهها اندیشه های بلند حضرت امام (س) را به طور صریح برای مردم بازگو نكنند مرتكب گناهی نابخشودنی خواهند شد زیرا ما امروز بیشتر از هر موقعی نیازمندیم كه احكام نورانی اسلام از پیرایه ها و موانع رها شوند.

حضرت امام (س) در هر برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامی بخشی از مسائل زیربنائی جامعه اسلامی را با فتواهای صریح خود حل كردند و این گونه مسائل را كه تا آن زمان كسی مورد توجه قرار نداده بود مطرح فرمودند و احكام صریح اسلامی را در مورد آنها تعیین فرمودند. امروز حوزه ها و دانشگاهها باید مسائل جاری كشور را بر اساس دیدگاهها و مواضع امام راحل مورد تحقیق و پژوهش قرار بدهند.

تاریخ: 7/7/70

حمایت از رهبری
امروز من و شما باید در همان خط حركت كنیم. خالصا و مخلصا برای خدا و اسلام و نظام اسلامیمان از رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه ای ( دامت بركاته) حمایت كرده و در راه او كه راه امام عزیزمان است گام برداریم. امروز دنیا مترصد است كه ببیند ما چگونه حركت می كنیم سرپیچی از ولایت، سقوط نظام را بدنبال دارد.

امروز ولایت، نقطه وحدت امت حزب الله است. نظام از ولایت جدا نیست چرا كه بدون ولایت نظام اسلامی نیست و بدون نظام، انقلاب نمی تواند راه خود را در جهان طی كند. امروز نظام اسلامی ما چشم و چراغ مسلمانان جهان است. اگر دو جریان انقلابی ما، دو جریانی كه به اسلام و امام و ولی فقیه و نظام علاقه مندند دست در ست یكدیگر بگذارند بر تمامی ضد انقلاب داخل و خارج غلبه پیدا می كنند والا گروهی كه روی كار می آید بخون هر دو جریان انقلابی تشنه است و هر دو جریان را نابود می كند.

تاریخ: 7/11/68

ما امروز باید همه متحد باشیم، امروز باید در كنار نظاممان پشت سر رهبری قرار بگیریم. رهبر ما شاگرد امام است. رهبر ما از چهره های شناخته شده انقلاب كه سالیان سال در زندانهای رژیم سفاك پهلوی به سر برده از افرادی است كه در طول انقلاب خدمات زیادی كرده و در جبهه ها مستقیما جنگیده است. پس باید افتخار كنیم كه چنین رهبری را داریم و همگی پشت سر او حركت كنیم و مقابل قدرت جهنمی امریكا خواهیم ایستاد. در مقابل قدرت جهنمی غرب و شرق خواهیم ایستاد و از آرمانهای اماممان دفاع می كنیم.

تاریخ 69

هیچكس حق شكستن حریم رهبری را ندارد. حرمت رهبری نظام اسلامی، از اصول خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی ماست. همه باید به دستورات رهبری عمل كنند.

تاریخ: 7/8/69

ما امروز موظف هستیم پشت سر مقام رهبری حضرت آیت الله خامنه ای حركت كنیم. هر چه ایشان گفت گوش كنیم، اگر روزی حركت ما با حركت ولی نخواند بدانید كه نقص از ماست. اگر امروز اختلاف موجب شود كه اقتدار ولی فقیه صدمه بخورد گناه بزرگی مرتكب شده ایم. ما امروز اختلاف را از هیچكس نمی پذیریم. اگر روزی از پشت سر ولی فقیه كنار رویم و اگر ولی فقیه نفوذ كلمه اش كم شود چه گناه بزرگی مرتكب خواهیم شد. تمام زحمات ملت عزیز، شهدا و امام از بین می رود، تمام سختیهایی كه در طول مبارزه متحمل شدید همه اینها از بین می رود. ما باید سعی كنیم اتحادمان را حفظ كنیم و پشت سر ولی فقیه حركت كنیم.

تاریخ: 19/10/69

امروز همه باید متحدتر، محكم تر و قاطع تر پشت سر رهبری باشیم و نگذاریم كه رهبرمان احساس تنهایی كنند. همانطور كه نگذاشتید امام (ره) احساس تنهایی كند. " اطاعت از خامنه ای، اطاعت از امام است " هر كس منكر این معنا شود، مطمئن باشید در خط امام نیست. و هر كس بگوید كه اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت الله خامنه ای است در خط امریكاست.

همانطور كه امام با یك اشاره، شما مردم را به خیابانها و جبهه ها فرا می خواند، امروز، مهیا هستیم كه با یك اشاره رهبری به خیابانها و جبهه ها سرازیر شویم.

من بعد از رحلت امام با خدا و امام عهد كرده ام كه كوچكترین قدمی را علیه رهبری و بر خلاف رهبری و حتی خلاف میل رهبری بر ندارم و اگر شما مردم هم چنین پیمانی را تجدید كنید، مطمئن باشید كه ما در تمام زمینه ها بر امریكا پیروز می شویم.

تاریخ: 12/11/69


مقابله با آمریكا و استكبار جهانی
ما بارها و بارها گفته ایم كه عدول از سیاست های اسلام ناب، مرگ انقلاب است و با مرگ انقلاب هرگز نظام باقی نمی ماند. انقلاب ما چهره اسلام ناب است همان اسلامی كه امام فرمودند، قربانی می خواهد و دعا كنید من قربانی آن شوم.

كوچكترین نرمشی در برابر غرب بزرگترین ضر به به حیثیت انقلاب و نظام و اسلام است.

تاریخ: 12/6/69

یقینا امروز انقلاب اسلامی مانع توسعه سلطه امریكا در منطقه خلیج فارس است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان هسته مركزی انقلابهای رهایی بخش تنها نیروی است كه در برابر كفر جهانی و اردوگاه استكبار به خوبی ایستاده است و نخواهد گذاشت كه امریكا یگانه تصمیم گیرنده در مقدرات منطقه خاورمیانه باشد.

امروز اگر در برابر سلطه امریكا كوتاه بیائیم "نظم نوین " خود را در منطقه پیاده خواهد كرد. مسلمانان باید به عنوان مدافع ایدئولوژی اسلام در برابر سیاست های سلطه طلبانه امریكا بایستند و با حفظ اتحاد و برادری تعیین كننده سرنوشت ملت های خویش باشند.

تاریخ: 20/4/70

ما باید همگی مهیای یك مبارزه عمیق در عرصه های گوناگون با امریكای جنایتكار باشیم زیرا امریكا و اذنابش به چیزی غیر از نابودی اسلام و انقلاب و بی حیثیت كردن مسئولینمان راضی نخواهد شد باید بدانیم هر امتیازی كه به دشمن دهیم به همان اندازه از آرمانهایمان عقب نشینی كرده ایم و اشتهای سیری ناپذیر او برای بلعیدن منافع مسلمین بیشتر می شود.

تاریخ: 15/5/70

امروز دیپلماسی ما در قبال سیاست های ظالمانه اردوگاه استكبار، تهاجمی است و سیاست ترسیمی حضرت امام تهاجم بر دشمنان فتنه گر را بر، همه ما واجب كرده اند و به طور دقیق در این زمینه در نقطه مقابل هر گونه مماشات و سازشی قرار دارند.

تاریخ: 27/6/70

امروز باید هشیار باشیم و بدانیم كه دیپلماسی احتیاط عامل گستاخی اردوگاه استكباری غرب در برخورد با ارزشهای انقلاب و نظام است. تجربه سیزده ساله انقلاب اسلامی به همه ما اثبات كرده است كه جهان استكباری هرگز با ما شوخی ندارد و برای نابودی جاذبه ها و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی از هیچ وسیله ای دریغ ندارد. در برابر این شیوه عمل استكبار، دیپلماسی ما باید تهاجمی باشد. اگر قرار است كه انقلاب اسلامی و آرمانهای امام با قدرت و سربلندی ندای حق طلبی خود را به گوش جهانیان برساند هرگز با دیپلماسی نرمش و احتیاط، این هدف امكان پذیر نیست. راه ما راه امام است و این راهی روشن و عاری از هر گونه ابهام می باشد كه رهبری انقلاب دنبال كننده آن هستند. دیپلماسی احتیاط در شرایطی كه استكبار غرب از هر وسیله برای نابودی ما استفاده می كند نمی تواند ادامه دهنده راه امام و انقلاب اسلامی باشد.

تاریخ 19/11/70

امریكا بخون اسلام و مردم ما تشنه است غرب هیچگونه امتیازی بما نخواهد داد مگر اینكه اسلام محمد رسول الله صلی الله علیه و آله را در مقابلش ذبح كنیم. همه بدانند كه آنها به چیزی غیر از نابودی اسلام راضی نیستند. آنها یك قدم بنفع ما بر نمی دارند الا اینكه از تمامی آرمانهای اسلامیمان دست برداریم. این سخن صریح امام است كه اگر روزی غرب از ما تعریف كند آن روز روزی است كه ما باید در خودمان شك كنیم و خدا آن روز را نیاورد. ما باید متكی به مردممان باشیم، باید متكی به كارشناسان خودمان باشیم، متكی به فرهنگ خودمان باشیم گول غرب را نخوریم.

تاریخ: 5/2/71

روحانیت معظم به عنوان رهبران سیاسی و مذهبی مردم به این معنا توجه كنند كه مسائل و مشكلات داخلی موجب نشود خطر قدرتهای خارجی را كم رنگ جلوه بدهیم.

تاریخ: 14/12/73

حمایت از آزادی بیان و انتقاد سازنده
امروز خیلی راحت می شود به هر دستگاه اعتراض كرد یا خیلی راحت می شود تجلیل و چاپلوسی نمود ولی ما باید سعی كنیم كه در نظاممان چاپلوسی جا نیفتد. چون اگر امروز چاپلوسی جا بیفتد منشا تمام خطرات برای نظام خواهد بود. شما یادتان است كه وقتی فردی از امام تجلیل می كرد كه از آن چاپلوسی و تملق فهمیده می شد امام با آن برخورد می نمودند. باید سعی كنیم چاپلوسی در كار نباشد.

اگر خدای ناكرده امروز ما تخم چاپلوسی را در كشورمان بپاشیم مطمئنا افرادیكه اهل تملق نیستند از صحنه خارج می شوند. اگر جلو این مسئله كه الحمدلله در نظام ما زیاد نیست گرفته نشود قدم بقدم بسمتی می رویم كه نظام ما را صدمه خواهد زد، و شما آقایان و سایر كسانی كه دستتان به روزنامه ها و رسانه ها می رسد باید روی این مسئله كه اصلی ترین مسئله نظام است توجه زیادی بنمایید.

انتقاد از آن چیزهائیست كه اگر ما تصور كنیم كه نظام با انتقاد صدمه می خورد اشتباه كرده ایم. ما نظاممان با انتقاد رشد پیدا می كند. الان نظام ما در دنیا به عنوان یك نظام قدرتمند مطرح است، پس اگر ما از انتقاد چشم بپوشیم و ملاحظاتی باعث بشود كه ما انتقاد نكنیم، دریچه آزادی را كه یكی از اصول انقلاب و یكی از شعارهای خدشه ناپذیر انقلاب ماست را بسته ایم، پس روی این مسئله باید پافشاری كنیم. مسئله آزادی اگر از نظام گرفته شود نظام صدمه جدی می خورد كه جبران آن كار مشكلی است. البته انتقاد با اشكال تراشی و چوب لای چرخ گذاشتن فرق می كند و ممكن است خیلی از كسانی كه بیرون گود هستند راحت اشكال تراشی و اعتراض بكنند.

تاریخ: 15/1/69

اگر حدود و ثغور آزادی بیان مشخص شود مسلما ثمرات ارزشمندی به دنبال خواهد داشت ولی اگر محدوده مشخص نباشد مردم و مسئولین سر در گم می شوند و هر كسی كه بخواهد از مسئولی انتقاد نماید و یا مطلبی را عنوان كند كه به نفع نظام و انقلاب باشد از ترس این كه مبادا مورد هجوم قرار گیرد ترجیح می دهد به مجامله پناه ببرد. اما وقتی كه فردی از مسئول بخصوصی در نظام انتقاد نماید، ضعف آن مسئول آشكار می شود و او را بیشتر مورد سئوال قرار می دهد در نتیجه این كار موجبات شكوفایی را فراهم می سازد زیرا در اینجا فرع فدای اصل می شود، اصل، آزادی بیان است و فرع، فلان مسئول یا كار و محیط كار آن مسئول است.

از طرف دیگر فرد مسئول وقتی كه با دلسوزی و صداقت نقطه ضعف خود را برطرف كرد، دیگر با كی از انتقاد نخواهد داشت.

اگر زمینه انتقادات صادقانه در جامعه وجود نداشته باشد نقاط قوت و ضعف مسئولین در پرده ای از ابهام می ماند و مردم با این رشد بالای سیاسی كه دارند متوجه مساله می شوند. وقتی مردم نقطه ضعف را فهمیدند و دیدند كه مسئولین بدان توجهی نكرده اند آن وقت آنان را نادان فرض می كنند. این بهتر است كه همه مسئولین را نادان فرض كنند و یا نقاط ضعف ها هر چه باشند با صداقت بیان گردد و روی آنها بحث شود؟ ! ایجاد زمینه شهامت در ابراز نظرات و انتقادات به عهده وسایل ارتباط جمعی خصوصا مطبوعات است.

ما باید همه این را بپذیریم كه هیچكس مطلق نیست، مطلق خداست. همه كم یا زیاد اشتباه می كنیم، باید عیب ها و ایرادها را دوستانه گفت و راه درست را از نادرست مشخص كرد.

اگر كسی صریحا مطالب را نگوید مجامله كرده است و مجامله زمینه فساد را مهیا می كند. مجامله و سكوت در برابر كژی ها و كاستی ها مقدمه رشد افراد متملق و مجامله گر است. هر كس كه در بیان عیب ها و نقایص كوتاهی كند از حقیقت گویان مجال ابراز عقیده را خواهد گرفت. روزنامه ها و همه وسایل ارتباط جمعی در این جهت لازم است كه حق و حقیقت را با روشنی و صراحت لهجه برای مردم بیان كنند و از ثناگویی بیهوده و مجامله بپرهیزند زیرا در غیر اینصورت كم كم افراد انقلابی و مومن جای خود را به افراد متملق و مجامله گر خواهند داد و نتیجتا انقلاب از درون فرو می پاشد و پوسته ای بیشتر باقی نمی ماند و در یك حركت، خرد شده و از بین می رود و در این مواقع است كه كودتاها موفق می شوند.

تاریخ 17/2/69

یكی از مسائل مهم و مورد تاكید حضرت امام دفاع از حریم آزادی واقعی و اسلامی است. طلاب و دانشجویان باید در كمال آزادی حرف خود را بزنند و انتقادات و آراء خود را مطرح كنند.

اصلا بحث آزادانه از جاذبه های اصلی در یك نظام اسلامی و مردمی است. دانشجویان باید خود سانسوری را كنار بگذارند و در بیان مشكلات و مسائل جامعه مشاركت فعالانه داشته باشند. اگر بخواهیم دانشگاهها و مجامع علمی پشتوانه قوی نظام و انقلاب باشند باید فاصله این قشر شریف را از حاكمیت و كارگزاران كم كنیم. اگر مسائل گوناگون سیاسی - اقتصادی و فرهنگی با تبادل نظر كارگزاران و صاحبنظران دانشگاهی مورد بررسی قرار بگیرد مسلما می تواند در راهگشایی مشكلات موجود مؤثر باشد. ما باید برای هدایت نسلها و تثبیت ارزشهای انقلاب و جوابگویی به مسائل جهان اسلام به دنبال رشد و تعالی همه جانبه آحاد ملت اسلامی بخصوص دانشگاهیان و طلاب باشیم. اگر حركت دانشگاهها و حوزه ها به درستی هدایت نشود در آینده یقینا ضربه خواهیم خورد.

تاریخ 7/7/70

تقوای سیاسی و مذهبی لازمه موضع گیری منطبق بر عدل و انصاف است و همه ما در برابر مقدرات جامعه مسئولیم. كلكم راع و كلكم مسئول. اما مسئولیت روحانیت شاخص و متعهد و دارای موقعیت و مكنت در نظام اسلامی بیشتر از سایر آحاد ملت است، لذا باید سعی كند بیش از سایرین در متن فعالیت های سیاسی و اجتماعی جانب عدل و انصاف را در نظر بگیرد. روحانیت متعهد و مسئول باید با تمامی جناحهای سیاسی و اجتماعی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، حرف تمامی خطوط مختلف را بشنود تا به یك جمع بندی و استنتاج درست برسد.

امروز باید بیشتر از گذشته ثناگویان مبتذل، متملقان بی تقوا و فرصت طلبان تفرقه افكن از صفوف روحانیت مسئول و كارگزاران انقلاب و نظام طرد شوند، كسانی كه موقعیت و محبوبیتی در نزد مردم دارند باید بیش از دیگران مواظب گفتار و عمل خویش باشند زیرا ممكن است خدای نكرده با یك موضع گیری نادرست آبروی افراد بی گناه را بریزند یا حقی را پایمال كنند و یا مثلا در پیچ و خمهای سیاسی گرفتار ثناگویان مبتذل، متملقان بی تقوا و فرصت طلبان تفرقه افكن بشوند و از معیارهای الهی - اسلامی دوری جویند. اگر قرار است امتیازی به افراد داده شود باید در صدر ادله صلاحیت و تقوای آنها در نظر باشد. مسئولین نظام بخصوص روحانیت باید موافق و مخالف جریانهای سیاسی را با یك دید بنگرند، اصلا دیدگاه مسئولین باید در ورای مسائل گروهی و شخصی قرار داشته باشد. مسئولین و روحانیون كارگزار نظام باید كاملا اطرافیان خود را بشناسند. اگر یك مرجع یك مدرس و یا یك روحانی وابسته به حكومت مجذوب اطرافیان خود شوند به نحوی كه از شناخت واقعیت های جاری و ملموس جامعه غافل گردند آن شخص روحانی یا مقام مسئول دیگر خودش نیست بلكه شخصی از خود بیگانه است كه به دور از واقعیت ها، حرف اطرافیان را تكرار می كند.

باید توجه داشت كه طرح آزادانه دیدگاهها و آراء مختلف برای حفظ و بقاء اصول اساس اركان نظام و انقلاب ضروری است. یك روحانی چه امام جمعه چه پیش نماز چه منبری چه مرجع و چه شخصیت حكومتی باید دائما به افراد نزدیك این مساله را گوشزد كند كه آزادگی لازمه دین است و اینگونه گمان نكنند كه فلانی شخصیت بزرگی است و هیچ كس نباید بگوید بالای چشم او ابروست. بجز رعایت حریم رهبری معظم انقلاب اسلامی كه وظیفه همه است مسئولیتها هر اندازه بزرگتر باشد مردم باید نسبت به طرح نقطه نظرات و انتقادات خود درباره آنها حساس تر باشند. یك روحانی باید با حبت باشد، تلخی و عدم گذشت موجب می شود كه افراد عادی و حتی دوستانش از انتقال واقعیات به او صرفنظر كنند و از ترس این كه مبادا موقعیت شغلی اش به خطر افتد تنها مطالبی را كه خوشایند اوست منتقل نمایند. در این صورت بدترین وجه ممكن یعنی ثناگویی مبتذل، چاپلوسی و تملق، ابزاری در دست اطرافیان آن مقام مسئول و شخصیت می شود تا علاوه بر از خود بیگانگی و دوری از واقعیات كم كم اطرافیان هم باورشان بشود كه شاخص حق و باطل بر ایشان آن شخصیت است و نقش خود را كه باید حافظ منزلت و حرمت شخصیت باشند و مسائل را آنگونه كه هست به او بگویند، فراموش كنند. احترام به عقاید و دیدگاههای گوناگون ضامن سلامت و رشد فرهنگ انقلاب ست شخصیت های سیاسی و روحانی هرگز نباید خود را عقل كل بدانند. همه ما كم و بیش ممكن است دچار اشتباه شویم باید با صراحت به اشتباهات اعتراف كنیم تا مردم اعتمادشان از ما سلب نشود. یكی از گرفتاریهایی كه متاسفانه بعضیها به آن دچار شده اند این است كه نمی توانند نظرات مخالف خود را تحمل كنند. این شیوه عمل منجر به دیكتاتوری می شود و با فرهنگ انقلاب و اصول بنیادین نظام اسلام ما مغایرت دارد.

تاریخ 23/8/70

طرح آراء و دیدگاههای گوناگون در جامعه نشانه آزادی اندیشه در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و وجود آراء و اندیشه های متفاوت در یك جامعه لازمه پیشرفت و تعالی است. ما هرگز از طرح اندیشه های مخالف واهمه نداریم زیرا معتقد هستیم كه ایدئولوژی اسلامی حاكم بر كشور جوابگوی مسائل و نیازهای جامعه است. ایران اسلامی یكی از آزادترین كشورهای جهان است و اصل آزادی به عنوان یكی از سه ركن بنیادین نظام و انقلاب اسلامی در سایه ایمان، اراده و روح حق طلبی ملت ما همواره باید محفوظ بماند.

برخورد آراء و نقطه نظرات مختلف در مراكز فرهنگی، علمی، آموزشی و تربیتی موجب شكوفایی و خلاقیت این گونه مراكز خواهد شد. ما نباید توقع داشته باشیم همه افراد جامعه یكسان بیندیشند. برخورد آراء و اندیشه ها در حوزه، دانشگاه، مراكز علمی، آموزشی و تربیتی موجب شكوفایی خلاقیت و نبوغ افراد جامعه اسلامی می شود. نظام و انقلاب باید همیشه فضای سالم تعالی و تبادل افكار و اندیشه ها را حفظ كند تا همه بتوانند حرفشان را بزنند. با حربه تكفیر و تهدید نمی توان نیازهای فرهنگی جامعه را پاسخ داد. ما باید به نحوی جوابگوی نیازهای جامعه باشیم كه مرز بین حق و باطل مخدوش نشود. برای ترویج حق طلبی باید زمینه طرح اندیشه های گوناگون مهیا باشد و در مراكز علمی و آموزش، تضارب اندیشه ها را قدر بدانیم.

صدا و سیما - مطبوعات و دیگر رسانه های ارتباط جمعی باید حقیقتا برای جوابگویی به نیازهای اجتماعی و فرهنگی مردم تلاش كنند. سلب اعتماد مردم از رسانه ها موقعی رخ خواهد داد كه آنها به جای پاسخگویی به نیازهای جامعه راه دیگری در پیش گیرند.

تاریخ: 14/11/71

دستگاههای خبری كشور باید به گونه ای عمل كنند كه انقلاب و نظام از مسیر حقیقی خود منحرف نشوند و قبل از آنكه رسانه های بیگانه ضعفهای ما را بزرگ كنند، خودمان برنامه ها و نتایج سیاستهایمان را نقد و بررسی كنیم.

دیدگاهی كه بیان ضعفها را باعث تضعیف نظام می داند، دیدگاه اشتباهی است، نقد یك حركت و سیاست بد دقیقا عین حمایت از نظام است و رسانه ها و دستگاههای خبری كشور باید در این زمینه به نحو احسن ایفای نقش نمایند. مردم انتظار دارند در اخبار گزارش ها و تحلیل های شما دیدگاههایشان را ببینند. بزرگترین ضعف دستگاه خبری در یك جامعه این است كه رسانه های بیگانه جلوتر از آنها اطلاعات مورد نیاز آن جامعه را تامین كنند. كار شما بسیار ظریف و حساس است و گاهی خطرناك و پر حادثه، اما كسی كه شغل و تخصص خبری را انتخاب می كند باید پذیرای مشكلات آن باشد. میزان تشخیص حق و باطل و ملاك عمل برای ما رهنمودهای مقام رهبری به عنوان ولی و پایه اساسی نظام و انقلاب است و حكم ایشان حرف نهایی در همه صحنه هاست. بحمدالله رسانه ها از نظر كمی و كیفی در كشور ما رشد خوبی داشته اند و از آزادی وسیعی برخوردارند كه ضرورت دارد این آزادی حفظ و گسترش یابد، چون آزادی بیان موجب پیشرفت و شكوفایی هر جامعه انقلابی است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در ابعاد اجتماعی باید ساده زیستی و از خود گذشتگی را در میان مردم و مسئولین ترویج و تشویق كند و با تهیه گزارش و اخبار واقعی و صحیح اجازه ندهد آفت چاپلوسی و تملق گریبانگیر انقلاب، نظام و كارگزاران گردد.

مردم ایران در طول سالهای گذشته به كرات ثابت كر ده اند كه از آگاهی و شعور سیاسی بالایی برخوردارند و اگر رسانه های خبری ما با صراحت واقعیت رویدادها را به مردم بگویند آنها خود توان تشخیص حق و باطل، سره و ناسره را دارند و این وظیفه اول یك رسانه خبری است. خبرگزاری باید در تهیه و انتقال اخبار به گونه ای عمل كند كه مصالح نظام و انقلاب به عنوان یك اصل اساسی حفظ و در عین حال اخبار و گزارش ها در برگیرنده دیدگاههای اقشار مختلف جامعه باشد. دانشجو و كارگر و كارمند باید بتواند به راحتی دیدگاهی موافق یا مخالف را مطرح كند و این رمز پیشرفت و موفقیت نظام اسلام است. خبرگزاری زبان نظام است و باید تلاش كند كه واقعیتها را آنگونه كه هست به مردم منتقل كند.

متاسفانه بعضی ها به غلط معتقدند اگر از سیاستی و یا عملكرد مسئولی در یك گوشه ای از كشور انتقاد شود، نظام تضعیف شده است. این تفكر غلط به تدریج كار را به جایی می رساند كه مسئولی در منطقه ای از كشور عمل خود را عین اسلام و حرف خود را حكم اسلامی دانسته و باورش می شود كه اسلام و انقلاب همان است كه من مسئول فكر می كنم. این ها باورهای غلطی است. اگر رسانه های گروهی و خبرگزاری ما خوب عمل كنند، این گونه روحیه ها ترویج نمی شود. حضرت امام (س) شدیدا با چنین روحیه هایی مخالف بودند و امروز ما نباید اجازه بدهیم روحیه دیكتاتوری دوران ستمشاهی دوباره به جامعه اسلامی و انقلامی ما بازگردد.

اینگونه روحیات و نفوذ آن به جامعه مقدمه دیكتاتوری است و رسالت رسانه های خبری و خبرگزاری جمهوری اسلامی این است كه با آن مقابله كنند.

تاریخ: 6/3/72

حذف حصارهای خودسانسوری لازمه تحقق جامعه سالم است. مردم، انقلاب، نظام، امام، و رهبر و كشورشان را دوست دارند. بنابراین لازم است در كمال آزادی حرفشان را بزنند، این جوی كه درست كرده اند و مردم را از دستگاه اطلاعات می ترسانند به مصلحت انقلاب و نظام نیست. نباید این جو باشد، چرا مطبوعات و نمایندگان مجلس بعد از موضع رئیس محترم جمهوری جرات پیدا می كنند و حرف دلشان را بیان می كنند! همین حرفها را كه قبل از سخنرانی رئیس جمهوری می دانستند چرا نمی گفتند. در یك جامعه سالم و اسلامی مردم هرگز دچار خودسانسوری و ترس نمی شوند. سعی كنید مردم را تشویق و تهییج كنید تا حرفشان را بزنند. باید این شجاعت را در افراد ایجاد كنیم كه اگر وزیری مرتكب اشتباه شد همه بتوانند عملكرد او را نقد و بررسی كنند. امام جمعه، نویسنده روزنامه نگار و مردم كوچه و بازار به او اعتراض كنند، چرا كه وجدان عمومی بهتر از هر فردی واقعیت ها را می فهمد.

این مساله كه هر انتقادی را تضعیف دولت و نظام بدانیم دقیقا به عكس است، تذكر دلسوزانه و انتقاد موجب می شود كه قبل از اینكه مشكل به معضل تبدیل شود، راه یابی و حل گردد و احتیاج به بسیج عمومی نشود.

ما این جو را كه اطلاعات نمی گذارد مردم و رسانه ها حرف خودشان را بزنند، باید بشكنیم، دستگاه اطلاعات به ضد انقلاب، نفوذی، منافق و سلطنت طلب اجازه ابراز وجود نخواهد داد، ولی باید از خدا بخواهد كه رسانه های عمومی حرف مردم را بزنند و واقعا هم می خواهد.

تاریخ: 18/7/73

حمایت از محرومین و مستضعفین
بعضی از دستورات اصولی ائمه اطهار (ع) هم سو بودن با مستضعفین و محرومین، ایستادگی در مقابل قدرت های ظالم، برخورد با فئودالها و سرمایه داران زالو صفت از خدا بی خبر، مستقل بودن در تمامی زمینه ها، دوری از هواهای نفسانی، اطاعت از امر مولا و عامل به دستورات قرآن و رسول است. حال ما معتقدیم كه شیعه ائمه اطهار هستیم آیا زندگی ما فرهنگ حاكم بر خود و خانواده ما همسو با مستضعفین و محرومین است؟ آیا حاضریم از خود و فرزندان خود كم گذاشته و به فقرا و نیازمندان كمك كنیم؟ صرف شعار بنفع محرومین بدون عمل چیزی است كه مورد طعن و لعن قرار گرفته است. اگر ما عامل به دستورات نباشیم چگونه ادعا می كنیم كه شیعه امیرالمومنین هستیم؟

(می شود شیعه علی بود ولی سر سفره هایی نشست كه غذاهای گوناگون آن را زینت داده است؟ ) می شود ادعای شیعه ائمه اطهار بودن را كرد ولی فرزندانمان به بهترین وجه زندگی كنند، از بهترین وسائل استفاده كنند و فرزندان فقرا حسرت یك شب نان سیر خوردن را بكشند؟ می شود شیعه علی بودن را یدك كشید در حالیكه برادران مسلمانمان در شهرهای مختلف و روستاهای كشورهای اسلامی با فلاكت زندگی كنند؟ اگر مانند فقرا زندگی كردیم شیعه ائمه اطهار هستیم و به یكی از اهداف ائمه اطهار رسیده ایم.

تاریخ: 3/3/69

ما هرگز اجازه نمی دهیم، سرمایه داران زالو صفت كه به خون حزب الله عزیز و محرومان و پابرهنگان تشنه اند، با در اختیار گرفتن مقدرات اقتصادی، در بدنه این نظام مقدس و الهی نفوذ كنند. امروز اردوگاه استكبار برای انحراف انقلاب اسلامی تلاش مضاعفی به كار گرفته است، همه باید هوشیار باشیم و بدانیم كه اقتصاد از سیاست و فرهنگ جدایی ناپذیر است.

تاریخ: 27/6/70

انبیاء از طبقه فقرا و محرومین جامعه خود محسوب می شوند و هرگز چیزی از مال دنیا بجز تعالیم الهی از خود به ارث نمی گذارند. انبیاء همواره با اغنیاء در جنگ هستند و جنگ بین فقر و غنا از تعالیم همه ادیان الهی است. علما اگر بخواهند وارث راستین انبیاء باشند نباید از مال دنیا چیزی به ارث بگذارند و باید همواره جنگ بین فقر و غنا را سرلوحه رفتار و سلوكشان قرار دهند علماء مربیان و معلمان باید مسیر تعلیماتشان به پیروی از پیامبران (ع) جنگ بین فقر و غنا باشد زیرا جنگ فقر و غنا جنگ مكتبی ماست. مكتب ما بر چارچوب عدالت استوار است و معنای عدالت برابر با قسط در تمام زمینه هاست - در مكتب ما همانند سایر مكاتب الهی جنگ بین فقر و غنا از جنگ های مقدس و بنیادین محسوب می شود و این جنگ در تمامی طول تاریخ تا نابودی ظالمین، استثمارگران و مستكبران وجود خواهد داشت. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جنگ بین فقر و غنا همانند نماز و سایر واجبات دینی برای ما از طرف پیامبران ترسیم شده است و حكم عبادت را دارد. علما، معلمان و مربیان از انبیاء تعالیم الهی را به ارث می برند و تبیین جنگ بین فقر و غنا از تعالیم گرانقدر پیامبران است.

تاریخ: 16/8/70

از ابتدای شكل گیری انقلاب اسلامی، محرومین و توده های شریف و متدین تكیه گاه اصلی انقلاب بوده و هستند لذا مسئولین باید خود را حقیقتا خدمتگزار سرمایه های اصلی جامعه انقلابی و اسلامی بدانند.

در یك نظام اسلامی و متكی بر معنویت هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به محرومین، كارگران و توده های زحمتكش وجود ندارد.

تاریخ: 3/5/72

متاسفانه امروز هم خون مستضعفین را سرمایه داران بزرگ و كوچك می مكند، بعضی خیال می كنند به بخش خصوصی بهاء دادن به معنای آزادی عمل سرمایه داران به شكلی است كه هر اندازه خواستند خون مظلومین را در شیشه بكنند. این گونه نمی شود. امام راحل از اول گفته اند كه روحانیت به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است، زیرا آنها نمی گذارند مردم مستضعف زندگی عادی و سالمی داشته باشند. مشكل ما تنها این نیست كه دولتهای غربی با ما مخالف هستند، اگر ما با سرمایه داران بزرگ به طور سنجیده ای برخورد می كردیم آنها نمی توانستند در برابر دولت و ملت یك مساله ای را ایجاد كنند، از موقعی كه سرمایه داران تحت لوای بخش خصوصی به تخریب اقتصادی مشغول هستند هر روز سنگی در مقابل توان اقتصادی مردم مظلوم و مستضعف انداخته و هر روز سیاست های اقتصادی دولت به بازی گرفته می شود، هرگاه سر نخ این تخریب ها دنبال شد، چند نفر سرمایه دار بزرگ را در پشت صحنه می بینیم. اگر ما با سرمایه داران همانند منافقین برخورد می كردیم اوضاع كشور به این صورت در نمی آمد، یك عده سرمایه دار زالو صفت به این بهانه كه اقتصاد دولتی مضر است به حال خود رها شده و به جان این ملت افتاده اند. كسی منكر این نیست كه اقتصاد دولتی مضراتی دارد اما به این بهانه نباید لجام گسیختگی اقتصاد حاكم شود، امروز آزادترین اقتصادها هم دارای مكانیزمهای كنترل و ارشاد مخصوص به خود هستند و درست است كه ماركسیسم به عنوان یك نظام فكری و اقتصادی شكست خورد، ما آن را از اول قبول نداشتیم، اما اسلام با سرمایه داری مطلق و بی چون و چرا هم مخالف است. اسلام با بی بند و باری اقتصاد مخالف است، ما نباید تابع سیاستهای اقتصادی درهای باز غرب باشیم، اگر تابع این سیاستها باشیم مانند شوروی سابق مطمئنا در آینده كارمان از شرایط كنونی مشكل تر می شود.

تاریخ: 3/7/73

منبع: كتاب دیدگاهها مرحوم سید احمدآقا خمینی - موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی

شکر لله شیعه ای نامی شدیم
اهل جمهوری اسلامی شدیم
از خمینی درس عشق آموختیم
در تنور جنگ و جبهه سوختیم
بیعتـی کـردیم بـا سیـد علی
راه حـق در قول و فعلش منـجلی

 
سه شنبه 25/12/1388 - 22:27 - 0 تشکر 190361

خیلی عالی بود ولی ای کاش همه را باهم نمی گذاشتید وودر چند قسمت می گذاشتید

چهارشنبه 26/12/1388 - 11:23 - 0 تشکر 190411

اگر در چند قسمت بود بهتر بود.

يا علي گفتيم و عشق آغاز شد

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی