• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 2726)
دوشنبه 24/12/1388 - 14:45 -0 تشکر 190073
پیامبر معصوم نیست، چون ...

 یکی از عقایدی که شیعه به شدت از آن دفاع می کند عقیده به عصمت پیامبر قبل و بعد از بعثت است. اما از نظر برخی این عقیده شیعه با نظر قرآن مطابقت ندارد. در این تاپیک چند آیه را به عنوان نمونه می آریم تا با بحث کردن در مورد آنها حقیقت برامون روشن بشه.

آیه اول:آیات آغازین سوره مبارکه فتح

«إنا فتحنا لک فتحا مبینا. لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک وما تأخر ویتم نعمته علیک ویهدیک صراطا مستقیما: ما برای تو پیروزی نمایانی را مقدر کرده‌ایم تا خدا گناه پیشین و پسین تو را بیامرزد (ما تو را پیروزی روشن و واضح بخشیدیم تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو در گذرد) و نعمت خود را برای تو تمام کند و تو را به راهی راست هدایت کند.»

گروهی از علمای اهل سنت مانند فخر رازی بر این باورند که پیامبر (ص) قبل از بعثت معصوم نبوده و این آیه هم یکی از دلایل آنهاست که می فرماید خداوند متعال همه گناهان آن حضرت اعم از سابق و لاحق را بخشید. فخر رازی نقل می‌کند: این آیه صراحت در مغفرت دارد و مفقرت جایی صدق می‌کند که گناهی یا خطایی از شخص مغفورله سر زده باشد.

شما چه فکر می کنید؟ آیا پیامبر معصوم است؟ چه زمانی؟ قبل از بعثت یا بعد از آن؟ این آیه در مورد چه موضوعی صحبت می کند؟

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
جمعه 28/12/1388 - 19:58 - 0 تشکر 190864

همانطور که مستحضرید، عصمت پیامبران با ادله عقلی و نقلی ثابت شده است; بنابراین، اگر آیاتی، در ظاهر با این اصل مخالف باشند، تفسیر آیات با قراین و شواهد موجود، به طور صحیح، این تعارض ظاهری را از بین می برد که در ذیل به این مساله می پردازیم .

- آیه راجع به پیامبر: «انا فتحنا لک فتحا مبینا لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تاخر و ... ; (4) همانا گشایشی آشکار در کار تو پدید آوردیم تا خداوند گناه نخستین و آینده تو را بیامرزد و نعمتش را بر تو به کمال برساند و تو را به راهی راست هدایت فرماید .

به طوری که از ظاهر آیه برمی آید، لام در «لیغفر» برای تعلیل است و این را می فهماند که غرض از فتح مبین (مکه) آمرزش گناهان پیامبر است . شبهه این است که این چه گناهی بود که پروردگار خواست به وسیله فتح مکه، گذشته و آینده اش را جبران و غفران را نصیب حضرتش کند؟

در این باره، دو مطلب مورد بررسی قرار می گیرد: 1 . مراد از ذنب; 2 . ارتباط بین فتح مکه (یا صلح حدیبیه) و آمرزش گناهان پیامبر .

«ذنب » در لغت، به معنای آثار شوم و تبعات کاری است . ظهور اسلام در آغاز، زندگی مشرکان را به هم ریخت و پیامبر گرامی درصدد دگرگون ساختن ارزش هایی برآمدند که تا آن زمان به معنای ارزش اجتماعی مطرح بود . این امر باعث شد که مشرکان، موجودیت خود را در خطر ببینند; ازاین رو هرگونه تهمت و صفت ناروا را به حضرت نسبت می دادند . بر ضد ایشان شایعه ها می ساختند . گناهان مختلف برای وی می شمردند . او را جنگ طلب، آتش افروز، بی اعتنا به سنت های راستین، فحاش به بت ها، غیرقابل تفاهم و ... می شمردند; بنابراین، پیامبر از نظر مشرکان، بزرگترین گناهان را مرتکب شده بود و او را مستوجب عقوبت می دانستند .

فتح مکه باعث شد که مشرکان دو گروه شوند: گروهی مسلمان شوند و در نتیجه فهمیدند که کارهای پیامبر نه تنها گناه نبوده، بلکه از بهترین عبادت ها بوده است، و آیین او، برخلاف آنچه می پنداشتند یک آیین پیشرو الهی و آیات قرآنش ضامن تربیت نفوس انسان ها و پایانگر ظلم و ستم و خونریزی بوده است . گروه دیگر، در اقلیت قرار گرفتند و شوکت و قدرت خود را از دست دادند و فهمیدند که پیامبر، واقعیتی است که باید او را بپذیرند; به این جهت، از تصمیم های خطرناک گذشته منصرف شدند; نتیجه این که، این گناهان (قبل از هجرت و بعد از هجرت) گناهان واقعی نبودند; بلکه گناهانی پنداری و در افکار مردم بود که پیروزی های بعد، بر همه آنها خط بطلان کشید .

منبع:تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 22 ، ص 20  

چهارشنبه 18/1/1389 - 18:13 - 0 تشکر 193458

"گناهان واقعی نبودند; بلکه گناهانی پنداری و در افکار مردم بود که پیروزی های بعد، بر همه آنها خط بطلان کشید ."
به نظرمن استدلال تون قوی نیست و اصلا استدلال نیست!
از نوشته شما این گونه برداشت دارم که در آن زمان افرادی به ناحق و از سر بغض یا جهالت پیامبر را گناه کار می دانسته و خدا تحت تاثیر قرار گرفته(!!) و این آیه را فرموده.
یعنی خدا بخاطر نقل مکرر این تهمت و دروغ گناه کار بودن پیامبر را قبول کرده!
-------
طبق نوشته های متن اگر هم بپزیریم که پیامبر قبل از بعث معصوم نبودند و بعد از آن معصوم شدند آنکاه هنوز ابهام و سوال برای آمرزش گناه های نکرده ی پسین باقی می ماند

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

پنج شنبه 19/1/1389 - 0:15 - 0 تشکر 193538

"این گناهان (قبل از هجرت و بعد از هجرت) گناهان واقعی نبودند; بلکه گناهانی پنداری و در افکار مردم بود که پیروزی های بعد، بر همه آنها خط بطلان کشید "
پس نتیجه میگیریم که خدا هم به طور پنداری گناهان نکرده پیامبر رو بخشیده!از یک عالم بعیده که در تفسیری به نام تفسیر نمونه چنین استدلال ضعیفی انجام بده.

چه خوشبخت است كسي كه با افتخار بگويد من يك تورك هستم

ne mutlu turkum diyene

جمعه 20/1/1389 - 19:58 - 0 تشکر 193814

( إِنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِیناً* لِیَغْفِرَ لَكَ اللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكَ وَ یَهْدِیَكَ صِراطاً مُسْتَقیماً * وَ یَنْصُرَكَ اللّهُ نَصْراً عَزیزاً ).( [1])
«ما پیروزى آشكارى را نصیب تو كردیم، تا خدا گناهان متقدم ومتأخر تو را بیامرزد، ونعمت خود را در باره تو تمام سازد، وتو را به راه راست هدایت نماید وتو را با نصرت قدرتمندى كمك كند».
ولى اگر در مجموع آیات سه گانه دقّت كافى به عمل آید، روشن مى شود كه مقصود چیز دیگرى است وبه ذنب شرعى ـ كه كتاب وسنت آن را ذنب مى داند وبراى آن كیفر تعیین مى نماید ـ ارتباطى ندارد، بلكه ذنبى بوده كه دشمنان پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) ایشان را به آن متهم كرده بودند. روایات نیز همین معنا را تأیید مى كنند چنان كه در گفتار امام رضا(علیه السلام) با مأمون به طور گسترده به این موضوع پرداخته شده است، آنگاه كه مأمون از حضرت مفاد آیه را سؤال كرد:
ـ مأمون: اى فرزند پیامبر آیا از عقاید شما این نیست كه پیامبران از گناه معصوم و پیراسته اند؟ ـ امام(علیه السلام) : چرا.
ـ مأمون: پس معنى گفتار خدا درباره پیامبر بزگوارمان چیست؟ آنگاه كه فرمود: ( لِیَغْفِرَ لَكَ اللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ ) ؟
ـ امام(علیه السلام) : هیچ كس در نزد مشركان مكه به اندازه پیامبر خدا، جرم نداشت آنان سیصد و شصت بت را مى پرستیدند آنگاه كه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) آنان را به یكتا پرستى دعوت كرد این كار بر آنان سخت گران آمد و همگى گفتند:
( أَجَعَلَ الآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَىْءٌ عُجبٌ * وَ انْطَلَقَ الْمَلأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلى آلِهَتِكُمْ إِنَّ هذا لَشَیءٌ یُراد * ما سَمِعْنا بِهذا فِی الْمِلَّةِ الآخِرَةِ إِنّ هذا إِلاّ اخْتِلاقٌ ).( [2])
« آبا خدایان متعدد را یك خدا قرار داده این چیز عجیبى است بزرگان آنان (از محضر ابوطالب) بیرون آمدند و گفتند بروید در راه حفظ خدایان بردبار و با استقامت باشید این چیزى است كه خواسته شده است ما این سخن را در آخرین شریعت نیز نشنیده ایم (طبعاً از افسانه هاى پیشینیان است) این جز دروغ چیزى نیست».
آنگاه كه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مكه را فتح كرد و خداوند، پیامبر را با خطاب ( إِنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِیناً )مخاطب ساخت در این موقع گروهى از مشركان مكه اسلام آورند و برخى دیگر مكه را ترك گفتند و گروه دیگر كه به حالت شرك باقى ماندند، نتوانستند یكتاپرستى را انكار نمایند از این جهت گناه او نزد مردم مكه بخشوده و پوشیده شد.
ـ مأمون: خدا خیرت دهد اى ابالحسن( [3]). ( [4])
[1] . فتح/1ـ3.
[2] . ص /5ـ7.
[3] . طبرسى، احتجاج، ج2، ص 433.
[4] . منشور جاوید، ج7، ص 292 ـ 306.

جمعه 20/1/1389 - 23:0 - 0 تشکر 193824

ممنون

 

 


بني الاسلام علي الکلمتين,کلمة التوحيد و توحيد الکلمة

جمعه 20/1/1389 - 23:27 - 0 تشکر 193827

سلام
آخرین پاسخ خیلی قشنگ بود
متتشکر از توضیحات

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 3/2/1389 - 10:59 - 0 تشکر 196913

"آنگاه كه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مكه را فتح كرد و خداوند، پیامبر را با خطاب ( إِنّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِیناً )مخاطب ساخت در این موقع گروهى از مشركان مكه اسلام آورند و برخى دیگر مكه را ترك گفتند و گروه دیگر كه به حالت شرك باقى ماندند، نتوانستند یكتاپرستى را انكار نمایند از این جهت گناه او نزد مردم مكه بخشوده و پوشیده شد."
این جمله غیر قابل باور هست.یعنی خداوند برای یک گفته بیهوده مشرکین، پیامبر رو مذنب مطرح میکنه؟! چنین چیزی ممکن است؟مسلما این یک اتهام نیست و همانطور که میبینید استدلالات کلا در این مورد ضعیف هستند.ایا برای هدایت مشرکین مکه لازم بود که پیغمبر از انها و از خدایشان طلب مغفرت کند؟

چه خوشبخت است كسي كه با افتخار بگويد من يك تورك هستم

ne mutlu turkum diyene

پنج شنبه 9/2/1389 - 15:58 - 0 تشکر 197910

من اول می خواستم پاسخ دهم ،
اما وقتی باسخ های کامل دوستان رادیدم منصرف شدم...

 
سه شنبه 4/3/1389 - 19:45 - 0 تشکر 202219

من هم معتقد هستم که پیامبر در همه حال معصوم بوده وبا نظر دوستان موافقم

من فاطمه فلاح آموزگار پايه سوم ابتدايي هستم

چهارشنبه 27/5/1389 - 16:41 - 0 تشکر 222153

بسم الله
لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لکم کان یومن بالله والیوم الاخر( سوره احزاب آیه 21 ) رسول خدا از ابتدا (کان) برای شما الگوی نیک بود البته برای کسانیکه ایمان به خدا و قیامت دارند .
ما ینطق عن الهوی ان هوالا وحی یوحی ( سوره نجم آیه 4) ما ینطق دلالت بر استمرار نفی دارد یعنی هیچ وقت از روی هوای نفس سخن نمیگوید
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم(59 نساء) اطاعت کنید از خداوند و اطاعت کنید از رسول و اولیائ امر (وقید و شرطی هم نداره یعنی بی قید و شرط اطاعت کنید)
انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (33 احزاب) خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند.
و آیات بسیار دیگری که دلیل بر عصمت پیامبر است.
چرا که اگر پیامبر معصوم نباشد و مرتکب کناه و حتی اشتباه شود نمی تواند به عنوان اسوه برای مردم آنهم از نوع مومن قرار گیرد.

مرگا به من که با پر طاووس عالمي

يک موي گربه ي وطنم را عوض کنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.