• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 565)
يکشنبه 16/12/1388 - 17:51 -0 تشکر 188712
نزول وحی

پرسش1.چرا اصلاً باید وحی و نزول وحیی باشد؟

پنج شنبه 20/12/1388 - 11:23 - 0 تشکر 189364

سلام....بصورتهای مختلف وجه توجه کنیم....

پرسش:وحی چیست؟
پاسخ:
وحی در قرآن، به معانی متعددی به كار رفته است كه می توان آنها را در یك تقسیم بندی چنین بیان كرد: معنای لغوی وحی عبارت است از: اعلام سریع و مخفیانه كه همه موارد استعمال وحی در قرآن را به گونه ای حقیقی و یا مجازی شامل می شود; به عبارت دیگر، معانی مذكور همگی ریشه در معنای لغوی داشته و بدین معنا برگشت می كنند. (1)
الف) وحی به پیامبران: (كَذَ لِكَ یُوحِی إِلَیْكَ وَ إِلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِكَ...)(2) این گونه خدای مقتدر حكیم به تو و رسولان پیش از تو وحی می كند. استعمال كلمه وحی در بیشتر موارد بدین معنا است; در مورد وحی، تقسیم بندی های دیگری نیز مطرح شده كه تفاوت چندانی در ماهیت آن وجود ندارد.
ب) هدایت تكوینی: مانند: (وَ أَوْحَی فِی كُلِّ سَمَآء أَمْرَهَا)(3) ]خداوند سبحان[ در هر آسمانی نظام تكوینی آن را تقدیر نموده و به ودیعت گذاشته است.
ج) الهام غریزی: مانند: (وَ أَوْحَی رَبُّكَ إِلَی النَّحْلِ...) (4)خداوند به زنبور عسل وحی و الهام كرد... .
د) الهامات رحمانی: مانند: (وَأَوْحَیْنَآ إِلَی أُمِّ مُوسَی...)(5) و ما به مادر موسی الهام كردیم... .; (إِذْ یُوحِی رَبُّكَ إِلَی الْمَلَـئِكَةِ أَنِّی مَعَكُمْ...)(6) هنگامی كه پروردگارت به فرشتگان وحی می كرد كه من با شما هستم.
ه) القائات شیطانی: مانند: (وَكَذَ لِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِی عَدُوًّا شَیَـطِینَ الانسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَی بَعْض زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا...)(7); این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم; آنها به طور سرّی سخنان فریبنده و بی اساس به یك دیگر می گفتند...
و) (وَإِنَّ الشَّیَـطِینَ لَیُوحُونَ إِلَی أَوْلِیَآئِهِمْ لِیُجَـدِلُوكُمْ...)(8) و به درستی كه شیاطین به دوستانشان القا می كنند كه با شما مجادله كنند... .
ز) اشاره: مانند: (فَخَرَجَ عَلَی قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَی إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُواْ بُكْرَةً وَ عَشِیًّا)(9) او ]زكریا[ از محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمد و با اشاره به آنها گفت:به شكرانه این موهبت صبح و شام خدا را تسبیح گویید.

------------------
پاورقی:
1:محمد هادى معرفت، علوم قرآنى، ص 20ـ26
3 . فصلت، آیه 12.
4.آیات 4 و 5 سوره زلزال.
5 . نحل، آیه 68 و 69.
6. قصص، آیه 7.
7. انفال، آیه 12.
8 . انعام، آیه 112.
9 . مریم، آیه 11
.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 23/12/1388 - 21:44 - 0 تشکر 189947

در تاریخ ادیان توحیدی، پس از نام مقدس خداوند هیچ کلمه ای به اهمیت و شگرفی ((وحی)) نیست؛ اگر وحی نبود:1.خداوند با غنا و استغنای کامل ذات و ذاتی اش، از کل آفرینش در پرده غیب الغیوب باقی می ماند و در آن صورت کار انسان،زار و عرصه بر او تنگ بود و کل بشریت با یک پای چوبین (عقل عدد اندیش)تنها می ماند.12.هر چند وجود جهان ماورای طبیعت و عالم ملکوت و مراتب مافوق تا حدودی قابل در ک بوده و ضرورت قیامت و جهان پس از مرگ از راه تفکر و برهان و استدلال قابل اثبات است2؛اما شناخت بسیاری از ویژگی ها و جزئیات هستی فراتر از دسترسی دانش و تجربه بشری است.3.اگر خداوند خود را از طریق وحی بر انسان ها آشکار نمی کرد،چه بسا آنان ناچار بودند درباره وجود خداوند، فقط حدس بزنند و یا حداقل به دو گروه تقسیم می شدند:عده ای حدس می زدند که خدا هست ومبدئی هست؛هم جهان غیبی و هم غیب جهانی دارد.عده ای نیز حدس می زدند که هر چه هست در همین دنیا است و نه پیش از آفرینش،خداوندی در کار بوده است و نه پس از پایان طبیعی جهان. سپس از حدس هم فراتر می رفتند چنانچه در تاریخ فکر و فلسفه استدلال به عدم مبدا کرده اند!!34.آدمی در پرتو وجود و جاودانگی روح،برای شناخت حقایق جهان پس از مرگ هیچ منبع اطلاعات نداشت و نمی توانست هیچ گونه پیش بینی خاصی درباره نیازهای ضروری این سفر طولانی و بی بازگشت ارائه کند.5. اگر وحی نبود،بسیاری از اختلافات موجود میان بشر از بین نمی رفت و انسان با تردیدهای جدی در مسائل معرفتی- نظیر شناخت انسان،هدف خلقت و زندگی اجتماعی آغاز و فرجام طبیعت،وظایف انسان در قبال خدا، جامعه، طبیعت خود – روبه رو می شد.6. اگر وحی نبود،بسیاری از ظرفیت های فطری و عقلانی انسان شناخته نمی شد ویا به درستی شکوفا نمی گشت و وحی الهی قله های والایی از حقایق را در برابر انسان می نهد و او را به اندیشه و تامل در آنها دعوت می کند واز این طریق به شکوفایی عقل و فطرت او کمک می نماید.7.انسان تصویر شفاف و روشنی از کمال و سعادت خود ندارد و سرگذشت دیرین اندیشه بشر، نشان می دهد که بدون تلقی روشن و شفاف از کمال وسعادت،شاهد سردرگمی ها،کژروی ها و از بین رفتن سرمایه های اساسی بوده ایم!این نقص به ضعف دستگاه معرفتی انسان بر می گردد. وحی الهی ضمن تعریف روشن آفریدگار،جهان هستی،انسان و ظرفیت های او،راهکار شکوفایی متوازن،متعادل وهماهنگ انسان را تشریح و مسیر رسیدن او را به سعادت دائمی بیان می کند. 

1. سید محمد حسین طباطبایی. قرآن در اسلام.2.مرتضیی مطهری،اصول فلسفه وروش رئالیسم،ج 53.بهاء الدین خرمشاهی،قرآن شناخت طرح نومنبع:پرسش ها و پاسخ های دانشجویی جلد 5 قرآن شناسی

شنبه 25/10/1389 - 22:19 - 0 تشکر 274413

خدایا ما را پیرو پیامبر اسلام قرار بده....
مطلب قبل برای درمان بود...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.