• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1771)
جمعه 14/12/1388 - 18:26 -0 تشکر 188219
**حیا ...**

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر همگی

حتما در جامعه ... خانواده این دو کلمه رو شنیده اید

با حیا ...بی حیا   :)

معناشون چیه ؟

آیا ارزش هستند ؟ چرا ؟

نگاه قرآن و مذهب به آنها چیست ؟

خود شما جز کدام دسته هستید؟... تا بحال کسی این کلمات را برای شما بکار برده ؟... آیا بنظرتون درست بوده ؟

چرا؟

همراه ما باشید

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 14/12/1388 - 18:34 - 0 تشکر 188221

سلام

باهم نگاهی به یک حدیث داریم تا همگی با کمک هم وارد بحث شویم....

امام صادق (ع) می‌فرماید:
«اَلْحَیاءُ نورٌ جوَهُرهُ صَدْرُ الاْیمانِ و تفسیرهُ التَّثَبُّتُ غَیْرَ كُلَّ شَیءٍ یُنکِرُهُ الَتّوْحیُد والْمَعْرِفَةُ »**

«شرم نوری است كه گوهر آن سینه ایمان است،
معنای شرم این است كه در برابر هر آنچه با توحید و معرفت ناسازگار است خویشتن داری كنی.»

** محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحكمه، ترجمه حمید رضا شیخی، قم، دار الحدیث, ص1352

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 14/12/1388 - 18:44 - 0 تشکر 188228

سلام

                                  امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

«هر كه پوشش شرم گزیند كس عیب او نبیند»

نهج‌البلاغه، حكمت 223؛ صدوق: فقیه، ح 4، ص 391، ح 5834؛ كلینی: كافی، ج 8، ص 23.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 15/12/1388 - 16:38 - 0 تشکر 188418

به نام خدا

سلام

حیا ممدوح ومذموم

حکمت 20: قرنت الهیبه بالخیبه و الحیاء بالحرمان و الفرصه تمر مر السحاب فانتهزوا فرض الخیر.

ترس، همراه نومیدی و شرمساری، همراه محرومیت قرار گرفته است و فرصتهای نیک همچون ابر میگذرد، پس برای فرصتهای نیک، قیام کنید.

بیان:

از آنچه از قرآن و نهجالبلاغه در اینجا ذکر شد، معلوم میشود که حیا و شرمساری در موردی ممدوح و پسندیده و در موردی مذموم و ناپسند است و به این مضمون حدیثی هم از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است که: «الحیاء حیائان: حیاء عقل و حیاء حمق فحیاء العقل هو العلم و حیاء الحمق هو الجهل».

بنابراین حیایی، ممدوح است که ناشی از عقل و خرد صحیح باشد چون شرم داشتن از گناهان و ناشایستگیها و حیای مذموم، آنست که ناشی از حمق و بیخردی باشد مانند شرم داشتن از کاری که عوام مردم آن را زشت پندارند و یا شرمندگی از پرسش مسایل دینی و علمی و یا بجا آوردن عبادات شرعی.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 15/12/1388 - 16:38 - 0 تشکر 188419

به نام خدا

سلام

حیا ممدوح ومذموم

حکمت 20: قرنت الهیبه بالخیبه و الحیاء بالحرمان و الفرصه تمر مر السحاب فانتهزوا فرض الخیر.

ترس، همراه نومیدی و شرمساری، همراه محرومیت قرار گرفته است و فرصتهای نیک همچون ابر میگذرد، پس برای فرصتهای نیک، قیام کنید.

بیان:

از آنچه از قرآن و نهجالبلاغه در اینجا ذکر شد، معلوم میشود که حیا و شرمساری در موردی ممدوح و پسندیده و در موردی مذموم و ناپسند است و به این مضمون حدیثی هم از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است که: «الحیاء حیائان: حیاء عقل و حیاء حمق فحیاء العقل هو العلم و حیاء الحمق هو الجهل».

بنابراین حیایی، ممدوح است که ناشی از عقل و خرد صحیح باشد چون شرم داشتن از گناهان و ناشایستگیها و حیای مذموم، آنست که ناشی از حمق و بیخردی باشد مانند شرم داشتن از کاری که عوام مردم آن را زشت پندارند و یا شرمندگی از پرسش مسایل دینی و علمی و یا بجا آوردن عبادات شرعی.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 16/12/1388 - 1:38 - 0 تشکر 188543

سلام
گلها عزیز
مرسی از مطلب خوبت...بحث خوبی رو باز کردی
در پناه حق

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 18/12/1388 - 12:5 - 0 تشکر 189058

سلام

با هم نگاهی به معنی حیا و جایگاهش داشته باشیم....

حیا یكی از مهم ترین صفات نفسانی است كه تأثیر فراوانی بر حوزه های مختلف زندگی اخلاقی ما دارد.

نقش بارز این تأثیر، بازدارندگی است.

«حیا» در لغت به مفهوم شرمساری و خجالت است كه در مقابل آن «وقاحت» و بی شرمی قرار دارد.[1]

در فرهنگ عالمان اخلاق، حیا نوعی انفعال و انقباض نفسانی است

كه موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می گردد و منشأ آن ترس از سرزنش دیگران است.[2]

[1] . ابن منظور: لسان العرب، ج 8، ص 51؛ مفردات الفاظ القرآن، ص 270، و ابن اثیر: نهایه، ج 1، ص 391.
[2] . ر.ك: ابن مسكویه: تهذیب الاخلاق، ص 41؛ طوسی:اخلاق ناصری، ص 77.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 19/12/1388 - 10:30 - 0 تشکر 189209

سلام

امام علی ـ علیه السّلام ـ در باب نقش كلیدی حیا فرمود:

 «حیا وسیله رسیدن به هر زیبایی و نیكی است.»*

اهمیت حیا در حدّی است كه

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:

«ایمان ندارد كسی كه حیا ندارد.»**

* حرّانی: تحف العقول، ص 84.
** . كلینی: كافی، ج 2، ص 106.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 21/12/1388 - 20:54 - 0 تشکر 189555

عالی بود

جمعه 21/12/1388 - 23:44 - 0 تشکر 189588

h01110111 گفته است :
[quote=h01110111;371255;189555]عالی بود

سلام

ممنونم از اظهار لطفتون

در پناه حق موید باشی

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 23/12/1388 - 19:12 - 0 تشکر 189915

سلام

حیا دارای سه ركن اصلی است:

 فاعل، ناظر و فعل.

 فاعل، در حیا شخصی است برخوردارِ از كرامت و بزرگواری نفسانی.

 ناظر در حیا شخصی است كه مقام و منزلت او در چشم فاعل عظیم و شایسته احترام باشد،

 و فعلی كه ركن سوم برای تحقق حیا است، فعل ناپسند و زشت است.

در نتیجه در تفاوت میان «حیا» با «خوف» و «تقوا» می توان گفت

كه محور بازدارندگی در حیا، ادراك حضور ناظر محترم و بلند مرتبه و حفظ حرمت و حریم او است؛

 حال آنكه محور بازدارندگی در خوف و تقوا، درك قدرت خداوند و ترس از مجازات او است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.