انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1658)
پنج شنبه 6/12/1388 - 0:28 -0 تشکر 185879
واقعه آرماگدون و نابودی صهیونیسم

علی اصغر رضوانی ـ قم
اشاره : برخی از اندیشمندان یكی از علائم و نشانه های ظهور حضرت مهدی (ع ) در آخرالزمان را وقوع معركه و جنگی به نام آرمگدون یا به تعبیر برخی از روایات قرقیسیا دانسته اند. اینك به نقل نصوص این نشانه در كتب ادیان دیگر از قبیل كتاب مقدس و مصادر شیعی اشاره می كنیم .
الف ـ نصوص اهل كتاب
اهل كتاب از یهود و نصارا معتقدند كه در كتاب مقدس سخن از معركه و جنگی به میان آمده است كه در آینده ای نه چندان دور تحقق خواهد یافت . جنگی كه مطابق برخی از نصوص زمان و مكان آن محدود و معین و دو طرف نبرد نیز به طور كلی مشخص شده است .
1 ـ در رویای یوحنا(1 ) می خوانیم : « بر تمام پادشاهان زمین می گذرد تا این كه آنان را برای اجتماع به جهت جنگی عظیم گردهم آورد... آنان را در مكانی جمع می كند كه نام عبری آن آرمگدون است » .
2 ـ در سفر زكریا(2 ) غارت می گردد ... » .
تفسیر اهل كتاب : اهل كتاب از یهود و نصارا این مطالب را به وقوع جنگی بس عظیم در پایان تاریخ بشر تفسیر نموده اند. جنگی كه در آن شیطان لشكری از كشورهای غربی را جمع كرده و در مكانی به نام « آرمگدون » در شرق فلسطین تحقق خواهد افتاد . (3 )
بات روبتسون از مبشرین انجیل می گوید : « امت های عالم زود است كه بر ضد اسرائیل قیام كنند » . (4 )
كلمه « آرمگدون » نزد اهل كتاب از معروفیت خاصی برخوردار است ; زیرا در كتب مقدس و مباحث علمای اهل كتاب به طور وفور به كار رفته است . « آرمگدون » لفظی است كه از دو كلمه تشكیل شده است : یكی « آر » به معنای كوه و دیگری « مگدون » كه اسم وادی یا كوه كوچكی در شمال فلسطین است . اهل كتاب را گمان بر این است كه مساحت معركه جنگ از منطقه « مگدون » در شمال فلسطین شروع شده و تا « ایدوم » در جنوب امتداد خواهد یافت كه حدود دویست مایل است . (5 )
دكتر عبدالكریم زبیدی در سخنان خود راجع به غرب و آمادگی های قبل از ظهور در سخنانی راجع به قضیه آرمگدون و برداشت كلیسای غرب از آن می گوید : « موسسه های دینی در آمریكا معین كرده اند لشكری كه از عراق به طرف قدس حركت می كند از سربازانی از عراق ایران لیبی سودان و قفقاز در جنوب روسیه تشكیل شده است . و این مطابق خبرهایی است كه در سفر حزقیال فصل 38 و 39 به آن اشاره شده است . و اگر این موضوع را به خوبی درك كنیم پی خواهیم برد كه چرا آمریكا و اروپا سیاست خارجی خود را به طرف منطقه خاورمیانه معطوف داشته است .
تمام فرقه های مسیحی در آمریكا خبر از وقوع حادثه « آرمگدون » می دهند از آن جهت كه این واقعه می تواند مسیح را دوباره به زمین برگرداند ... و به طور حتم او در آینده ای نزدیك خواهد آمد » . (6 )
او نیز می گوید : « موسسات دینی همگام با وسایل ارتباط جمعی از رادیو و تلویزیون در كشورهای غربی و آمریكا مردم خود را متوجه این نقطه نموده اند و آنان را معتقد به وقوع حادثه ای بزرگ در شهرهای شام كرده اند كه منجر به تحقق جنگی هسته ای در منطقه ای به نام آرمگدون خواهد شد... آن گاه مسیح دوباره به زمین فرود خواهد آمد و رهبری عالم را برعهده خواهد گرفت و در آن هنگام است كه صلح در سطح عالم گسترش خواهد یافت . آن حضرت دولت صلح را در روی كره زمین با آسمان جدیدی از نو بنا خواهد نمود. و این حركت از قدس شروع خواهد شد...
رونالد ریگان جورج بوش و كلینتون این سه نفر از رئیس جمهوران آمریكا همگی به حتمیت واقعه « آرمگدون » ایمان داشته اند این سه نفر در زمان ریاست جمهوری خود همگام با سایر دولت های بزرگ سیاست های خارجی خود را براساس این واقعه ترسیم می كرده اند ... » (7 )
و نیز می گوید : « حادثه « آرمگدون » كه كلیسا به وقوع آن بشارت می دهد همان حادثه بزرگی است كه قبل از ظهور امام مهدی (ع ) واقع خواهد شد. همان واقعه بزرگی كه امامان ما از آن به معركه « قرقیسیا » تعبیر كرده اند. در آن واقعه میلیون ها لشكر از آمریكا اروپا. روسیه تركیه مصر و دولت های مغرب عربی به اضافه لشكری از شهرهای شام یعنی سوریه اردن لبنان . فلسطین و اسرائیل شركت خواهند كرد. همگی در بلاد شام در منطقه ای به نام « قرقیسیا » مواجهه خواهند داشت و سفیانی در این هنگام خروج خواهد كرد ... » (8 )
تصریح به نزدیك بودن واقعه : اهل كتاب خصوصا مبشرین كلیسا و سیاستمداران غرب به نزدیك بودن این حادثه ایمان دارند. كتاب های زیادی در این موضوع نوشته شده است . اینك به عبارات برخی از آنان اشاره می كنیم :
1 ـ بیلی گراهام در اشاره به این كه عالم با سرعت به طرف واقعه « آرمگدون » در حركت است می گوید : « جوانان از نسل امروز چه بسا آخرین نسلی باشند كه درتاریخ بشریت به سر می برند » . (9 )
2 ـ نویسنده آمریكایی « هالسیل » در كتاب خود « خبر و سیاست » می گوید : « ما مسیحیان ایمان داریم كه تاریخ انسانیت در آینده در معركه ای به نام « آرمگدون » به نهایت خواهد رسید. معركه ای كه در آن مسیح بازگشته و بر تمام زنده ها و مردگان حكومت خواهد كرد...
او در پایان كتابش می نویسد : « شكی نیست كه معركه (آرمگدون ) جنگی هسته ای خواهد بود و این امری است كه مورد مشیت الهی قرار گرفته است .... » (10 )
3 ـ بات روبتسون رهبر اصول گرایان كلیسا می گوید : « من ایمان دارم كه معركه آرمگدون در راه است و روزگاری سیاه در پیش روی جامعه بشری است . » (11 )
4 ـ جیری فولویل یكی دیگر از اصول گرایان كلیسا می گوید : « من اعتقاد ندارم كه فرزندانم به طور كامل در روی زمین زندگی كنند » . (12 )
5 ـ رونالد ریگان بیش از یازده بار تصریح كرده كه پایان تاریخ عالم نزدیك است و این كه او ایمان دارد به این كه معركه « آرمگدون » در پیش است . او در گفت وگوی خود با « ایبال » مدیر اجرایی لابی صهیونیست ها می گوید : « من هنگامی كه به خبرهای قدیمی شما كه در توارت آمده مراجعه می كنم درمی یابم كه معركه آرمگدون كه فلاصله بین خیر و شر است در راه است . من خودم را در بین نسلی می یابم كه شاهد این واقعه خواهد بود ... » (13 )
ب ـ نصوص اسلامی
در روایات اهلبیت (ع ) و مصادر حدیثی اهل سنت به این معركه نیز با اسمی دیگر اشاره شده است ; اسم مكانی به نام قرقیسیا. اینك به برخی از این روایات اشاره می كنیم :
1 ـ كلینی به سند خود از امام باقر(ع ) نقل می كند كه به میسر فرمود : « یا میسر كم بینكم و بین قرقیسیا قلت هی قریب علی شاطی الفرات . فقال : اما انه سیكون بها وقعه لم یكن مثلها منذ خلق الله تبارك و تعالی السموات و الارض و لایكون مثلها ما دامت السموات و الارض . مادبه للطیر تشبع منها سباع الارض و طیور السما ... » ;(14 ) « ای میسر! چه مقدار بین شما و قرقیسیا فاصله است او می گوید : عرض كردم : نزدیك شاطی الفرات است . حضرت فرمود : آگاه باش كه در آن مكان واقعه ای اتفاق خواهد افتاد كه نظیر آن از زمان خلقت آسمان ها و زمین از جانب خداوند تبارك و تعالی اتفاق نیفتاده است و نخواهد افتاد. آنجا محل پذیرایی پرندگان خواهد بود. درندگان زمین و پرندگان آسمان از آن سیر خواهند شد... » .
2 ـ نعمانی به سند خود از امام صادق (ع ) نقل می كند كه فرمود : « ان الله مائده بقرقیسیا یطلع مطلع من السما فینادی یا طیر و یا سباع الارض ! هلموا الی الشبع من لحوم الجبارین » ;(15 ) « همانا برای خداوند سفره ای ـ پذیرایی و ضیافتی ـ است در منطقه قرقیسیا شخصی اطلاع دهنده از آسمان ندا می دهد : ای پرندگان آسمان ! بشتابید برای خوردن گوشت های سركشان » .
شبیه همین مضمون از مقدسی در « عقدالدرر » وارد شده است . (16 )
3 ـ او نیز در ضمن حدیثش از سفیانی می گوید : « و یمر جیشه بقرقیسیا . فیقتتلون بها فیقتل بها من الجبارین مائه الف » ;(17 ) « ... لشكر او از قرقیسیا گذر خواهد نمود و در آن مكان به جنگ و قتال مشغول خواهند شد. آن گاه صدهزار نفر از سركشان در آن مكان كشته شوند » .
4 ـ مقدسی بعد از نقل خبر سفیانی می گوید : « یظهر السفیانی علی الشام ثم یكون بینهم وقعه بقرقیسیا حتی تشبع طیر السما و سباع الارض من جیفتهم » ;(18 ) « او در شام ظهور می كند . آن گاه برای او و لشكرش در منطقه قرقیسیا اتفاقی می افتد و در آن مكان به حدی كشته خواهند شد كه پرندگان آسمان و درندگان زمین از كشته های آنان استفاده خواهند برد » . از این روایات خلاف آن چیزی استفاده می شود كه مبشرین كلیسابه آن اشاره كرده اند زیرا برخی از آنان معتقدند كه معركه و جگی كه در منطقه خاورمیانه صورت خواهد گرفت هسته ای یا هیدروژنی یا شیمیایی خواهد بود ولی از مجموعه روایات و خبر حزقیال به دست می آید كه آن معركه با همین اسلحه های معمولی و بمب ها خواهد بود; زیرا در صورت وقوع جنگ هسته ای یا هیدروژنی یا شیمیایی هیچ موجودی زنده نخواهد ماند تا بتواند از گوشت مردگان تغذیه كند; زیرا این گونه سلاح ها همه را نابود خواهد كرد حتی بر سنگ و خاك نیز تاثیر خواهد گذاشت .
و نیز از مجموعه روایات تاریخی استفاده می شود كه معركه آرمگدون و یابه تعبیری اسلامی قرقیسیا یا قرقیسیه جنگی است كه به طور حتم اتفاق خواهد افتاد. در این جنگ مرد نبرد از طرف دشمنان اسلام به نام سفیانی است . او كسی است كه به كمك مراكز جاسوسی یهود و آمریكا تفرقه را در میان مردم ایجاد كرده و دعواهای قبیله ای را در میان مردم گسترش می دهد. او درصدد ایجاد روحیه كینه توزی و دشمنی برضد شیعیان اهلبیت برخواهد آمد. تمام محرمات را بر لشكریان خود تجویز می كند. و در صدد برخواهد آمد كه تمام علمای مسلمین و شخصیت های اسلامی را در بلاد شام و عراق و حجاز به قتل برساند. ولی خداوند متعال او را عقاب كرده و با لشكرش در صحرایی به نام بیدا حدفاصل بین مدینه منوره و مكه مكرمه نابود خواهد كرد. و این نابودی بعداز واقعه آرمگدون و قرقیسیا است كه سفیانی در آن پیروز می شود و از آنجا به طرف بغداد و كوفه حركت كرده و سپس به طرف مدینه می رود و در بن راه انواع و اقسام فجایع را انجام می دهد. از مدینه به طرف مكه حركت می كند تا قیام حضرت مهدی (علیه السلام ) را سركوب نماید. كه به قدرت خداوند متعال او با لشكرش در منطقه بیدا به زمین فرو خواهند رفت ...
از موثقه جابر استفاده می شود كه طرف اصلی در این معركه سفیانی است اوست كه لشكر خود را به طرف قرقیسیا حركت می دهد و در آن سرزمین صدهزار نفر از سركشان كشته خواهند شد . (19 )
نابودی یهود
از مجموعه روایات اسلامی استفاده می شود كه بعد از معركه و جنگ و كشته شدن سفیانی هیچ یهودی پناهگاهی برای خود نمی یابد و زمین از شر آنان پاك خواهد شد و تنها دین اسلام است كه سر فراز باقی خواهد ماند.
اینك به برخی از این گونه روایات اشاره می كنیم :
1 ـ ابوامامه در حدیثی در مورد سفیانی نقی می كند : « .. فیدر كه عندباب اللدالشرقی فیقتله فیهزم الله الیهود فلایبقی شی مماخلق الله یتواری بیهودی الاانطق الله ذلك الشی لاحجر و لاشجر و لاحائط و لادابه ... الا قال : یا عبدالله المسلم ! هذا یهودی فتعال اقتله » (20 ) « .. حضرت مسیح سفیانی را كنار باب لد شرقی پیدا می كند و او را به قتل می رساند. و بعد از آن هر شیی كه یهودیان در پشت آن از درخت یا سنگ یا دیوار با چهارپامخفی شده باشند... خداوند به نطق درمی آورد كه این یهودی است ای بنده خدا مسلمان او را به قتل رسان » .
2 ـ ابوهریره از رسول خدا(صلی الله علیه واله ) نقل می كند كه فرمود : « لاتقوم الساعه حتی یقاتل المسلمون الیهود فیقتلهم المسلمون حتی یختبی الیهودی من وراالحجر والشجر فیقول الحجر او الشجر : یا مسلم ! یاعبدالله ! هذا یهودی خلفی ! فتعال فاقتله ... » (21 ) « قیامت برپا نمی شود تا این كه مسلمانان با یهود بجنگند و آنان را از پای درآورند كار به جایی می رسد كه یهودیان موجود در پشت سنگ و درخت پنهان می شوند. سنگ یا درخت به صدا درآمده فریاد می زند : ای مسلمان ! ای بنده خدا! این یهودی است كه در پشت من پناه گرفته و مخفی شده بیا و او را به قتل برسان ... »
3 ـ بخاری نیز این حدیث را این گونه نقل كرده است كه پیامبر(صلی الله علیه و آله ) فرمود : « انه لاتقوم الساعه حتی تقاتلواالیهود حتی یقول الحجر و راالیهودی : یا مسلم ! هذا یهودی ورائی فاقتله » (22 ) « قیامت برپانمی شود تا آن كه شما با یهود بجنگید. در آن جنگ یهود تا به حدی نابود خواهند شد كه حتی سنگی كه یك نفر یهودی در كنار آن پناه گرفته است می گوید : ای مسلمان ! این یهودی است كه در كنار من پناه گرفته است او را به قتل رسان » .
4 ـ عبدالله بن عمر از پیامبراكرم (صلی الله علیه و آله ) نقل می كند كه فرمود : « لتقاتلن الیهودفلتقتلنهم حتی یقول الحجر : یا مسلم ! هذا یهودی فتعال فاقتله » : (23 )
« شما با یهود به نبرد خواهید پرداخت و آنان را نابود خواهید كرد تا جایی كه سنگ صدا می زند : ای مسلمان ! این یهودی است بیا و او را به قتل رسان » .
5 ـ حتی از برخی احادیث استفاده می شود كه دامنه این جنگ به آمریكانیز خواهد كشید و دامان این نبرد دامان آنان را نیز خواهند سوزاند.
مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیح خود از عامربن سعد نقل می كند. من طی نامه ای كه به وسیله غلام خود نافع بن جابربن سمره ارسال نمودم از وی خواستم یك مطلب مهم و حساس را كه خودش به طور مستقیم و بدون واسطه از رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) شنیده است در اختیار من بگذارد. عامر بن سعد می گوید : جابربن سمره درپاسخ درخواست من از نقل حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) چنین نوشت : از رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) شنیدم كه می فرمود : « لایزال الدین قائما حتی تقوم الساعه او یكون علیكم اثنا عشرخلیفه و سمعته یقول : عصیبه (عصابه ) من المسلمین یفتتحون البیت الابیض بیت كسری او آل كسری » : « آیین اسلام تا قیامت پایدار خواهد بود تا این كه دوازده خلیفه بر شما مسلمانان حكومت كنند ونیز از رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) شنیدم كه این جمله را نیز اضافه نمود كه گروه اندكی از مسلمانان كاخ سفید را فتح خواهند كرد كاخی كه نموداری از كاخ كسری یا خاندان كسری است . » (24 )
از این حدیث نكاتی استفاده می شود كه به برخی از آنها اشاره می كنیم :
الف ـ این كاخ علاوه بر این كه به نام و عنوان « بیت ابیض » معرفی شده است اوصاف و علل سقوط آن نیز با تشبیه كردن به كاخ كسری بیان گردیده است .
یعنی همان گونه كه كاخ كسری (یاكاخ خاندان كسری تردید از ناقل حدیث است ) روزی مركز قدرت و ثروت و تسلط بر طبقات مستعضف بود و در اول اسلام به وسیله مسلمانان سقوط كرد « كاخ سفید » نیز كه دارای همان اوصاف و كانون شر و شیطنت و ظلم و ستم در سرتاسر جهان است در آینده به دست گروهی از مسلمانان سقوط خواهد كرد.
ب ـ در متن حدیث تعبیر به « یفتحون » شده است وتفاوتی كه میان واژه فتح و افتتاح وجود دارد بر ادیبان و سخنوران مخفی نیست كه هر فتحی مستلزم زحمت و تلاش است و تحمل رنج و مشقت را می طلبد. ولی افتتاح دارای مفهوم عامی است كه ممكن است بدون تحمل رنج و زحمت به دست آید.

معرفی كتاب:

آرمگدون
محمود النجیری
مجموعه مطالعات فرهنگی
قیمت:12000 ریال
نبرد آخرالزمان به روایت مسیحیان صهیونیست
مترجم: قبس زعفرانی، رضا عباسپور
ناشر: هلال
لیتوگرافی: موعود
تاریخ نشر: 1385
تعداد مجلدات: 1 جلد، 151 صفحه.





آرمگدون چیست؟
از آرمگدون، در قرآن و سنت، سخنی به میان نیامده است و از پیشوایان ما نیز مطلبی در این باره نقل نشده است. این عقیده، بخشی از اعتقادات بنیادگرایان انجلیی آمریكاست كه یك پنجم آمریكایی‌ها را تشكیل می‌دهند و مسیحیت را با صهیونیسم در آمیخته‌اند و اعتقاد دارند، برای بازگشت دوبارة مسیح(ع) به زمین، باید جنگ هسته‌ای بزرگی، در جایی به نام «آرمگدون» میان اردن و فلسطین، به وقوع بپیوندد و به نابودی و تخریب اكثر شهرهای جهان انجامد. آنها معقتدند نیروی شر، بی‌ایمان...( منظور اعراب و مسلمانان) علیه اسرائیل متحد خواهند شد و ارتشی چهار صد میلیونی، دشمن مسیح، گرد خواهند آورد و با او خواهند جنگید. اما مسیح...
آرمگدون اثری است جدید كه تلاش دارد، به واقعیت و حقیقت عقیدة صهیونیستی آرمگدون و چارچوب تئوریك نئوصیهونیست‌ها و تأثیر آن بر سیاست آمریكا و رابطه‌اش با رؤیای یهود، جهت حاكمیت بر جهان و اتحاد ایشان با صهیونیست‌های مؤمن به آرمگدون بپردازد. و جایگاه قدس را در برنامة این افراد برای فرجام جهان تبیین كند و سرانجام خطر افكار ایشان را بر صلح جهان متذكر شود.
نویسندة این كتاب، محمود النجیری كه كوشیده است در نگارش این اثر از كتب و مقالات متعددی كه توسط اندیشمندان صاحب‌نام این حوزه در جهان اسلام و مسیحیت نگاشته شده‌اند، بهره‌ می‌برد.
نشر هلال، این اثر را كه توسط قبس زعفرانی و رضا عباسپور ترجمه شده است به سال 1385 به زینت طبع آراست.
این كتاب پدیده آرمگدون را در نه «فصل» مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. عناوین فصل‌ها عبارتند از:
1. آرمگدون عقیده‌ای صهیونیستی... نه اسلامی
2. عقیدة هزارة خوشبختی نزد انجیلی‌ها
3. آرمگدون و سیاست خارجی امریكا
4. رهبر مسیحیت صهیونیستی و آیین شرارت و خباثت
5. روز فرجام و رویاهای حاكمیت یهود بر جهان
6. قدس در طرح‌های صهیونیستی فرجام جهان
7. اتحاد نامقدس میان صهیونیست‌های انجیلی و ...
8. پیش‌گویی در زمان فتنه و آشوب
9. اسلام و دعوت به گفت و گو به جای برخورد.
انتشار این اثر، در عصر ما، به جوانان و طلاب فرهیخته و پژوهنده، مجال مطالعة اثری جدید را دربارة «آرمگدون» می‌دهد. امید كه مقبول طبع خوانندگان گرامی قرار گیرد

 



پی نوشتها :
از مدرسین حوزه علمیه قم و یكی از پژوهندگان مهدویت
1 ـ رویای یوحنا ح 16 ص 13 ـ 16
2 ـ سفر زكریا ج 14 ص 1 ـ 5
3 ـ شبكه معلومات ص 4 تفسیر رویای یوحنا ص 358 ـ .359
4 ـ همان ص .1
5 ـ همان ص .2
6 ـ مجله الفكر الجدید . شماره 15 ـ .16
7 ـ همان
8 ـ همان
9 ـ المسیح المنتظر ونهایه العالم ص .269
10 ـ عمرامه الاسلام ص .63
11 ـ الوعدالحق و الوعدالمفتری ص .74
12 ـ همان .
13 ـ المسیح المنتظر و نهایه العالم ص 270 ـ 271
14 ـ روضه كافی ج 8 ص 295 ح .451
15 ـ غیبت نعمانی ص .278
16 ـ عقدالدرر ص .87
17 ـ غیبت نعمانی ص 280 عقدالدرر ص .98
18 ـ عقدالدرر . ص .87
19 ـ غیبت نعمانی ص .280
20 ـ سنن ابن ماجه ج 2 ص 1361 سنن ابی داود ج .2 ص 319 مستدرك حاكم . ج 4 ص ...493
21 ـ صحیح مسلم ج 8 ص 188 مسنداحمد ج 2 ص .417
22 ـ صحیح بخاری ج 3 ص 232 مسنداحمد ج 2 ص .398
23 ـ صحیح مسلم ج 8 ص .188
24 ـ صحیح مسلم كتاب الاماره حدیث .1822

شکر لله شیعه ای نامی شدیم
اهل جمهوری اسلامی شدیم
از خمینی درس عشق آموختیم
در تنور جنگ و جبهه سوختیم
بیعتـی کـردیم بـا سیـد علی
راه حـق در قول و فعلش منـجلی

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی