• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن عکس و عکاسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
عکس و عکاسي (بازدید: 3365)
شنبه 17/11/1388 - 21:39 -0 تشکر 180683
نكاتی درباره عكاسی از چهره افراد

با سلام

 

در این مقاله نكاتی در مورد عكاسی از چهره بیان می شود كه به شما در گرفتن عكس های زیباترین و قرار گرفتن در موقعیت درست و توجه به نور و ... موارد دیگر كمك می كند.

نور

بدترین نوع نور همان نوری است كه از روبرو مستقیماً به صورت فرد می تابد مانند نوری كه از فلاش دوربین می تابد. به هر حال از هر وسیله ای كه به عنوان منبع نور استفاده می كنید یك چیز را فراموش نكنید نور باید از پهلو بتابد و نه از روبرو یا از جاییكه دوربین قرار دارد.

نقطه ایده آل برای منبع اصلی نور جایی است كه نسبت به دوربین با زاویه 45 درجه  قرار گرفته باشد. هر چه از زاویه از 45 بیشتر شود سایه ها بیشتر می شوند و اگر بخواهید این سایه ها را بیشتر كنید می توانید زاویه تابش نور نسبت به دوربین را به 90 درجه نزدیك نمایید. همین حالت برای زوایای عمودی هم صدق می كند بهتر است زاویه منبع تابش 45 نسبت به سطح افق باشد و از بالا بتابد و در صورتیكه احتیاج به خلق سایه داشتید می توانید این زاویه را به دلخواه خود تغییر دهید.

شما می توانید از یك یا سه یا حتی تعداد بیشتری منبع نور استفاده كنید مثلاً یكی سمت راست یكی سمت چپ و یك منبع نور هم در بالا قرار داشته باشد برای تنظیم شدت نور و سایه ها می توانید به سادگی آنها را دور و نزدیك كنید. اگر یك منبع نور دارید می توانید از دیوار سفید خانه خود یا صفحه های كاغذی سفید رنگ بزرگ برای بازتاب نور در سمت دیگر استفاده كنید. حال می توانید شخصی را كه سوژه عكاسی است بین آن دیوار و منبع نور قرار دهید. دیوار سفید رنگ شما نور منبع را از سمت دیگر به چهره فرد منعكس می كند.

موقعیت دوربین

برای موقعیت دوربین نمی توان مانند موقعیت نور یك زاویه مشخص تعیین كرد چون موقعیت دوربین با توجه به احساسی كه چهره فرد قرار است در عكس بیان كند فرق می كند. یكی از اولین زوایایی كه هر عكاسی ممكن است انتخاب كند این است كه شخص رو به نور بنشیند و سر خود را كمی به سمت دوربین بچرخاند.

قیافه های مختلف هر كدام یك زاویه خاص دارند كه در آن وضعیت می توان بهترین عكس را از آنها گرفت بعضی ها از روبرو و بعضی ها كمی زاویه احتیاج دارند گاهی باید كمی بدن افراد را بچرخانید، اما فراموش نكنید كه باید به سرعت عكس خود را بگیرید تا بهترین موقعیت را از دست ندهید.

در عكاسی از كودكان سعی كنید دوربین را در سطح چشمان آنها قرار دهید.

نكته دیگر اینكه سعی كنید به عنوان عكاس در موقعیتی قرار گیرید كه پشت زمینه خیلی واضح نباشد تا تمركز بیننده را روی چیزی غیر از سوژه اصلی به هم بزند. و در ضمن از زیبایی عكس بكاهد.

كادر را پر كنید.

و كلام آخر اینكه زمانیكه از چهره اشخاص عكاسی می كنید سعی كنید قسمت زیادی از كادر عكس را چهره فرد پر كند به اندازه كافی زوم كنید و به اندازه كافی نزدیك شوید. و می توانید بعد از عكاسی قسمتی از تصویر خود را برش بزنید كه چهره فرد در آن وجود دارد. توجه داشته باشید سر فردی كه از او عكس می گیرید نزدیك بالای كادر عكس باشد.

یاعلی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

سه شنبه 17/1/1389 - 0:33 - 0 تشکر 193151

به نظر شما، غیر از نكاتی كه دوستمون گفتن، دیگه چه نكاتی هست كه توی عكس برداری نقش به سزایی دارن؟؟؟
مثلا نوع دوربین؟
و اینكه چرا بعضی از افراد توی عكس بد میفتن و میگن ما بد عكسیم؟ آیا واقعا اعتقاد دارین به این حرف؟
حالا چه چهره چه كل بدن طرف!
موفق باشید

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
چهارشنبه 18/1/1389 - 0:21 - 0 تشکر 193369

با سلام
به نظر من، بدعكسی نیست، این عكاس هست كه باید زاویه دید مناسب برای هر فرد رو انتخاب كنه تا بهترین عكس رو بگیره
یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

جمعه 27/1/1389 - 7:13 - 0 تشکر 195213

با سلام

تقریباً همه عكاسان از چهره افراد عكس گرفته اند. عكاسی از چهره، كاربردهای زیادی دارد و اینجاست كه یك عكاس را می توان ارزیابی كرد. همه ما وقتی یك عكس خوب از صورت كسی می بینیم توجه ما به عكس جلب می شود ولی چه چیزی در این عكس وجود دارد كه آنرا برجسته و متمایز می كند. یك عكاس همیشه فردی است كه تصویری مشابه خلق می كند حتی اگر نخواهد این كار را انجام دهد در عمل بین سوژه عكاسی و تصویر به نوعی این كار را انجام داده است. شاید بارها این جمله را شنیده اید كه شخصی به شما بگوید این عكس كه از من گرفته ای اصلاً شبیه من نیست یا خیلی شبیه من است.

مشكل اینجاست كه ما عادت داریم دیگران را در حالت حركت به این ور و آن ور ببینیم یا حتی وقتی نشسته اند سر آنها مرتب در حال حركت است به خصوص زمانیكه صحبت می كنند. به غیر از وقتی كه افراد خواب هستند به ندرت می توان آنها را بی حركت یافت. بنابراین لحظه ای كه از آنها عكس می گیرید احتمال اینكه شخص در حالتی غیر معمول باشد زیاد است.

اما آنچه در عكاسی چهره تصویر زیبایی خلق می كند همان حالتی از چهره شخص است كه احساس عكاس نسبت به او را بیان می كند. بنابراین یك عكس خوب از چهره یك فرد عكسی است كه خصوصیات آن فرد را در خود داشته باشد یا حداقل قسمتی از این خصوصیات را نمایش دهد. شاید زمانی كه به عكس خانمی نگاه می كنید او را نشناسید ولی در نگاه اول در مورد خصوصیات او قضاوت می كنید.

موقعیت دوربین، زاویه دید، كیفیت عكس، نوع لنزی كه انتخاب می كنید و حتی پشت زمینه عكس همه می توانند در حالت عكس نقش داشته باشند و می تواند احساس شما را نسبت به شخصیت سوژه عكاسی بیان كند.

یك عكس خوب از چهره، شخصیت فردی كه از او عكس گرفته اید را نشان می دهد. حتی اگر غیر واقعی باشد.

...

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

دوشنبه 30/1/1389 - 23:3 - 0 تشکر 196211

با سلام

6 ترفند ساده برای ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره

این نوشته کوتاه از کرستینا دیکسون  است که یک عکاس و مربی عکاسی در پورتلند است.
هر عکاس پرتره در موقعیت خارج از استودیو، با چالش‌های خاصی مانند توجه به جزئیات مربوط به سوژه مورد نظر، پوز سوژه، نورپردازی و ترکیب‌بندی روبروست. شاید یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسان غیر حرفه‌ای در محیط بار،  عدم توجه کافی به صحنه پس زمینه عکس پرتره است. عکاسانی که به اندازه کافی به جزئیات موجود در کادر عکس‌شان دقت نمی‌کنند، نتیجه کارشان عکسهایی خواهد بود که تمرکز کافی بر روی سوژه وجود ندارد. هیچ عروس یا فارغ‌التحصیل دانشکده‌ای بابت عکسی پول نمی‌دهد که در آن یک شاخه درخت به  پشت سرش چسبیده باشد! چنین المان‌های مزاحمی، تمرکز روی سوژه اصلی را به هم می‌زنند و به کیفیت کار عکاس لطمه زیادی وارد می‌کنند. برای یک عکس پرتره که به خوبی پوز داده شده و خیلی زیبا نورپردازی شده، چیزی دردناک‌تر از آن نیست که تنها بخاطر عدم توجه به ترکیب بندی پس زمینه بدرد نخور شود.
پوز و نورپردازی هر دو نقشی مهمی در ایجاد یک پرتره پویا بازی می‌کنند. اما، ترکیب‌بندی پس زمینه یک عامل فراموش شده است که باید برای آن به همان اندازه زمان و تفکر به خرج داد. در این مورد، چند نکته هست که باید هنگام گرفتن یک عکس پرتره عالی مد نظر قرار دهید:

1- کادر را با سوژه خود پر‌ کنید.
سوژه عکس پرتره انسان است، بنابر این از زوم کردن نزدیک روی سوژه نترسید! به یاد داشته باشید که زوم کردن به معنی گرفتن عکس چهره تنها نیست. بلکه می‌توانید خیلی بسته عکس بگیرید، عکس سوژه را در حالی که روی یک چهارپایه نشسته یا به یکدرخت تکیه داده به صورت بسته بگیرید.

...

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

سه شنبه 31/1/1389 - 23:9 - 0 تشکر 196467

با سلام

2- چشمها را در یک سوم بالای کادر قرار دهید.
این روش طبیعی‌ترین ترکیب‌بندی یک پرتره در کادر است. سعی کنید از این قانون طبیعت کنید، مگر اینکه بخواهید تعمدا بحران را در عکس خود نشان دهید. یک استثنای دیگر این قاعده هنگامی است که سوژه به صورت تمام قد در انتهای یک سوم کادر عکس واقع شده باشد.

3- از کادربندی برای جلب توجه به سوژه استفاده کنید.
به جای حذف محیط پیرامون سوژه از کادر از آن استفاده کنید! درها، منحنی‌های سقف، پنجره ها و ... راه‌ حلهای خلاقانه‌ای هستند که امکان ایجاد حداکثر تمرکز بر روی سوژه و ایجاد بیشترین جذابیت را درعکس فراهم می کنند.

4- بافت ایجاد کنید.
باز هم تاکید می‌کنم، اگر نمی‌توانید یک پس زمینه مزاحم را حذف کنید ، سعی کنید از آن بهره ببرید. با دور کردن سوژه از پس زمینه و عکاسی در حالت اولویت دیافراگم (F4.0)، می‌توانید عمق میدان کو تاهی ایجاد کرده تا پس زمینه را مات کرده و یک بافت هنرمندانه ایجاد کنید. با این روش، بدون اینکه مجبور باشید تمام جذابیت های خلاقانه عکس را حذف کنید،  سوژه شما از پس زمینه جدا می‌شود.

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

پنج شنبه 2/2/1389 - 23:9 - 0 تشکر 196856

با سلام

 5- از خطوط استفاده کنید.
دیوارهای آجر چین یک پس‌زمینه عالی برای پرتره است! خطوط جذابیت خلاقانه‌ای را به عکس می‌دهند، اما در عین حال توجه بیشتری را به سوژه شما معطوف می‌کنند. در خاطر داشته باشید که خطوطی که در یک عکس پرتره استفاده می‌شود وقتی قویترین حالت را دارد که از خارج از کادر به درون بیاید و به سوژه برسد. 

 6- زاوایای عکاسی خود را تغییر دهید.
بعضی وقتها حذف یک المان مزاحم از کادر به سادگی تغییر موقعیت دوربین به نقطه دیگری است. برای استفاده بهینه از پرسپکتیو، سعی کنید زاویه دوربین نسبت به سوژه را تغییر ددهید. اغلب با کمی تغییر به راست یا چپ یا کمی بالاتر یا پایین‌تر بردن دوربین، می‌توان یک المان مزاحم در کادر مانند یک شاخه درخت یا تیر چراغ برق را کاملا حذف کرد.
اگر بر روی جزئیات پس زمینه تصویرتان دقت داشته باشید، عکسهای پرتره شما مورد توجه واقع خواهد شد. سوژه خود را در فضای خارجی عکاسی کنید و توجه کافی به ترکیب بندی پرتره داشته باشید. حتما موفق خواهید شد.

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

يکشنبه 5/2/1389 - 22:6 - 0 تشکر 197340

با سلام

عكسبرداری پرتره
پرتره از آغاز اختراع عكاسی تاكنون تغییرات فراوانی پیدا كرده است. برای گرفتن یك پرتره خوب باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- صورت و خصوصیات صورت مدل را تجزیه و تحلیل كرده و بهترین حالت صورت را برای عكاسی درنظر بگیرید. برای این كار مدل را بررسی كنید، اول با او صحبت كرده تا بتوانید بهترین حالتی كه معایب او به نظر نرسد را انتخاب كنید. به عنوان مثال اگر كسی دارای چانه چاق می‌باشد نباید سر خود را به پایین بیاورد.


2- یكی از مهمترین وسایلی كه برای عكسبرداری پرتره مورد نیاز است استفاده از عدسی‌های خاص پرتره می‌باشد كه ویژگی‌ نرم‌كردن تصویر را دارا می‌باشند. این ویژگی را نباید با واضح نبودن عكس به دلیل نامیزان بودن عدسی اشتباه گرفت. این عدسی‌ها خطوط چهره مثل چین و چروك را محو می‌كنند. البته لازم به توضیح است كه گاهی اوقات عكاس پرتره ممكن است بخواهد به عمد، چین و چروك پوست را بیشتر هم نشان بدهد.

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

يکشنبه 11/7/1389 - 10:46 - 0 تشکر 237818

سلام
اکثر افراد از عکسهایی که از فاصله بسیار نزدیک از ایشان گرفته می شود ناراضی هستند به نظر من بهتر است چندین عکس متفاوت از ایشان بگیریم سپس خودشان بهترین زاویه دوربین برای عکاسی از چهره خودشان را انتخاب کنند.

جمعه 16/7/1389 - 23:2 - 0 تشکر 239870

با سلام

تاثیر فیلتر نرم کننده یا (Soft Focus)
عدسی‌های نرم‌کننده قابل کنترل بوده و می‌توان شدت نرمش را کنترل کرد. این عدسی ها بیشتر در دوربین‌های قطع بزرگ قابل استفاده می‌باشند. اگر از دوربین‌های قطع کوچک استفاده می‌کنید برای اعمال این ویژگی از شیشه‌های مخصوصی استفاده کنید که مانند فیلتر بر روی عدسی بسته می‌شوند و با شکست نور نرمی را ایجاد می‌کنند. به این شیشه‌ها ((فیلتر نرم‌کننده)) یا پخش کننده می‌گویند.

ادامه داره ...

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

جمعه 16/7/1389 - 23:4 - 0 تشکر 239871

با سلام
3- گرفتن پرتره در فاصله نزدیک باعث کج‌شکلی می‌شود. لذا نباید بیشتر از 5/1 متر به مدل نزدیک شد. بنابراین باید از عدسی‌هایی استفاده کنید که فاصلة کانونی بلندتری دارند تا بدون نزدیک‌شدن به مدل، ‌نمای درشتی از چهره‌اش بردارید. بهترین لنز برای عکاسی پرتره، لنزی است که فاصله کانونی آن دو برابر فاصله کانونی لنز نرمال ‌باشد. به عنوان مثال در یک دوربین 35 میلیمتری، یک عدسی با فاصلة کانونی 85 تا 135 میلی‌متر برای پرتره مناسب است.
...
یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.