ورودی ها
هر روزنامه نگاری هر نویسنده ی مطبوعاتی اولین چیزی که باهاش روبرو می شه ورودی نوشته اش است ، ورودی بدین جهت مهم است که یک خواننده را به دنبال نوشته می کشاند و اگر ورودیتان به دل مخاطب ننشیند کارتان بدرد خودتان می خورد !!!
هیچ قاعده خاصی در اینکه یک نوشته را چگونه شروع کنیم وجود ندارد و فقط باید خواننده را فریب دهیم !
حال بر این اساس تعدادی فرمول تجربه شده را به همراه مثال به آگاهی تان می رسانیم .
راحت ترین روشن ارائه اطلاعات اساسی و عینی به مخاطب است . یک نمونه از آن ، شیوه ای است که جان داگ دیل در تفسیری از یک دسته از رمان های جنایی نوشته ی پاتریشیا کورن ول در نشریه ساندی تایمز ابداع کرده است :
در زمستان سال 7-1586 اتفاق افتاد . روح یونیکورن از پاتریشیا فینی می پرسد که چرا به یکباره ملکه باکره تحت تاثیر فشار مشاورینش اقدام به اعدام ملکه اسکاتلند کرد ؟ تنها فرضیه ای که آنها را وادار به صدور حکم اعدام کرد ، اعتراف دفتردار جوانی مبنی بر باج دادن جاسوس دربار والسینگ هام به وی بود .
علاقه مندان به داستان های جنایی به سرعت متوجه می شوند که قصه پاتریشیا کورن ول در چه مورد است و شخصیت زن داستان های وی همواره مانند یک دانشمند ، معمای پیچیده ترین قتل هایی را حل می کند که مجرب ترین افسران پلیس از انجام آن عاجزند.این منتقد از آنجایی که مخاطبان خود را می شناسد ، ریسک کرده و به خاطر سرگرم کردن آنها در چند کلام کوتاه ، داستان را بازگویی می کند . نکته ی مهم در این نقد آن است که وی درباره ی موضوع اصلی داستان ، قضاوت خویش را انجام داده است . آنجایی که وی چنین جمله ای را به کار می برد : شخصیت زن داستان های وی همواره مانند یک دانشمند ، پیچیده ترین معمای قتل ها را حل می کند . متداول ترین راه برای آغاز تفسیرش را انتخاب می کند .
منتقدین مدت زمان زیادی را به دنبال یافتن نقطه ضعفی در آثار دیگران صرف می کنند تا قادر باشند به تفسیر نقدشان اعتبار بخشند.
پیتر یوستینوف
آغاز کلام با جمع بندی قضاوت منتقد ، راه دیگر نگارش تفسیر و انتقاد است .
فیلم جکی براون سراسر تفریح و سرگرمی است ... .
نقد الکساندر واکر در روزنامه لاندن ایونینگ استندارد
بعضی از منتقدین هم خواننده را در ترس می گذارند ، یعنی او را در انتظار اطلاعات و حقایق اولیه و همچنین قضاوتشان را نگه می دارند ، در صورتی که برخی دیگر بر این عقیده اند مخاطب را به سرعت باید وارد جریان حوادث نمود .
9 مرد مسلح طوفان عجیبی در منزل قدیمی واقع در کناره شهر برپا کردند . این عده قرار است که زنان آن خانه را به زور خارج کنند . باید به آنها درسی دهید که تا عمر دارند فراموش نکنند . همه آنها را بکشید .
نقد فیونا مارو از کتاب بهشت تونی موریسون در نشریه تایم اوت
منتقدین و مفسرین باید بدانند تا زمانی که متن آنان استحکام و انسجام کامل داشته باشد ، خواننده برای رسیدن به توضیحات بیشتر و یا درک مضامین ، مطالعه مطلب را ادامه خواهد داد . این امکان هم وجود دارد که منتقد احساس درونی اش را حین تفسیر یک اثر ارائه کند.
نمونه های دیگر را بدون مثال فقط ذکر می کنم .
استفاده از جملات نیش دار و محرک ، روایت و یا حکایات شخصی لطیفه و نقل قول و ایجاد سوال هم می توانند آغازگر نقد باشند .
چند تا نکته هم هست که باید دقت کرد ، از گفتن عبارات من احساس می کنم و یا به نظر من خود داری کنید و سعی کنید نقدتان در بطن خود نظرات شما رو حمل کند نه در ظاهر .
از تمجید بی مورد بپرهیزید .
تحمل من در برابر انتقاد بسیار بالاست اما به هیچ وجه تاب شنیدن تمجید بی مورد و ناپخته را ندارم .
نوئل کوارد