• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
زن ریحانه آفرینش (بازدید: 813)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:51 -0 تشکر 180204
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

 

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید:

 

 
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....

 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

جمعه 23/11/1388 - 15:28 - 0 تشکر 181958

به نام مهربانترینم ...در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. نوجوانان از تخیل به عنوان یکی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند زیرا خیالبافی در این دوره برای آنها شیرین است. ابن سینا رویا و تخیل را ناشی از قوه مخیله می داند و قوه مخیله را دارای گستره های عظیم و نامحدودی می داند که می تواند اشیا را بزرگتر یا کوچکتر از واقعیتش تصور نماید یا آنچه را که وجود خارجی ندارد تصور کند و اشیای مختلف را در آن واحد تصور کرده و فعالیت کند. از نظر برخی روانشناسان کشورمان(دکتر گنجی)، چون افراد نمی توانند با واقعیت سازگاری مناسب داشته باشند به خواب و خیال روی می آورند و این رفتارها زمانی بروز می کند که نیازهای فرد به شیوه مستقیم و به موقع ارضا نشده باشد. به طور کلی تخیل به عنوان فعالیت ذهنی فرآوری است که در برابر برگردان، بازفرآوری آن و تکرار اطلاعات به دست آمده، فعال است.

جمعه 23/11/1388 - 16:20 - 0 تشکر 181980

عنوان مقاله زنان در عرصه مدیریت
زبان فارسی
منبع

روزنامه همشهری،‌ یكشنبه 27 شهریور 1384، سال سیزدهم، شماره 3803، صفحه 10.

توضیح

این مقاله در منبع مذكور با عنوان مدیریت زنان ارائه شده است كه در اینجا با هدف اشاره دقیق به موضوع مقاله، عنوان مشخص‌تری برای آن در نظر گرفته شده است.

چكیده

در این مقاله به اشتغال زنان به عنوان مدیر در كشور پرداخته شده است. برخی اطلاعات آماری در این زمینه ارائه می‌شود و دو پرسش در خصوص اشتغال زنان در عرصه مدیریت مطرح می‌گردد و براساس پژوهش‌های انجام شده به آنها پاسخ داده می‌شود. در پایان تعدادی راهكار برای فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی ارائه می‌شود.

كلیدواژه

زنان؛ مدیریت؛ مدیران زن؛ زنان مدیر

تلفیقی

تاریخ جهان شاهد نقش بسیار عظیم و غیرقابل انكار زنان در حوادث گوناگون است. امروزه كه مباحث توسعه كشورهای جهان مطرح می‌باشد، نقش زنان در این فرآیند به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری جلسات، سمینارها و كنگره‌های متعدد در خصوص جایگاه زنان و نقش آنان در توسعه حكایت از این موضوع حیاتی دارد.

با كمی دقت می‌توان دریافت كه برگزاری این گونه برنامه‌ها نشان از موضوع نه چندان خوشایند دیگری نیز دارد و آن این است كه تاكنون یا حداقل در سده‌های اخیر نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان در حال توسعه نادیده گرفته شده كه این امر نشان از وجود تبعیضات و نابرابریهای جنسیتی در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره دارد. جامعه انسانی از عدم حضور واقعی زنان در عرصه‌های مختلف لطمات جبران ناپذیری دیده و بدین خاطر در دو دهه اخیر درصدد جبران این نقیصه بر آمده است.

برای رسیدن به تعادل، برابری و رفع تبعیضات و در نتیجه توسعه بهتر و كاملتر جامعه، نیاز به آن است كه زنان بتوانند در فرآیند تصمیم‌گیری در سطوح مختلف جامعه شركت نمایند. خوشبختانه در بسیاری از كشورها این تلاش‌ها، موفقیت‌های چشمگیری را در پی داشته است. از آن جمله می‌توان به كشورهایی همچون نروژ، دانمارك و فنلاند اشاره نمود كه بیش از ۴۰ درصد مناصب تصمیم‌گیری در اختیار زنان است. متأسفانه در بسیاری از كشورهای جهان سوم این مسأله چندان شایان توجه نیست و تنها تعداد محدودی از زنان در پست‌های مدیریتی و مهم تصمیم‌گیری كشور قرار دارند. در ایران علیرغم آن كه قانون اساسی كشور راه را برای تصدی اكثر مناصب تصمیم‌گیری برای زنان باز گذاشته با این وجود تنها ۸/۲ درصد مشاغل مدیریتی در كشور به زنان اختصاص یافته است.

ممكن است برای خواننده این سؤال پیش آید كه به راستی چه ضرورتی به مدیریت زنان در بخش‌های گوناگون جامعه وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال بایستی اذعان داشت كه امروزه توانمندسازی زنان و مشاركت كامل آنان بر پایه برابری، در همه زمینه‌ها از جمله در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یكی از پیش نیازهای توسعه پایدار می‌باشد كه كشور ما سخت بدان نیازمند است. در جوامعی كه هنوز تعادل مطلوب و قابل قبول و مشاركت عادلانه زن و مرد در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم نشده و فرصت منصفانه بروز خلاقیت و استعداد انسانها برقرار نگردیده است و فرآیند توسعه آن گونه كه انتظار داشته‌اند موفق نبوده است. تداوم و شتاب توسعه هنگامی رخ خواهد داد كه زن و مرد و دوشادوش یكدیگر مسئولیت توسعه را بر عهده بگیرند.

از سوی دیگر كسب مشاغل مدیریتی توسط زنان علاوه بر آن كه زنان را در مقابله با تبعیضاتی چون معیارهای استخدامی نابرابر، دستمزدهای نابرابر، فرصتهای آموزشی حرفه‌ای نابرابر، دسترسی نابرابر به منابع تولیدی و امكانات نابرابر در ارتقای شغلی تواناتر می‌كند، سبب بالا رفتن اعتماد به  نفس، كسب یك هویت مستقل و بهبود وضعیت و رشد اجتماعی آنان می‌شود كه كل جامعه از آن منتفع خواهد شد.

علاوه بر این، رشد دختران و زنان تحصیل كرده دانشگاهی و پیشی گرفتن آنان از مردان جامعه در چند ساله اخیر نمود پیدا كرده است كه لزوم بحث مدیریت زنان را بیش از پیش مطرح می‌سازد.
سؤال دیگر این است كه چرا علیرغم آن كه بستر قانونی این موضوع وجود دارد، به عنوان كشوری در حال توسعه نیازمند فعال شدن زنان جامعه هستیم و همه مسئولان نظام بر اهمیت این موضوع اذعان دارند اما در موضوع مدیریت زنان پایین ترین نرخ‌ها را داریم.

پاسخ این سؤال را می‌توان در معدود تحقیقاتی یافت كه در این زمینه در كشور صورت گرفته است. در تحقیقی كه در سال ۱۳۸۱ در مورد علل عدم دستیابی زنان به پست‌های مدیریتی در بین كاركنان و مدیران چند سازمان به انجام رسیده نشان می‌دهد كه اگر چه مدیران و كاركنان مورد پرسش و كارایی و قابلیت زنان در عرصه‌های مدیریتی و پست‌های بالای سازمانی واقفند اما تنها ۶ درصد از كاركنان مرد و پست مدیریت را برای زنان مناسب می‌دانند. ۳۰ درصد كارمندان مرد از این كه مافوقشان زن باشد احساس خوشایندی ندارند. اگر چه همه مدیران مورد پرسش بر این باور بودند كه زنان شایستگی لازم برای تصدی پست‌های بالای سازمانی را دارند اما بیش از ۸۰ درصد آنان مدیریت را كاری مردانه می‌دانند و بیش از ۵۰ درصد معتقدند كه مردان در كارهای مدیریتی موفق‌تر از زنانند و خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد كه عواملی همچون

  • مسئولیت‌ها و محدودیت‌های خانوادگی
  • تجربه كمتر زنان نسبت به مردان در این عرصه
  • فراهم نبودن شرایط لازم در جامعه، همچون نبود زنان در پست‌هایی چون وزارت و غیره
  • وجود برخی ویژگی‌های جنسیتی زنان 
  • عدم تمكین كاركنان از مافوق خانم
  • اعتماد پایین تر زنان نسبت به مردان در این عرصه از نظر جمعیت نمونه

به عنوان مهمترین عوامل عدم به كارگیری زنان در پست مدیریتی برشمرده شده است.

به طور كلی ماحصل این تحقیق این بود كه اگر چه بسیاری از تصمیم‌گیران و افراد جامعه به قابلیت و توان زنان جامعه در عرصه مدیریتی واقفند اما به دلیل حاكم بودن «نگرش جنسیتی» در سازمان‌ها و ادارات مورد مطالعه، حتی در شرایط تخصصی برابر، برتری از آن مردان است.

البته گفتنی است كه حدود ۱۰درصد كاركنان زن مورد مطالعه نیز مدیریت را مردانه تلقی می‌كنند و حدود ۱۸ درصد بر این باورند كه زنان جامعه اعتماد و ریشه لازم جهت تصدی  پست‌های بالای سازمان را ندارند.

اما سؤال اساسی دیگر این است كه به راستی ریشه وضعیت موجود، كلیشه‌ها و تصورات جنسیتی حاكم در كجاست؟ و چه عواملی سبب شده كه جامعه نتواند از این پتانسیل بالقوه جهت توسعه بیشتر استفاده كند؟

به طور كلی بسیاری از اندیشمندان اجتماعی، عوامل جامعه‌پذیری در هر جامعه را سه عامل خانواده، مدرسه و رسانه‌ها می‌دانند. با نگاهی گذرا در می‌یابیم كه این سه كارگزار عمده باعث تولید و باز تولید این گونه از نگاه‌‌ها در جامعه شده و می‌شوند چنان كه بسیاری از افراد وضعیت موجود در جامعه را امری طبیعی و عادی تصور می‌كنند.

در برخی از خانواده‌های پدرسالار ایرانی، نقش‌ها و رفتارها بر اساس معیارها و ارزش‌های مردانه پایه‌گذاری و الگوسازی شده است و این الگوسازی‌ها قادر به تشخیص و ارج نهادن به نقش اثر بخش زنان در سازمان و جامعه نیست.

این نوع خانواده‌ها زن را موجودی اندرونی، وابسته و مرد را موجودی بیرونی و مستقل بار می‌آورند. این فرهنگ تنها وظیفه و نقش زن را فرزندآوری، نگهداری كودكان، نظافت و پخت و پز ترسیم می‌نماید و فعالیت‌های زنان را تحت الشعاع وظایف خانوادگی قرار می‌دهد و در فعالیتهای سیاسی- اجتماعی نیز نقش زنان به میزان چشمگیری كاهش می‌یابد.

ویژگی‌های رفتاری منتسب و مثبت مردان به مراتب بیشتر از زنان، ویژگیهای اجتماعی‌تر و مبتنی بر هوش و ابتكار غالباً  مختص مردان است و ویژگی‌های زنان عمدتاً  فردی و غیر پویاست.

همانگونه كه نتایج نشان می‌دهد گاه برخی از الگوی جنسیتی حاكم بر كتب درسی و برنامه‌های آموزشی برداشت‌های سنتی را در اذهان تقویت می‌كند. این امر امكان دارد سبب  شود تا دانش آموزان دختر كه زنان آینده جامعه هستند، نیروی خود را دست كم بگیرند و دارای شخصیتی فاقد خلاقیت و اعتماد به نفس شوند و به سوی پذیرش كارهای كم مهارت با وجهه اجتماعی پایین گرایش پیدا كنند. چنانكه گفته شد این عدم اعتماد به نفس در بعضی از زنان وجود دارد به نحوی كه حدود ۱۸ درصد كارهای مدیریتی را مختص مردان و مردان را در این زمینه موفق تر از زنان می‌دانند.

این طرز تفكر و نگرش كه ازبرخی از خانواده‌ها شروع می‌گردد سبب شده نه تنها مردان نگاه سنتی به زنان داشته باشند بلكه اكثر زنان نیز دارای همان نگرش باشند و بسیاری از آنان قابلیت‌های خود را مناسب ایفای نقش‌های اجرایی سطح بالا ندانند.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان راهكارهایی را جهت حل این مسأله و فراهم آوردن شرایط مناسب تر جهت فعال تر نمودن نیمی از جامعه ارائه نمود:

  • ایجاد فرصت‌های لازم برای تأسیس انجمن‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و به طور كلی مراكز تجمع زنانه برای آگاهی از كم و كیف پتانسیل‌های موجود.
  • برگزاری دوره‌های آموزشی برای زنان و آشنایی با حقوق خود، فراهم كردن زمینه‌های خودباوری در زنان و آگاه كردن آنها از قابلیت‌ها و توانایی‌های فردی‌شان.
  • برگزاری سمینارها و تشكیل كارگاه‌های آموزشی برای آشنا شدن مدیران، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران با مقوله جنسیتی و فواید حضور مؤثرتر زنان در رده‌‌های بالای تصمیم‌گیری.
  • تشویق و ترغیب مدیرانی كه از زنان در سطوح بالای سازمانی استفاده می‌كنند و امكان به ثبوت رسانیدن لیاقت آنان را با دادن فرصت‌های لازم فراهم می‌آورند.
  • معرفی زنان برتر و مقایسه عملكرد آنان با مردان هم‌پایه آنان.
  • تلاش در جهت تنظیم كتب درسی متناسب با مسائل روز و تأكید بر مفاهیمی چون خانواده مشاركتی.
  • عمل مسئولان نظام از رئیس جمهور تا نمایندگان مجلس به شعارهای انتخاباتی شان در مورد زنان.
  • انجام پژوهش‌های علمی در باب مسائل زنان بویژه در مباحث اشتغال، مدیریت و نقش آنان در توسعه كشور.

مراجع


شادی طلب، ژاله. ۱۳۷۹. مدیریت زنان و كنگره زن، دانشگاه، فردای بهتر. توان: مطالبات زنان.

میرزایی، حسینعلی. ۱۳۸۱. بررسی نگرش مدیران و كاركنان ادارات و سازمان‌های شهر تبریز در خصوص علل و موانع عدم حضور زنان در پست‌های بالای سازمانی. استانداری آذربایجان شرقی.

اعزازی، شهلا، ۱۳۸۰ تحلیل ساختاری جنسیت در نگرشی بر تحلیل جنسیتی در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

محمدی اصل، عباس. ۱۳۸۱ جنسیت و مشاركت. چاپ اول. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.

ایسپا (مركز افكار سنجی دانشجویان ایران). ۱۳۸۱ بررسی نگرش شهروندان تهرانی در خصوص جایگاه زنان در جامعه

نیکی و بدی که در نهاد بشر است                         شـادی و غمی که در قضا و قدراست 

با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل                        چرخ از تو هزار بار بــــیچاره تر است

مدیر انجمن خانواده ی تبیان

 

 

يکشنبه 25/11/1388 - 11:47 - 0 تشکر 182367

عنوان مقاله : 20 وصیت كه با آن زوج خود را خوشبخت می كنی

نام نویسنده : اکبر وکیلی تجره

قالب محتوایی مقاله : تالیفی

کلمات کلیدی : خانه ، خوشبخت ، والدین ، زن ، سعادت ، بهشت ، شوهر

درهیچ جای دنیا مكانی خوشبخت و از جهت زیبایی وآسایش همچون خانه وجود ندارد ، به هر جا كه سفر كردیم و به هر مكانی كه فرود آمدیم ، بهتر از خانه ای كه در آن خوشبختی سایه انداخته است نیافتیم .

خانه ی خوشبخت خانه ای است كه در آن دشمنی و درگیری وجود ندارد ، نه سخنان طعنه زننده وسخت شنیده می شود و نه انتقادهای تلخ . خانه ای است كه افراد خانواده به آن پناه می برند و و در او راحتی و آرامش وآسایش را می یابند.

مسولیت ایجاد خوشبختی محیطی بر دوش والدین قرار می گیرد ولی ما در این بحث خواستیم كه ابتدا مشخص كنیم چگونه زن می تواند با زیركی و دانش و خوش رفتاریش ابتدا شوهر وسپس خانه اش را خوشبخت كند .

1. به یاد داشته باش كه تو مسئول سعادت همسر و فرزندانت هستی و بدان كه اگر شوهر از تو راضی باشد همین تو را وارد بهشت می كند . رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده :« همانا اگر زنی وفات كرد در حالی كه شوهرش از او راضی است پس وارد بهشت می گردد».

2. شوهرت را به عملی بالاتر از توانش وادار نكن ؛ رغبات و خواهشات خودت را یكدفعه جمع نكن و به او نده تا به تگنا نیفتد و از تو فرار نكند و اگر بر خواهشات زیادت اصرار كنی همه ی آنها را و حتی خود تو را به طور كامل رد می كند بدون هیچ تاسف و پشیمانی.

از حضرت علی (ع) روایت است كه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند : « خداوند زنی را كه با همسرش صاف و ساده و ظریف است و خود را از دیگران امتناع می كند ، دوست دارد».

3. او را مكلف نكن كه تمام صفات و فضایل و مكارم را كه مایلی در او جمع شوند به یكباره در او حلول كنند چون بسیار نادر و كمیاب است كه تمام آن صفات در یك نفر جمع شوند.

4. هنگامی كه یك مرد با زنی ازدواج می كند تصویر شیرین و جذابش ، را همانطور كه در واقع او را می بیند به خود تعلق داده و در ذهن جای می دهد و می خواهد این تصویر صاف و پاك و جذاب و سحر كننده را در طول زندگیش نگهدارد.

پس این تصویری كه از تو در ذهنش وجود دارد ، بد و زشت نكن. از زیبای و ظرافتت و شادابی صحتت و ظرافت و رعنایی حركاتت و شیرینی سخنانت ( نزد او ) حفاظت كن .

با صدای ناهنجار حرف نزن ، الفاظی از سر اجبار و آهسته نزد خود جاری نكن و اگر از این ارزشهای والای زنانه خالی گشتی و یا در چیزی از آنها سستی كردی ، (بدان كه ) تصویرت را در نگاه شوهرت بی ارزش كردی و پایین آوردی و از آن تصویر زیبا و جذاب زنانه كه هر مردی در مورد زنش می سراید ، دور گشته ای .

در وصف پیامبر از زن نیكو كار این گونه آمده است كه وی صلی الله علیه و سلم فرمودند : « .........و چون شوهرش به او نگاه كند او را (مرد را ) شاداب می گرداند.».

5 - دینداریت را حفظ كن . خود را ملزم به حجاب اسلامی كن و در این كه شخصی چیزی از جسم تو را ببیند و یا عابری لحظه ای نگاهش به تو بیفتد ، سهل انگاری نكن و همانا همسرت بر تو غیرت دارد و بسیار حریص است به آنكه كسی تو را نبیند جز افرادی كه دیدن تو برای آنها حلال است .

مردی با دختری كه حجاب و دینداریش او را به تعجب انداخت ، ازدواج كرد . هنگامیكه به زنش در مشاجره ای شنیدنی جواب داد ، آن زمان كه خانمش گفته بود { قُل لَّن یصِیبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللّهُ لَنَا } (بگو كه بر ما هیچ چیز وارد نمی شود جز آنچه كه خداوند برای ما نوشته است ) و آن مرد نیز به او گفت كه همیشه همسرش را با همان تصویر پاك و با ارزش متصور می شود ، زنی مومن به خدا ، راضی به قضا و قدرش ، و چنگ زننده به مبادئ با ارزش و افكار پاك و شاید كه شوهرت در تو نیز مانند آن را ببیند ، پس تصویرت را در قلب و ذهنش خراب نكن.

6. در شبانگاه قبل از اینكه همسرت به خانه بیاید خود را آرایش كن تا تو را در بهترین حالت ببیند . لباس زیبا و شایسته بر تن كن و از عطرها و ... آنچه را دوست دارد استفاده كن از جواهراتی كه به تو هدیه كرده ، بر سینه ات قرار بده چون دوست دارد اثر هدیه اش را بر تو ببیند و همانگونه باش كه داری به دیدار یكی از دوستانت و قوم و خویشانت می روی .

7. (وقتی شوهرت در خانه است ) خود را به كارهای خانه به جای شوهر ، مشغول نكن چون تمام اعمال و كارهای نظافت و پاكی و نظم و ترتیب ، هنگامیكه به خانه می آید خسته كننده و ملال آور به نظر می آیند .

پس تو را یا فقط در آشپزخانه می بیند و یا فقط در لباس نظافت و كار ! در زمان غیابش به این كارها بپرداز.

8 به بهترین وجه خانه را مرتب كن هر چند وقت یكبار نشیمنگاه را تغییر بده . دستكاری های هنرمندانه ات را زمان پاك كردن تابلوها و قطعه های تزیینی و عیره ، انجام بده .

9. بر عواطف ملتهبه و سوزان و بر احساسات ناشی از عشق سركش و رویاهای بیداری ، كه قبل از ازدواج با آنها زندگی می كردی ، حسرت مبر ، چون اینها بعد از ازدواج آرام می شوند و به احساسات و عواطف آرام و لطیف تبدیل می گردند .

10 - اگر مرد در روابط زناشوئی حرف اول را می زند پس تو مسئول موفقیت و توافق و انسجام در ازدواج هستی و هر زمان كه به دانش و فرهنگ و پُست و مقامی رسیدی ، برای شوهرت فروتن باش و به او پناه ببر ودر نظرات با او درگیر مشو و در مشاجرات و گفتگوهایت به تبادل مؤثر افكار با زوجت توجه كن چون رد و بدل كردن نظرات ثمر بخش بهتر است از یك سویه ویك طرفه كردنی كه باعث نابودی شود .

11 - دائم این احساس را در همسرت ایجاد كن كه تو در احساساتش و خوش ها و غم ها و شعوراتش با او مشاركت می كنی . كاری كن كه احساس كند در بهشتی آرام و راحت زندگی می كند تا با فراغ خاطر به كار و نوآوری و تولید چیزهای بپردازد كه زندگیش را اجتماعی ثمر بخش می كند.

12 سخن شیرین و مفید و لبخند درخشان و نورانی و شوخی های زنده كننده و خوب رویی دلپذیر را تجربه كن و از غم واندوه وسخنان بیهوده و پوچ و از بدرویی و اخم كردن و از غمگین بودن و اضطراب دوری كن .

13 مهارت و چیرگی و برتری خودت بر زنان دیگر را به شوهرت نشان بده كه این تمسك همسرت را به تو و افتخارش را نسبت به ویژگی های شخصی تو زیاد خواهد كرد خصوصاً آن زمانی كه با مهارت هر چه برایش انجام می دهی .

14 وقت خود را در مكالمات تلفنی با دوستانت و یا با خواندن مجله های بی ارزشی كه از اخبار بازیگران زن و مرد و یا خوانندگان زن ومرد و یا با خواندن داستانهای عاشقانه و روابط عشقی و همراه با اوهام ، ضایع و تلف نكن . (متاسفانه ) در روزگار ما این نوع مجلات زیادند و زیادند زنانی كه بیشتر وقتشان را در خواندن آن مجلات بی ارزش و بی مایه می گذرانند . از میان مجلات آنهایی را كه به ذهن و عقل و دلت سود می رسانند و آنهایی را كه فرهنگ تو را می افزایند و تو را در حل مشكلات خانگی و فرزندان كمك می كنند ، اختیار كن .

15 - از برنامه های تلویزیون آنهایی را كه به تو فایده می رسانند و باعث افزایش فرهنگ و مهارت تو می شوند ، انتخاب كن و وقت خود را در سریال های بی ارزش و و فیلم های پست ضایع نكن .

16 همسرت را برای فعالیت های ورزشی و بدنی بیرون از خانه تشویق كن و اگر توانستی و ممكن بود و یا فرصتی ایجاد شد با در تعطیلات پایان هفته و در هوای آزاد راه برو .

17 زمانهی مناسبی را جهت بیان مشكلات خانواده و گفتگو برای حل آنها بر گزین ، چون حل مشكلات هنگام صبح و قبل از رفتن همسرت سر كار به دلیل كمی وقت ، مشكل می شود و هنگام باز گشت او از كار در زمان عصر به دلیل خستگی و كوفتگی ، به گفتگو جهت حل هیچ مشكلی اقدام نكن شاید كه شب بهترین فرصت برای گفتگو در مورد مشكلات و تلاش جهت حل آنها باشد .

در حضور بچه ها به گفتگو در مورد مشكلاتشان نپرداز تا آنها احساس نكند كه بار سنگین و وبالی بر (گردن ) تو و شوهرت هستند و آنها دلیل اختلاف بین والدین می باشند.

18 به مجرد ورود شوهرت به منزل ، جهت شكایت از اموری بی ارزش از قبیل داد و فریاد بچه ها ، نشتاب و از شوهرت طلب مكن كه نقش پلیسی را برای آنها بازی كند كه بر متهم خشم می گیرد و یا او را محاكمه كرده و می زند.

19 در مقابل بچه ها از راه و روش همسرت انتقاد نكن و الفاظ نامناسب كه ممكن است بچه ها آنها را بعداً تكرار كنند مانند « غول آمد » یا « عامل و باعث بدبختی و نگرانی » استفاده نكن .

بعضی از زنان هنگامی كه فرزندشان در یادگیری تنبلی می كند به او می گویند : " تو اصلاً در زندگیت موفق نمی شوی تو هم مانند پدرت تنبل و شكست خورده ای " و هرگاه كه همسرش مریض می شود از اهمیت دادن به بیماریش می كاهد و هرگاه شوهرش با جدیت برایش داستانی روایت می كند ، می گوید: " آن را قبلاً شنیده ام " و امور مانند آن كه به ظاهر بی ارزش و خرد هستند اما در ناحیه و ضمیر خود بسیاری از دردها را برای زوج حمل می كنند .

20 از افراط در تعصب و عتاب بسیار بر حذر باش و از اعمالی كه باعث شعله ور شدن غیرت و تعصب همسرت و خیس شدن و مخدوش افكارش می شود دوری كن .

عبدالله بن جعفر بن ابی طالب دخترش را وصیت كرد وگفت : « از تعصب بر حذر باش چون كلید جدایی است و از كثرت عتاب نیز دوری كن چون باعث ورود كینه می شود .

شنبه 1/12/1388 - 11:24 - 0 تشکر 184190

والک پلو

والك یك سبزی خودروی كوهی است كه در نقاط سرد كوهستانی كشور

 و در فصل بهار می‌روید.

 اگرچه به نظر بسیاری از افراد این سبزی به خودی خود بوی نامطبوعی دارد ولی با استفاده از آن می‌توان پلوی مخلوط خوشمزه‌ای تهیه كرد كه بین قدیمی‌ها طرفداران بسیاری دارد.


● مواد لازم برای ۴ نفر:


- برنج ۴ پیمانه


- والك ۵۰۰ گرم

- روغن  چهار قاشق غذا خوری

- نمک یک پیمانه

برنج را برای پخت کته خیس می کنیم.

والک ها را خرد می کنیم ( البته نه خیلی ریز در حد متوسط ).

بعد از خیس خوردن برنج , برنج - نمک - روغن و والک را اضافه می کنیم

و پخت می کنیم.

این پلو را می توان با تن ماهی یا گوشت مورد علاقه دیگری سرو کرد.

و یا به تنهایی یا با ماست.

نوش جان

* نکاتی در مورد والک :

* والك‌ها را پس از پاك كردن خوب بشویید و در آبكش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. با توجه به اینكه والك‌های كوهی برگ‌های لطیف و كوتاهی دارند،  آنها را كمی درشت‌تر از سبزی پلو خرد كنید.

* رایج‌ترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت والك، فریز كردن آن است؛ در نتیجه والك را پس از شست‌وشو به صورت خرد‌شده فریز كنید.

-----------

نوع مطلب : تولیدی

----------

کلمات کلیدی : والک - برنج - پلو


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 8/12/1388 - 12:54 - 0 تشکر 186525

10عادت خوب من

1) برای خودتان سرمایه گذاری کنید!
زنان در وقت گذاشتن برای دیگران و تلاش برای برطرف کردن نیاز آنها تلاش بسیاری میکنند، اما صرف وقت یا پول برای خودشان شاید نوعی خوشگذرانی به چشم بیاید. اما سرمایه گذاشتن برای خود احساس سلامتی را در شما افزایش می دهد، ظاهر و درون شما را زیباتر می کند.

 چرا در کلاسهایی که برای شغل شما مفید است یا به شما در کشف علایقتان کمک میکند ثبت نام نمی کنید؟

 این سرمایه گذاری حتی میتواند بسادگی خریدن یک دسته گل در هفته برای خودتان باشد.
۲) مغز خود را انعطاف پذیر تر کنید.
نئوروبیک به تمریناتی گفته می شود که ارتباطات جدیدی را در مغز شما فعال می کند و با تاثیرات روانی افزایش سن مبارزه می کند.

نئوروبیک حواس ۵ گانه شما را در راه های پیش بینی نشده به کار می گیرد که باعث تقویت اعصاب می شود و کمک میکند تا سلولهای مغز جوان و قوی بمانند.

عادت کنید که در تاریکی لباس بپوشید یا حمام کنید. چیزهایی را که در یک سمت عادت به پوشیدنشان داشتید، در سمت دیگر بپوشید. مثلا ساعتتان را در دست دیگر ببندید. هر صبح عطر جدیدی را استشمام کنید یا غذاهایی را که تابحال نچشیده اید بپزید.


۳) شجاعت ریسک را داشته باشید.
در کتاب "زن و پول" آمده است:

« ترس اغلب چیزی است که بین ما و شجاعتمان می ایستد. ما می ترسیم که قایق را به حرکت درآوریم. از مواجهه شدن می ترسیم. می ترسیم کسی را ناراحت کنیم یا شغلمان را از دست بدهیم. می ترسیم همسرمان از ما جدا شود. می ترسیم کودکانمان دوستمان نداشته باشند. می ترسیم از آنچه که دیگران ممکن است راجع به ما فکر کنند. »
پذیرفتن ریسک های کوچک زندگی مانند نظر دادن در شغل،یا به سفر رفتن میتواند شجاعت شما را زیاد کند.

تمرین چنین کارهای ترس شما را میکاهد و اعتماد به نفس و شادیتان را می افزاید.

۴) با احساسات منفی خود کنار بیایید!
بسیاری از زنان از اینکه در خانه می مانند و مادری میکنند ناراضی اند.

 برای "بله" و "نه" های مداومی که باید بگویند احساس گناه می کنند.

یک روانشناس می گوید:

به احساسات مثبت و منفی خود مجال بروز دهید و سعی کنید آنها را بشناسید. اینکار بهتر از مقابله با انهاست و به شما کمک میکند تا سریعتر آرام شوید و تمرکز بگیرید.
۵) تمرینات ورزشی مناسب خود را بیابید.
استرس ناشی از تمریناتی که انتخاب شما نبوده است، مهمتر از مزایای آن ورزش است.

اگر شما مجبور باشید بدوید، دوچرخه سواری یا شنا کنید، زیرا همسر شما چنین ورزشهایی می کند، ضرر آن برای بدنتان بیشتر از مزیت آن است.

تمرینات مورد علاقه خود را پیدا و دنبال کنید و جزو ۶۰ درصد کسانی که در طول شش ماه آغاز ورزش آن را رها می کنند نباشید.

 تصورات خود را کنار بگذارید و به سراغ تمریناتی که برایتان جذاب تر است بروید.

۶) بخندید!
تاثیر خنده و ورزش بسیار مانند هم است.

در هنگام فعالیتهای عادی خود بخندید. خنده کالری می سوزاند، اندروفین مفید را افزایش میدهد.

استرس را کاهش و ایمنی بدن را افزایش میدهد.

قهقهه حتی رضایت شغلی شما را زیادتر و اعتماد به نفس را بیشتر می کند و به شما کمک کند از موانع رد شوید. عادت کنید هر دو ساعت یکبار بخندید و سلامت شما را مانند خوردن یک سیب در روز تضمین خواهد کرد.


۷) استفاده از عطر لیمو
رایحه مرکبات فعالیت مغزی شما را بهتر و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

روغن لیمو با تغییر مقدار سروتونین مغز به شما احساس مثبتی میدهد. عطر لیمو را در کنار عطرهای مورد استفاده خود، شمعها، روغن مخصوص حمام یا در لباسهایتان استفاده کنید.

۸) یاد بگیرید که شغل خود را دوست داشته باشید.
بر اساس یک تحقیقات، ۸۴ درصد از آمریکاییها از شغل خود ناراضی اند.

اگر شما هم اینگونه اید سعی کنید دلیلش را بفهمید. آیا از حقوق خود ناراضی هستید؟ شغلتان با دانشتان بی ربط است؟ از شما قدردانی نمی شود یا کار زیادی از شما خواسته می شود؟ در کنار گشتن به دنبال شغل جدید، یاد بگیرید که "نه" بگویید. مسایل را شخصی نکنید و مهارت های جدیدی کسب کنید. راه حل دیگر اندیشیدن به مزایای شغل و اهداف بلند مدت است.

۹) در اجتماع حضور داشته باشید.
فقط ده دقیقه فعالیت اجتماعی در روز میتواند قابلیت تفکر را به اندازه حل کردن جدول افزایش دهد.

ریسک تنهایی مانند سیگار کشنده است.

اما فعالیتهای اجتماعی می توانند از تنهایی و انزوا (که از عوامل مهم پیری زودرس، فشار خون و اضطراب هستند) جلوگیری کند.

۱۰) کنترل دخل و خرج
ما باید با پولمان رابطه خوبی داشته باشیم.

 زیرا برخورد هر کس با درآمدش، مانند برخورد با خودش است.

یاد بگیرید که دخل و خرج خود را کنترل کنید:

بیمه بازنشستگی، کارت های اعتباری، بیمه عمر و بودجه خانواده.

این قدرت کنترل را در خود افزایش دهید و در کنار آن سرمایه گذاری را نیز فراموش نکنید.

منبع : سایت فریا , و مجله الکترونیکی ویستا  , و  womansday.com

کلمات کلیدی : 10 - عادت - زنان - سالم

نوع : تجمیعی با تخلیص

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 20/12/1388 - 21:53 - 0 تشکر 189428

عنوان: بلوغ جنسی نوجوانا ومشكلات مربوط به آن

كلید واژه:بلوغ جنسی-نوجوان

نوع قاله: تولیدی

متن:

موضوع تحقیق : بلوغ و نوجوانی

محقق : ابراهیم محمودزاده

بلوغ جسمانی نوجوانان

مقدمه:


واژه نوجوان و بلوغ به گروه سنی 19-10 سال اطلاق می گردد و در واقع نوجوانی مرحله بلوغ جسمانی، روانی، اجتماعی و گذراز مرحله كودكی به بزرگسالی است كه بلوغ جسمانی زودتر از بلوغ روانی و اجتماعی رخ می دهد و همزمان با شروع زندگی باروری، تواناییهای ذهنی و قابلیت های شناختی و عاطفی آنها شكل می گیرد.

رشد جسمانی: رشد جسمانی در مراحل اولیه بلوغ به میزان بالایی می رسد و شامل مرحله ای است كه از آن به عنوان جهش بلوغ نام برده می شود.

بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم ؟

برای نوجوان دوره نوجوانی بعنوان مرحله ای از زندگی ، پدیده ای نوظهور است .

همیشه نوجوانی بعنوان دوره ای مستقل در مراحل زندگی انسان مطرح بوده است . گرچه آغاز نوجوانی بطور كامل مشخص نیست ولی عموماً شروع نوجوانی با پدیده بلوغ همزمان و خاتمه آن شروع دوره جوانی است . دوره ای كه شخصی مسئولیت اعمال خود را می پذیرد . همان گونه كه نوروز ، روز نو است و خبر از روزهای دل انگیز و اتفاقات جدید دارد و شكوفه های نوروزی با شكوه و زیبایی ظاهر می شوند و به تدریج رشد كرده ، تبدیل به میوه شده ، رسیده و كامل می گردند .

نوجوانی و بلوغ نیز بهار زندگی است .

بهاری كه آغاز تغییر وتحولات جسمی – روحی در افراد است . هر فرد فقط یك بار بهار بلوغ را تجربه می كند .تعریف بلوغ:

فرآیند بلوغ یكی از پیچیده ترین دوره های زندگی و در عین حال لذت بخش ترین و دل انگیز ترین دوره زندگی هر فرد است . نوجوان در این دوره تمایلات و خواهش های متضادی دارد . مثلا با این كه می خواهد با دوستانش باشد . به تنها بودن نیز علاقمند است . در این دوره نوجوان نه كودك به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ گردیده است ولی در مرز بین این دو مرحله ( كودكی و بزرگسالی ) قرار می گیرد .

ویژگیها و خصوصیات روانی در سالهالی اولیه نوجوانی:

۱- مرحله احساس هویت :

در این دوران فرد هویت فردی ، اجتماعی خود را به دست می آورد .

بحران هویت یكی از بحرانهای خطرناك نوجوان است .

۲- تغییرات شدید وملموس جسمی ، روحی و جنسی :

تغییرات ناگهانی ناشی از وضعیت جسمانی ، تضادهای روحی و … موجب نگرانی در فرد می شود .

۳- رشد هیجانی و عاطفی :

در دختران نوجوان احساسات و عواطف متعدد و غیر قابل پیش بینی وجود دارد كه گاه در تضاد با یكدیگرند و سبب نوسانات واضح خلقی می گردد .

صفات عاطفی و هیجانی دختران نوجوان را می توان در موارد زیر خلاصه كرد :

۱- زود رنجی

۲- نگرانی ، ترس و وحشت

۳- حجب و حیا و شرم

۴- افكار رویایی ، گوشه گیری ، درون گرایی

۵- خود شیفتگی ، خود آرایی ، خود نمایی

۶- دوستی ومحبت

۷- خشم ، ناسازگاری و پرخاشگری

۸- استقلال طلبی

۴- رشد اجتماعی :

دوره نوجوانی ، دوره نوسانها ، فعالیت ها و رفتارهای هیجان انگیز در بعد اجتماعی است گرچه نوجوان به نظر بزرگسالان اهمیت می دهد . اما اندیشه های همسالان خود را به بزرگسالان ترجیح می دهد و سعی می كند در میان انها پذیرفته شده و نقش داشته باشد.

۱- رشد اخلاقی :

رشد اخلاقی با رشد اجتماعی ارتباط نزدیكی دارد و برای ادامه زندگی سالم و سازنده ضروری است ، بطور معمول صفات اخلاقی مطلوب اكتسابی هستند .

انواع اختلالات روانی و رفتاری در نوجوانان

۱- رفتارهای ناهنجار اجتماعی :

خود سری و مخالفت با والدین ، معلم و پزشك – عدم شركت در رویدادهای خانوادگی و جدال با خواهران و برادران ، ایجاد موانع در راه تحصیل ، زندگی خانوادگی .

۲- افسردگی :

گوشه گیری و در خود فرو رفتن در سنین نوجوانی تا حدودی طبیعی است اما اگر از حد طبیعی تجاوز كند بعنوان اختلال افسردگی باید مورد توجه قرار گیرد.

افسردگی عبارت از بروز علائم افسردگی بیش از هفته ای ۳ بار و هر بار بیش از ۳ ساعت در نوجوانان بصورت غم واندوه ،بیحوصلگی ،بیقراری و اشكال درتمركز می باشد . احساس بی علاقه گی نسبت به همه چیز ، گریه كردن های مكرر ، لذت نبردن از زیباییهای زندگی و

با مشاوره روانپزشكی و درمانهای مختلف غیر داروئی و داروئی می توان به آنها خانمه داد

۳- رفتارهای خشونت آمیز:

رفتارهای خطر آفرین در اثر مصرف مواد مخدر تشدید می شوند و منجر به حوادث مختلف مثل فقر و خودكشی ، به خصوص در میان نوجوانان پسر می گردد .

۴- مشكلات تحصیلی :

دشواری های روانی یا محیطی زمینه ساز این مشكلات هستند .

مدرسه هراسی ، مدرسه گریزی و عدم پیشرفت تحصیلی نمونه هایی از مشكلات تحصیلی هستند .

۵- هراس از مدرسه و منزل :

گریز از خانه نشانه فشار محیط – بد رفتاریها ، مشكلات روانی خود نوجوان است . رفتار صحیح با نوجوان و حل به موقع و درست مشكلات از بروز این رفتارها پیشگیری می كند .

۶- بیماریهای وخیم روانی :

پیكوز ، اسكیزوفرنی ، در جریان فشارهای هیجانی دیده می شود . معمولاً سایكوز بزرگسالان با پشت سر گذاشتن یك دوره سایكوز در نوجوانی همراه است .

الف- مهارتهای شاد زیستن

زندگی تغییر پذیر است اگر خودمان را تغییر دهیم

با خودتان رقابت كنید نه با دیگران

شما در هر مرحله و رتبه ای از ثروت ، دانایی و قدرت و منزلت اجتماعی كه باشید مسلماً افرادی بالاتر از شما وجود دارند . به جای انكه سعی كنید به دیگران برسید سعی داشته باشید كه توانایی های خود را روز به روز افزایش دهید . اگر هدف شما حد بالای هر چیز باشد اگر به آن نرسید مسلماً شكست خورده اید اما اگر مقصد شما رسیدن از یك نقطه به نقطه بالاتر و نه بالاترین نقطه باشد احتمال كامیابی شما قطعاً بیشتر است و مسلماً آدمهایی كه احساس پیروزی و موفقیت می كنند از نظر روانی سالمترند . هدفمند زندگی كنیم و برای رسیدن به هدف نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم .

ب- برای شاد زیستن تلاش كنید.

برای داشتن یك زندگی شاد ، به تلاش نیازمندیم و نگرش ها در این مورد بسیار با اهمیت است . تلاش امتیاز و شوق انسان برای یادگیری ، خود آزمایی آزمایش و تجربه است . اشتباه عده ای از مردم این است كه تنها برای رسیدن به یك هدف كه همان هدف نهائی است تلاش می كنند و نه برای لذت بردن از كار كردن . و به همین علت است كه وقتی به اهداف مورد نظر نمی رسند مایوس وافسرده می شوند . اگر ما به خاطر دوست داشتن و لذت از كار ، آن را به انجام برسانیم دیگر شكی وجود نخواهد داشت ، نتایج خود به خود عاید می شود .

ج: محدودیت های خود را قبول كنید :

انتظارات نامعقول از خود نداشته باشید و قبول كنید كه خداوند در وجود شما استعدادها و محدودیت هایی قرار داده است كه با آگاهی از آنها می توانید انتظارات از خود را عقلانی و منطقی كنید . اگر هوش شما در حد متوسط است از خود انتظار نداشته باشید كه به مراتب علمی كه نوابغ و سرامدان دست یافته اند نایل شوید . اگر از نظر روانی قدرت تحمل تنش و فشار را ندارید مسئولیت های سنگین وپر استرس را نپذیرید ، و سلامت روانی خود را به خطر نیندازید ، زیرا در این موقعیت ها احتمال شكست و ناكامی به مراتب بیشتر است

آیا برای شاد زیستن دانش و مهارتی كسب نموده اید ؟

برای شاد زیستن مهارتهایی وجود دارد كه با بهره گیری از انها می توانید نقش موثری در شاد زیستن خود داشته باشید .

الف- در زمان حال زندگی كنید :

آرامش ذهنی و كارآئی فردی ما به میزان توانایی برای زیستن در لحظه حال بستگی دارد ، گذشته از دیروز و اتفاقاتی كه افتاده و آنچه فردا ممكن است پیش بیاید ، حال جایی است كه ما در آن هستیم .

از این دیدگاه كلید شادی و خوشحالی ما در متمركز كردن ذهن در لحظه حال است . یكی از نكات خوب و مهم در مورد بچه ها این است كه آنها خود را بطور كامل در لحظه حال غرق می كنند. كاملاً درگیر فعالیت های كنونی خود می شوند كه این فعالیت ها حتی ممكن است تماشای یك پروان ، نقاشی كردن و هر چیز دیگر باشد كه كودك انرژی خود را صرف آن می كند .

اما وقتی بزرگ می شویم همزمان هنر فكر كردن و نگران بودن را یاد می گیریم ، به مشكلات گذشته و آینده اجازه می دهیم كه در زمان حال ما جمع شوند ، همچنین یاد می گیریم كه لذت ها و شادی های خود را به عقب بیاندازیم و به این امید باشیم كه شاید آینده بهتر از حال باشد .

ب: لبخند بزنید :

خوشرو بودن نه تنها از شدت تنشها و استرسهای فردی می كاهد بلكه باعث می شود اطرافیان شخصی و كسانی كه بنحوی با او ارتباط دارند ، با حضور او احساس راحتی ، شادمانی و تجدید روحیه كنند و با برخورد مناسب خود موجب افزایش اعتماد بنفس و شادمانی وی را فراهم آورند .

ج : گاهی كودك شوید :

گاهی لازم است مانند بچه ها و دنیای شاد و آزاد و بی غل و غش آنها كمی خود را رها كنید ، بخندید ، شوخی كنید ، شوخ طبعی را در خود پرورش داده و گاهی از بازی كردن لذت ببرید ، نقاب بزرگسالی را برای تفریح و خوشی برداشته و همیشه سنگین ، منظم و جدی نبوده و نسبت به جهان با شكوهی كه در آن زندگی می كنیم احساس حرمت و شگفتی داشته باشید .

د: قاطع باشید :

قاطعیت به معنای ابراز خشم و پرخاشگری نیست بلكه به آن معناست كه خواسته ها و احساسات خود را صریح و بی پرده و بدون اضطراب یا خشونت و تندی بیان كنید و در مقابل خواسته ها و توقعات نامعقول دیگران مقاومت نمایید . چنین برخوردی هم باعث افزایش عزت نفس و حس احترام به خود می شود و هم مانع از آن می شود كه با فرو خوردن و عدم بیان احساس خود نسبت به اطرافیان و خواسته های نامعقول آنها ، قلب خود را پر از بغض و كینه نسبت به آنها نماییم .

هـ - اوقاتی را برای خود اختصاص دهید :

به یاد داشته باشید كه جسم و روان شما حقوقی دارند كه هیچ كس بیش از شما شایسته برآوردن آن حقوق نیست . لازم است انسان در زمانهای خاصی فقط برای خود زندگی كند و آنچه را دوست دارد انجام دهد و به آنچه علاقمند است بپردازد و در غیر اینصورت نقش حاصل از كارها و مسئولیت های اجباری و گاه نامطلوب ، او را از پای در خواهد آورد . مطمئناً كسانی می توانند به دیگران احترام بگذارند و به جامعه خود خدمتی كنند كه در درجه اول به خود بعنوان یك انسانی كه جانشین خداوند در طبیعت است احترام بگذارند و جای حود را با پرداختن بیش از حد به تكالیف و غفلت از حقوق خود فرسوده نسازند .

تغذیه در دوران بلوغ

تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است که پرخوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد . تا جایی که ،‌ گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام ناچار به رژیم گرفتن می شود .تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است که پرخوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد . تا جایی که ،‌ گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام ناچار به رژیم گرفتن می شود .بنابراین در صورتی که تغذیه مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، هم انرژی مورد نیاز نوجوان به حد کافی تأمین خواهد شد و هم نیازی به رژیم خاص غذایی وجود نخواهد داشت .صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان است . زیرا صبحانه ناکافی یا کم کالری گاهی می تواند زمینه ساز کمبودهای تغذیه ای شود . توصیه می شود که در برنامه غذایی نوجوانان سه گروه اصلی مواد غذایی شامل : چربی ها ، مواد قندی و نشاسته ای و پروتئین ها حتماً وجود داشته باشد . البته مصرف زیاد قندهای ساده مثل نوشابه های گازدار ، شکلات ،‌ آب نبات و سایر موادی که فقط انرژی زا هستند و ارزش غذایی ندارند باید محدود شوند و به جای آنها از مواد نشاسته ای مانند برنج ، نان و سیب زمینی استفاده شود .همانگونه که اشاره شد یکی از مواد مورد نیاز بدن ، پروتئین ( حیوانی و گیاهی ) است . نیاز به این ماده در دوران بلوغ به دلیل سریعتر شدن رشد و افزایش حجم عضلات بیشتر می شود . پروتئین های حیوانی در تخم مرغ ،‌گوشت ، پنیر و شیر و پروتئین های گیاهی در غلات و حبوبات وجود دارد . مصرف روزانه ۴۵ تا ۷۲ گرم پروتئین توصیه می شود .

مشكلات تغذیه ای : نوجوانی دوران رشد سریع جسمانی و افزایش نیازهای تغذیه ای به منظور افزایش توده عضلانی بدن و ذخیره سازی مواد غذایی در بدن می باشد. میزان  نیاز دختران نوجوان به آهن در این سنین بلوغ 10 درصد بیش تر از پسران است كه علت آن خونریزی دوران قاعدگی است  و دختران بایستی به ازای روزهای قاعدگی (یعنی 7 روز) یا هفته ای یكبار قرص آهن مصرف نمایند.

كمبودهای تغذیه ای كه از مصرف ناكافی موادغذایی (كمتر از نیاز غذایی روزانه) كه در دراز مدت ناشی می شود.

• كمبودهای خاص مانند كم خونی فقر آهن و كمبود ویتامین آ و ید.

• پرخوری (سوء تغذیه ناشی از پرخوری) مصرف نامتعادل و مقدار بیش از حد مواد غذایی مانند نشاسته، شكر و چربی در دراز مدت ناشی می شود و از تظاهرات شایع آن چاقی می باشد.

• پوسیدگی دندان، مشكل بهداشتی در ارتباط با مصرف بیش از حد مواد شیرین مانند آب نبات، شكلات، بستنی ، كیك و نوشابه های شیرین به همراه غذا یا میان وعده های غذایی می باشد. بنابراین باید نیازهای تغذیه ای افزایش یافته در نوجوان، شناسایی و عادات غذایی ذكر شده رعایت شود

• داشتن رژیم غذایی كامل و غنی (شامل حبوبات، غلات، شیر، گوشت و سبزیجات)

• كنترل پرخوری


• كاهش دریافت شیرینی جات و میان وعده های غذایی


• انجام ورزش منظم


• كنترل بیماریهای انگلی


• كنترل كمبود مواد موجود در محیط مانند فلوراید وید

بلوغ و نوجوانی

ضرورت تحقیق

در هنگام تدریس كتاب بلوغ و نوجوانی ، سؤالات مختلفی در ذهن دانش آموزان بوجود می آید كه هنگام پرسش ، مربی را بر سر چند راهی قرار می دهد، كه چگونه جواب دهد. یكی از این مشكلات بلوغ زود رس می باشد. بلوغ زود رس در نوجوانان مشكلات فراوانی خصوصاً در زندگی اجتماعی و خانه و مدرسه ایجاد می كند تفاوت سن بلوغ دانش آموزان مشكلی است كه مربیان محترم با آن روبرو هستند . در این تحقیق سعی شده این مشكل را بررسی نمائیم.

طرح سؤال

الف- آیا بلوغ زود رس دانش آموزان برای مربیان قابل شناسایی است؟

ب- چگونه با این رویداد برخورد نمایند.

سؤال اول:

آیا بلوغ زود رس دانش آموزان برای مربیان قابل شناسایی است ؟

علائم بلوغ زود رس دختران بیشتر در بعد جسمی ابتداء نمایان می شود و در مدت 4 الی 2 سال دارای سرعت و جهش می باشد. ( 8 الی 12 سالگی) و چون دختران از نظر جنسی تغییر ناگهانی می كنند در روحیه شان بسیار تأثیر می گذارد و بهتر می توان تشخیص داد. جوش های صورت و رشد نامتعادل جسم روی رفتارشان اثر منفی می گذارد. در این زمان سعی می كند با پوشیدن لباسهای مختلف این مشكل را حل نماید . اما پس از چند سال رشد هماهنگ می شود و زیبایی خود را بدست می آورد و از آن لذت می برد.

سؤال دوم :

چگونه با این رویداد ( بلوغ زود رس ) مقابله كنیم ؟

در این رابطه نظرات وآراء مختلفی ارائه شده است. كسانیكه از مكتب غرب الهام گرفته اند معتقد هستند مسائل بلوغ را باید از ابتدای كودكی آموزش داده تا وقتی كه به سن بلوغ می رسند آنرا امری طبیعی تلقی نمایند و برخورد عادی با آن داشته باشند در مقابل این طرز تفكر ، گروهی معتقد می باشند مطرح كردن مسائل بلوغ زودتر از موعد ، خود یكی از عوامل بلوغ زودرس بوده و نداشتن بلوغ فكری ، فرد را دچار بحران می كند چون باید بلوغ فكری تا حدودی ایجاد شود تا مسائل بلوغ برایش قابل هضم باشد. البته نظریه اطلاع رسانی در مورد بلوغ به همین سادگی نیست و روز به روز اطلاعات و نظریات جدید عملی پیدا می شود. و كسی نمی تواند قاطعانه در این رابطه اظهار نظر كند. هدایت كردن نوجوانی كه دچار بلوغ زود رس می شود. نوجوانان وقتی دچار بلوغ می شوند اكثراً به مسائل هنری روی می آورند، عده ای هنر را در مدلهای لباس و رنگ آن جستجو می كنند و این گونه خود را مطرح می كنند مدل موها را تغییر می دهند. گروهی به هنر های فونتیك عشق می ورزند ، به موسیقی و آواز روی می آورند و آنانكه منزوی هستند به سراغ ادبیات می روند، داستان می نویسند، شعر می سرایند(دخترها بیشتر) یا عده ای به سراغ هنرهای تجسمی می روند(خط و نقاشی و هنر های دستی) اگر مربی مطالعه ی اجمالی در مورد هنر داشته باشد می تواند دانش آموزان را در این مسیر و رشته ای كه دوست دارند هدایت نماید. بطور مثال جوانان موسیقی و شعر را دوست دارند، مثلاً شعر ( از حافظ با یك موسیقی و یك تصویر مانند آهنگهایی كه از تلویزیون و ویدئو پخش می شود.) حالا اگر روی شعر حافظ موسیقی ناب پخش شود و یك تصویر از طبیعت زیبا ببیند این دانش آموز بطور صحیح ارضاء می شود. اما اگر برعكس، روی شعر حافظ موسیقی تند و مبتذل پخش شود و تصاویر تحریك كننده نشان دهند عشق معنوی حافظ به عشق مجازی تبدیل می شود. عشق معنوی علاوه بر هیجان ، حركت ، كمال و پویایی را به همراه دارد. اما عشق مجازی فقط هیجان همراه دارد و حسرت می آورد. الفاظی كه بر اساس فصاحت و بلاغت باشد و با صدای دلنشین پخش گردد روی نوجوانان تأثیر می گذارد . حال چه متنی باشد و چگونه خوانده شود مهم است. صدای دلنشین دعای كمیل ، مولودی خوانی زیبا، آهنگهای محل و سنتی و ... جوانان را منقلب می كند.

نتیجه: تأثیر هنر، خصوصاً روی نوجوانان بر كسی پوشیده نیست. پس مربیان محترم باید به سلاح هنر مجهز شوند، به قول رهبر معظم انقلاب «آن اندیشه كه در غالب هنر نگنجد ماندنی نیست»

همچنین می توانید با مراجعه به لینك زیر نسبت به دانلود كامل مقاله اقدام بفرمائید

بلوغ ونوجوانی.

 نویسنده:ابراهیم محمودزاده

شنبه 22/12/1388 - 19:20 - 0 تشکر 189727

سفارش هایی به دختران

بخش اول: سفارش شهدا به دختران

ای خواهرانم سعی کنید اعمال خیرتان را زیاد کنید و خالص انجام دهید.فقط برای رضای خدا باشد.همیشه خدا را ناظر اعمالتان بدانید.

در انجام واحبات کوتاهی نکنید و نماز را در اول وقت بخوانید و از انجام محرمات دوری کنید.

سعی کنید تحصیل علم همراه با تزکیه و خودسازی باشد.در خانه و بیرون خانه نمونه و الگو باشید تا در پیشگاه خداوند پیش حضرت فاطمه سربلند باشید.

رهبر را تنها نگذارید و همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید.

برای زمینه سازی ظهور صاحب امر،امام زمان(عج)بکوشید که خود و جامعه را پاکسازی نمایید.

دعای کمیل و توسل و ندبه و نماز جمعه را فراموش نکنید.

ای خواهرانم از شما تمنا دارم و به پهلوی شکسته ی حضرت زهرا(س) قسمتان می دهم که حجاب را،حجاب را ،حجاب را رعایت کنید و مانند حضرت زینب صبور باشید تا در آخرت از شفاعتشان بهره مند شوید.انشاءالله

....................................

عنوان:سفارش هایی به دختران(بخش اول)

کلید واژه ها: شهدا، نماز

تجمیعی

منبع:الحلقات الذهبیه/ج14ص60 به نقل از داستان دوستان ج5ص117

هزار حنجره آواز/محمد خامنه یار ج1 ص 198

......................................................................

سفارش هایی به دختران

بخش دوم:نامه شهید مطهری به دخترش

نور چشم عزیزم!دختر گرامی ام خانم مطهری.سلامت و سعادت تو را از خداوند متعال همواره مسئلت داشته و دارم.

فرزند عزیزم!میگویند:

مرد خردمند هنر پیشه را عمر دو بایست در این روزگار

تا به یکی تجربه آموختن با دگری تجربه بردن به کار

ولی بعضی افراد آنچنان زیرک و باهوش اند که گویی دو بار به دنیا آمده اند و این بار دوم است و بعضی افراد چنانند که با چند بار به دنیا آمدن هم تجربه نمی آموزند و من امیدوارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که تو و سایر فرزندانم از گروه اول باشید.

دختر عزیزم!خداوند متعال می فرماید: "لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید " :یعنی اگر نعمتی که به شما دادم قدر دانستید و حق شناسی کردیدبر نعمات خود بر شما می افزایم و اگر دچار طغیان و سرکشی و کفران شدید،نقمت جانشین نعمت می کنم.

امید و آرزوی من این است که شما،همهی فرزندانم،قدردان نعمت ها و تفضلات الهی باشید تا خداوند نعمت خود را بر شما بیافزاید.

مرتضی مطهری 5/7/1356

...................................

عنوان:سفارش هایی به دختران(بخش دوم)

کلید واژه ها:تجربه ، شکر نعمت

تجمیعی

منبع:شیخ شهید/انتشارات صدرا

..................................................................

سفارش هایی به دختران

بخش سوم:گزیده ای از نامه ی عرفانی امام خمینی(ره) به خانم فاطمه طباطبایی

دخترم!پیامبران مبعوث شدند تا رشد معنوی به بشر دهند و آنان را از حجاب های جهل و غرور و خودخواهی برهانند.

دخترم!در قرآن کریم این سرچشمه ی فیض الهی تدبر کن که تدبر در آن انسان را به مقامات والا هدایت می کند.

دخترم!آفات زیادی بر سر راه است.و اعضای ظاهر و باطن ما آفت هایی دارد که هر یک حجابی است که اگر از آنها نگذریم به اول قدم سلوک الی الله نرسیم.از آفات زبان،این دشمن زرگ انسانیت و معنویت غافل مشو.اگر خطاهای بزرگ این عضو کوچک را در یک ساعت بشماری ،خواهی دید در یک سال پنجاه،شصت سال،چقدر بوسیله ی این زبان اسرار دیگران فاش و آبروی چه اشخاصی به بازی گرفته می شود.

دخترم!نگاه کوتاهی به آنچه درباره ی غیبت و آزار مومنین و عیب جویی و کشف اسرار و تهمت آنان وارد شده،دلهایی را که مهر شیطان به آنها نخورده می لرزاند و زندگی را به ایشان تلخ می کند.

.....................................

عنوان:سفارش هایی به دختران(بخش سوم)

کلید واژه ها: رشد معنوی ، زبان ،قرآن کریم ،غیبت و آزار مومنین

تجمیعی

منبع:صحیفه ی نور/ج22 ص 342

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.