• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نجوم > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نجوم (بازدید: 1408)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:34 -0 تشکر 180183
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید:

  
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....
 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

شنبه 17/11/1388 - 6:7 - 0 تشکر 180490

با سلام من در حال پایان دوره کارشناسی ارشد فیزیک گرایش نجوم هستم. در زمینه ترجمه هم کمی تبحر دارم. چگونه می توانم مطالب خود را برای تبیان ارسال کنم؟ آیامیتوان ترجمه lecture ها را نیز ارسال کرد؟ فیلمهای کوتاه نجوم چطور؟ با تشکر

سه شنبه 20/11/1388 - 15:13 - 0 تشکر 181258

همان گونه که در بحث بمب انجمن نجوم گفته شده بود از دوستان درخواست داشتیم تا طرح و ایده های خودشان را برای روز جهانی نجوم ارائه دهند./ یکی از طرح هایی که در سال گذشته با استقبال هم رو به رو شد گاهنامه الکترونیکی انجمن نجوم بود که در روز نجوم با بلوتوث و لب تاب به دیگران ارائه می شد./ شما می توانید این بار با یک تیر چند نشان بزنید: هم مطلبتان در سایت منتشر خواهد شد و هم در روز نجوم در غالب یک گاهنامه به مردم ارائه می شود. از همین اکنون به فکر باشید

چهارشنبه 21/11/1388 - 8:32 - 0 تشکر 181430

عنوان: ویژگی ها و مشخصات ماهواره امید

-----------------------------

کلیدواژه ها: ماهواره امید، فناوری فضایی، مخابره اطلاعات و ...

-----------------------------

نوع: تجمیعی

-----------------------------

ماهواره امید با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بومی سازی فناوری های راهبردی و در جهت تحقق جنبش نرم افزاری، به عنوان نخستین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی ...

ماهواره امید با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بومی سازی فناوری های راهبردی و در جهت تحقق جنبش نرم افزاری، به عنوان نخستین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی حاصل کار جمعی و با بسیج امکانات داخلی کشور شامل وزارتخانه های مختلف، شرکت های خصوصی و امکانات دانشگاه‌ها است.

به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ساخت ماهواره ملی امید به‌عنوان نخستین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی، از اسفند 84 آغاز شد و دوشنبه شب گذشته با فرمان دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرارگرفت.


اهداف پروژه ماهواره ملی امید
از آنجایی که پروژه امید اولین گام علمی در عرصه بومی سازی فناوری ماهواره بوده است لذا مهمتر و پیچیده تر از دستیابی به یک محصول بومی، ایجاد بسترهای لازم برای این صنعت خواهد بود. بر این اساس شناسایی صنایع داخلی و ظرفیت های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره و ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکت های خصوصی بعنوان اهداف بسیار مهم این پروژه بوده است .

اهداف مهم پروژه امید در راستای بومی سازی صنعت ماهواره :
- شناسایی ظرفیت های موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره
- ایجاد بستر فعالیت های فضایی در شرکت های خصوصی
- ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره در تعامل با ماهواره‌بر داخلی

ماموریت ماهواره امید
ماموریت فنی ماهواره امید به گونه ای تنطیم شده که بتوان با حداقل ریسک به حداکثر اطمینان در یک ارتباط ماهواره ای رسید.
از این رو ماموریت ماهواره ای امید به این صورت تعریف شده است :
برقراری ارتباط متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی شامل ماموریت های :
- تعیین مشخصات مداری ماهواره پس از جدایش از ماهواره‌بر.
- تله متری مشخصات زیرسامانه های ماهواره (ارسال اطلاعات داخلی ماهواره به ایستگاه زمینی)برای بررسی وضعیت ماهواره .
- ارسال فرمان از ایستگاه زمینی به ماهواره .

مشخصات فنی ماهواره امید
نوع ماهواره : مخابراتی
 ابعاد کلی سازه در حالت بسته : 40 در 40 در 40 سانتیمترمكعب
وزن : 27 کیلو گرم
کنترل حرارات : پسیو
باند فرکانس : UHF 

ساختار ایستگاه های زمینی ماهواره امید
- ایستگاه های رنجینگ ( 4 ایستگاه)
- ایستگاه های تله متری و تله کامند(3 ایستگاه)
- ایستگاه کنترل مرکزی (ا ایستگاه)

فناوری های کلیدی در پروژه
- تولید الکترونیک ماهواره
- تولید فرستنده و گیرنده فضایی
- فناوری QSM به‌عنوان فناوری حساس سازه‌ای در ماهواره
 -فناوری TVT به‌عنوان فناوری حساس طراحی حرارتی ماهواره
- تست‌های محیطی فضایی بعنوان بالاترین رده کیفی قطعات
- فناوری بكارگیری GPS فضایی بخصوص در ماهواره بدون پایداری امید
- فناوری Ranging 
- فناوری شبیه‌سازی پرواز ماهواره
- مهندسی سامانه فضایی بصورت کاملاً بومی
- اثبات وجود ماهواره در مدار
- تعیین دوره تناوب و زمان طلوع ماهواره با دقت بالا
- ارتباط تله متری تله کامند با ماهواره
- تهیه نرم افزارهای گزارش گیری برای تحلیل اطلاعات تله متری

مراحل اجرای پروژه
این پروژه از پانزدهم اسفند ماه سال 1384 آغاز گردید و طی 2 سال آماده انجام تست‌های مشترک شد. قطعاً یکی از گلوگاه های هر پروژه برای کشوری که تجربه قبلی آن را نداشته باشد، طراحی سامانه ای آن خواهد بود و با توجه به ماهیت پیچیده پروژه های فضایی، حساسیت طراحی سامانه‌ای آن دو چندان خواهد بود.از نقاط بسیار برجسته این پروژه این است که طراحی سامانه ای ماهواره امید بصورت کاملاً بومی توسط متخصصان داخلی انجام شده است. دستیابی به تجربه طراحی سامانه ای یک پروژه فضایی خود به تنهایی از موفقیت‌های بسیار بزرگ این پروژه است و این دستآوردی است که آهنگ حرکت پروژه های آتی را بسیار سریعتر خواهد نمود.
طراحی سامانه ای ماهواره امید با توجه به شرایط و امکانات داخلی طی سه ماه نهایی گردید و پس از آن طراحی اولیه زیرسامانه های ماهواره با هدف تعیین مشخصات کلیدی و تفصیلی هر کدام آغاز گردید.هدف از این مرحله (طراحی زیرسامانه ها)رسیدن به مرحله ساخت نمونه های آزمایشگاهی هر یک از زیرسامانه ها بود تا بتوان طراحی انجام شده را بصورت آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار داد.البته اتمام این مرحله به معنی نهایی شدن طراحی نبود و کلیه مشخصات طراحی در مراحل بعدی پروژه و توسط آزمایشهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و اصلاحات مورد نیاز در طراحی اعمال گردید.در واقع مرحله طراحی تفصیلی زیرسامانه ها تا مراحل پایانی پروژه ادامه داشته است.در مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی، کلیه اشکالات و اصلاحات عملکردی ناشی از طراحی اولیه مشخص و مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آخرین اصلاحات بدست آمده، مرحله ساخت نمونه مهندسی ماهواره آغاز گردید.


هدف در این مرحله، دستیابی به یک نمونه کامل ماهواره از لحاظ مشخصات فیزیکی و عملکردی بوده است. در این مرحله فارغ از تحمل ماهواره در برابر شرایط محیطی، عملکرد قسمتهای مختلف بصورت مجزا و کل ماهواره بصورت تجمیعی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به عدم تجربه قبلی کشور در خصوص انجام تستهای مورد نیاز یک محصول فضایی، تلاشهای ارزشمندی در خصوص شناسایی و یا تجهیز امکانات داخلی برای انجام چنین تستهایی صورت پذیرفت. تست نمونه مهندسی ماهواره توانست شرایط کار را برای ساخت نمونه پروازی هموار سازد. تست‌هایی که برای نمونه پروازی ماهواره در نظر گرفته شده بود، مطابق استانداردهای معتبر فضایی و با توجه به شرایط داخلی کشور تنظیم شده بود.


خوشبختانه تمهیداتی که در طراحی برای تحمل شرایط محیطی شامل لرزه های ناشی از ماهواره‌بر، تغییرات دمایی بسیار زیاد در مدار زمین و شرایط خلأ، اندیشیده شده بود با انجام موفق تست‌های محیطی اثبات گردید و بدین ترتیب اولین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران آماده پرتاب شد.

دستاوردهای پروژه امید
· ساخت اولین سامانه فضایی بومی جمهوری اسلامی ایران
· بومی سازی فناوری فضایی به عنوان قطب مهم مولد دانش و فناوری در سایر صنایع
· اقتدار ملی از منظر دستیابی و تسلط به فضا
· نقطه عطف در صنعت فضایی کشور
· ورود اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی به عرصه‌های عملی فضایی
· شناسایی ظرفیتهای موجود در خصوص تجهیزات ساخت، مونتاژ و تست ماهواره
· ایجاد بستر فعالیتهای فضایی در شرکتهای خصوصی
· ایجاد فضای عملیاتی ساخت و تست ماهواره و ایستگاههای زمینی در تعامل با ماهواره‌بر داخلی
· طراحی و ساخت اولین ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره ها در سطح کشور بصورت بومی 
· کسب بستر علمی طراحی و ساخت آنتهای یاگی
· دستیابی به دانش طراحی سیستمهای سروسیستم کنترل آنتن ردگیر ماهواره
· کسب دانش بالستیک مدار و اختلالات فضایی تأثیر گذار ماهواره ها
· طراحی نرم افزارهای مونیتورینگ و کنترل ماهواره
· طراحی نرم افزارهای پردازش کدینگ و رمزگذاری داده های تله متری، تله کامند
· طراحی نرم افزارهای جستجوگر ماهواره (رنجینگ ،داپلر،تک ایستگاهی)
· کسب دانش فنی طراحی و ساخت پایه وسازه و ساختارایستگاههای TT&C میكروماهواره
· کسب تجربه ارتباط مخابراتی بین تجهیزات ایستگاه زمینی و تجهیزات ماهواره
· کسب تجربه ردگیری و دریافت سیگنال از ماهواره های عملیاتی توسط ایستگاه زمینی بومی

 ----------------------------

منبع: سایت سازمان فضایی ایران

جمعه 23/11/1388 - 11:22 - 0 تشکر 181888

دوستانی که مایل به شرکت در مسابقه سراسری هستند میتوانند ما را در خلاصه کردن کتاب نجوم به زبان ساده که یکی از منابع این مسابقه یاری دهند / به تاپیک مسابقات سراسری نجوم مراجعه کنید

جمعه 23/11/1388 - 12:58 - 0 تشکر 181917

عنوان مطلب: مهندسی هوافضا

کلید واژه ها: مهندسی فضایی؛سازه‌های هوافضایی ؛مکانیک پرواز ؛پیشرانه‌ها؛آیرودینامیک؛رشته هوافضا در دانشگاه .

قالب : تلفیقی

متن مقاله:

مهندسی هوا فضا

هواپیمای بال روبه جلوی X-29 ناسا که برای آزمایش‌های هوا فضایی بکار می‌رود.

""مهندسی هوا فضا""، شاخه‌ای است ازمهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان مهندسی هوانوردی یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن مهندسی فضانوردی گفته می‌شود

مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

مهندسی هوافضا دانشی راهبردراهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند متالورژی، علوم رایانه و الکترونیک بهره ‌گیری می‌شود.

رشته هوافضا در دانشگاه :

بال پرنده آزمایشی ناسا موسوم به هلیوس که با استفاده از انرژی خورشیدی و سلول‌سوختی پرواز می‌کند.

هدف رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای مهندسی مکانیک دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل مکانیک جامدات و مکانیک شاره‌ها است. در بعضی دانشگاه‌ها، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان یک دانشکده مستقل وجود دارد.

پایه بیشتر درس‌های این رشته بر ریاضی است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته‌اند. پیشرفت‌های صنعت رایانه این امکان را به وجود آورده که از دینامیک محاسباتی سیالات، و شبیه سازی رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.

در ایران، رشته مهندسی هوافضا در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشگاه صنعتی امام حسین(ع) ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه ستاری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آموزش داده می‌شود. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این رشته به ۶ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده‌)، مکانیک پرواز و سازه‌های هوافضایی ،ایمنی و صلاحیت پروازی و مهندسی فضایی تقسیم می‌شود. علاوه بر دانشگاه‌های فوق الذکر ، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشگاه تربیت مدرس، , پژوهشگاه هوافضا نیز در مقطع کارشناسی ارشد به تربیت دانشجو می‌پردازند.

در سطح دکترانیز این رشته در "دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی" ارائه می شود.

آیرودینامیک :

هواپیمای ترابری اوکراینی آنتونوف آن-۲۲۵، بزرگترین هواپیمای جهان.

آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا در اطراف جسم پرنده و محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم می‌پردازد.

پیشرانه‌ها :

دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده، اعمّ از موتورهای هوازی و غیرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسیدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپیماها است كه سوخت و اكسیدكننده را با خود حمل می‌كنند. در این دانش نحوۀ تولید نیروی رانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

مکانیک پرواز :

مکانیک پرواز با بهره‌گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می‌پردازد. در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد.

سازه‌های هوافضایی :

سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا- فضاگردها می‌پردازد. هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.

مهندسی فضایی :

مهندسی فضایی شاخه ای از هوافضا است که به بررسی پیشرانش، ایرودینامیک، سازه و مکانیک پرواز حامل (موشک) و پرتابه (ماهواره) در فضا میپردازد علاوه بر آن در این شاخه بیشتر بر کاربرد فضایی بودن(صرف نظر از درگ) و در نظر گرفتن شرایط ویژه فضا (پرتو های کیهانی، الکتریسیته ساکن و ...) پرداخته میشود

علم مکانیک سماوی (Celestial mechanics) در دو قسمت عمده مطرح است. یکی از قسمتهای این شاخه از علم مرتبط است با حرکت اجرام اجسام در فضا تحت تاثیر جاذبه می باشد که این با همان نام مکانیک مدارهای فضایی مطرح بوده است

شاخه ی دیگر از مکانیک سماوی در خصوص دینامیک وضعیت اجسام(به دور مرکز ثقل خودشان) صحبت می کند(Attitude Dynamics) این گرایش در دانشگاه های خواجه نصیر و آزاد واحد علوم و تحقیقات ارائه می گردد.

نام نویسنده و منبع مطلب:

دانشنامه رشد: http://www.daneshnameh.roshd.ir

®Poorya

دوشنبه 26/11/1388 - 11:13 - 0 تشکر 182584

عنوان: رعد موشک کروز پاکستانی

کلید واژه ها: موشک کروز ، موشک پاکستانی ،  



این موشک یک موشک کروز هواپرتاب یا به اخصار(ALCM) میباشد که توسط صنایع دفاعی پاکستان برای استفاده در نیروی هوایی این کشور طراحی و تولید شده است.

این موشک نخستین بار توسط یک فروند میراژ 3 نیروی هوایی پاکستان آزمایش شد ولی گفته میشود که سایر جنگنده های پاکستانی نیز قابلیت شلیک آن را دارند و از جمله این جنگنده ها میتوان به JF_17 اشاره داشت.

بنا به اطلاعاتی که توسط منبع رسمی ارتش پاکستان ارایه شده برد این موشک چیزی در حدود 350 کیلومتر است و قابلیت مقابله با ا اهداف ثابتی نظیر پست های فرماندهی و زاغه های مهمات و ایستگاه های راداری یا پرتاب موشک (اعم از پدافندی و بالستیک) را به همراه مقابله با ناوهای ساکن در بندر ها را دارد.

بنا به همین اطلاعات دقت این موشک برابر موشک هاتف 7 میباشد که موشک کروز بسیار دقیقی (البته بنا به نظر منابع پاکستانی) است. اما نکته قابل توجه این است که اصولا شکل این موشک با هاتف 7 تفاوت میکند به گونه ای که علی رغم اینکه پس از آزمایش موفقیت آمیز هاتف 7 در سال 2005 مقامات پاکستانی از ایجاد تغییرات در این موشک برای شلیک از هوا خبر داده بودند این موشک توسط مجموعه سلاح های هوایی پاکستان در همکاری با کمیسیون علمی و مهندسی ملی این کشور طراحی و ساخته شد و همین امر شاعبه ها در مورد تغییرات در هاتف 7 برای ایجاد قابلیت هواپرتابی را رد میکند و نامگذاری رعد به نام هاتف 8 دلیل دیگری بر این مدعاست.

در طراحی این موشک از مواد کامپوزیت و همچنین مواد جاذب راداری استفاده شده تا در مقابله با رادار ها و پدافند دشمن به راحتی شکست نخورد و بتواند اهداف خود را شکار کند.

همچنین این موشک قابلیت حمل کلاهک های متعارف و هسته ای را دارد و از آنجا که پاکستان یکی از قدرت های اتمی به حساب میرود میتواند به راحتی این موشک را به کلاهک های هسته ای مجهز کرده و زنگ خطر را برای رقیب خود هند به صدا در آورد.



مشخصات فنی:

نقش: موشک کروز هواپرتاب

کشور سازنده: پاکستان

ورود به خدمت: دسامبر 2007

مورد استفاده در: نیروی هوایی پاکستان

وزن: 1.1 تن

طول: 4.85 متر

کلاهک: متعارف از نوع انفجاری شدید HE یا هسته ای

موتور: جت توربو فن

برد عملیاتی: 350 کیلومتر

سرعت: زیر صوت

مترجم: Blaze

منبع: انجمن های میلیتاری

دوشنبه 26/11/1388 - 11:19 - 0 تشکر 182592

AGM 119 پنگوئن شکارچی 

موشک هوا به دریا ، موشک AGM ، موشک پنگوئن ، موشک نروژی هوا به دریا ،
پنگوئن مارک 1



پنگوئن یک موشک ضد کشتی نروژی است که بسته به مدل ان دارای قابلیت شلیک از مواضع زمینی و کشتی های جنگی و حتی هواگردها میباشد.

کار بر روی این موشک که به عنوان اولین موشک هدایت شونده مدرن ناتو شناخته میشود از اواسط دهه 1960 آغاز شد و گونه هواپرتاب آن در آمریکا تحت عنوان AGM 119 تولید میشود.

اولین گونه پنگوئن که به Mk 1 معروف است در صنایع کانزبرگ نروژ و با حمایت های مالی نیروی دریایی آمریکا در اواسطدهه 1960 طراحی شد.

این موشک که برای استفاده در قایق های موشک انداز و مواضع دفاع ساحلی طراحی و ساخته شده بود در سال 1972 توسط نیروی دریایی سلطنتی نروژ به خدمت گرفته شد.

اما از آنجایی که آبهای ساحلی کشور های حوزه اسکاندیناوی دارای دره های آبی با عمق زیاد و عرض بسیار کگم است و این پدیده باعث ایجاد اختلال در کارکرد رادار ها میشود موشک مسئولین کانزبرگ ترجیح دادند که برای پنگوئن تنها از سیستم هدف یابی مادون قرمز استفاده کنند.

در این موشک اطلاعات اولیه توسط سیستم کنترل آتش لانچر (اعم از کشتی و هواپیما و . . .) به موشک داده میشود و جستجو گر فروسرخ موشک در مراحل آخر هدف یابی به کار میافتند که این خود نقش به سزایی در کاهش زمان جهت آمادگی برای مقابله با این موشک از طرف شناور مورد حمله قرار گرفته شده دارد.

این موشک از یک سر جنگی 113 کیلویی MK 19 مشابه سر جنگی موشک AGM-12 Bullpup استفاده میکرد.( پنگوئن مارک 1 دیگر در خدمت نیست.)


پنگوئن مارک 2



اما پنگوئن مارک 2 هم یک موشک ضد کشتی است که قابلیت پرتاب از کشتی ها را ارد و تفاوت آن با نمونه مارک 1 این است که برد آن به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است به طوری که برد عملیاتی آن به 30 کیلومتر در قیاس با 20 کیلومتر مارک 1 رسیده است که این برد امکان حمله به صورت غیر مستقیم را به پنگوئن مارک 2 میدهد.

اما بهترین گونه های این موشک که در دهه 1980 وارد خدمت شد Mk 2 Mod 3 و Mk 2 Mod 5 هستند و البته برترین نمونه آن Mk 2 Mod 7 است که بعدا به ان خواهیم پرداخت.


پنگوئن مارک 3



اما پنگوئن مارک 3 گونه هواپرتاب این موشک است که مختص جنگنده های F_16 نیری هوایی نروژ طراحی و ساخته شد و پس از مطالعات و تحقیقات فراوان در دهه 1970 در سال 1982 به پیمانکار سپرده شد و اولین شلیک ازمایشی آن در سال 1984 رقم خورد و در سال 1987 وارد خدمت در نیروی هوایی شد.

همچنین این موشک توسط نیروی هوایی آمریکا با موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفت ( آمریکایی ها به آن لقب AGM_119A را دادند)اما مسئله مهم در این مورد آن بود که این موشک اصولا برای خدمت در آمریکا و جنگنده های آمریکایی طراحی نشده بود و از همین رو با آنها سازگار نبود.


در مقایسه با نمونه مارک 2 این موشک (مارک 3) دارای بدنه بلند تر و بالهای کوتاه تر و برد بیشتر و همچنین دارای سیستم کنترل پرواز دیجیتالی میباشد همچنین این موشک را میتوان از نهایت فاصله 40 کیلومتری به سمت هدف پرتاب کرد و به همین صورت میتوان قبل از شلیک آن را برای حمله به چندین گونه مختلف از اهداف برنامه ریزی کرد.

از دیگر ابلیت های این موشک این است که وقتی آن را بر فراز زمین شلیک میکنند میتوان آن را طوری برنامه ریزی کرد که با توجه به سیستم هدایت داخلی و ارتفاع سنج در هنگامی که روی سطح دریا در حال پرواز است به طور سینه مال حرکت کرده و حداقل فاصله را از سطح دریا داشته باشد و با این کار علاوه بر کاهش احتمال کشف شدن و همین طور مورد اصابت قرار گرفتن توسط پدافند هدف به منطقه آبخور هدف برخورد کند و موفق تر عمل نماید.


AGM-119B (Penguin Mk 2 Mod 7)


اما آخرین نمونه ای که از موشک پنگوئن ارائه شده مربوط به نوع Mk 2 Mod 7. است که در ژانویه سال 1986 معرفی شد و در واقع حاصل توافق نامه ای بود که بین نیروی های دریایی نروژ و آمریکا برای سازگار سازی پنگوئن Mk 2 Mod 3 با هلیکوپتر های SH-60B نیروی دریایی آمریکا ملقب به شاهین دریا به امضا رسیده بود.

Mk 2 Mod 7 از بسیاری از تجهیزات Mk 3 نظیر جستجو گر فروسرخ و پردازنده دیجیتالی سیگنال استفاده میکند و در آمریکا به نام AGM-119B شناخته میشود.

مهمترین تفاوت ظاهری این موشک با نوع قدیمی تر Mk 2 بالهای تا شونده آن است که این کار قابلیت حمل آن را به هواگردهایی نظیر SH-60B میدهد.

اما یکی از مهمترین ارتقا هایی که در AGM-119B انجام گرفته مجهز کردن آن به یک سر جنگی جدید و مخرب به نام WDU-39/B SAP است و این موشک نخستین قابلیت های عملیاتی اش در نیروی دریایی آمریکا را در سال 1994 به دست اورد.


AGM-119B



نمونه آزمایشی و تمرینی این موشک که قابلیت شلیک ندارد به CATM-119B. معروف میباشد.

در کل حدود 1200 تیر از این موشک شامل حدود 100 تیر AGM-119B ساخته شده است.


مشخصات فنی:

مشخصه * * * * * * * * * * Mk 1 * * * * * * * * * * AGM-119A * * * * * * * * * * AGM-119B


طول:* * * * * * * * * * * * 2.96 متر* * * * * * * * * * * * *3.18 متر * * * * * * * * * * *2.95 متر

عرض بالها: * * * * * * * * 1.42 متر * * * * * * ** * * * * 1 متر * * * * * * * * ** * * * * 1.42 متر

قطر: 28 سانتی متر برای تمامی گونه ها

وزن: * * * * * * * * * * * * 365 کیلو * * * * * * * * * * * 370 کیلو* * * * * * * * * * * * 330 کیلو

سرعت: * * * * * * * * * * 0.8 ماخ * * * * * * * * * * * 0.8 ماخ * * * * * * * * * * * * * 0.7 ماخ

برد: * * * * * * * * * * * 28 کیلومتر * * * * * * * * * 40 کیلومتر * * * * * * * * * * * 20 کیلومتر

پیشرانه: * * * * * * * * موتور راکتی سوخت جامد MK 44 MOD 1 * * * موتور راکتی سوخت جامد* * * * موتور راکتی سوخت جامد

سر جنگی: * * * * * * * * MK 19* * * * * * * * * * * * MK 19 * * * * * * * * * * * WDU-39/B

وزن سر جنگی: * * * * * * 120 کیلو * * * * * * * * * * * 113 کیلو * * * * * * * * * * 113 کیلو



مترجم: Blaze

منبع: انجمن های میلیتاری

چهارشنبه 28/11/1388 - 14:47 - 0 تشکر 183148

hossein68 عزیز / مطلبتان خوب بود فقط ای کاش یک بار با دقت مطالعه می فرمودید و مطلبتان را به روز می کردید به این بخش مطلبتان دقت کنید :« و دوشنبه شب گذشته با فرمان دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرارگرفت. » ولی در کل ممنون!/ راستی می توانید تحقیقی در این رابطه انجام دهید که الان چه بر سر امید آمده است؟/ من خودم خیلی مشتاقم!

چهارشنبه 28/11/1388 - 14:57 - 0 تشکر 183154

poor87 گرامی/ تصاویر مطلبتان مشکل پیدا کرده است در جهت بهبود مطلبتان درستش کنید/موفق باشید

جمعه 30/11/1388 - 20:59 - 0 تشکر 183985

انسان به ماه باز نخواهد گشت

مقامات دولتی آمریکا اعلام کردند باراک اوباما در تلاش است به تدریج برنامه بازگشت به ماه سازمان ناسا را غیر فعال کرده و این سازمان را به مسیری تازه هدایت کند.

یکی از مقامات کاخ سفید روز پنجشنبه تایید کرد ناسا در هفته آینده و زمانی که بودجه دولت پیشنهاد خواهد شد بودجه مازاد 5.9 میلیارد دلاری را برای پنج سال دریافت خواهد کرد که بخشی از این بودجه صرف افزایش طول عمر ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2020 شده و بخشی از آن به منظور جلب توجه شرکتهای خصوصی برای ساخت فضاپیماهای شخصی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه پس از بازنشستگی شاتلها صرف خواهد شد.

پول موجود در بودجه ریاست جمهوری به اندازه ای نخواهد بود که بتواند پروژه بازگشت به ماه سازمان ناسا را که توسط جرج بوش پایه گذاری شد به اتمام برساند. به بیانی دیگر اوباما قصد دارد به این تلاش به ماه بازگشتن تلاشی که در حال حاضر 9.1 میلیارد دلار هزینه صرف آن شده است پایان بخشد.

جهت دهی به سازمان ناسا به مدت چند ماه و به منظور بررسی هیئت بررسی مستقل کاخ سفید معلق نگاه داشته شده است و تصمیم نهایی اوباما روز دوشنبه و همزمان با اعلام پیشنهاد بودجه سال 2011 به صورت رسمی اعلام خواهد شد. با این حال این مقام رسمی کاخ سفید متوقف شدن پروژه بازگشت به ماه جرج بوش را امری قطعی می داند که این اتمام نیز با اختصاص نیافتن بودجه به این پروژه رخ خواهد داد.

ساخت فضاپیماها با اهداف تجاری، افزایش 5 ساله طول عمر ایستگاه و افزایش انعطاف پذیری اکتشافات فضایی انسان که به معنی انجام ماموریتهای اکتشافی به اخترنماهای نزدیک زمین یکی از قمرهای مریخی و یا بازدیدی مختصر از کره ماه خواهد بود، گزینه های برتری هستند که جایگزین طرح بازگشت به ماه بوش خواهند شد.

به گفته "جان لوزدن" یکی از اعضای کمیته مشاور کمپین فضایی اوباما آنچه ماموریت بازگشت به ماه را از بین می برد افزایش طول عمر ایستگاه فضایی است و این به آن معنی است که برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال 2020 میلادی از بین خواهد رفت زیرا امکان ادامه حیات ایستگاه در حالی که فضانوردان دوباره به کره ماه قدم می گذارند وجود نخواهد داشت اما با این حال اهمیت اکتشافات از بین نرفته و ماموریتها تحقیقاتی ناسا ادامه خواهند داشت.

بر اساس گزارش سی بی سی، برنامه بوش برای بازگشت به ماه در سال 2003 میلادی و پس از فاجعه فضاپیمای کلمبیا که منجر به مرگ هفت فضانورد ناسا شد، اعلام شد که در پی آن برنامه هایی به منظور ساخت کپسول اوریون و راکت آرس انجام گرفت. ناسا تا کنون 3.5 میلیارد دلار را صرف ساخت آرس و 3.7 میلیارد دلار را صرف ساخت اوریون کرده است و دیگر ماموریتهای کره ماه هزینه ای در حدود دو میلیارد دلار در بر داشته اند.

منبع:www.dailyjaleb.com

what`s life?life is love.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.