• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نصف جهان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نصف جهان (بازدید: 1774)
پنج شنبه 15/11/1388 - 16:16 -0 تشکر 180174
درج مقالات کاربران انجمن برای صفحه اصلی تبیان

با سلام به شما کاربران عزیز انجمن های تخصصی تبیان

همانگونه که در صفحه اصلی سایت تبیان اطلاع داده شد ؛ از این پس قرار است 30 درصد مطالب صفحه اصلی تبیان با قلم و دستان توانای شما تولید گردد .

لذا از شما کاربر گرامی می خواهیم با انتخاب موضوع و انجمن مورد نظر خود ؛ مطلب خودتان را تنها در ذیل همین مبحث مطابق با قالب مندرج در اطلاعیه سایت وارد نمایید .

 

 

نمونه مطلب ارسالی

 

ساختار ورود مقالات باید از الگویی مشابه جدول ذیل پیروی نماید:

  
1 – عنوان یا تیتر مطلب چگونه از بروز بیماری قلبی جلوگیری کنیم ؟
2 – کلید واژه ها بیماری قلبی ؛ چربی ها ؛ فشار خون ؛ تغذیه مناسب و ...
3 – تولیدی یا تلفیقی یا تجمیعی تلفیقی
4 – متن مطلب امروزه بیماری های قلبی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شوند . ....
5 – نام نویسنده و منبع مطلب 1 – هفته نامه سلامت 2 – انجمن تخصصی پزشکان بدون مرز 3 - ....
 

برای شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم

 

شنبه 17/11/1388 - 19:52 - 0 تشکر 180647

1- عنوان مطلب : چگونه اصفهان، «اصفهان» شد؟

2- کلید واژه ها : اصفهان؛ وجه تسمیه

3- نوع مطلب : تلفیقی

4- متن مطلب : در علت نامگذاری اصفهان وجوه مختلفی گفته اند كه برخی به اساطیر شباهت دارد و پاره ای از گفته ها سند و دلیل ندارد، مانند قصه ی سوزانیدن حضرت ابراهیم (ع) توسط نمرود، كه چون به اصفهانیان امر شد كه در سوزانیدن خلیل الله شركت كنند ایشان در جواب آن نوشتند «اسپاه آن» یعنی «نه آنكه با خدا جنگ كند» بدین معنی که این لشكری نیست كه محاربه خدا كند و اینکه آنها سواران خدایند. اصفهان، لفظی است معرب از کلمه اسپاهان، اسم چندین دهکده و بلوک و زمینی که شهر کنونی در آن واقع شده است. در اواخر قرن دوم هجرت تقریبا یکصد و پنجاه سال پس از فتح آنجا مسلمین آن را با یک سور و باره (دیواری که به دور شهر می کشیدند) وصل نمودند و اسم عمومی را معرب ساخته به آنجا گذاردند. از آن تاریخ تا حال همین طور به همزه ی مکسور و صاد و فاء نوشته و تلفظ می شود. و اسم اسپاهان بر این زمین از وقتی که کیقباد سر سلسله کیانیان آنجا را دارالملک ساخت، [گذارده شد] و شاید قبل از آن بوده است که آنجا را پهله می گفتند و زبان اهل آنجا را « پهلوی» . و پهله بمعنی شهر هم آمده و بهمین مناسبت زبان گزی و سده و گرگوئی را ولایتی و دیگر زبان های فارسی را بتری و دری می گفته اند که به معنی دشت و تپه و شکاف کوه باشد. گویا اصفهان را شهر و جاهای دیگر را غیر شهر می پنداشتند. این تغییر لفظ که از تعریب پیدا شده سبب عمده اختلاف لغت می باشد. اصفهان، از بناهای « اصبهان بن فلوج بن سام بن نوح (ع) » است و در « روضات الجنات » و بعضی متون قدیمی دیگر آمده كه اینجا دریا بوده است و حضرت سلیمان نبی (ع) به جن فرمان داد كه برای او در محل معروفی به نام جاوخوانی نقبی زدند و زمین آن خشك شد و در دامنه ی جنوبی آن رود بزرگ زنده رود جاری بود تا اینكه سلیمان (ع) با موكب وارد آنجا شد و از آب و هوای آنجا لذت برد و لذا [رو] به وزیرش « آصف برخیا» به آنجا اشاره كرد و چون به بسیاری از لغات صحبت می كرد به فارسی گفت:«آصف هان» كه « هان » در فارسی اشاره به جای نزدیك است و مقصود اینكه زمینی كه می طلبیدیم همین است،‏ از این جهت « آصف هان » گفته شده است. ‌نظر به موقع خاص این شهر كه در محل تقاطع راه های عمده واقع است، اصفهان از جمله اقامتگاه های سلطنتی شهریاران هخامنشی بوده و در تاریخ های قدیم به نام «گابا» یا «گی» معرفی گردیده است. با مراجعه به منابع و دلایل موجود تاریخی چنین برمی آید كه كلمه ی «اسپادان» بطلمیوس، «سپاهان» پهلوی، «اصبهان» عرب و «اصفهان» امروز یك لفظ قدیمی است و به احتمال قریب به یقین اساسا كلمه ی پهلوی است و ریشه ی قدیم تر از پهلوی آن مكشوف نیست. و یا به عقیده ی « ابن درید» اصبهان مرکب است از «اصب» که در زبان فرس (فارسی) معنی بلد و شهر باشد و «هان» اسم سوار چنانکه گویا گفته می شود « شهر سواران ». و اما معاون پژوهشی مرکز اصفهان شناسی و خانه ی ملل در این باره می گوید: عمده مطالبی که از نقل محققان و مورخان پیشین استنباط می شود، بیشترین علت را در وجه تسمیه شهر اصفهان وجود مراکز نظامی و سپاهی گری در پادگان های کنار رودخانه زاینده رود، در عصر ساسانی و حتی قبل از آن می دانند. قطعا نام سپاه و اسپاه و اسپاهان حکایت از همین مسئله می نماید . البته با ورود سپاه اعراب مسلمان به اصفهان این شهر از نام اسپهان یا سپاهان و یا اسپاهان به اصبهان تبدیل شد و بعد از مدت ها اصفهان نامیده شد. به عنوان نمونه می توان به کتاب هایی که در قرون اولیه ی اسلامی نوشته شده اشاره کرد که هر جای آن در باب اصفهان و یا شخصیت های آن بوده است واژه ی « اصبهان » دیده می شود. استاد محمد حسین ریاحی معتقد است: قبل از اسلام و بویژه در عصر ساسانی و حتی در زمان هخامنشیان نیز جی را به عنوان منطقه ی وسیعی ذکر کرده اند که شامل آبادی ها و روستاهای مختلف بوده، مناطق متعددی از اصفهان و خود اصفهان که بسیاری از مناطق اصفهان را دربردارد، شامل آن می شده است. جی مرکب از روستاهای متعددی بوده که این روستاها یا محلاتی که در کنار هم قرار گرفته شهری را رقم زده. یکی از این محلات اسپهان یا اسبهان بوده است و شامل محلاتی مانند یووآن، سنبلان، اشکهان، خشی نان و غیر آن بوده است که بعدها نام «اسبهان» برتری یافته و در طی تاریخ به شکل «اصفهان» در آمده است.

5- نام نویسنده زهرا اسدیان

منابع مطلب: 1- جناب، میرسید علی. الاصفهان. 2

- هنرفر، لطف الله. اصفهان.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

شنبه 17/11/1388 - 20:25 - 0 تشکر 180654

1- عنوان مطلب:  اینجا چهارفصل را دقیق تجربه کنید!
2- کلید واژه ها: اصفهان؛ اقلیم؛ آب و هوا؛ چهارفصل؛ اعتدال هوا؛ افسردگی فصلی
3- نوع مطلب: تلفیقی
4- متن مطلب: «هوای اصفهان خشک است فلزات صیقلی مانند آهن در اوقات متعارف غیربارانی زنگ نمی زند. صمغ ها و حلویات سالم می ماند به همین سبب ساختن گز را مخصوص اصفهان می دانند چنانچه همه کس در طهران دیده است گز ساخته را اگر از آرد خارج و در معرض هوا بگذارند حالت جریان پیدا می کند.»
« میرزا حسین خان پسر محمد ابراهیم خان تحویدار اصفهان »  در کتاب « جغرافیای اصفهان »  به سال 1294 هجری قمری می نویسد: « شهر اصفهان هوایش در غایت سلامت و ملایمت، چهارفصلش به قاعده، اختلاف چندان چه در روز و چه در شب و چه در ماه و چه در سال معلوم نمی شود، درجه سرما و گرماش بنظم توالی متدرجا پایین و بالا می رود، روز اول و دوم هر فصلی تغییر و تحویل هوا درست محسوس است. پاییز گاهی بادهای تند می وزد، اما نه به شدت ولایات دیگر. زمستان الی اواخر دلو بادش نادر است، حوت را برای بازکردن شکوفه ها بادهای متوسطه پی در پی است. بهار دایم بادهای ملایم دارد، تابستان کمی از روزها و بیشتری از شب ها را تموج هوایی است. این بلد از هواهای بد سالم است، بادهای دبور و جنوب آن خیلی کم است زیرا که سمت مغرب به دو فرسنگی کوه مرتفعی است موسوم به کوه سید محمد که دنباله اش تا دو منزل طول می کشد، و جانب جنوب یک فرسنگ کمترک کوه معروف به صفه پشت سر آن ظهرا بعد ظهر کوه های چهار محال و جبال بختیاری الی سر حد مملکت خوزستان متصلا مانع بادهای کبریتی و هواهای عفن است. دو طرف شهر باز و عایقی برای بادهای شمال و صبا نیست.
فصل پاییز در عقرب اغلب سال ها بارش می بارد و زمستان باران بسیار کم است، غالب برف می آید، بهار باران های بقاعده و حساب دار و نوبه  بنوبه که هر نوبه آن پانزده روز مدت مهلت دارد. گاهی بیک روز یا دو روز پیش و پس نوبه ها را بلفظ فرس قدیم (فارسی) قینش می نامند، تابستان مطلقا باران ندارد، رعد و برق در پائیز کم و در بهار بسیار. بواسطه ی زیادی چشمه جات و قنوات زلزله را هر قرنی دیده اند اینهم قلیل. طاعون را در اصفهان پشت به پشت نشنیده اند، وبا را گاه گاهی دیده اند، دیر دیر آمده، کم کم بوده و زود زود رفع شده. اهالی اصفهان در تابستان هیچ حاجت [به] ییلاق ندارند، مطلق، هوای این بلد در همه فصل صاف و کم غبار و بی رطوبت است.»
آمارهای 30 ساله گزارش شده توسط محققان نیز نشان می دهد، اصفهان تنها منطقه ای است که چهار فصل در آن به طور دقیق نمود عینی می یابد.
دکتر خوشحال- عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان، در این باره توضیح می دهد: اصفهان در منطقه ای قرار گرفته که تقویم زمانی با تقویم دمایی آن مقدار کمی تفاوت دارد یعنی در بررسی طول روزو شب و موقعیت خورشید، به عبارت دیگر دما و درجه حرارت فصول نسبت به یکدیگر، مشخص شده که بلندی و کوتاهی روزها متناسب با فصول دقیقا در اصفهان رعایت می شود. به طوریکه با مراجعه به آن دقیقا می توانیم فصول را مشخص کنیم.
در سایر نقاط دنیا هماهنگی بین موقعیت خورشید و دما به این شدت نیست.
بهار اصفهان دقیقا با زاویه ی تابش خورشید هماهنگ است. در بهار روند تغییرات حرارت و طول روز دقیقا محسوس است، و همینطور تا میانه ی تابستان که تابستان بسیار داغی ملاحظه می شود.
در این منطقه تفاوت بهار با تابستان کاملا مشخص است، پائیز به راحتی از تابستان تفکیک می شود اما در مقایسه با بهار با توجه به طول روز آنقدر سریع سرد نمی شود. به طوریکه می توان گفت میانه ی پائیز اصفهان معتدل ترین فصل است حتی معتدل تر و زیباتر از بهار، ضمن آنکه این اعتدال همراه با گرده افشانی نیست.
زمستان اصفهان نیز کاملا از پائیز قابل تشخیص است و سرمای زمستانی  در میانه ی آن گزارش می شود.
طبق تحقیقات در زمینه ی میزان افسردگی فصلی در اصفهان در مقایسه  با تغییرات فصلی، نتایج معنی داری گزارش شده است. یعنی تفکیک فصل ها می تواند در افسردگی تأثیر گذار باشد به طوریکه میزان افسردگی در بهار و پائیز کمترین و در زمستان و تابستان بیشترین میزان را دارد.  این نشان دهنده ی آنست که هماهنگ با طبیعت، اعتدال فصل ها در آسایش انسان بسیار تأثیر گذار است.
در اردیبهشت در اصفهان بیشترین گل ها دیده می شوند و در اوسط آبان نیز گاهی درختانی که در تابستان تشنه بوده اند با خنک شدن هوا حتی شکوفه می دهند یعنی گل ها خود را از گرما به اعتدال می رسانند اما سرما آنها را به خواب زمستانی فرو می برد.
طبق بررسی دیگری کمترین میزان خودکشی در کشور مربوط به اصفهان است و این آمار در پائیز اصفهان به پائین ترین میزان خود می رسد، چرا که در این موقع غیر از درجه حرارت، هوا ابرناکی بیشتری دارد، بارندگی بیشتر می شود و اعتدال هوا در پاییز اصفهان بسیار شدید و قوی است.
در سایر فصول هم چون هوای خشک عایق حرارت است، سرمای اصفهان فاقد نم و گرمای تابستان آن قابل تحمل است. و لذا توریست در این شهر بیشترین آسایش را در مقایسه با سایر شهرهای ایران دارد.
آسمان اصفهان همیشه صاف و دید افقی آن بسیار خوب است به طوریکه مناظر آن بعد از بارندگی مثال زدنی است و حتی پس از یک بارندگی کوتاه تا مسافت 200 کیلومتری قابل رؤیت است و این نتیجه ی شفاف بودن آسمان اصفهان است.
یکی از محاسن ویژه ی اصفهان آنست که با وجود آسمان صاف، هوای خنک آن به نعمت زاینده رود زنده است و اگر کسی از بالا به اصفهان نگاه کند و نداند که زاینده رود در این منطقه جاری است، تصور می کند  باغ مصفایی از مناطق شمالی را نظاره می کند، در حالی که دقیقا کویر را مشاهده می کند.
5- نام نویسنده: زهرا اسدیان
منابع مطلب:
جناب، میرسید علی. الاصفهان.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

يکشنبه 9/12/1388 - 11:13 - 0 تشکر 186786

عنوان مطلب : سی و سه پل و هنر ایرانی

کلید واژه ها : ایران گردی ، اصفهان

روش تولید : تجمیعی

یکی از پلهای زیبا و جالبی که در دوران صفویه بر روی زاینده رود احداث شد سی و سه پل است این پل در گذشته «پل جلفا» نامیده می شد (زیرا از این طریق به جلفا که تازه احداث شده بود می رسیدند). به «الله وردیخان» نیز معروف است زیرا سردار مشهور شاه عباس اول که به ساختن این پل مأمور گردید به این نام نامیده می شود.

این پل که چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می کند قبلاًٌ 40 چشمه داشته اما امروز بیش از سی و سه چشمه آن باقی نمانده است و بقیه آنها مسدود شده اند. پل 295 متر طول و 75/13 متر عرض دارد و در زمره اولین آثاری است که شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده است.

در طرفین پل معبر باریک مسقفی است که در سراسر طول پل دیده می شود. سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین است. پیاده رو پائین گذرگاه مسقفی است که میان پایه های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است. از گفتنیهـا دربـاره سـی و سـه پـل اینـکـه در دوران صـفـویه جـشـن «آبریزان» یا «آبریزکان» در کنار زاینده رود و در نزدیکی این پل برگزار می شده است. در این جشن که در سیزده تیرماه هر سال برگزار میشد مردم با پاشیدن آب و گلاب به روی یکدیگر در این مراسم شرکت می کرده اند.

مصالحی که در ساخت سی و سه پل به کار رفته:

آجر در قسمت فوقانی و سنگ در طبقه تحتانی پل است. پل الله وردیخان که در سال 1011 هجری بنا شده است از آثار مشهور اصفهان است که اکثر سیاحان و جهانگردان به توصیف آن پرداخته اند. یکی از خارجیانی که سی و سه پل را در اواخر حکومت قاجارها دیده است درباره آن می نویسد:

این بنای زیبا که با وجود مرور زمان با بزرگی و مشخصات آن سالم مانده است ارزش آن را دارد که برای دیدنش به اصفهان رفت، هر چند احتمالاً از کسی هم انتظار نمی رود که برای دیدن شاید باشکوه ترین پل جهان چنین کاری بکند. منبع : www.iranview.ir پرتال جامع گردشگری ایرانتهیه و تنظیم برای تبیان : جمشید غضنفری

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.