• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2556)
پنج شنبه 8/11/1388 - 6:33 -0 تشکر 178688
سوالات بی جواب!

سلام

شاید تا حالا برای شما سوالاتی پیش اومده که یه کم تردید پیدا کردید در اعتقاد به دین...

یا مثلا بعضی اوقات بعضی از افراد حرفایی میزنند که با اینکه میدونیم اونا هدفشون سست کردن ایمان ماست اما بازم وقتی به حرفشون فکر میکنیم میبینیم زیاد هم حرفشون اشتباه نیست!

اینجاست که ممکنه آدم شک کنه و شک خودش باعث خیلی کارا و گناهای دیگه میشه...

من میخوام یکی از این موضوعاتو اینجا بیارم و نظر شما (و به خصوص دین اسلام رو) راجبش بپرسم...

توی قرآن بارها اومده که : ازدواج بهتره برای همه  و کلی از خوبیاش گفته... و در جای گفته: کسانی که نمیتونند ازدواج کنند باید عفت پیشه کنند!

خوب سوال من اینه : چطور میشه عفت پیشه کرد؟

لطف کنید جوابتون رو با استدلال بگین و لطفا از خودتون حرف در نیارید!

من منتظرم...

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران
تا از دلم بشوئی غمهای روزگاران...
پنج شنبه 8/11/1388 - 6:53 - 0 تشکر 178694

با سلام باید تقوا رو زیاد كرد باید مراقبه داشت و از قرارگرفتن در شرایط گناه، فاصله گرفت باید اراده رو قوی كرد باید خود را مشغول كاری كرد- حتی بیگاری بهتر از بیكاریه فعلا همینا موفق باشید یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

پنج شنبه 8/11/1388 - 15:35 - 0 تشکر 178748

سلام..... عزیزmarjan karate ازدواج با همه اهمیت آن،همه ی زندگی نیست.بعضی افراد حتی پیامبران ما مثل حضرت عیسی(ع) وبعضی فرزندان امامان مثل حضرت معصومه(ع) به دلایلی تا آخر عمر ازدواج نکردند. اما در مورد اینکه چطوری انسان باید عفت پیشه کنه چند راهکار را پیشنهاد می کنم: 1. روزه گرفتن 2.کمک گرفتن از خداوند و بردبار بودن(استعینوابالله و اصبروا) 3.ذکر اسماءالله 4.شرکت در مراسم و مجالس مذهبی و به طور کلی اطاعت از دستورات قرآن موفق باشید.

 

پنج شنبه 8/11/1388 - 17:27 - 0 تشکر 178762

چاره ای نیست جز سوختن!

چه خوشبخت است كسي كه با افتخار بگويد من يك تورك هستم

ne mutlu turkum diyene

چهارشنبه 14/11/1388 - 12:38 - 0 تشکر 179858

akhdare3 دوست عزیز منظور شما از سوختن و ساختن چیه؟ من فکر می کنم عفت پیشه کردن کار سختیه اما آدم رو نمی سوزونه بلکه برعکس اگر نباشه آدم می سوزه

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
جمعه 16/11/1388 - 22:12 - 0 تشکر 180431

tab1363 گفته است :
[quote=tab1363;348959;179858]akhdare3 دوست عزیز منظور شما از سوختن و ساختن چیه؟ من فکر می کنم عفت پیشه کردن کار سختیه اما آدم رو نمی سوزونه بلکه برعکس اگر نباشه آدم می سوزه

با شما دوست عزیز موافقم

عفت پیشه کردن آدمو نمی سوزونه درست

اما اگه هم راهی برای عفت پیشه کردن نباشه آدم بیشتر میسوزه!!!

منظورمو که متوجه میشین؟

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران
تا از دلم بشوئی غمهای روزگاران...
سه شنبه 27/11/1388 - 23:5 - 0 تشکر 182969

عفت و پاکدامنی، برازنده‏ترین زینت زنان و گران قیمت‏ترین گوهر برای آنان است. حضرت زینب(سلام الله علیها) از یک سو، به زیبایی درس عفت را، در مکتب پدر آموخت، آن‏جا که فرمود: «ما المُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبِیل اللهِ بِاَعظَمَ اَجراً ممَّن قَدَرَ فَعَفَّ یَکادُ العَفیفُ اَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ المَلائِکَة؛ مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت دارد، اما عفت می‏ورزد، نزدیک است که انسان عفیف فرشته‏ای از فرشتگان باشد.»(1) و از طرف دیگر، حیای ذاتی حضرت زینب(علیهاالسلام) می‏طلبید که در اوج عفت و پاکدامنی باشد، چرا که بارزترین ثمره و پی‏آمد حیا، عفت و پاکدامنی است.

چنانکه حضرت علی(علیه‎السلام) فرمود: «سَبَبُ العفَّةِ اَلحَیا؛ علت عفت و پاکدامنی، شرم و حیا است.»(2)

و نیز فرمود: «اَصلُ المُرُوءَةِ اَلحَیاء وَ ثَمَرُها العِفَّة؛ به هر اندازه که حیا باشد، عفت و پاکدامنی خواهد بود.»(3)

تربیت خانوادگی، و حیای ذاتی زینب کبری(سلام اللّه علیها) باعث شد تا او عفت خویش را حتی در سخت‏ترین شرایط به نمایش گذارد. ایشان در دوران اسارت و در مسیر کربلا تا شام، سخت بر عفت خویش پای می‏فشرد. مورخین نوشته‏اند: «وَ هِیَ تَستُرُ وَجهَها بکَفِها لانَّ قِناعَها قد اُخِذ مِنها؛ او صورت خود را با دستش می‏پوشاند چون مقنعه‏اش از او گرفته شده بود.(منظور پوشش بالای حجابش مثل چادر است)» شاعر عرب به همین قضیه اشاره کرده و می‏گوید:

وَرِثَت زینَبُ مِن اُمِّها                                                                                  کُلَّ الَّذی جَری عَلَیها وَ صارَ 

زادَت ابنَةٌ عَلی اُمِّها                                                                                  تَهدی مِن دارِها اِلی شَرِّ دار 

تَستُرُ بِالیُمنی وُجُوهاً فَاِن                                                                          اَعوَزَها اسَّترُ تَمَدّ الیَسار 

تربیت خانوادگی، و حیای ذاتی زینب کبری(سلام اللّه علیها) باعث شد تا او عفت خویش را حتی در سخت‏ترین شرایط به نمایش گذارد. ایشان در دوران اسارت و در مسیر کربلا تا شام، سخت بر عفت خویش پای می‏فشرد. مورخین نوشته‏اند: «وَ هِیَ تَستُرُ وَجهَها بکَفِها لانَّ قِناعَها قد اُخِذ مِنها؛ او صورت خود را با دستش می‏پوشاند چون مقنعه‏اش از او گرفته شده بود.(منظور پوشش بالای حجابش مثل چادر است)»

«زینب تمامی آن ‏چه بر مادر گذشت را به ارث برد. منتهی دختر سهم اضافه‏ای برداشت که از خانه‏اش به بدترین خانه حرکت کرد(به اسارت رفت). صورت را (در اسارت) با دست راست می‏پوشاند، و اگر پوشش او را نیازمند می‏کرد از دست چپ هم بهره می‏برد.»

این نشانه عفت اوست که هنگام ورود به شام، شمر را ـ که زمانی سرباز حضرت علی(علیه‎السلام) بود و در آن راه مجروح نیز شده بود، ولی ناپاکی‏ها و بی‏حیایی‏ها او را به آن‏جا کشانده که قاتل فرزند علی(علیه السلام) گردد ـ احضار کرد و از او خواست که برای حفظ مرز بلند حیا و عفت، کاروان اسرا را، از خلوت‏ترین درب شهر وارد شام نماید و سرهای شهدا را نیز از بین زن‎ها بیرون ببرد، ولی آن ملعون حیا از دست داده و در نتیجه دین را باخته، عکس فرمایش آن حضرت را عمل کرد و اسیران را از شلوغ‏ترین و پرجمعیّت‏ترین درب شهر، یعنی (درب ساعات) وارد نمود و سر شهدا را نیز بین اسرا جای داد.

راوی می‏گوید: «زینب (و یا ام‏کلثوم) را دیدم که چادری کهنه بر سر کشیده و روی خود را گرفته بود. امام سجاد(علیه‎السلام) نیز به سهل بن ساعد صحابی فرمود: اگر می‏توانی چیزی به این نیزه‏دار بپرداز تا سر امام را کمی جلوتر ببرد که ما از تماشاچیان در زحمت و اذیت هستیم. سهل می‏گوید: رفتم و یکصد درهم به نیزه‏دار پرداخت کردم تا از بانوان دور شود، کار بدین منوال بود تا سرها را نزد یزید بردند.»(4)

زینب کبری(سلام الله علیها) حاضر است جان بدهد، فرزند بدهد، برادر و برادرزاده و بستگان بدهد، به اسیری برود، طناب بر گردن را، گرسنگی و تشنگی را و خلاصه هر مشکلی را تحمل کند ولی از عفت و حیای خویش چون گوهر گرانبهایی مراقبت کند. او حاضر نیست تحت هیچ شرایطی در معرض دید اجنبی قرار گیرد.

آری زینب کبری(سلام الله علیها) حاضر است جان بدهد، فرزند بدهد، برادر و برادرزاده و بستگان بدهد، به اسیری برود، طناب بر گردن را، گرسنگی و تشنگی را و خلاصه هر مشکلی را تحمل کند ولی از عفت و حیای خویش چون گوهر گرانبهایی مراقبت کند. او حاضر نیست تحت هیچ شرایطی در معرض دید اجنبی قرار گیرد.

مکتبی که حضرت زینب(علیهاالسلام) در آن درس خوانده و دوره دیده به او آموخته که کشته شدن در راه راست را جمال و زیبایی بداند، ولی حضور بدون پوشش و در معرض دید نامحرمان قرار گرفتن را وبال و ننگ و عار و رسوایی بداند.

حضرت علی(علیه‎السلام) فرمود: «ثَمَرَةُ العِفَّةُ اَلصِّیانَة؛ میوه عفت، حفاظت (و پاسداری از گوهر عفاف) است. آری حضرت زینب(علیهاالسلام) سر تا پا حیا و نجابت، عفت و پاکی و پاکدامنی است، در بخشی از زیارتنامه حضرت می‏خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیَتُها الکَرِیمَة النَبیِّلَة؛ سلام بر تو ای بانوی بزرگوار و با نجابت (و حیا).


پی‎نوشت‎ها:

1- نهج البلاغه، فیض الاسلام، حکمت 466 .

2- میزان الحکمة، ج 2، ص 717، روایت 4557 .

3- همان، روایت 4558 .

4- همان، روایت 4559 .

تنظیم تبیان: گروه دین و اندیشه، فراوری هدهدی.

چهارشنبه 28/11/1388 - 0:39 - 0 تشکر 182996

اول هر کار به نام دستور دهنده عشق خدای زیبای من سلام بر تو یا شما هر کدام که بیشتر دوست داری (ید) میدانی غربت یعنی چه؟ می دانی انسان باید هر کاری بکند تا بیشتر غریب شود . می دانی حماسی زندگی کردن یعنی چه؟ و چقدر خوب است بدانیم از آتش سیاوش بیرون آمدن بهتر است از سوختن. باید فلسفه خیلی چیز ها رو دونست. کلاً با ریاضت کشیدن مخالفم. کلاً مخالفم از اینکه چیزی را لولو کرد. کلاً مخالفم با اینکه در دل از غذایی کاری روشی پستی خوشم بیاید و برای مبارزه با نفس آن را سر زنش کنم خیر. دوست دارم چیزهای بد و فاکتور های شر را کریه متصور شوم آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالا به پست خدایا در ادعایم کمکمان کن

دوشنبه 10/12/1388 - 17:3 - 0 تشکر 187131

با توکل به خدا و اعتقاد می توان هر نا ممکنی را ممکن ساخت

سه شنبه 18/12/1388 - 13:37 - 0 تشکر 189072

با سلام، دوستان اشاره کردن به تقوا و پرهیزکاری که صد البته درست است اما این یعنی ترک کردن و پرهیز کردن و نه یعنی بدست آوردن پس این خود مقدمه است ، یعنی ترک کردن اموری باعث بدست آوردن چیز دیگری میشود که در کلام علمای اخلاق گفته میشود صبر در برابر گناهان و ... باعث صبر بر انجام طاعت میشود که در مرحله اول ترک است و در مرحله دوم بدست آوردن که آن لازمه این است همانطور که در بیماری جسمی پزشک اول دستور پرهیز میدهد و سپس دارو تجویز میکند که قطعا مرحله اول برای بیمار سخت تر و صعب تر از مرحله دوم است که میل جسم به انجام است. و من الله التوفیق

يا علي گفتيم و عشق آغاز شد

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.