• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ایران سرای من (بازدید: 4255)
چهارشنبه 7/11/1388 - 23:39 -0 تشکر 178650
درخت نماد عشق ایرانی

هدف من از این نوشتار جایگاه بلند گیاهان به ویژه درختان در فرهنگ مهری می باشد .


در فرهنگ ایرانی عشق به درختی مانند شده که همیشه سبز و نا میرا است و چون درخت سرو از درختان همیشه سبز است به همین روی یکی از نماد های سترگ در عرفان

مهری می باشد . از سویی درخت نماد مینویی انسان است چرا که ریشه در خاک دارد اما روی به آسمان دارد و به سوی خورشید قد می کشد و شاخه هایش همچون یک انسان

در حال نیایش به در گاه اوست . در فرهنگ پر شرم و آزرم ایرانی زن هرگز به نام انسانیش خوانده نمی شود بل آن را به نام مینویی یا گیاهیش می خوانند :

روبرو شدن سهراب و گرد آفرید پس از اسارت گرد آفرید :

چو رخساره بنمود سهراب را
ز خوشاب بگشاد عناب را
یکی بوستان بد اندر بهشت
به با لای او سرو دهقان نکشت
دو چشمش گوزن و دو ابرو کمان
تو گفتی همی بشکفد هر زمان
..........................................


شد چمان در چمن حسن و لطافت لیکن
در گلستان وصالش نچشیدیم و برفت (حافظ)

.........................................................

سحرگه آن سهی سروان سرمست
بدان مشکین چمن خواهند پیوست (نظامی)
.......................................................

سخنهای دانای شیرین سخن
گرفت اندر آن هر دو شمشاد تن (سعدی)

حال به سراغ شاهکار نظامی می رویم تا اندام شستن شیرین را در چشمه آب بخوانیم:

پرندی آسمانگون بر میان زد
شد اندر آب و آتش بر میان زد
فلک را کرد کحلی پوش پروین
موصل کرد نیلو فر به نسرین
عجب باشد که گل را چشمه شوید
غلط گفتم که گل بر چشمه شوید

در فرهنگ مهری زمین مادر و خورشید پدر است و از تابش خورشید بر زمین زمین باور می شود و گیاهان و رستنیها (فرزندان )سر از خاک بر می آورند . از این روی گیاهان همانند انسانها

با زمین پیوند دارند و فرزندان زمین هستند . خشکیدن گیاهان و درختان در موسم زمستان و سپس زایش و بالیدن دوباره ی آنها در بهار یک رستاخیز کوچکی ست که آن رستاخیز سترگ را

برای انسان باور پذیر می سازد . از این روی انسان باستانی همواره در آرزوی مرگی بوده که برای اوگونه ای از زندگی دوباره باشد و همواره آن را در گیاهان جستجو می کرده است . از

این روی ما اسطوره های بسیاری در ملل گو ناگون به ویژه در ایران و تمدنهای میان رودانی می یابیم که اسطوره ی ایزد شونده بسیار پر رنگ است . چرخه ی بی پایان مرگ و زایش

دوباره این راز جاوندانگی گیاهان است .

در فرهنگ ایرانی عشق مرد به زن به مانند کاشتن دانه یا کاشتن نهالی می ماند که با مرگ او پایان نمی پذیرد بل تا همیشه جاودانه است و عشق زمینی به عشقی فرازمینی و
عرفانی دگرگون می شود به نماد پردازیهای ایزد شهید شوند در این اشعار بیندیشید :

ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم
که لاله می دمد از خون دیده ی فرهاد (حافظ )
.........................................................

باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
شمشاد خانه ی پرور ما از که کمتر است (حافظ)
...........................................................

عاشق و مخمورم و مهجورم بت ساقی کجاست ؟
گو که بخرامد که پیش سرو بالا میرمت (حافظ)
............................................................

در نامه ای خسرو برای آرام کردن شیرین پس از مرگ فرهاد می نویسد به گونه ای بسیار چمشگیر ایزد شهید شونده را بسیار پویا می بینیم :

عروس خاک اگر بدر منیر است
بدست خاک کن امرش که پیر است

غمش می خور ! که خونش هم تو خوردی
عزیزش کن ! که خارش هم تو کردی
....................................................

در پاره ی نخست خون خوردن شیزین کنایه از ریختن خون ایزد شهید شونده بر خاک است و پیوند پیو کانی با بانوی زمین که موجب جاودانگی مرد جانبازنده می شود .

یا به گفته ی حافظ : اگر به لب تو خون عاشق مباح است
صلاح ما همه آنست که تو راست صلاح

و در ادمه ....

تو باغی و او گیاهی که از تو خیزد
گیاه آن به که هم در باغ ریزد

اشاره به چرخه ی بی پایان مرگ و زندگی در گیاهان و زندگی جاودانه آنان

شب هاي دراز بي عبادت چه کنم

طبعم به گناه کرده عادت چه کنم

گويند کريم است و گنه ميبخشد 

گيرم که ببخشد زخجالت چه کنم

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.