• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1756)
سه شنبه 6/9/1386 - 8:45 -0 تشکر 17678
سلام...یه سوالی ذهنمو به خودش مشغوول کرده

سلام

یه سوالی ذهن منو به خودش مشغوول کرده،البته خودم واسش یه جوابهایی دارم اما فکر میکنم اوونقدرا هم جوابهام کامل و درست نباشه واسه همینم خواستم از دووستان عزیز تبیانی و برسایی های نازنینم خواهش کنم اگه میشه کمکم کنند.

در ایه اول از سووره ی مبارکه حمد خداوند میفرماید ...سپاس مخصووص خدایی است که پروردگار عالمیان است...منظوور از عالمیان در اینجا اشاره به عالمهایی است که ما از اوون بی خبریم؟؟؟

در ایه اخر از سووره ی مبارکه حمد خداوند میفرماید...راه کسانی که به انها نعمت داده ای،نه کسانی که به انها غضب کرده ای و نه گمراهان...منظوور از کسانی که به انها نعمت داده ای چیه؟؟؟مگه غیر از اینه که خدای مهربوون ما حتی به کافران هم خیلی از نعمتها رو داده مثلا نعمت سلامتی؟!من توو ذهن خودم به این نتیجه رسیدم که نوع نعمت فرق میکنه و...

میشه شما بگید برداشت درستش چیه؟؟؟ممنوونم

تا بعد...

سه شنبه 6/9/1386 - 9:56 - 0 تشکر 17689

سلام دوست عزيز

شبهه خوبي رو مطرح كرديد اما من تاحالا اين طور فكر نكرده بودم يعني چون قبلش راه و مسير مطرح شده است  ، تو ذهن من كلمه نعمت همراه با هدايت در مسير كمال مي آيد منظورم اينه كه فكر كنم منظور از نعمت ، همان هدايت مي‌باشد.

اما با اين حال دوست دارم نظر شما و بقيه دوستان رو بدونم...

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 6/9/1386 - 14:39 - 0 تشکر 17705

سلام یاسان جان و دوستای عزیزم

منم تا حالا فکر می کردم منظور همون صراط مستقیمه. و بهش دقت نکرده بودم. والبته سعی میکنم حدس و گمان هم نزنم.

هر سلام خداحافظي اي هم دارد.

 

سه شنبه 6/9/1386 - 14:53 - 0 تشکر 17709

سلام

من فکر میکنم منظور از عالمیان ساکنان  دنیا و آخرت است

اما درمورد  آنانکه هدایت شدند ائمه و مغضوب یهودیان هستند که با اینکه راه راست را که همان پیامبری حضرت محمد (ص) و امامت ایمه است  می شناختند از آن سر باز زده و پیامبر و ائمه وشیعیان را بسیار آزار و شکنجه نمودند  و ضالین مسیحیان هستندکه دجار گمراهی شده اند

با تشکر sobh 

سه شنبه 6/9/1386 - 19:16 - 0 تشکر 17724

سلام

منظور از عالمین بر اساس تفسیر نور :

مراد از «عالَمين» يا فقط انسان‏ها هستند، مانند آيه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمين» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم؟ و يا مراد همه‏ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمين» به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است. از اين آيه فهميده مى‏شود كه تمام هستى يك پروردگار دارد كه اوست و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّت‏ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديده‏ها خدايى است و آن را مدّبر و ربّ النوع آن مى‏پنداشتند، باطل است.

و در رابطه با کلمه انعمت علیهم به قسمتی از تفسیر المیزان بسنده کردم .امیدوارم جوابتون رو بگیرید:

در معانى از على عليه السلام روايت آورده ، كه در معناى جمله (صراط الذين انعمت علیهم)، فرمود: يعنى بگوئيد:

خدايا ما را به صراط كسانى هدايت فرما، كه بر آنان اين انعام فرمودى كه موفق به دينت و اطاعتت نمودى ، نه اين انعام كه مال و سلامتى شان دادى ، چون بسا ميشود كسانى به نعمت مال و سلامتى متنعم هستند، ولى كافر و يا فاسقند.

البته تفسیر سوره حمد خیلی زیاده. امام خمینی(قدس) یک کتاب درباره تفسیر سوره حمد دارند. شما هم میتونید برای اطلاعات بیشتر به کتابهای تفسیر مراجعه کنید. مثل کتاب تفسیر نمونه ،یا تفسیر المیزان، یا تفسیر نور. که در اینترنت هم موجود می باشد.

http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/almizan.html

http://qaraati.net/tafsir/

موفق باشید

چهارشنبه 7/9/1386 - 14:45 - 0 تشکر 17780

سلام.
حالتون خوبه؟
والا من خواستم بيام تو اين بحث نظرم و برداشتم رو بگم که ديدم خانم/آقاي نگارينا خيلي زيبا توضيح داده بودند.
عالي بود.
يا علي.


 

 

چهارشنبه 7/9/1386 - 21:56 - 0 تشکر 17802

بـه ايـن دو دلـيـل سـوره فـاتـحـة الكتاب با اين جمله شروع مى شود ((حمد وستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است )) (الحمدللّه رب العالمين ).((حمد)) در لغت به معنى ستايش كردن در برابر كار يا صفت نيك اختيارى اسـت .

1ـ هـر انـسـانـى كـه سرچشمه خير و بركتى است و هر پيامبر و رهبر الهى كه نورهدايت در دلها مـى پـاشد, هر شخص سخاوتمندى كه بخشش مى كند, و هر طبيبى كه مرهمى بر زخم جانكاهى مـى نهد, ستايش آنها از ستايش خدا سرچشمه مى گيرد, چرا كه همه اين مواهب در اصل از ناحيه ذات پاك او است , و نيز اگرخورشيد نورافشانى مى كند, ابرها باران مى بارند, و زمين بركاتش را به ما تحويل مى دهد, همه از ناحيه او است .

2ـ جـالـب ايـنـكـه ((حمد)) تنها در آغاز كار نيست , بلكه پايان كارها نيز چنانكه قرآن به ما تعليم مـى دهـد بـا حـمد خواهد بود, در مورد بهشتيان مى خوانيم : ((سخن آنها در بهشت نخست منزه شـمـردن خداوند از هر عيب و نقص و تحيت آنها سلام ,و آخرين سخنشان الحمدللّه رب العالمين است )) (يونس : 10).

3ـ امـا كـلـمـه ((رب )) در اصـل بـه مـعنى مالك و صاحب چيزى است كه به تربيت و اصلاح آن مى پردازد.

4ـ كلمه ((عالمين )) جمع ((عالم )) است و عالم به معنى مجموعه اى است ازموجودات مختلف و هنگامى كه به صورت ((عالمين )) جمع بسته مى شود اشاره به تمام مجموعه هاى اين جهان است .در روايـتى از على (ع ) چنين مى خوانيم كه در ضمن تفسير آيه ((الحمدللّه رب العالمين )) فرمود: ((رب العالمين اشاره به مجموع همه مخلوقات است اعم ازموجودات بيجان و جاندار)).

و در پاسخ اين سؤال كـه مـگر خداوند مالك تمام اين جهان نيست كه ما از او تعبير به ((مالك روزجزا)) مى كنيم ؟ بايد بـگـوئيم : مالكيت خداوند گرچه شامل ((هردو جهان )) مى باشد,اما بروز و ظهور اين مالكيت در قيامت بيشتر است , چرا كه در آن روز همه پيوندهاى مادى و مالكيتهاى اعتبارى بريده مى شود, و هيچ كس در آنجا چيزى از خود ندارد,حتى اگر شفاعتى صورت گيرد باز به فرمان خداست

دو خط انحرافى !

(آيه 7)ـ. ((مـرا بـه راه كسانى هدايت فرما كه آنان را مشمول انواع نعمتهاى خودقراردادى (نعمت هدايت , نـعـمـت توفيق , نعمت رهبرى مردان حق و نعمت علم وعمل و جهاد و شهادت ) نه آنها كه بر اثر اعـمـال زشـت و انحراف عقيده غضب تودامنگيرشان شد و نه آنها كه جاده حق را رها كرده و در بـيـراهـه هـا گـمـراه و سـرگردان شده )) (صراط الذين انـعمت عليهم غير الـمغضوب عليهم و لاالضالين ).

در حقيقت خدا به ما دستور مى دهد طريق و خط پيامبران و نيكوكاران و آنهاكه مشمول نعمت و الـطاف او شده اند را بخواهيم و به ما هشدار مى دهد كه در برابرشما هميشه دو خط انحرافى قرار دارد, خط ((مغضوب عليهم )) و خط ((ضالين )).

1ـ ((الذين انعمت عليهم )) كيانند؟

سـوره نـسـا آيه 69 اين گروه را تفسير كرده است : ((كسانى كه دستورات خدا وپيامبر را اطاعت كنند, خدا آنها را با كسانى قرار مى دهد كه مشمول نعمت خودساخته , از پيامبران و رهبران صادق و راستين و جانبازان و شهيدان راه خدا و افرادصالح , واينان رفيقان خوبى هستند)) بنابراين ما در سوره حمد از خدا مى خواهيم كه در خط اين چهار گروه قرار گيريم كه در هر مقطع زمانى بايد در يكى از اين خطوط,انجام وظيفه كنيم و رسالت خويش را ادا نمائيم .

2ـ ((مـغضوب عليهم )) و ((ضالين )) كيانند؟

از موارد استعمال اين دو كلمه درقرآن مجيد چنين استفاده مى شود كه ((ضالين )) گمراهان عادى هستند, و ((مغضوب عليهم )) گمراهان لجوج و منافق , به همين دليل در بسيارى از موارد, غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذكرشده .

در آيه 6 سوره فتح آمده است : ((خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك و آنها را كه در بـاره خـدا گـمـان بد مى برند مورد غضب خويش قرار مى دهد, وآنها را لعن مى كند, و از رحمت خويش دور مى سازد, و جهنم را براى آنان آماده ساخته است )).

به هرحال ((مغضوب علژيهم )) آنها هستند كه علاوه بر كفر, راه لجاجت وعناد و دشمنى با حق را مى پيمايند و حتى از اذيت و آزار رهبران الهى و پيامبران درصورت امكان فرو گذار نمى كنند.

http://tebyan.net/index.aspx?pid=19667&BookID=16897&PageIndex=1&Language=1#p3

چهارشنبه 12/10/1386 - 23:48 - 0 تشکر 21848

سلام

من هم نظر بقیه رو قبول دارم وتا به حال بر اساس چیزی که یاد گرفته بودم منظور از نعمت رو نعمت دینداری می دونستم و عالم رو هم تمام موجودات چه آنها که ما می دانیم و چه آنهایی که نمی دانیم

سه شنبه 18/10/1386 - 0:12 - 0 تشکر 22899

سلام والا جوابگویی به سوالاتی از این دست بهترین شخصی رو که سراغ دارم، دوست وهمراه قدیمی،نگاریناست که همیشه جوابهایی خوب و قانع کننده داره. البته جواب nana2001 گرامی هم خوب و کامل بود ولی متاسفانه هنوز افتخار آشنایی با ایشون و متونشون رو نداشتم. اومدم کمک کنم دیدم بزرگواران کامل تر از جواب دادن، کمک آوردم. یاحق مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
پنج شنبه 20/10/1386 - 9:1 - 0 تشکر 23300

سلام

ممنوون از شما دووستان عزیز و راهنماییتوون

حقیقتش گفتن این حرف خیلی زشته اما شاید واسه ادامه ی حرفام لازم باشه:

من متاسفانه اهل خووندن تفسیر قران نیستم...خیلی از جاها توو قران اینجووری واسم سوال پیش میاد و میرم سراغ کسانی که فکر می کنم میتوونند کمکم کنند از جمله بچه های گل اینجا...

راستش به این سوال پیش اوومدنا بها میدم...خواستم بگم خیلی خیلی خوشحال میشم اگه شما هم سوالایی داشتید(هر چند به جواب کاملش هم رسیده باشید)اینجا بیان کنید...اخه با این کار توجه یکی مثل من که ممکنه از اوون ایه مد نظر شما راحت گذشته باشه بیشتر میشه

از لطفتوون ممنوونم

تا بعد

يکشنبه 14/11/1386 - 11:57 - 0 تشکر 28103

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

یاسان عزیز!

حدود یك هفته است كه توی انجمن قرآن و عطرت مبحثی راه اندازی شده با نام «خدا منتظره!». اونجا هر هفته یه آیه از قرآن رو بررسی می كنیم و نتیجه هایی رو كه با كمك دوستان بدست میاد توی مبحثی بنام: «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» ثبت میكنیم.

همینجا از شما دوست خوبم دعوت میكنم به اونجا سر بزنی و اگه سئوالی هم در مورد بحث همون هفته به ذهنت رسید عنوان كنی. تا هم  ما بتونیم بهتر بحثمون رو ادامه بدیم و هم شما انشاءلله به جوابهایی كه می خوای برسی.

منتظرت هستیم!

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.