• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 682)
پنج شنبه 17/10/1388 - 22:1 -0 تشکر 174745
کوری در آخرت...

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

بله....

مراد از کوری در آخرت چیست؟

آیه ای میتوانید بیاورید؟

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 18/10/1388 - 20:26 - 0 تشکر 174916

سلام بر همگی

ای بابا! هیچکی نمی دونس؟ :(

ابتدا از اینکه می گیم که کوری اصلا" چه معنایی داره تو قرآن و مراد از آن چیست

تا بعد مسئله آخرت

*********

آیاتی چون

و من كان فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى و اضلُّ سبيلا:

و هر كه در اين دنيا نابينا باشد، در آخرت نيز نابينا و گمراه‏تر است» اسراء، 72.

مرادشان

 حتما "كورى جسمانى در دنيا نيست،

بلكه  شخص عمداً خود را به كورى زند؛

و قلباً به آنها معتقد نمى‏شود.

آیا این گونه است که در آخرت هم چنین شکلی دارد؟

********

اما حقیقتا"...

چه می شود که ما عمدا" خودمونو به کوری می زنیم؟؟؟

می دانیم و اقرار هم می کنیم و بعضا" افتخار هم می کنیم !!!

آیا تنها غرور باعث چنین امری می شود؟

چرا؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 18/10/1388 - 20:27 - 0 تشکر 174917

مراد خداوند آنجا كه مى‏فرماید، «افرادى كه در دنیا كور هستند، در آخرت هم كور خواهند بود»، چیست؟ آیا شخص كور در آخرت هیچ گونه احساس و درك و مشاهده‏اى نخواهد داشت؟

مراد از كورى در این كریمه[i] و سایر آیات مشابه[ii] به آن، كورى جسمانى در دنیا نیست، بلكه مراد این است كه شخص عمداً خود را به كورى زند؛ یعنى با اینكه جلوه‏هاى وجود خدا و حقانیت نبى صلى الله علیه وآله و ولى علیه السلام را مى‏بیند و به حق و حقیقت مى‏رسد، قلباً به آنها معتقد نمى‏شود. گویا اصلاً چشم او این آثار و كرایم را ندیده است. او طورى با قضایاى دینى برخورد مى‏كند، كه گویى نه آنها را دیده و نه آنها را شنیده است، لذا از گفتن حق و اقرار به آن نیز خوددارى مى‏كند و به تعبیر قرآن كور و كر و لال (عمدى) است.

در آخرت كه مجازات‏ها اغلب از قسم تجسم اعمالند، كور دلى او در ظاهرش نمایان شده و باعث عذاب و شكنجه‏ى او مى‏شود و در محشر كه آیات الهى و مؤمنان جلوه گرند او كور است و توان مشاهده‏ى جمال دلرباى حق و چهره نورانى مؤمنان و نعمات بهشتى را ندارد و راهى به سوى بهشت پیدا نمى‏كند. لكن پس از ورود به جهنم براى تشدید عذاب، چشمش بر عذاب‏هاى گوناگون و جهنمیان معذّب باز مى‏شود، چنان كه در دنیا نیز چنین بود، چشم خود را از حق و حقایق مى‏دوخت و بر اباطیل و دنیا و دنیاگرایان مى‏گشود!

پس ادراك از او سلب نمى‏شود، بلكه ادراك همه در قیامت به اوج خود رسیده و همه در مورد امور غیبى مثل وجود خدا و وحى و ملك و بهشت و جهنم و... به عین الیقین مى‏رسند و احدى را یاراى انكار و تردید در این امور نمى‏باشد.


[i] «و من كان فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى و اضلُّ سبیلا: و هر كه در این دنیا نابینا باشد، در آخرت نیز نابینا و گمراه‏تر است»، اسراء، 72.

[ii] « و نحشره یوم القیامة اعمى، قال رب لم حشرتنى اعمى و قدكنت بصیرا » طه، 124 و 125.

»

ساختمان انسان داراى ابعاد و قواى متعددى است كه برخى ظاهرى و حسى و برخى باطنى و مربوط به درون و روح انسان مى‏باشد؛ لكن قواى ظاهر علاوه بر آنكه خادم بدن و ابزار تحصیل لذات و مایحتاج بدنند (چنان كه در حیوان همین وظیفه را دارند)، كانال اطلاع رسانى به قلب و كسب معارف و تحریك عواطف و احساسات نیز هستند؛ از این رو در طول زندگى به انسان جهت مى‏دهند. حال اگر انسان از این نعمت‏هاى حسى - به خصوص چشم و گوش - به خوبى استفاده كند و این دو ابزار را در راه صحیح به كار گیرد و در راه تعالى انسانیتش از آنها بهره گیرد، مى‏توان او را سمیع و بصیر نامید؛ نه فقط سامع و ناظر، لكن اگر از این نعمت‏ها به جا استفاده نكند و به طور كلى معارف حاصل از آنها را نشنیده و ندیده انگاشت و زبان اقرار بر آن معارف نگشود گویا اصلاً سامع و ناظر هم نبوده است؛ زیرا چشم و گوش او آن فایده‏اى را كه باید براى حیات طیبه‏ى او داشته باشند، ندارند و این عدم فایده به سبب قصور و عیبى در چشم و گوش شخص نیست، بلكه برخاسته از سوء اختیار انسان و عدم تنبّه و تذكّر به آن یافته‏ها است.

از این رو، چه بسا انسان قراین وجود خدا و خالقیت و رحمت و عنایات او را مشاهده مى‏كند، اما به خدا ایمان نمى‏آورد؛ قراین صداقت نبى صلى الله علیه وآله و معجزات او را مى‏بیند، اما او را تصدیق نكرده و به فرامینش گردن نمى‏نهد؛ نصوص نبى صلى الله علیه وآله در مورد ولى علیه السلام را مى‏شنود و كرایم و فضایل او را مى‏یابد، اما آنها را انكار مى‏كند و در نتیجه ولایت ولّى را رد مى‏كند و تحت ولایتش در نمى‏آید و با او به ستیز برمى‏خیزد؛ یا على رغم توجه به تذكرات خدا و رسول صلى الله علیه وآله و صداقت آنها و نشانه‏هاى ضرورت معاد، منكر وجود حیات ابدى و بهشتى و جهنمى مى‏شود و... . اگر كسى در دنیا در طول عمرش اینگونه زندگى كرد و چشم خود را بر انسانیت و معنویت بست و از اینها روى برتافت و بر اطاعت از خدا و رسول صلى الله علیه وآله و ولّى علیه السلام گردن ننهاد، در آخرت نیز كه صحنه‏ى تجسّم اعمال و دریافت جزا و پاداش است، از دیدن جمال دلرباى كبریایى حق جلّ جلاله و سیماى ملكوتى نبى صلى الله علیه وآله و اولیاى خداعلیهم السلام و مؤمنان و مشاهده‏ى نعمات بهشتى محروم خواهد بود تا به جهنم درآید و همانگونه كه در دنیا با كور دلى راهى به سوى سعادت خویش در پیش نگرفت، در آخرت نیز كور محشور مى‏شود و از یافتن بهشت محروم مى‏گردد.

در قرآن كریم عوامل دنیوى ذیل به عنوان علل كورى در قیامت آمده‏اند:

اعراض از خدا و دنیا پرستى و هواپرستى،[1] لجبازى و بهانه‏گیرى در امر دین،[2] فراموشى آخرت و عدم اعتقاد به آن،[3] باز داشتن مردم از پذیرش دین و افترا بر خدا،[4] تكذیب آیات الهى و عدم تصدیق نبى صلى الله علیه وآله،[5] قطع رحم (و عدم پذیرش ولایت ولىّ علیه السلام) و طغیان و عصیان.[6] و در روایات نیز امور ذیل به عنوان مصادیق كورى و ندیدن حق بیان شده‏اند:

كتمان ولایت امام على علیه السلام، نرفتن به حجة الاسلام با وجود استطاعت تا آنكه بمیرد.[7] البته به موارد آیات، در روایات نیز اشاره شده است.

كورى در آخرت بدان معنا نیست كه شخص دیگر هیچگونه ادراكى را نداشته باشد، همانگونه كه در دنیا نیز چنین است. او در محشر كورى خود را درك مى‏كند و متوجه این مطلب نیز هست كه این سرا، سرایى غیر از دنیا است و آنجا چشم داشته و اینجا ندارد. از این روى زبان اعتراض مى‏گشاید، همانگونه كه عادتش در دنیا همین اعتراض و لجبازى بود.[8]

و اما آنچه از ظاهر قرآن و برخى روایات و تحقیقات مفسران به دست مى‏آید این است كه: قیامت داراى مواقف متعددى است تا اینكه بالاخره بهشتیان به بهشت راه یابند و جهنمیان در دوزخ افكنده شوند؛ و كورى این گروه مربوط به مواقف محشر است، تا قبل از ورود به جهنم، براى اینكه از رؤیت جلال و جبروت خداوند و اولیاى او محروم بمانند، لكن پس از ورود به جهنم چشمانشان باز مى‏شود، تا عذاب و حسرتشان بر ندیدن اولیاى خداوندعلیهم السلام و دیدن دوزخیان معذب و چهره‏ى كریه خود، مضاعف گردد!

برخى از كوته نظران، فكر كرده‏اند كه مراد از «من كان فى هذه أعمى» كورى جسمانى در دنیا است، یعنى آنان كه در دنیا نابینا هستند، هرچند هم كه بصیر و فقیه باشند، در آخرت كور محشور مى‏شوند. در حالى كه مراد آیه چنین نیست و مراد از «فى هذه اعمى»، كور دلى در دنیا است لكن مراد از «فهو فى الاخرة اعمى» كورى ظاهرى و تبلور و تجسم كوردلى در چهره است تا سبب عذاب او گردد. و چنان كه گذشت، این كورى اخروى او در محشر است و لكن پس از ورود به جهنم چشمش بر عذاب‏ها و تجسم سایر اعمالش گشوده مى‏شود تا بیشتر معذّب گردد، همان گونه كه او در دنیا اینگونه عمل مى‏كرد یعنى چشم از آیات خداوند و اولیاى او مى‏دوخت و بر متاع دنیا و هم مسلكان خود خیره مى‏كرد! «اعاذنااللَّه وایاكم من شرورانفسنا».

منابع و مآخذ:

1. جوادى آملى، عبداللَّه، فطرت در قرآن، ج 12، اسراء، قم، چاپ دوم، 1379، ص 104-97 و 140-139.

2. جوادى آملى، عبداللَّه، معرفت‏شناسى در قرآن، ج 13، اسراء، قم، چاپ دوم، 1371، صص 362-357.

3. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان (فارسى)، دفتر انتشارات اسلامى، قم، ج 13، صص 233 - 232 و ج14، صص 316 - 314.

4. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان، ج 8، كتابفروشى اسلامى، تهران، چاپ دوم، ص 388-287.

5. قرائتى، محسن، تفسیر نور، در راه حق، قم، چاپ اول، 1374، ذیل آیات مذكور در پاورقى.

6. قمى مشهدى، محمدبن محمد رضا، كنز الدقایق، مؤسسه طبع و نشر (وزارت ارشاد)، تهران، چاپ اول، 1411 هق، ج 7، صص 463 و 524 - 523 و ج 8، صص 371-368.

7. مكارم، ناصر، تفسیر نمونه، دارالكتب الاسلامیه، تهران، چاپ هفدهم، 1374، ذیل آیات مذكور در پاورقى.


[1] طه، 124 - 127 - اسراء، 97 - 72.

[2] فصلت، 17.

[3] نمل، 66.

[4] هود، 18 - 28.

[5] انعام، 5 و 4 - اعراف، 64 - بقره، 18 و 17.

[6] محمد،22و 23.

[7] ر.ك: اطیب البیان، ج 18، صص 287 و 288 - المیزان، ج 4، ص 314 - كنز الدقائق، ج 7، صص 524- 523و 462 - 456، و ج 8، صص 371-368.

[8] طه، 127-124.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 18/10/1388 - 20:37 - 0 تشکر 174921

سلام

با تشکر از گنجینه

            بابت جواب خوب و کاملشون :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 21/10/1388 - 15:30 - 0 تشکر 175371

سلام

 سوره: 20 , آیه: 124

و هر كس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور مى‏كنیم .

استادی میگفت

منظور از یاد خدا در این آیه نماز است و هشداری برای تارکین...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.