كشف حجاب در ایران پدیدهاى ناشى از آشنایى با غرب و تجددخواهى افرادى است كه افكار و زندگىغربى را تجربه كرده بودند و مىكوشیدند زنان ایرانى را نیز مانند زنان اروپایى بعد از رنسانس، بدون حجاب و نیمه عریان سازند و البته لباس مردان را نیز تغییر دهند. درحالى كه نخستین نشانههاى كشف حجاب را مىتوان در دربار ناصرالدین شاه قاجار و سپس در محافل روشنفكرى مشاهده نمود، رسمیت یافتن آن به دوره دیكتاتورى رضا شاه پهلوى باز مىگردد. او كه به نام تجددگرایى، تضعیف ارزشهاى دینى را سرلوحه برنامههاى نوسازى فرهنگى خود قرار داده بود، طى اقداماتى، مخالفت عملى خود را با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامى جامعه آغاز كرد. از جمله این اقدامات مىتوان به حضور روزافزون میسیونهاى مذهبى، تاسیس مدارس جدید، بازگشت اشرافزادگان تحصیلكرده از فرنگ، تاسیس كانونها و انجمنهاى روشنفكرى، تغییر نظام آموزشى، اجبارى كردن استفاده از كلاه شاپو، صدور قانون متحد الشكل نمودن البسه، كشف حجاب بانوان، ترویج بىقیدى در میان زنان، جلوگیرى از حضور زنان باحجاب در پاركها، سینماها، تئاترها، هتلها و سایر مراكز عمومى و... اشاره نمود.
شاید بتوان قیام مسجد گوهرشاد مردم خراسان در سال 1314 هجرى شمسى را اولین رویداد مهم تاریخى در مورد مقابله ایرانیان با مدرنیته مستبدانه و در عین حال ظاهرى و سطحى عصر پهلوى دانست. رضاخان كه با دیدار امانالله خان، پادشاه غربگراى افغانستان در تهران و ملاقات با آتاتورك در استانبول شدیدا تحت تاثیر ایدههاى غربگرایانه آنها قرار گرفته بود و از طرفى پایههاى حكومت خود را تثبیت شده مىدید، دست به انجام اقداماتى تجددمابانه زد كه هركدام از این اقدامات، فصل پرماجرایى از تاریخ ایران گردید. واقعه مسجد گوهرشاد كه در پى اعتراض علما و مردم مشهد به مسأله كشف حجاب و لباس متحدالشكل و رواج بىبندوبارى در مجالس و محافل رسمى و بازداشت مرحوم آیتالله العظمى قمى توسط دولت پهلوى رخ داده بود، یادآور ددمنشى روسها در هجوم به آستان قدس رضوى (ع ) در سال 1330 قمرى بود. اگرچه نام شیخ محمدتقى بهلول با واقعه گوهرشاد گره خورده و نقش او در تهییج و تجمع مردم در درجه اول بود اما زمینههاى این قیام از قبل فراهم شده بود وعلماى مشهد در نشستها و جلسات خود، مقابله در مقابل اقدامات رضاخانى را هشدار داده بودند. سفر مرحوم آیتالله قمى به تهران براى مذاكره با رضاشاه كه منجر به بازداشت او شده بود، در راستاى همین زمینهها و انگیزهها تلقى مىشود. به هر حال قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد كه چندین روز به طول انجامید، با كشتار ناجوانمردانه مردم و دستگیرى علماى طراز اول مشهد سركوب گردید اما خاطره آن در ذهن تاریخى مردم ایران باقى ماند و ماهیت حكومت دستنشانده رضاخانى را براىمردم آشكار نمود. بدیهى است كه دشمنان امروز با شدت بیشترى به دنبال بىتوجهى نسبت به حجاب در ایران اسلامى هستند پس دستگاههاى مسئول و مردم انقلابى باید این خطر فرهنگى را دفع نمایند.