• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3598)
دوشنبه 7/10/1388 - 11:34 -0 تشکر 172466
تقیه چیست؟؟؟

 

به نام خدا

سلام

 

تقیه در قرآن

 

خدای تعالی فرمود: لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم

(شما مومنان دشنام به آنان که غیر خدا را میخوانند میدهید تا مبادا آنها نیز از روی دشمنی و جهالت خدا را دشنام دهند)

و حضرت صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: پس دشنام ندهید ایشان را، زیرا ایشان دشنام میدهند بضرر شما (یعنی بموالیان شما) و حضرت صادق (ع) فرمود: هر که دشنام دهد ولی خدا را بتحقیق خدای تعالی را دشنام

داده، و پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعلی (ع) فرمود: یا علی هر که ترا دشنام دهد مرا دشنام داده و هر که مرا دشنام دهد خدای تعالی را دشنام داده.

تقیه واجب است و برداشتن آن جایز نیست تا خروج حضرت مهدی (عج) پس هر که آن را ترک کند قبل از خروج حضرت، از دین خدای تعالی و از دین امامیه خارج است و خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (ع) را مخالفت کرده.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:34 - 0 تشکر 172467

به نام خدا

سلام

تفسیر ایه 108 سوره انعام

(و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبواالله عدوا بغیر علم ).

به طورى كه از بعضى روایات استفاده مى شود جمعى از مؤ منان بر اثر ناراحتى شدید كه از مساله بت پرستى داشتند، گاهى بتهاى مشركان را به باد ناسزا گرفته و به آنها دشنام مى دادند، قرآن صریحا از این موضوع ، نهى كرد و رعایت اصول ادب و عفت و نزاكت در بیان را، حتى در برابر خرافى ترین و بدترین ادیان ، لازم مى شمارد.

دلیل این موضوع ، روشن است ، زیرا با دشنام و ناسزا نمى توان كسى را از مسیر غلط باز داشت ، بلكه به عكس ، تعصب شدید آمیخته با جهالت كه در اینگونه افراد است ، سبب مى شود كه به اصطلاح روى دنده لجاجت افتاده ، در آئین باطل خود راسختر شوند، سهل است زبان به بدگوئى و توهین نسبت به ساحت قدس پروردگار بگشایند، زیرا هر گروه و ملتى نسبت به عقائد و اعمال خود، تعصب دارد همانطور كه قرآن در جمله بعد میگوید ما این چنین براى هر جمعیتى عملشان را زینت دادیم

(كذلك زینا لكل امة عملهم ).

و در پایان آیه بازگشت همه آنها به سوى خدا است ، و به آنها خبر مى دهد كه چه اعمالى انجام داده اند

(ثم الى ربهم مرجعهم فینبئهم بما كانوا یعملون ).

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:35 - 0 تشکر 172468

به نام خدا

سلام

- در روایات اسلامى نیز منطق قرآن در باره ترك دشنام به گمراهان و منحرفان ، تعقیب شده و پیشوایان بزرگ اسلام به مسلمانان دستور داده اند همیشه روى منطق و استدلال تكیه كنند و به حربه بى حاصل دشنام نسبت به معتقدات مخالفان ، متوسل نشوند، در نهج البلاغه مى خوانیم كه على (علیه السلام ) به جمعى از یارانش كه پیروان معاویه را در ایام جنگ صفین دشنام مى دادند مى فرماید: انى اكره لكم ان تكونوا سبابین و لكنكم لو وصفتم اعمالهم و ذكرتم حالهم كان اصوب فى القول و ابلغ فى العذر.

من خوش ندارم كه شما فحاش باشید، اگر شما به جاى دشنام ، اعمال آنها را برشمرید و حالات آنها را متذكر شوید (و روى اعمالشان تجزیه و تحلیل نمائید) به حق و راستى نزدیكتر است و براى اتمام حجت بهتر.

دانشمند معروف سنى ، در تفسیر روح المعانى نقل مى كند كه بعضى از عوام جاهل هنگامى مشاهده كرد بعضى از شیعیان ، سب شیخین مى كند، ناراحت شد و شروع به اهانت به مقام على (علیه السلام ) كرد، هنگامى كه از او سؤ ال كردند چرا به على (علیه السلام ) كه مورد احترام تو است اهانت مى كنى ؟ گفت : من مى خواستم شیعه ها را ناراحت كنم زیرا هیچ چیز را ناراحت كننده تر از این موضوع براى آنها ندیدم !، و بعد او را به توبه از این عمل وادار ساختند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:35 - 0 تشکر 172469

به نام خدا

سلام

تقیه درنهج البلاغه

در خطبه 32 پس از اینکه مردم را به چهار صنف تقسیم میکنند درباره باقیمانده (که خوبانند مطالبی میفرماید تا باینجا که): و گروهی (بر اثر جور ستمکاران) اندوهگین و رنجورند بتحقیق تقیه و پنهان شدن (از دشمنان ایشان را گمنام کرده) بطوری که هیچکس آنها را نمیشناسد).

یکی از واجبات در مذب ما تقیه است که ترک کردن آن مانند ترک نماز است و خارج شدن از دین امامیه است در صورتی که آن را قبول نداشته باشد و با خدا و رسول خدا و ائمه (ع) مخالفت کردن است همچنان که شیخ صدوق (ره) در کتاب اعتقادات میفرماید:

اعتقاد ما در تقیه این است که آن واجب است هر که آن را ترک کند بمنزله کسی است که نماز را ترک کرده،

گفته شد بامام صادق (ع) یابن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) همانا ما در مسجد میبینیم کسی را که آشکار میکند دشنام دادن بدشمنان شما را و نام ایشان را میبرد فرمود:

(جایز) نیست برای او (که آشکارا دشنام دهد) خدا او را لعنت کند که سبب عیب و بدی ما میشود

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:36 - 0 تشکر 172470

به نام خدا

سلام

تقیه گاهی واجب و گاهی حرام و گاهی مستحب و گاهی مکروه و گاهی مباح است

همچنان که محدث قمی از قواعد شهید نقل کرده، و باز در سفینه البحار از مجمع البیان طبرسی از شیخ مفید نقل کرده، و باز در سفینه البحار از مجمع البیان طبرسی از شیخ مفید نقل کرده که فرمود: تقیه گاهی واجب میشود که در آن زمان واجب است و گاهی وجوب ندارد و جایز است و در وقتی تقیه بهتر از ترک آن است و گاهی ترک آن بهتر است و اگر چه انجام دهنده آن معذور است و از او گذشت شده.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:37 - 0 تشکر 172471

به نام خدا

سلام

چند حدیث درباره تقیه

در اصول کافی از محمد بن مسلم از امام باقر (ع) روایت شده فرمود:

تقیه جز این نیست برای جلوگیری از خونریزی وضع شده پس هر گاه بخون ریزی رسد تقیه نباشد. که در شرح این حدیث مرحوم مجلسی گوید: ممکن است معنی خبر این باشد که: دستور تقیه برای حفظ جانست پس کسی که بداند او را در هر صورت خواهند کشت نباید تقیه کند (همچنان که رهبر انقلاب در زمان طاغوت که خون مردم ریخته میشد فرمودند تقیه واجب نیست) در همان کتاب باز حضرت باقر (ع) میفرمود: در هر موردی که آدمیزاد به تقیه ناچار شود خدا آن را برایش حلال ساخته است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:39 - 0 تشکر 172472

به نام خدا

سلام

عمار تقیه نمود؟؟!!!

در تفسیر است که قریش باذیت و آزار جماعتی از صحابه چون بلال و خباب و عمار و پدر او یاسر و مادر او سمیه رضی الله عنهم مشغول شدند و ایشان را در رجوع بکفر اکراه کردند آن جمات در طریق ایمان ثابت قدم ورزیده بر جفا و ستم قرش شکیبائی نمودند تا حدی که پدر و مادر عمار را بشکنجه عذاب کشیده شربت شهادت چشانیدند و این هر دو اول کسی بودند که در راه اسلام شهید شدند، و عمار از بی طاقتی و ضعف بدن طاقت اذیت نداشت و چون مشرف بر هلاک شد بی احتیار کلمهای که رضای قوم در آن بود بگفت، خبر بحضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید که عمار کیش قوم اختیار کرده، از دین خود بیزار شده،

حضرت فرمود: که نه چنین است سر تا قدم عمار از ایمان پر است و ایمان بگوشت و خون او آمیخته یعنی ایمان چنان در باطن او متمکن نشده که بگفتگو و هرزه گوئی تفاوت پذیرد و عمار گریه کنان نزد حضرت آمد، آن حضرت بدست مبارک اشک او پاک میکرد و میفرمود که ترا چیست اگر باز گردند بتو باکراه باز گرد بدیشان بهمان کلمه، حق سبحانه این آیه فرستاد

من کفر بالله من بعد ایمانه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان

(نحل آیه 108- هر که کافر شود بخدا پس از ایمان خویش و مرتد گردد چون ابن حنظل و طعمه و مقیس و امثال ایشان در معرض غضب ربانی باشد مگر کسی که اکراه کرده شود (و به ستم او وادار بکفر کنند) و حال آن که دل او آرمیده بایمان باشد و عقیده او متغیر نگردد مانند عمار)

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:40 - 0 تشکر 172473

به نام خدا

سلام

در چه زمانی باید تقیه نمود ؟؟؟

طبق فرمایشات ائمه اطهار ع ....امام محمد باقر ع میفرماید:تقیه در هر مواردی است که ضرورت پیش اید وتقیه کننده

خود بهتر میداند که در چه وقت تقیه کند.

میزان الحکمه ص1085

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:41 - 0 تشکر 172474

به نام خدا

سلام

چرا ابوطالب ایمانش را اظهار نکرد وتقیه نمود؟؟

پس باتوجه به یک حدیث از مولایمون امام صادق ع به جواب این سوال میرسیم

امام صادق ع میفرماید :

تقیه درحقیقت برای جلوگیری از خونریزیها ایجاد شده است پس هرگاه تقیه منجر به خونریزی شود دیگر تقیه نیست

بخدا سوگند اگر شمارا دعوت کنند که مارا یاری دهید قطعا خواهید گفت:ما این کار را نمیکنیم بلکه تقیه میکنیم

وتقیه را از پدر ومادتان دوستر خواهید داشت وزمانیکه قائم قیام کند نیازی ندارد که در این باره از شما سوال کند

ودرباره بسیاری از شما منافقان حد خدارا جاری خواهد کرد .امامت باب 105-106

پس اگر ابوطالب ع ایمانش را ظاهر نکرد وتقیه نمود به دلیل حفظ جان پیامبر ص وپیروزی اسلام وجلوگیری از خونریزی

ابوطالب ع کسی نبود که نتواند دربرابر مشرکان کم بیاورد ولی به خاطر مصلحت اسلام ایمانش را اظهار نکرد

ولی در همه حال یاور پیامبر ص بود وهرگز مشرکان را به دوستی نگرفت

حضرت ابوطالب ع خوب به این ایه عمل کرد هم مشرکان را به دوستی نگرفت وهم پیامبر خدا را یاری کرد وهم تقیه نمود وتمام سختیها را به جان گرفت

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 14:52 - 0 تشکر 172522

به نام خدا

سلام

أساسا مفهوم تقیه چیست؟.

ماده «تقیه» به معنای حفظ و نگهداری، اصلاح علماء امامیه میباشد؛ چون کتمان نمودن واقعیتها و سرپوش نهادن بر حقائق در جهت حفظ و امنیت جانی و مالی از دست یغماگران دنیا تقیه شرعی و دینی است.

بنابراین فلسفهی تشریع تقیه، تبیین احکام الهی در پوشش دفع خطرات، و روشن گذاشتن چراغهای فروزان هدایت میباشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 17:20 - 0 تشکر 172559

سلام گلهای خوب و به فکر

یک سئوال

مطالب خیلی جالب بود

میشه لطف کنید و راهنمایی بفرمایید

مگه تاریخ تکرار نمیشه

خب تموم این از خدا بی خبرانی که به قرآن و مساجد و مجالس عزاداری ها توهین کردند در روز عاشورا

قران آتیش میزنن  به عزادارها سنگ میزنن ( دقیقا همون کاری که بنی امیه کردند)

به سید و رهبر عزیزمون توهین میکنن

آخه تا کی باید سکوت کرد و هیچی نگفت

واقعا دل آدم خون میشه با این رفتارها   تازه دم از خدا و ائمه (ع) و امام خمینی   ره  هم میزنن

وظیفه ما در برابر این همه حتک حرمت و بی احترامی به مقدسات چیه ؟

برو به انجمن
آخرین مطالب
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • بازدید از عصارخانه شاهی اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 26 شهریور ماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از عصارخانه شاهی اصفهان، به عمل آورده‏اند. این بنای تاریخی، یكی از جاذبه‌های كم نظیر گردشگری اصفهان به شمار می‌رود.
  • مسابقات انجمن‌ها با جوایز متعدد
    انجمن‌های تخصصی تبیان، افتخار دارد با برگزاری جشنواره‌ی تابستانی انجمن‌ها که در آن، مسابقات متنوع با جوایز متعدد به کاربران عرضه می‌گردد، تابستانی پرخاطره را برای اعضای انجمن‌ها و کاربران حوزه‌ی مجازی رقم بزند.