• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2089)
چهارشنبه 2/10/1388 - 14:31 -0 تشکر 171591
ایمان خدیجه س وابوطالب ع؟؟؟؟!!!!!

به نام خدا

سلام

 

ابوطالب ع وحضرت خدیجه س چه کسانی بودند؟؟

ابوطالب ع وخدیجه س چه دینی داشتند ؟؟؟آیا بزرگترین حامیان پیامبر ص ابوطالب ع وخدیجه س بودند؟؟

ابوطالب وخدیجه س چه دینی داشتند ؟

در این تایپیک سعی میکنیم با زندگانی این دو بزرگوار آشنا شویم وبرای شبهاتی که در این زمینه هست

پاسخی بیابیم ......

 

ذکر چند نکته مهم :

1.این دو بزرگوار از یاران صدیق پیامبر ص بودند پس سعی کنیم رعایت احترام را داشته باشیم .

2. سعی کنید مطالبی که در این بحث قرار میدهید همراه با منبع باشد .

3.به قواعد بحث کردن در امور اسلامی وفقهی آگاهی لازم داشته باشیم .

4.در این بحث هم نظر موافقان وهم مخالفان قابل احترامه ...پس سعی میکنیم هر سوال وشبهه ای که باشه با همکاری وهمفکری وتحقیق در کتاب های اسلامی بیابییم ....

منتظر مطالب خوب وارزشمند شما هستم .

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 2/10/1388 - 15:23 - 0 تشکر 171596

با سلام

به نظر من تشکیک در ایمان حضرت ابوطالب وخدیجه ازروی دشمنی با افتخارات امام علی (ع) وائمه معصومین بوده است کسسانی که نمی توانستند سلاله وسلسله پاک ادمه معصومین را ببینند

حضرت ابوطالب موحد وپیرو آیین حضرت ابراهیبم (ع) بوده و همراه حضرت خدیجه از اولین کسانی بوده اند که به پیامبر گرامی ودین اسلام ایمان آورده اند

چهارشنبه 2/10/1388 - 17:11 - 0 تشکر 171614

به نام خدا

سلام

من یک سوال در مورد سن حضرت خدیجه س داشتم

از چند نفر شنیدم که روایاتی که نشون میده‌ سن این حضرت از پیامبر بیشتر بوده ضعیف هستند.

و بیشتر روایات معتبر نشون میدن این حضرت از پیامبر کوچکتر بودن(از نظر سنی)

حالا سوالم اینه که کدوم دسته از این روایات درسته و اگر  ایشون کوچتر از پیامبر بودند، چرا در کتاب هایی که برای عامه مردم چاپ میشه، مثل همین کتاب‌های درسی در راهنمایی و شاید هم دبستان، ذکر شده که ایشان بزرگتر بودند؟

ممنون میشم اگه با منابع معتبر جوابم رو بدین، ترجیحاً از بحار الانوار نباشه

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
پنج شنبه 3/10/1388 - 0:19 - 0 تشکر 171699

به نام خدا

سلام

با تشکر از توجه شما به بحث پاسخ سوال پارسا زاهد گرامی ......منبع این گفتار از بحار نیست

سخن درباره سن رسول خدا و خدیجه در هنگام ازدواج

درباره سن رسول خدا (ص) در هنگام ازدواج عموماگفته اند: آنحضرت در آن هنگام بیست و پنج سال از عمرشریفش گذشته بود.

ولی درباره سن خدیجه علیها السلام اختلافی در روایات دیده می شود که مشهور در آنها نیز آن است که خدیجه در آن هنگام چهل سال داشت.

و در برابر این قول مشهور اقوال دیگری نیز هست مانند قول 25 سال و 28 سال و 30 سال و 35 و 45 سال... الصحیح من السیره ج 1ص 126

و شاید توجیه دیگری را که برخی از نویسندگان کرده اند بتواند دلیل و یا تاییدی بر این قول و یا قول های دوم وسوم نیز باشد که گفته اند:

...با توجه به فرزندانی که خدیجه بدنیا آورده می توان احتمال داد که سن خدیجه کمتر از چهل سال بوده و تاریخ نگاران عرب رقم «چهل » را بدلیل آنکه رقم کاملی است انتخاب کرده اند .

نگارنده گوید: تایید دیگر این گفتار نیز حمل فاطمه سلام الله علیها و ولادت آن بانوی محترمه در سال پنجم بعثت می باشد چون طبق روایات معتبر محدثین شیعه رضوان الله علیهم فاطمه علیها السلام مولود اسلام بوده و در سال پنجم بعثت رسول خدا (ص) بدنیا آمده موجب ایراد برخی از برادران اهل سنت که ولادت آن بانوی عالمیان را پنج سال قبل از بعثت دانسته اند قرار گرفته، و موجب استبعاد آنان شده چون روی روایات شیعه و قول مشهور درباره سن حضرت خدیجه در وقت ازدواج با رسول خدا (ص) لازم آیدکه خدیجه در سن 60 سالگی به فاطمه علیها السلام حامله شده باشد، و این مطلب روی جریان طبیعی و عادی بعید است، که البته این استبعاد پاسخهای دیگری هم دارد ..

و بهر صورت مشهور همان است که خدیجه در آن هنگام چهل ساله بوده ولی قول به اینکه بیست و هشت ساله بوده نیز خالی از قوت نیست چنانچه در چند حدیث آمده است، مناقب ال ابیطالب ج1 ص159 و الله اعلم.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 3/10/1388 - 0:20 - 0 تشکر 171700

به نام خدا

سلام

این را هم بد نیست بدانید که:

برخی عقیده دارند خدیجه سلام الله علیها در هنگام ازدواج بارسول خدا (ص) باکره بوده و قبلا شوهری نکرده بود، و در این باره به حدیثی که ابن شهر آشوب در مناقب روایت کرده تمسک جسته اند که می گوید:

«...و روی احمد البلاذری و ابو القاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی، و ابو جعفر فی التلخیص:

ان النبی- صلی الله علیه و آله- تزوج بها و کانت عذراء...».

«یؤکد ذلک ما ذکر فی کتابی الانوار و البدع: ان رقیه و زینب کانتا ابنتی هاله اخت خدیجه ».

بحار الانوار ج 16 ص 10وص12

یعنی- احمد بلاذری و ابو القاسم کوفی در کتابهای خود وسید مرتضی در کتاب شافی و شیخ ابو جعفر طوسی در کتاب تلخیص روایت کرده اند که هنگامی که رسول خدا (ص) با

خدیجه ازدواج کرد آن بانوی محترمه باکره بود، و تایید این گفتارمطلب دیگری است که در کتابهای الانوار و البدع روایت شده که رقیه و زینب دختران «هاله » خواهر خدیجه بوده اند نه خودخدیجه...

و نیز به گفتار صاحب کتاب الاستغاثه استشهاد کرده اند که گوید:

«...همه کسانی که اخبار نقل کرده و روایات ازآنها بجای مانده از شیعه و اهل سنت اجماع دارند که مردی از اشراف قریش و رؤسای آنها نمانده بود که به خواستگاری خدیجه نرود و در صدد آن برنیاید.وخدیجه همه آنها را بازگردانده و یا پاسخ رد به آنها دادو چون رسول خدا (ص) او را بهمسری خویش درآوردزنان قریش بر او خشم کرده و از او کناره گیری کردندو به او گفتند: بزرگان و اشراف قریش از توخواستگاری کردند و بهمسری هیچیک از آنها درنیامدی و بهمسری محمد، یتیم ابوطالب که مرد فقیری است و مالی ندارد درآمدی؟ و با اینحال چگونه اهل فهم می توانند بپذیرند که خدیجه بهمسری مردی اعرابی از بنی تمیم درآمده و بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟...و این مطلبی است که مردم صاحب نظر آنرا نمی پذیرند...»

الاستغاثه ج1 ص70

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 3/10/1388 - 18:55 - 0 تشکر 171827

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

خیلی وقت پیشها من در مورد همین مورد یه تحقیقایی انجام داده بودم چند نکته ای که از آن زمان به خاطر دارم این است که سن ازدواج حضرت خدیجه بعید بوده که چهل سال باشد یکی از قرائن این مطلب هم طعن زنان قریش هنگام ازدواج ایشان با حضرت رسول (ص)بوده، در حالی که اگر ایشون چهل سال داشتند دیگه جای طعنی نبود بلکه باید خوشحال میشدند که بیشتر از اینها بی شوهر نمانده.

نکته دیگر این است که فرزندانی که به ایشون منسوب هستند در واقع فرزندان خواهر او بوده امد که بعد از مرگ خواهر و شوهر خواهر ایشان مسئولیت تکفل ایشان را بر عهده گرفتند .فکر می کنم خواهر ایشون ام هانی بوده.

پنج شنبه 3/10/1388 - 23:51 - 0 تشکر 171892

به نام خدا

سلام

ممنونم از خانم گلها گرامی و جناب صدرا عزیز

بله، اون ممطالب جدیدی هم که از استادمون شنیده بودم همین بود، ایشون هم گفتند که اون بچه‌هایی که حضرت خدیجه بزرگشون کرده بودند، بچه‌های خواهرشون بوده و خودشون باکره بودند.

پس این طور که معملومه، کوچکتر بودن این حضرت از پیامبر، معقول تر هست و روایاتی که این نظر رو تائید می‌کنند نیز قوی هستند؟

باز هم ممنونم از جوابهای شما دوستان.

فعلاً که در باره‌ی ایمان این حضرت شبهه‌ای برام پیش نیومده تا ببینم دوستان دیگه چه سوالاتی دارن.

برا قفل هایی كه بستست یه كلید مونده تو مشتمبه جنون رسیده كارم بس كه فرصت ها رو كشتم
بازی نور و صدا نیست زندگی یه سرنوشته           یكی پیدا یكی پنهون مثل آدم و فرشته
جانشین  انجمن خانواده‌ی تبیان
دوشنبه 7/10/1388 - 11:18 - 0 تشکر 172457

به نام خدا

سلام

با توجه به ایه قرآن به این نتیجه میرسیم که ابوطالب بت پرست نبود بلکه مومن بود وتقیه نمود؟؟؟!!!!

ایه 28 سوره ال عمران

مؤمنان نباید كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگیرند و هر كه چنین كند در هیچ چیز [او را] از [دوستى] خدا [بهرهاى] نیست مگر اینكه از آنان به نوعى تقیه كند و خداوند شما را از [عقوبت] خود مىترساند و بازگشت [همه] به سوى خداست (28)

لاَّ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِی شَیْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِیرُ ﴿28﴾ آل عمران

پس با توجه به این ایه به این نتیجه میرسم که ابوطالب عدرباره ایمانش تقیه کرده است ...اینجا سوالی پیش می آید

دلیل این تقیه چیست ؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:19 - 0 تشکر 172458

به نام خدا

سلام

چرا ابوطالب ایمانش را اظهار نکرد وتقیه نمود؟؟

پس باتوجه به یک حدیث از مولایمون امام صادق ع به جواب این سوال میرسیم

امام صادق ع میفرماید :

تقیه درحقیقت برای جلوگیری از خونریزیها ایجاد شده است پس هرگاه تقیه منجر به خونریزی شود دیگر تقیه نیست

بخدا سوگند اگر شمارا دعوت کنند که مارا یاری دهید قطعا خواهید گفت:ما این کار را نمیکنیم بلکه تقیه میکنیم

وتقیه را از پدر ومادتان دوستر خواهید داشت وزمانیکه قائم قیام کند نیازی ندارد که در این باره از شما سوال کند

ودرباره بسیاری از شما منافقان حد خدارا جاری خواهد کرد .امامت باب 105-106

پس اگر ابوطالب ع ایمانش را ظاهر نکرد وتقیه نمود به دلیل حفظ جان پیامبر ص وپیروزی اسلام وجلوگیری از خونریزی

ابوطالب ع کسی نبود که نتواند دربرابر مشرکان کم بیاورد ولی به خاطر مصلحت اسلام ایمانش را اظهار نکرد

ولی در همه حال یاور پیامبر ص بود وهرگز مشرکان را به دوستی نگرفت

حضرت ابوطالب ع خوب به این ایه عمل کرد هم مشرکان را به دوستی نگرفت وهم پیامبر خدا را یاری کرد وهم تقیه نمود وتمام سختیها را به جان گرفت

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 11:19 - 0 تشکر 172459

به نام خدا

سلام

اگر ابوطالب بت پرست بود هرگز پیامبر ص را یاری نمیکرد وسه سال رنج وسختی را در شعب ابوطالب تحمل نمیکرد !!!

اگر ابوطالب بت پرست بود خداوند اورا یاری نمیکرد وموریانه را به جان عهد نامه نمیانداخت تا بخورد !!!!

خداوند مشرکان را دوست ندارد ولی خداوند ابوطالب را دوست داشته که فرزندی همچون علی ع به او داد وبصورت غیب یاریش کرد !!!!

در این آیه میفرماید ایمومنان ...پس به این نکته پی مبریم کسیکه با مخالفان اسلام دوستی نورزد مومن است

وطبق ایات ابتدایی سوره انفال با توجه به خصوصیات مومن میبیینیم که ابوطالب مومن حقیقی بوده

کسیکه با جان ووقدرت نفوذی که بین قریش داشت از پیامبر ص حمایت کرد

ایمان باید در قلب باشد ایمان حقیقی به این نیست در حضور مردم نماز بخوانی

تقیه کردن کار راحتی نیست وهمه کس توان تحمل رنجهای انرا ندارد !!!!!

برای شادی روح حضرت ابوطالب ع بخاطر تحمل همه این سختیها چه در زمان حیاتش وچه بعد از ان کشیده از درگاه خداوند منان برکت وصلوات خواستاریم .

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 15/10/1388 - 14:2 - 0 تشکر 174296

به نام خدا

سلام

خدیجه کبری جده مادری امام حسین

جدّه مادری امام حسین «حضرت خدیجه» دختر «خویلد بن اسد» است. مادرش فاطمه دختر «زائده بن الاصم» از سوی مادر به وسیله «هاله» دختر «عبد مناف» به نَسَب پیامبر میرسد و از طرف پدرش نیز با چند واسطه به «لویّ بن غالب» میرسد که جد اعلای رسول خدا است.

حضرت خدیجه در ایمان و فضیلت به قدری برجسته بود که به رسالت پیامبر حتّی قبل از بعثتش ایمان داشت.

سیمای زنان در قران ص 25

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.