• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1404)
يکشنبه 29/9/1388 - 3:24 -0 تشکر 170761
کوفیان ، دعوت و ترد مسلم بن عقیل ....!!؟

 
كثرت بیعت‏كنندگان با مسلم را نیز مى‏توان با همین اصل توجیه نمود، گرچه عده قلیلى افراد مخلص نیز در میان آنها بودند.
مردم كوفه در آن هنگام از سویى به علت مرگ «معاویه‏» و جوانى «یزید» حكومت مركزى شام را دچار ضعف مى‏دیدند و از سوى دیگر فرماندار كوفه، «نعمان بن بشیر» را قادر به مقابله با قیامهای جدى نمى‏دانستند. از این‏رو 1-تجمع عده‏اى از شیعیان مخلص به رهبرى «سلیمان بن صرد خزاعى‏» و 2-پیشنهاد دعوت از امام حسین(‏علیه‏السلام) و 3-تشكیل حكومت در كوفه توسط آنان(تا در مقابل شام که رقیب آنها به لحاظ اجتماعی بود خودی نشان دهند)، به‏ سرعت از سوى كوفیان مورد استقبال قرار گرفت زیرا احتمال پیروزى و تشكیل حكومت را قوى مى‏دانستند.

حتى پس از ورود عبیدالله به كوفه، باز هم امید پیروزى را از دست ندادند و از این‏رو تعداد كثیرى به همراه مسلم در محاصره قصر عبیدالله شركت جستند و هنگامى كه احساس خطر نمودند، به ‏سرعت از نهضت كناره جستند و مسلم و هانى را به دست عبیدالله سپردند.

این احساس خطر هنگامى شدت گرفت كه شایعه حركت ‏سپاه شام از سوى طرفداران عبیدالله در میان مردم افكنده شد كه ترس از سپاه شام را نیز مى‏توان معلول دنیاطلبى مردم كوفه به شمار آورد. (1)

از اینجاست كه به عمق كلام امام حسین(‏علیه‏السلام) هنگام رسیدن به كربلا پى مى‏بریم كه فرمود:

«الناس عبید الدنیا و الدین لعق على السنتهم یحوطونه ما درت معایشهم، فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون‏»(2)؛ مردم بندگان دنیایند و دین مانند امرى لیسیدنى بر زبان آنها افتاده است؛ تا هنگامى به دنبال دین مى‏روند كه معیشت آنها برقرار باشد اما هنگامى كه در امتحان افتند، دینداران اندك خواهند بود.

1- تاریخ طبرى، ج4، ص277.

2- موسوعة كلمات الامام الحسین‏(علیه‏السلام)، چاپ اول: قم، دارالمعروف، 1415ق، ص‏373.

 


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

دوشنبه 30/9/1388 - 0:27 - 0 تشکر 171042

 سلام

 وه چه خوش می آید اینجا بوی عشق

این جا روضه است....زیر علم امام....با ذکر وارد شوید

مردی که صبح امیر بود شب کسی را نداشت

به آن که طناب دور گردنش می انداخت

به آن که به اسیری او را سوار اسب می کرد

به مردی که تازیانه بالا برده بود تا تنش راسیاه کند

به مردمی که ایستاده بودند به تماشا

به هر کسی که آنجا بود التماس می کرد:" به حسین بگویید مسلم گفت نیا!....مسلم گفت نیا."

به زنی که دلش رحم آمده بود و آبش داده بود

به رهگذرانی که نمی شناخت ، حتی به بچه ها میگفت.

شمشیر بالا برده بودند گردنش را بزنند

به مردمی که پایین دارالعماره منتظر ایستاده بودند سرش بیفتد پایین

التماس میکرد :"یکی را روانه کنید به حسین بگوید که نیا!"

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 30/9/1388 - 0:52 - 0 تشکر 171047

کاش می شد بنویسم کفنی برداری...!!!

کوفه میا حسین جان...

کوفه وفا ندارد.. ..

...

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 30/9/1388 - 14:57 - 0 تشکر 171150


کوفه انگار نسبت به تو احساس نداشت

****
باغها ظرفیت عطر گل یاس  نداشت

غفلت مردم کوفه به کجاها نکشید!

****
که سفیر پسرفاطمه را پاس نداشت....!؟


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

چهارشنبه 2/10/1388 - 0:32 - 0 تشکر 171523

بار بگشایید...اینجا کربلاست

روایت آنچه در روز اول کربلا گذشت:

پای نامه صد و چهل هزار امضاء بود

نوشته بود:"بشتاب ، ما چشم به راه تو بستیم."

نوشته بود:"برای آمدنت آماده ایم و دیگر با والیان شهر نماز نمی خوانیم."

نوشته بود:"میوه ها رسیده و باغها سبز شده.منتظرت هستیم."

نامه در دستان مبارکش ... وسط بیابان روبروی سپاهی که راهش را بسته بودند ...

ایستاد...

فرمود:"کسی را کشته ام خونش را بخواهید؟

مالی را برده ام؟

کسی را زخمی کرده ام؟"

بی دلیل هلهله کردند

فرمود:"مرا دعوت کرده اند.این نامه ها..."

صداهای بی معنی و نامفهوم درآوردند تا صدایش نرسد.

جلوتر آمد تا صورتهایشان را ببیند و ناگهان ساکت شد:"شبث بن ربعی؟!

حجاربن ابجر؟!

قیس بن اشعث؟!

یزیدبن حارث؟!..."

اسمها همان اسمهای پای نامه بود.

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

چهارشنبه 2/10/1388 - 1:5 - 0 تشکر 171537


امت نامه پران با تشری برگردشتند                                            

****
                                    ذری صدق و ثبات قدم این ناس نداشت

****
      با تو دلهاست ولی بر تو زبان شمشیر                                              

****
                                          کوفه جز تیر و سنان دکّه اجناس نداشت


از خـــــم ابروی توام هیچ گشــــایشی نشد***وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف

  چنــد بنـــاز پرورم مهــر بتـــــان سنـگ دل***یـــاد پدر نمی کــــنند این پســـران نا خــلف 

 حافظ اگر قدم زنی در ره خانــدان به صدق***بدرقــــه رهــت شود همت شحــنه نجـــــف

 

  ₪₪۩۞۩  بفرمایید اینجا ۩۞۩₪₪  
 

 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.