بنام خدا
1: بررسی مرتد بودن از منظر احادیث و
قران
چه هنگام حکم اعدام دارند ؟
الف-در صف جنگ مسلمانان در بیاید
ب- اغتشاش در بین مسلمین
لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ
عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ
دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ
الْمُقْسِطِینَ
خداوند از نیکی کردن ومنصفانه رفتار
کردن با کسانی که با شما نمی جنگند به خاطر دینتان و شما را از سرزمینتان بیرون
نرانده اند ، باز نمی دارد، و خداوند منصفان را دوست دارد
.
از دیگر مواردی که در دین باعث کج
فهمی وتنگ شدن وسعتها و رحمتهای خداوندی می شود موردی برخورد کردن با احادیث رسول
الله صلی الله علیه وآله وسلم و جمع بندی نکردن آنها است.
به عنوان مثال یک مورد را به بحث و
بررسی می گذاریم
.
در حدیثی پیامبر صلی الله علیه
وسلم می فرمایند:
مَنْ بَدَّلَ دِینَهُ فَاقْتُلُوهُ
صحیح بخاری : کسی که دینش را تغییر داد او را بکشید
.
اگر بخواهیم بدون توجه و جمع بندی
بین این حدیث با احادیثی که هم موضوع با آنند برخورد کنیم
اشکالات بسیار پیش می
آید
:
1- چه مسلمانی کافر شود وچه کافری مسلمان شود باید کشته شود!
2- اگر دین را در این حدیث، دین اسلام در تقدیر بگیریم
به مجرد خارج شدن شخص از دین اسلام
باید کشته شود که این حکم اشکالات بسیاری دارد:
الف) در قرآن در مورد مرتد آیات بسیاری وجود دارد اما
هیچ کجا اشاره ای به این حکم ندارد.
ب) در قرآن بر آزادی عقیده ی دینی بسیار تاکید شده (لا
اکراه فی الدین...) و با این حکم در تناقض
است.
ج) مجبور کردن افراد برعقیده ی پیشین و عذاب دادن آنها
بر تغییر عقائدشان از صفات بارز کفار
در قرآن معرفی شده است.
د) تفتیش عقائد در دین اسلام جایی ندارد و از کارهای
کلیسا در گذشته بود.
ذ) قرآن کریم مارا سفارش به نیکی با کسانی که سر جنگی با
ما ندارند می کند:
لَا
یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ
یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ
اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ
خداوند
از نیکی کردن ومنصفانه رفتار کردن با کسانی که با شما نمی جنگند به خاطر دینتان و
شما را از سرزمینتان بیرون نرانده اند ، باز نمی دارد، و خداوند منصفان را دوست
دارد.
ر) این حکم باعث می شود که دست غلو کنندگان در مذاهب به
خونریزی باز شود وبا تکفیر دیگر مذاهب و خونریزی ، راه تعقل و انتخاب احسن را
برافراد جامعه مسدود کنند.
ز) با تمامی آیاتی که مبنی بر آزادی اندیشه هستند در
تعارضی آشکار است.
س)این حکم سد عظیمی جلو دعوت شوندگان بسوی اسلام است
زیرا هر کس راهی را ببیند که برگشتش مرگ است با خود می گوید عاقلانه تر است که به
این راه قدم نگذارم.