• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 7153)
سه شنبه 17/9/1388 - 22:53 -0 تشکر 168511
لا اکراه فی الدین؟!

بسم الله الرحمن الرحیم سلام تا حالا مشاهده کردید وقتی به بعضیها میگی چرا فلان گناه رو می کنی مثلا به آقایون که چرا چشم چرانی می کنی ویا به خانم ها که چرا غیبت می کنی ممکنه ،سریع جبهه بگیرند وبگن ""لا اکراه فی الدین"" به نظر شما آیا اسلام اینو گفته؟ نظرتون چیه

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

چهارشنبه 18/9/1388 - 9:16 - 0 تشکر 168552

به نام خدا

سلام

مفسر معروف اسلامى طبرسى در مجمع البیان در شان نزول آیه نقل مى كند: مردى از اهل مدینه بنام ابو حصین دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدینه كالا وارد مى كردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت كردند، آنان هم سخت تحت تاثیر قرار گرفته و به این كیش وارد شدند و هنگام مراجعت نیز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گردیدند.

ابو حصین از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) اطلاع داد و از حضرت خواست كه آنان را به مذهب خود برگرداند و سوال كرد آیا مى تواند آنان را با اجبار به مذهب خویش ‍ باز گرداند؟

آیه فوق نازل گردید و این حقیقت را بیان داشت كه : در گرایش به مذهب اجبار و اكراهى نیست

برگرفته از تفسیر نمونه

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/9/1388 - 9:17 - 0 تشکر 168553

به نام خدا

سلام

O ایمان قلبى با اجبار حاصل نمى شود، بلكه با برهان ، اخلاق و موعظه مى توان در دلها نفوذ كرد، ولى این به آن معنا نیست كه هر كس در عمل بتواند هر منكرى را انجام دهد و بگوید من آزادم و كسى حقّ ندارد مرا از راهى كه انتخاب كرده ام بازدارد. قوانین جزایى اسلام همچون تعزیرات ، حدود، دیات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منكر و جهاد، نشانه آن است كه حتّى اگر كسى قلبا اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه یك فرد موذى باشد.

O اسلامى كه به كفّار مى گوید: (هاتوا برهانكم ان كنتم صادقین )(721) اگر در ادّعاى خود صادقید، برهان و دلیل ارائه كنید. چگونه ممكن است مردم را در پذیرش اسلام ، اجبار نماید؟

1 دینى كه برهان و منطق دارد، نیازى به اكراه و اجبار ندارد. (لااكراه فى الدین )

2 تاءثیر زور در اعمال و حركات است ، نه در افكار و عقاید. (لااكراه فى الدین )

برگرفته از تفسیر نور

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/9/1388 - 9:18 - 0 تشکر 168554

به نام خدا

سلام

بحث خیلی خوبیه ....این چیزها در زبان ما بین مردم رایجه ...اینکه نمیدونن چه چیزی رو کجا استفاده کنند یا هرحرفی را کجاها بزنند

لا اکراه فی الدین"""همانطوریکه در تفسیر این ایه خواندیم روشنه این ایه درمورد پذیرش دین هست ...یعنی در پذیرش دین هیچ گونه اکراه واجباری در کار نیست

اما وقتی اسلام را پذیرفتی ومسلمان نامیده شدی باید تسلیم امر خداوند باشی تا راه نجات ورستگاری را بیابی ....

طبق ایه 112سوره بقره ...بلی من اسلم وجهه لله وهو محسن فله اجره عنده ربه.....اری هر کس خود را با تمام وجود تسلیم خدا کند ونیکوکارباشد پاداش او نزد خدا است.......

من وقتی دین اسلام را پذیرفتم باید مطیع وتسلیم در برابر فرامین الهی هم باشم .......تا به نجات ورستگاری برسم ......

مسلمانان چند دسته اند ....

1.کسانیکه مطیع کامل هستند مانند پیامبر ص وامامان معصوم

2.کسانی هستند سعی میکنند مطیع وتسلیم امر خداباشند ولی مبرا از اشتباه نیستند ..مانند مراجع ..علما

3.کسانی هستند که به انچه از دین میدانند عمل میکنند واگاهی کمتری دارند ودر پی کسب اگاهی هستند

4.کسانی هم فقط زبانی مسلمانند

5.کسانی هم مسلمانند ولی پاره ای از فرامین رو اجرا میکنند پاره ای را نه افتومنون ببعض الکتاب وتکفرون ببعض ایه 85 سوره بقره

.........

اما یک مسلمان واقعی نمیتواند بگوید چون در پذیرش دین اجباری نیست من حق دارم غیبت کنم ..بکاربردن چنین جمله ای در این مکان صحیح نیست

شاید بشه گفت انسان ضعیف است یا همان "انسان جایز الخطاست "خلق الانسان ضعیفا ایه 28 سوره نسا

اگر ما با قرآن وفرامین الهی اگاهی بیشتری داشتیم هرگز این ایه را برای چنین چیزی بیان نمیکردیم ...همه این نظرات بدلیل نا اگاهی از دین یا گاهی وقتها لجاجت ووسوسه های شیطانیست.

امیدوارم بتوانیم اگاه به مسایل دین باشیم تا راه حق وباطل را از هم تشخیص دهیم چنین چیزی تحقق نمییابد مگر با تمسک به قران وعترت .

موفق باشید

یاعلی

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 18/9/1388 - 9:37 - 0 تشکر 168560

سلام

یادمون باشه :

اکراه با اجبار فرق داره

آیه نیز فرموده:

لا اکراه فی الدین

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 18/9/1388 - 11:41 - 0 تشکر 168588

بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم با تشکر از نظر شما کاربران محترم به نظر بنده توجیه این گروه اصلا درست نیست به دلایل عقلانی وهمچنین با توجه به استفاتایی که خود من از جناب آیت الله مکارم شیرازی پرسیدم این کار مثل این می مونه که من تابعیت ایران رو داشته باشم وبعد بگم من مجبور نیستم که قوانینش رو قبول کنم که این رو هیچ عاقلی قبول نمی کنه واگه شما در ایران کاری خلاف قوانینش انجام بدی ،مسلما مجازات می شی(این حکمی است در سراسر عالم) اگر خداوند فرموده لا اکراه فی الدین ،برای من وتو یی که اسلام را پذیرفته ودین وآیین خود قرار دادهایم نفرموده،مگر می شود خداوند قانون وضع کند وبعد خودش راه فراروقانون گریزی را به ما بدهد وبعد تازه در آن عالم عذابمان هم بکند(برای سرپیچی از قوانینش) این برای آن کافر ویا مسیحی ویهودی است که مسلمان نمیشود وخداوند می گوید به حال خودش رهایش کنید(البته بعد از دعوت او به اسلام وشنیدن براهین ودلایل) خداوند می گوید رهایش کنید،در آن عالم به حسابش می رسم ، تویی که اسلام را پذیرفته ای ،بیایی هر گناهی وهر قانوش شکنی وفسادی دلت می خواهت انجام دهی وبعد بگویی لا اکره وتمام؟ نه عزیز من اینگونه نیست با این کارتان نعوذ بالله خدا را از انسان پایینتر دانسته اید چون انسان با این نقصش این مسئله را فهمیده

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

چهارشنبه 25/9/1388 - 2:22 - 0 تشکر 169941

سلام

بحث و آیه بسیار زیباییه و هرچقدر دربارش فکر کنیم باز حقایق بیشتری برامون روشن میشه

لا اکراه فی الدین

در دین هیچ اجباری نیست

زیرا :

قد تبین الرشد من الغی

چون راه سعادت و شقاوت به خوبی تبین شده اند

توضیح:

یعنی حجت بر انسانها تمام شده است

یعنی راه رشد و تکامل و سعادت مثل روز روشنه و اگر کسی راه دیگری را انتخاب کند در واقع خودش را به کوری زده است

اصلن این آیه میخواد بگه آدمی دارای اختیار هست....و خدا رو این حساب گفته در دین هیچ اجباری نیست ....اما نه اینکه انسان میتونه دین نداشته باشه...بلکه خدا میخواد بگه اگه فردا روزی یکی راه غی و بدبختی رو انتخاب کرد خودش مقصره

میدونید چیه؟

دیدید بعضی وقت ها پدر فرزند رو نصیحت میکنه و در آخر به بچه میگه من اون چیزی که باید میگفتم ، گفتم....خواه ملال گیر خواه ملال نگیر...اینجا هم خداوند خواسته نشون بده با دین اسلام حجت و نعمت تمام شده....دیگه زوری که نمیشه یکی رو به راه راست هدایت کرد....دست خودمونه....میخواهیم دین داشته باشیم....یا نداشته باشم!

و اما اگه به این آیه بیشتر فکر کنیم باز میشه از یه دیدگاه دیگه این آیه رو تفسیر کنیم:

در دین هیچ اجباری نیست

یعنی ما تو دینمون هیچ چیزی به اجبار نداریم

یعنی اگه ما نماز میخونیم به اختیار خودمونه

اگه خدا رو میپرستیم با انتخاب خودمونه

و کسی نمیتونه بگه دین یعنی اجبار

نیاز ما آدمها به دین و راه تکامل اونقده واضح هست که مثل نیاز یه آدم تشنه به آبه

آیا انسان تشنه اجباری به رفع تشنگی خود دارد؟

به نظرت اگر خیلی تشنه باشی و یکی یه لیوان آب بهت  بده و بگه هیچ اجباری به خوردن آب آن نداری...چه برداشتی از این جمله میکنی؟...آیا اصلن به ذهنت میرسه که حالا که اجبار نیست آب رو نخورم؟

این جمله میتونه علم طرف مقابل رو به تشنه بودن ما نشون بده  

این جمله میتونه علم طرف مقابل رو به رفع تشنگی ما با خوردن مایع درون لیوان بده

پس اینکه خداوند میگه در دین هیچ اجباری نیست یعنی مطمئن باش اگه دین داشته باشی خوشبخت میشی و اگه بی دین باشی بدبخت...پس راه به این روشنی اجباری نمیخواهد.

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

شنبه 30/5/1389 - 0:26 - 0 تشکر 222878

بنام خدا

1: بررسی مرتد بودن از منظر احادیث و قران

چه هنگام حکم اعدام دارند ؟

الف-در صف جنگ مسلمانان در بیاید

ب- اغتشاش در بین مسلمین

لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ

إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ


خداوند از نیکی کردن ومنصفانه رفتار کردن با کسانی که با شما نمی جنگند به خاطر دینتان و شما را از سرزمینتان بیرون نرانده اند ، باز نمی دارد، و خداوند منصفان را دوست دارد

.
از دیگر مواردی که در دین باعث کج فهمی وتنگ شدن وسعتها و رحمتهای خداوندی می شود موردی برخورد کردن با احادیث رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و جمع بندی نکردن آنها است.
به عنوان مثال یک مورد را به بحث و بررسی می گذاریم

.
در حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند

مَنْ بَدَّلَ دِینَهُ فَاقْتُلُوهُ

صحیح بخاری : کسی که دینش را تغییر داد او را بکشید

.
اگر بخواهیم بدون توجه و جمع بندی بین این حدیث با احادیثی که هم موضوع با آنند برخورد کنیم

اشکالات بسیار پیش می آید

:
1- چه مسلمانی کافر شود وچه کافری مسلمان شود باید کشته شود!

2- اگر دین را در این حدیث، دین اسلام در تقدیر بگیریم  به مجرد خارج شدن شخص از دین اسلام

باید کشته شود که این حکم اشکالات بسیاری دارد:


الف) در قرآن در مورد مرتد آیات بسیاری وجود دارد اما هیچ کجا اشاره ای به این حکم ندارد.


ب) در قرآن بر آزادی عقیده ی دینی بسیار تاکید شده (لا اکراه فی الدین...) و با این حکم در تناقض

است.


ج) مجبور کردن افراد برعقیده ی پیشین و عذاب دادن آنها بر تغییر عقائدشان از صفات بارز کفار

در قرآن معرفی شده است.


د) تفتیش عقائد در دین اسلام جایی ندارد و از کارهای کلیسا در گذشته بود.


ذ) قرآن کریم مارا سفارش به نیکی با کسانی که سر جنگی با ما ندارند می کند:

لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ

خداوند از نیکی کردن ومنصفانه رفتار کردن با کسانی که با شما نمی جنگند به خاطر دینتان و شما را از سرزمینتان بیرون نرانده اند ، باز نمی دارد، و خداوند منصفان را دوست دارد.


ر) این حکم باعث می شود که دست غلو کنندگان در مذاهب به خونریزی باز شود وبا تکفیر دیگر مذاهب و خونریزی ، راه تعقل و انتخاب احسن را برافراد جامعه مسدود کنند.


ز) با تمامی آیاتی که مبنی بر آزادی اندیشه هستند در تعارضی آشکار است.


س)این حکم سد عظیمی جلو دعوت شوندگان بسوی اسلام است زیرا هر کس راهی را ببیند که برگشتش مرگ است با خود می گوید عاقلانه تر است که به این راه قدم نگذارم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.