بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تسلیت تاسوعای حسینی علیه السلام
دوست گرامی جناب کوه الم ایراداتی به اصل بحث گرفته اند، که هر چند وارد نبود اما تیز بینی ایشون قابل تقدیر است.
اصل عنوان شما دچار خدشه است ما ادیان نداریم یك دین داریم آن هم دین اسلام است .
سخن شما در صورتی درست است که از دریچه اسلام به سایر ادیان بنگریم و بر اساس یک مسائلی سایر ادیان را دین ننامید ،اما یک مسیحی و یا یک یهودی اصلاً با سخن شما موافق نیست.
اینکه ما تعدد ادیان داریم شاید یک امر بسیار بدیهی باشد ، مثلاً هیچ کس قائل نیست کسی که عیسی (ع) را آخرین پیامبر می داند مسلمان است و یا موسی (ع) را آخرین پیامبر می داند مسلمان است در قران به پیروان موسی (ع) یهودی و پیروان مسیح (ع) نصرانی گفته شده و این بارها تکرار شده ولی هیچ گاه به آنان مسلمان اطلاق نگشته.
همه پیامبران یك دین آورده اند پیامبران ،پیام خدای یگانه را برای بشر آورده اند آگر بگوییم هركدام دین جداگانه ای را آورده اند العیاذ بالله خداوند یا دائم اشتباه می كرده است به هر پیامبری چیزی جدا می گفته است . پس یا باید همه در دین آوری وحدت داشته باشند چون خدای حكیم ازاشتباه به دور است كه همین است یا دین های مختلفی خداوند قرار داده برای بشر این با نظام واحد هستی همخوانی ندارد ونظم هستی به هم می خورد وفساد ایجاد می شود عقل همین را می پذیرد.
ادیان در یک تقسیم بندی به ادیان توحیدی و غیر توحیدی تقسیم می شوند، پس توحید جنبه وحدت ادیان به شمار می رود، اما اینکه نباید بین ادیان تفاوت داشته باشد با عقل سلیم ناسازگار و مخالف است. درست است که ادیان توحیدی دارای جنبه های وحدتی هستند اما اختلاف بین آنها را نمی توان انکار کرد . در دین موسی(ع) اموری بوده است که در دین مسیح(ع) نبوده است ،قرآن هم به این نکته اشاره نموده است . در ثانی ادیان نسبت به هم دارای تکامل هستند زیرا بشر در حال تکامل است مثلاً قرانی که بر امت اسلام وارد شد هرگز بر یهود و مسیح وارد نشد و.... جمله معروف کلم الناس علی قدر عقولهم به این نکته اشاره دارد
ثانیا چرا دین اصیل دست نخورده الهی اسلامی را با مكاتب مسیحی ویهودی مختلط به افكار مسموم بشری مقایسه می كنید قیاس شما مع الفارق است .
سخن شما صرفاً یک مدعاست که نیاز به دلیل دارد. در ثانی حرفتان که گفتید دین اصیل دست نخورده الهی اسلامی بسیار مبهم است ؛ اگر منظورتان از دین دست نخورده قران است؟ که قران دین نیست. اگر منظورتان شریعت است ؟ که بسیاری از دین تحریف شده ، مانند احادیث جعلی و آداب و سنن و بدعت های من دراوردی و ...اگه دین تحریف نشده بود پس قیام مصلح برای چیست؟؟ اگر هم منظورتان جوهره دین است که نزد خداست ؟؟ در این صورت هیچ دینی دست نخورده است و قیاس شما مع الفارق است
ثاثا اینكه درباره جهان آخرت و...نظر هركدام چیست. این یك فرعی است كه شما اصل بحثتان مشكل دارد نوعی فرافكنی كرده اید وبه فرع پرداخته اید وقتی اصل مشكل داشته باشد نوبت به فرع نمی رسد.
من متوجه منظورتان از این فقره از سخن شما نشدم!!