گروه خودروسازی سایپا چندی پیش و پیرو موج تازه شیوع یافته تغییر ظاهر خودروهای تولیدی خود ، تحت عنوان معرفی خودرو های جدید ، گونه هاچبك خودروی پراید را ، در نمای جلو و عقب مورد بازنگری طراحی قرار داد و محصول جدید دیگری را به طیف تولیدات خودرویی خود ، كه عمدتاً پراید می باشد افزود.
سایپا 111 ، و یا به عبارتی دیگر خودروی مروارید، گونه ارتقاء یافته پراید هاچبك است، با تغییراتی در نمای جلو و عقب
رونمایی شده ، كه با درنظر گرفتن محدودیت های تولیدی ، و عدم تغییر فورم در دیگر قطعات خودرو ، سعی بر آن شده كه
دمی تازه به كالبد خاك گرفته گونه هاچ بك و بدون صندوق پراید بدمند ، و چشم به بازار بالقوه خریداران جوانتر بدوزند ، كه
معمولاً این گونه پراید بدون صندوق را خودرویی چابك تر و اسپورت تر از گونه صندوقدار آن میدانستند. پراید سدان ، تاكنون بارها مورد تغییر فورمی و فیس لیفت قرار گرفته، كه اولین مرتبه توسط خود شركت مادر ، یا همان كیا موتورز كره صورت گرفته ، كه همزمان در ایران نیز اعمال گردید و چراغهای عقب این خودرو كه میراث خود را از سلف خود در مدل فورد فستیوا به ارث برده بود را متورم تر كردند و سپر های جلو و عقب نیز دستخوش تغییراتی شد، به این صورت كه گوشه های آن با كرو هایی ملایمتر و بطور كل خطوط ملایم بیشتری عرضه شد. اما بعد از ارائه گونه استیشن واگن آن ، تحت نام پراید سفری ، همچنین گونه لیفت بك آن ، تحت نام 141 و یا دولوكس ، و در نهایت مدل 132 ، كه همگی در مركز تحقیقات سایپا صورت گرفته است. این در حالیست كه با وجود بازار نسبتاً مناسب مدل هاچبك این خودرو از ابتدای ورود پراید به ایران، هیچ تغییر خاصی بر روی چراغها و سپرهای آن اعمال نشده ، و عدم تولید كافی آن، باعث گردید كه قیمت این هاچبك ارزان قیمت مورد علاقه جوانان ، به یكباره بصورت كاذب بالا رود و خریداران مجبور شوند كه مبلغی فراتر از انتظار و استانداردهای موجود را بابت آن بپردازند. البته تغییرات در نمای جلو چیزی بیشتر از پراید 132 نبوده ، و سازنده جلوی این خودرو را عیناً همانند آن خودرو ارائه كرده كه علت آن چیزی به غیر صرفه جویی در هزینه ها نمیتواند باشد. حال از این به بعد اگر دیدید كه پراید 132 ای به شما نزدیك میشود، تا كامل رد شدن آن از مقابلتان كمی صبور باشید ، زیرا امكان دارد كه در حدس خود دچار اشتباه شده باشید و گونه هاچبك را در مقابل خود دیده باشید. شاید كمترین تغییری كه میتوانست این خودرو را از 132 متمایز كند ، كاستن تعداد پره های افقی درون گریل جلو بود كه تغییر مدل آن به حالت اسپورت تر و جوان پسندتر كه هزینه گزافی را هم پیش رو نداشت. و اگر درون بلوری چراغها از لنزهای چراغ هالوژن و یا زنون استفاده میشد ، باز هم حالتهای اسپورت و جوان پسند این خودرو بیشتر میشد. اما از جلوی آن كه بگذریم ، بیشترین تغییرات در نمای عقب و درب پنجم این خودرو اعمال شده، به این ترتیب كه سعی شده با انجام تغییرات فورمی در سپر عقب ، هماهنگی و هارمونی شكلی آن را با سپر جلو آن را هماهنگ كنند كه تا حدودی هم موفق عمل كرده اند ، اما وجود یك چراغ مه شكن بزرگ باشكل لوزی مانند خود در وسط ، و انتهای محل ضربه گیر و پر تنش سپر كه بیشترین احتمال شكستن را دارد ، كمی دور از ذهن بنظر آمده، و اگر هم بخواهیم بگوییم كه تقلیدی از پژو 206 بوده ، میتوانست در محلی پایینتر نصب گردد. سعی شده كه در چراغهای خطر عقب هم تغییراتی صورت گیرد كه حالتی جدیدتر را به مشتری القاء كند ، اما سازنده و طراحان میتوانستند محل چراغها را كمی بالاتر در نظر بگیرند كه حالت شاداب تری را به رانندگان پشت سر القاء كند. همچنین شیب رو به پایین در ناحیه زیر چراغها به خودی خود شاید جالب باشد ، اما هنگامی كه به سه رخ خودرو در نمای عقب نگاه میكنید ، در جایی كه اكثر خطوط بدنه موازی با خط افق سیر میكنند ، كاملاً نا هماهنگی آن با دیگر خطوط ماشین هویدا می شود. اما بزرگترین و عجیب ترین تغییر در نمای عقب ، وجود یك برآمدگی مابین چراغ های عقب است كه فورم آن همانند برجستگی ها و باد گلگیرهای جلو و عقب این خودرو میباشد كه به عبارتی دیگر جزو امضای این خودروی كوچك محسوب میشود. به عنوان یك طراح ، هیچ الزام برای وجود آن ندیده ، و آن را المانی به عنوان یك عنصر زیبایی نمی بینم. همچنین تضاد فورمی آن با بالای چراغها ، تركیبی نا مانوس از اخم و لبخند را تداعی میكند ، كه از نظر زیبایی شناسی بحث برانگیز است.این در حالیست كه وجود یك قطعه تزئینی بالای جای پلاك، كه از شرق تا غرب گسترده شده ، علاوه بر بزرگی بیش از حد ، از ظرافت ها و زیبایی كلی تركیبات عقب ، بطور چشمگیری كاسته كه رنگ مشكی پلاستیكی آن هم ، كوچكترین هارمونی ای با سپر و بدنه همرنگ نداشته ، و حداقل میتوانست به رنگ خودرو باشد كه بزرگی و زمختی آن كمتر دیده شود.