• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1167)
چهارشنبه 20/8/1388 - 12:5 -0 تشکر 163097
قسم نخور!

 

اکثر ما ها خیلی راحت قسم می خوریم حتی توی کلام روزانمون قسم می خوریم.

ولی آیا قسم خوردن درست است یا نادرست؟

احکام قسم خوردن چیه ؟

باید قسم را انجام داد؟

یا اگر انجام هم ندی اشکالی نداره؟

اگه مدیر اجازه بده بحث کنیم سر این مسئله

 

اي آقاي ما برس به داد ما

پنج شنبه 21/8/1388 - 14:42 - 0 تشکر 163325

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

از اینکه بحث خوبی رو شروع کردید متشکرم.

قسم خوردن از مواردیست که اسلام اهمیت فراوانی برای آن قائل شده و اون رو داری ارزش فراوانی دونسته.

همین قدر بگویم که قسم از مقولاتی هست که در اسلام در چند زمینه بحث می شود.

در مورد قضاوت قسم خوردن یکی از راه های اثبات دعاوی برشمرده شده است .

در باب کفارات و احکام عبادی قسم بحث مستقلی رو به خودش اختصاص داده است .

در عرصه اخلاق و عرفان عملی هم قسم و احکام آن حائز اهمیت بسیاری می باشد.

برای نمونه احادیثی در مورد قسم هست که به علت ارزش بالایی که دارد از بیهودن قسم خوردن نهی شده است . در برخی از احادیث قسم خوردن فراوان از نشانه های مردمان آخر زمان دانسته شده است .

در یکی از روایات از امام محمد باقر - علیه السلام - در دادگاه خواسته می شود که برای احقاق حق مسلمش قسم بخورد که امام -علیه السلام- این کار را نمی پذیرد و حاضر می شود که به شاکی مبلغ هنگفتی بدهد اما از قسم راست و صادق خودداری کند.

انسان با قسم خوردن بر امور مباح حقی را بر خودش واجب می کند ، که در صورت تخلف مشمول ادای کفاره می شود.

يکشنبه 24/8/1388 - 14:18 - 0 تشکر 163865

هرگاه كسى با شرایط زیر قسم یاد كند باید به قسم خود عمل نماید و گرنه كفّاره دارد:


كسى كه قسم یاد مى كند باید بالغ و عاقل باشد و اگر درباره مال خود قسم مى خورد باید سفیه نباشد، همچنین حاكم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نكرده باشد و از روى قصد و اختیار قسم بخورد، بنابراین قسم خوردن بچّه و دیوانه و كسى كه مجبورش كرده اند درست نیست، همچنین اگر در حال عصبانى بودن بدون اراده و قصد قسم بخورد.

 2ـ كارى را كه براى انجام آن قسم مى خورد باید حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى خورد واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى خورد باید ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنین اگر قسم براى ترك كار مباحى مى خورد باید انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.

 3ـ به یكى از نامهاى خداوند قسم یاد كند خواه نامى باشد كه به غیر ذات مقدّس او گفته نمى شود، مانند «خدا» و «اللّه» یا نامى كه به غیر او نیز گفته مى شود، ولى از قرائن معلوم است كه مقصودش خداست، بلكه اگر به نامهایى قسم یاد كند كه بدون قرینه خدا به نظر نمى آید ولى او قصد خدا را كند بنابر احتیاط واجب باید به آن قسم عمل كند.

 4ـ قسم را باید به زبان بیاورد، بنابراین اگر در قلبش بگذراند كافى نیست و در كتابت و نوشتن احتیاط، عمل به آن است، ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است. 5ـ عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد و اگر موقعى كه قسم مى خورد ممكن باشد ولى بعداً عاجز شود یا مشقّت شدید داشته باشد از همان وقت كه چنین شده قسم او به هم مى خورد.

اي آقاي ما برس به داد ما

يکشنبه 24/8/1388 - 14:19 - 0 تشکر 163866

 اگر كسى عمداً به قرآن قسم دروغ بخورد و بعداً پشیمان شود وظیفه او چیست؟

 باید توبه كند و با اعمال صالح، گذشته خود را جبران نماید.

اي آقاي ما برس به داد ما

يکشنبه 24/8/1388 - 14:23 - 0 تشکر 163868

برای توجیه دوستان انجمن باید بگم که دو پست قبلی  نقل از آیت الله مکارم شیرازی می باشد.

اي آقاي ما برس به داد ما

يکشنبه 24/8/1388 - 14:57 - 0 تشکر 163877

كفّارۀ قسم چیست؟

باید یك برده آزاد كند، یا ده فقیر را سیر نماید، یا آنان را بپوشاند.

 اگر نتوانست كفّاره را انجام دهد، حكم آن چیست؟

باید سه روز، روزه بگیرد.

اي آقاي ما برس به داد ما

دوشنبه 25/8/1388 - 13:29 - 0 تشکر 163987

به نام خدا

سلام

بحث خیلی خوبیه ..از اونجاییکه تو جامعه ما قسم خوردن از اب خوردن هم راحتر شده باید به چنین مباحثی بصورت دقیق پرداخته بشه با اجازه
delkhon گرامی ایاتی که دراین مورد بود در این مبحث قرار میدم

____________________

و خدا را دستاویز سوگندهاى خود قرار مدهید تا [بدین بهانه] از نیكوكارى و پرهیزگارى و سازشدادن میان مردم [باز ایستید] و خدا شنواى داناست (224)

وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَیْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿224﴾ سوره بقره

شان نزول :

میان داماد و دختر یكى از یاران پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به نام عبد الله بن رواحه اختلافى روى داد او سوگند یاد كرد كه براى اصلاح كار آنها هیچ گونه دخالتى نكند و در این راه گامى بر ندارد. آیه فوق نازل شد و این گونه سوگندها را ممنوع و بى اساس قلمداد كرد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/8/1388 - 13:42 - 0 تشکر 163989

به نام خدا

سلام

بحث خیلی خوبیه ..از اونجاییکه تو جامعه ما قسم خوردن از اب خوردن هم راحتر شده باید به چنین مباحثی بصورت دقیق پرداخته بشه با اجازه
delkhon گرامی ایاتی که دراین مورد بود در این مبحث قرار میدم

____________________

و خدا را دستاویز سوگندهاى خود قرار مدهید تا [بدین بهانه] از نیكوكارى و پرهیزگارى و سازشدادن میان مردم [باز ایستید] و خدا شنواى داناست (224)

وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَیْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿224﴾ سوره بقره

شان نزول :

میان داماد و دختر یكى از یاران پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) به نام عبد الله بن رواحه اختلافى روى داد او سوگند یاد كرد كه براى اصلاح كار آنها هیچ گونه دخالتى نكند و در این راه گامى بر ندارد. آیه فوق نازل شد و این گونه سوگندها را ممنوع و بى اساس قلمداد كرد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/8/1388 - 13:43 - 0 تشکر 163990

به نام خدا

سلام

O سوگندهایى كه از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فكر و اراده و یا پر حرفى وعجله و سبق لسان از انسان سرمى زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت ، تنها در برابر سوگندهایى است كه با توجّه و در حال عادّى ، به نام مقدّس خداوند براى انجام كار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب الاجرا مى باشد و شكستن آن حرام مى باشد و كفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد كردن یك برده و در صورت عدم امكان هیچ یك از اینها، سه روز روزه گرفتن .

تا میتوانید سوگند یاد نکنید .

حتى براى كارهاى نیك ، اعم از كوچك و بزرگ ، قسم یاد نكنید، و نام خدا را كوچك ننمایید.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/8/1388 - 13:44 - 0 تشکر 163991

به نام خدا

سلام

در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا كاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانكم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نكنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.

ادامه دارد....

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 25/8/1388 - 13:44 - 0 تشکر 163992

به نام خدا

سلام

در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا كاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانكم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نكنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.

ادامه دارد....

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.