• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4781)
جمعه 8/8/1388 - 3:20 -0 تشکر 161305
بالاخره ابلیس جن بود یا فرشته؟؟؟!!!

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض ادب و احترام خدمت تمام تبیانیهای عزیز

من یک سوال هستش که خیلی فکرمو مشغول کرده اونم اینه که شیطان جن بود یا فرشته؟!!!

در قران دو آیه هست که در یکی میگه شیطان جنه در اون یکی میگه فرشته است.

در اینجا این دو آیه رو براتون میزارم:

سوره اعراف آیه 11 : " ... آن گاه به (( فرشتگان )) گفتیم که بر آدم سجده برید. همگی سجده برند مگر (( ابلیس )) که از سجده کنندگان نبود."
سوره کهف آیه 50 : " و چنین بود که به (( فرشتگان )) گفتیم بر آدم سجده برید. همه سجده برند مگر (( ابلیس )) که از (( جنیان )) بود و از (( این فرمان پروردگارش سرپیچی کرد )) ... "

در یک آیه ابلیس جزو فرشتگان محسوب می شه در آیه ی دیگه ابلیس جزو جنیان محسوب می شه !!! حتی اگر هم قبول کنیم که طبق آیات و روایات و نظر علما بالاخره ابلیس از جنیان بوده... پس سجده نکردن ابلیس چطور سرپیچی از فرمان خدا محسوب می شه؟؟ خداوند خیلی واضح در هر دو آیه به (( فرشتگان )) دستور سجده می ده... خوب چه دخلی به ابلیس داره؟؟!!!

جایی در پشت ذهنت ، به خاطر بسپار که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست...

شنبه 9/8/1388 - 23:43 - 0 تشکر 161587

سلام

شیطان نام عامی است كه در منابع دینی ما بر موجوداتی اطلاق می شود كه باعث گمراهی و یا ایجاد شر در عالم می شوند.[1] در این میانه البته شیطان بر موجودی خاص نیز گفته می شود. كه نام حقیقی او ابلیس می باشد.[2]

 بنابر آنچه كه در آیات قرآن و روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ آمده است، ابلیس از آتش خلق شده[3] و از جنس جنیّان است.[4]

وی به علت عبادتی كه انجام داده بود داخل در صف ملائكه بود و چنانكه از برخی روایات برمی آید، بیش از شش هزار سال عبادت كرده بود و به تعبیر روایت معلوم نیست كه این سالها از سنخ سالهای این دنیا بوده و یا سالهای آخرت.[5]

در واقع او با عبادت خود توانسته بود خود را به مقام ملائكه مقرب الهی برساند. و چنان كه علامه طباطبایی از آیة 30 سورة بقره استفاده می كنند، این مقام مقام قدس بوده است.[6]

البته بر این اساس كه در قرآن كریم تعبیر «و كان من الكافرین» آمده است، یعنی او از كافران بود برخی نتیجه گرفته اند كه شیطان قبل از تمرد از فرمان الهی، كافر بود و با این نافرمانی كفر او آشكار گردید، و در واقع او به حسب ظاهری در صف ملائكه قرار داشته است،

نه آن كه واقعاً به مقام قرب الهی رسیده باشد

كه در این زمینه روایتی نیز از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است.[7]

به هر حال در داستان خلقت حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ ، شیطان از دستور خداوند متعال مبنی بر سجده بر آدم سرپیچی كرد. وی خلقت خویش را با آدم مقایسه كرده و برتری خود را نتیجه گرفت.[8]

 در چند آیه قرآن كریم صفت كِبر، علت اصلی این عصیان معرفی شده است.[9]

پس با این سركشی شیطان از مقام پیشین خود سقوط كرده و از درگاه الهی رانده شد، و صفت رجیم را تا ابد با نام خود همراه كرد.[10]

در خطبه قاسعه كه خطبه 192 نهج البلاغه است نیز حضرت امیر به شیطان و میزان قدرت او فرمایشاتی دارند و تصریح می كنند كه گاهی شیطان تا جایی در انسان نفوذ می كند كه، با چشم او می بیند و با زبان او سخن می گوید.
آنچه ذكر شد بخشی از قدرتی است كه شیطان در راه گمراه كردن انسان ها با خود دارد و با تفحص بیشتر در روایات و كتب تفسیری می توان زوایای دیگری از قدرت شیطان را جستجو كرد. با توجه به این كه شیطان از جنس جن می باشد. می توان بخشی از قدرت او را ناشی از همین عامل دانست.

 چرا كه جنیّان با بسیاری از محدودیت های مادی كه انسان ها با آن رو به رو هستند، مشكلی ندارند.

1-طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، مؤسسة مطبوعاتی اسماعیلیان قم، 1371، ج 7، ص 321، ج 14، ص 221.
[2] . همان.
[3] . سورة اعراف، 12 و سورة ص آیة 76.
[4] . سورة كهف، آیة 50.
[5] . ری شهری، محمد، میزان الحكمة، دارالحدیث، بیروت، ج 4، ص 1450، حدیث 9365.
[6] . طباطبایی، همان، ج 8، ص 23.
[7] . همان، ص 59.
[8] . سورة اعراف، آیة 12، سورة ص، آیة 76.
[9] . كلمه استكبر در آیات 34 بقره و نیز آیة 74، سورة ص، كلمه تتكبر در آیة 13، سورة اعراف آمده است.
[10] . سورة ص، آیة 74.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 10/8/1388 - 17:18 - 0 تشکر 161673

* یا حقّ *

سلام خدمت شما برادر گرامی.

مفسّران درباره ی جن یا فرشته بودن شیطان بر دو نظرند.امّا آنچه به عنوان رأی امامیه(شیعیان) شهرت یافته،«جن بودن شیطان »است و شیخ مفید(رحمة الله علیه)و همفکران وی برای آن چند دلیل آورده اند:

1-تصریح خود قرآن:

* کان مِن الجِنّ فَفَسق عَن أمر رَبّهِ *

(و او از جنّیان بود پس از فرمان پروردگارش سر باز زد)

(50/کهف)

شکّی نیست که «کان»در این آیه به معنای «صار»(گردیدن)نیست(بر خلاف آنچه شیخ طوسی رحمة الله علیه می داند)

2-خداوند احکامی را برای نوع جن قرار داده که هیچ یک از آنها برای نوع فرشته قرار داده نشده است.نظیر همسانی با انسان و هم ردیف شدن او در آیاتی مانند آیه ی 56/سوره ی مبارکه ی ذاریات یا آیه ی 13/سوره ی مبارکه ی الرّحمن،برخورداری از زاد و ولد،تقسیم جن به دو طایفه ی مؤمن و کافر.(پس نمی توان جن را حتّی طایفه ای از فرشتگان شمرد).

3-آثاری که ویژه ی فرشتگان است و در جن وجود ندارد،نظیر ویژگی عصمت.

کوتاه سخن اینکه شیطان از جنّیان بود و به سبب عبادات زیادش کم کم در ردیف فرشتگان قرار گرفت،ولی او هرگز از جنس فرشتگان نبود.چرا که خودش خطاب به خدا گفت:"من از آتشم" و خوب می دانیم که فرشته از آتش نیست و این جن است که جنسش از آتش می باشد.

با سپاس

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

پنج شنبه 14/8/1388 - 21:50 - 0 تشکر 162284

سلام،طبق مطالعاتی که من داشته ام در این باره فهمیدم که شیطان در اصل جن بوده  است و پس از دستوری که به فرشتگان داده میشود برای نابودی جنیان،فرشتگان با انها به جنگ می پردازند،عده ی زیادی از انها کشته میشوند وعده ای از ان ها به عنوان اسیر  به عرش برده میشوند که شیطان یکی از انها بوده است او در انجا بسان فرشتگان  اموزش می بیند  و به مقامات خوبی هم میرسدتا جایی که مجلس درس داشته و در مجلس درس او انقدر فرشته می امده که شمارش ان فقط برای خدای بزرگ ممکن بوده است و پس از این در جریان سجده به حضرت ادم از درگاه ایزدی رانده می شود.

i wish the best old for you

جمعه 15/8/1388 - 23:7 - 0 تشکر 162397

درود

از جهت دیگری هم می تونیم بگیم شیطان از جن بوده! خب مگه فرضته ها نیکی و پاکی خالص نیستن و مقام عصمت برخوردار نیستن؟ یعنی فرشته ها تماما فقط طاعت خداوند هستند و اختیار گناه ندارند! در نتیجهع اگه شیطان از فرضتگان بود نمی تونست از دستور خداوند سرپیچی کنه....


من و تو همسایه خدا بودیم
ما به دنیا آمدیم و همه چیز تمام شد
ما دیگر نه همسایه هم بودیم و نه همسایه خدا.
  ما گم شدیم و خدا را گم كردیم ... 
یادت میاد جمله آخر خدا رو؟
از قلب كوچك تو تا من یك راه مستقیم است.
اگه گم شدی از این راه بیا
بلند شو . از دلامون شروع كنیم...
تا خدا راه زیادی نیست...

*کتاب موبایل مذهبی* 

جمعه 15/8/1388 - 23:33 - 0 تشکر 162403

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت تمام دوستان گرامی

دوستان مثل اینکه خوب منظور من رو متوجه نشدند.

من در بالا گفتم که اگه میگین شیطان جن بوده که شکی درش نیست منم میگم جنه پس چرا خدا نگفته که هم جنیان هم فرشتگان بر آدم سجده ببرند و فقط گفته فرشتگان سجده کنند بعد هم شیطان مورد مواخذه قرار گرفته که چرا مثل فرشتگان سجده نکرده انسان رو مگه خدا به غیر از گروه فرشتگان گروه دیگری رو مشخص کرده در آیات بالا؟!!!

مثلاً تا من به فلانی نگم یک کاری رو بکن اون از کجا میخواد بفهمه که من کارش دارم و میخوام ازش تا اون کار من رو انجام بده؟!!!

منظور من اینه که خدا تست هوش میخواسته از شیطان بگیره یا تفسیر این آیه شامل هم گروه جن و هم گروه فرشته میشه؟

جایی در پشت ذهنت ، به خاطر بسپار که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست...

يکشنبه 15/9/1388 - 14:34 - 0 تشکر 168123

با سلام. بحث خیلی جالبی بود.به نظر من ابلیس می تونه جن باشه.چون من از بچگی شنیدم که فرشته ها خوبن.اما ابلیس ....

نمیدونم.شاید هم فرشته بود.اگه متوجه شدین به من هم بگین.

دوشنبه 16/9/1388 - 21:18 - 0 تشکر 168329

منکه میگم ابلیس جن بود ولی به خاطر عبادتهاش هم مقام ملائک شده بود و در آخر هم که از درگاه خدا و از قرب خدا رانده شد که اونم به خاطر سرپیچی از فرمان خدا (سجده نکردن بر آدم)

يا اباصالح مدد
چهارشنبه 9/10/1388 - 15:21 - 0 تشکر 173026

سلام؛

پیروِ «مثلاً تا من به فلانی نگم یک کاری رو بکن اون از کجا میخواد بفهمه که من کارش دارم و میخوام ازش تا اون کار من رو انجام بده؟!!! »

خطاب امر به ابلیس هم بود، ... و او سر باز زد

  • 34بقرة :أبی و استکبر
  • 12اعراف: قال ما منعک الا تسجد اذ أمرتک
  • 50کهف: ففسق عن أمر ربه
  • 116طه:    أبی
  • 31حجر: أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ

خود ابلیس متوجه بود کی به کیه... از قبل برای کار خودش توجیه داشت ؛ متوجه بود و عمداً سر باز زد... ابلیس از سجده بر خدا لآدم (برای؛ به خاطر آدم) إبا کرد... اونو تحقیر کرد، سجده رو...امر الهی رو...

اینجوری که نبود...

بیچاره نه می دونست خدا با اونه،

نه می خواست بی حرمتی کنه، نه این که خواسته باشه دلیلی واسه کارش داشته باشه که بخواد بگه؛ اصلاً حواسش نبود ... اتفاقاً اعتراضم کرد که خب چرا نگفتی با منی! ... بیانیه هم نداد؛ جوابی نداشت که بده ...ابدا...

کم هم نیاورد...

  • 12أعراف: انا خیر منه (کجایی خدا!؟ من صد رحمت بهش دارم...)
  • 61إسراء: أأسجد لمن خلقت طیناً ( یه مشت گرد و خاک بی خاصیت... اون وقت من بیفتم به پاش؟! )
  • 62إسراء: أرأیتک هذا الذی کرمت علیّ ( بگو ببینم چی داره که من ندارم؟! زود باش دیگه...)
  • 33حجر: لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ( ببین ... من کسی نیستم که واسه یه سیاه بوگندو حتی سر خم کنم. )

این قدر شوکه شده بود ... هیچ خط و نشونم نکشید...

· 16أعراف: فبما أغویتنی لأقعدن لهم صراطک المستقیم ( حالا که زور میگی ، حقمو که خوردی ... سر راه در کمینشون می شینم ... منتظرم تا به هم برسیم...)

· 17أعراف: لآتینهم من بین أیدیهم و من خلفهم و عن أیمانهم و عن شمائلهم ( همچین کلافه شون کنم ... خیال کردی)

· 62إسراء: لأحتکنّ ذریّته ( می زنم نابودشون می کنم ... وایسا)

واضحه که شیطون جن بود:

· الحجر30و31: فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلاَّ إِبْليسَ ...

· الکهف50: ... فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن ...

یا اینجوری بگیم:

· 1. الف- الحجر 27: وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ

ب- الرّحمن15: وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ

2.[قال إبلیس:] الف- الأعراف12: ... خَلَقتَنی مِن نارٍ ...

ب- ص76: ... خَلَقتَنی مِن نارٍ ...

حدیث 1:

امام صادق علیه السّلام می فرمایند:

ملائکه قبل از داستان حضرت آدم - علیه السّلام – ابلیس را از جنس خود می پنداشتند ( گمان می کردند که او نیز در شمار ملائکه قرار دارد ) ولی خدای تعالی او را می شناخت و با تحریک حمیّت و عصبیّت او، آن چه را که در نفس او پنهان بود، آشکار ساخت و در نتیجه صراحتاً گفت « (من از او بهترم) مرا از آتش و او را از گِل آفریدی » 2 .3

کلاً اینجوری بود...:

أعوذ بالله من الشَّیطان الرجیم

.: سورة البقرة(2):.

و إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس أبی و استکبر و کان من الکافرین «34»

.:سورة الأعراف(7):.

و لقد خلقناکم ثم صوّرناکم ثم قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس لم یکن من الساجدین «11» قال ما منعک الّا تسجد إذ أمرتک قال أنا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین «12» قال فاهبط منها فما یکون لک أن تتکبر فیها فاخرج إنک من الصاغرین «13» قال أنظرنی إلی یوم یبعثون «14» قال إنک من المنظرین «15» قال فبما أغویتنی لأقعدن لهم صراطک المستقیم «16» ثم لآتینّهم من بین أیدیهم و من خلفهم و عن أیمانهم و عن شمائلهم و لا تجد أکثرهم شاکرین «17» قال اخرج منها مذءوماً مدحوراً لمن تبعک منهم لأملأن ّ جهنم منکم أجمعین «18»

.:سورة الحجر(15):.

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (26) وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ (27) وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ َسْنُونٍ (28) فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (29) فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (30) إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (31) قالَ يا إِبْليسُ ما لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (32) قالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (33) قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ (34) وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ (35) قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني‏ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (36) قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ (37) إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (38) قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (39) إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ (40)

.:سورة الإسراء(17):.

و إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس قال أأسجد لمن خلقت طیناً «61» قال أرأیتک هذا الذی کرمت علیّ لئن أخّرتن إلی یوم القیامة لأحتکنّ ذریّته إلا قلیلاً «62» قال اذهب فمن تبعک منهم فإن جهنم جزاؤکم جزاءً موفوراً «63» و استفزز من استطعت منهم بصوتک و أجلب علیهم بخیلک و رجلک و شارکهم فی الأموال و الأولاد و عدهم وما یعدهم الشیطان إلا غروراً «64» إنَّ عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلاً «65»

.:سورة الکهف(18):.

و إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس کان من الجن ففسق عن أمر ربه أفتتّخذونه و ذریّته أولیاء من دونی و هم لکم عدوًّ بئس للظّالمین بدلاً «50»

.:سورة طه(20):.

و إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس أبی «116»

.:سورة ص(38):.

إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طينٍ (71) فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ (72) فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (73) إِلاَّ إِبْليسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ (74) قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالينَ (75) قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ (76) قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجيمٌ (77) وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتي‏ إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ (78) قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني‏ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (79) قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرينَ (80) إِلى‏ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (81) قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (82) إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ (83)


1. ذیل آیه12 سوره أعراف؛ نقل از تفسیر روایی رضوان [؛ تفسیر، تأویل و شأن نزول آیات در پرتو روایات، سید جواد رضوی، گروه فرهنگی قدسیان، انتشارات پارسایان.] ، ص152.

2. العیّاشی، ج 2، ص 9، ح 5.

3. و فی العیّاشی عن داود بن فرقد عن ابی عبد الله - علیه السّلام – قال: إنّ الملائکة کانوا یحسبون أنّ إبلیس منهم و کان فی علم الله أنه لیس منهم فاستخرج الله ما فی نفسه بالحمیّة فقال: « خَلَقتَنی مِن نارٍ و خَلَقتَه مِن طینٍ ».

در تفسیر عیّاشی از داود بن فرقد از امام صادق - علیه السّلام - روایت کرده که فرمود: ...

چهارشنبه 9/10/1388 - 16:42 - 0 تشکر 173038

السلام؛

شاید اینم به درد بخوره...

1.اسلوب استثناء

استثناء تو عربی از یک نظر دو نوعه: متصل، و منفصل (یا منقطع). در عبارت فسجدوا إلا ابلیس هیچ لزومی نداره که ابلیس خودش فرشته باشه؛ به عبارتی فسجدوا [الملائکة] إلا إبلیس یعنی « فسجدوا [ الملائکة] و لم سجد إبلیس.» ( استثنای منفصل- فرشته ها سجده کردند در حالی که شیطون سجده نکرد- یا ما سجد).

اصلاً تو استثنای منفصل، مستثنی ( می خونیم مستثنا : کلمه ی بعد از الّا؛ اینجا: إبلیس) به هیچ وجه جزئی از مستثنی منه ( -ثنا منه : کلمه ی قبل از الّا؛ الملائکة) نیست! فارسی هم که نیست دیگه ...!

استثنا در عربی چیزی بیشتر از راهی واسه خلاصه کردن صحبت نیست. اشتباه ما شاید به این دلیل پیش بیاد که ما در زبان فارسی وقتی می گیم «همه ی فرشته ها به سجده افتادند به جز ابلیس» فقط یک معنی به ذهن میاد و اون اینه که شیطونم فرشته بوده!

2.خطاب رو به سوی ملائکه

إذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم یعنی به یاد آور [ اذ در عربی حرف استشهاد هست] که به فرشته ها گفتیم به خاطر آدم [بر خدا] سجده کنید

اولاً معلوم شد که شیطونم مشمول خطاب بوده؛ چون شکایتی نکرد هیچ، بر عکس واسه دفاع از اقدامشم به تکاپو افتاد؛ دیگه یعنی خودشم می فهمیده داره نافرمانی می کنه که صاف صاف وایساد ادعای اینو کرد که من از تو بهتر می دونم خدا چی از چی بهتره ، چی کم تره ...

بعدشم... جدا از این، یه چیزی هست... خدا - جل و علا - به جمع ملائکه که اونجا وایساده بودن گفت سجده کنید؛ اینو رو به [ خطاب به] صف فرشته ها گفت. شیطون اونقدر عبادت خدا رو کرده بود که فرشته ها از خودشون می دونستنش... تازه همه شونو درس می داد! این یعنی شیطونم اونجا یه جایی لابلای ملائکه وایساده بوده (!- در صف [مقام] ملائکه بوده). پس هر خطابی رو به سوی ملائکه، رو به اونم هست... همونجوری که می بینیم اینو خودشم سرش می شده؛ واسه همین بهش بر خورد!

پیشنهاد می کنم ً هر سؤالی دارید یه سری به تفاسیر بزنید -اونایی رو که نزدید- حتماً جواب می گیرید؛ تفاسیری مثل المیزان فی تفسیر القرآن از علامه طباطبایی؛ تفسیر نور آقای قرائتی؛ تفسیر نمونه زیر نظر آقای مکارم -حفظه الله-؛ تفسیر تسنیم آیت آلله جوادی آملی و غیر اون. من همه رو با هم تو یه مجموعه در حد 50 مگی اخیراً دانلود کردم به اضافه تفاسیر حضرت امام و شهید مطهری و یه تفسیر دیگه،  روی گوشیمم ریختمشون تا دم دست باشه ( به صورت html بود) ... جدا از این که خود این تفاسیر به صورت جاوا برای موبایل تهیه شده . یه کم تو اینترنت بگردی پیدا می کنی. واسه قرآن با تفسیر نمونه برو به www.makarem.ir - یا شایدم makaremshirazi.ir فکر کنم هر دو تاش جواب بده- قسمت دانلود نرم افزار. ببخشید....

و السلام.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.