• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 32336)
جمعه 8/8/1388 - 1:11 -0 تشکر 161302
سوال در مورد تفسیر آیه 24 سوره نساء

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به دوستان تبیانی عزیز

من امروز سوره نساء آیه 24 رو میخوندم که در مورد یک موردش به سوال برخورد کردم.

اینجا آیه رو با معنیش میزارم و سوالم رو مطرح میکنم:

آیه 24 سوره ی مبارکه نساء:

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَیْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْكُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِیمًا حَكِیمً



ترجمه:

و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را كه (از راه اسارت) مالك شده اید; اینها احكامى است كه خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختیار كنید; در حالى كه پاكدامن باشید و از زنا،خوددارى نمایید. و زنانى را كه متعه ( ازدواج موقت) مى كنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یكدیگر توافق كرده اید. خداوند، دانا و حكیم است.

حالا سوال من دو مورد این قسمت آیه: إِلاَّ مَا مَلَكَتْ (مگر آنها را كه مالك شده اید) است.

یعنی اگر زن به اسارت گرفته شده شوهر هم داشته باشند بر شوهر کافر ( به هر حال دشمن مسلمانان) خود حرام شده و به عقد تصرف کننده در می آیند. کسی میتونه با استفاده از منابع موثق این قسمت آیه را تفسیر کنه؟

 

جایی در پشت ذهنت ، به خاطر بسپار که اثر انگشت خداوند بر همه چیز هست...

يکشنبه 10/8/1388 - 21:47 - 0 تشکر 161715

سلام

و المحصنات من النساء این آیه ،

بحث آیه گذشته را در باره زنانى كه ازدواج با آنها حرام است دنبال مى‏كند

 و اضافه مى‏نماید كه:

ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز حرام است.

محصنات جمع محصنة از ماده حصن به معنى قلعه و دژ است ،

و به همین مناسبت به زنان شوهردار و همچنین زنان عفیف و پاكدامن

كه از آمیزش جنسى با دیگران خود را حفظ مى‏كنند

و یا در تحت حمایت و سرپرستى مردان قرار دارند گفته مى‏شود.


گاهى به زنان آزاد در مقابل كنیزان نیز گفته شده ،

 زیرا آزادى آنها در حقیقت به منزله حریمى است كه به دور آنها كشیده شده است و دیگرى حق نفوذ در حریم آنان بدون اجازه آنها ندارد ،

 ولى روشن است كه منظور از آن در آیه فوق همان زنان شوهردار است .

این حكم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد

 بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همین حكم را دارند یعنى

ازدواج با آنها ممنوع است.

تنها استثنائى كه به این حكم خورده است

 در مورد زنان غیر مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمى‏آیند ،

اسلام اسارت آنها را بمنزله طلاق از شوهران سابق تلقى كرده ،

و اجازه مى‏دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند

و یا همچون یك كنیز با آنان رفتار شود ( الا ما ملكت ایمانكم).

ولى این استثناء ، به اصطلاح ، استثناى منقطع است ،

یعنى چنین زنان شوهردارى كه در اسارت مسلمانان قرار مى‏گیرند

 رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد ،

درست همانند زن غیر مسلمانى كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش

 ( در صورت ادامه كفر ) قطع مى‏گردد ،

و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت .

از اینجا روشن مى‏شود كه اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج كنند ، و به همین جهت ، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است.

فلسفه این حكم در حقیقت این است كه این گونه زنان یا باید به محیط كفر بازگشت داده شوند ،

و یا بدون شوهر همچنان در میان مسلمانان بمانند

و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود

 و از نو ازدواج دیگرى نمایند ،

صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام

و صورت دوم ظالمانه است ،

 بنا بر این تنها راه همان راه سوم است.

تفسیر نمونه

جلد 3 

صفحه 333 و334

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 10/12/1388 - 4:39 - 0 تشکر 187012

با سلام من هم با نظر دوستمون موافقم...بنظر بنده هم قسمت اول این آیه می خواد بگه...در صورتی که جنگ تمام شرایط اسلامیش رو داشته باشه اونم نه هر جنگی(تازه اگر بپذیریم منظور جنگ و اسارت و این حرفها بوده در این آیه ،وگرنه می توان برداشت های خیلی زیبا تری از این آیه کرد مثل اینکه شما ممکنه گاهی زنانی رو که در اسارت گروه های دیگه هستند. مثل عصر فعلی که بردگان جنسی وجود دارند و یا کسانی که شوهرانشان از اونها سوء استفاده میکنند و میتوان با پول اونها رو آزاد کرد یا بهر ترتیبی فراری داد یا به جامعه اسلامی آورد )....زنان به اسارت گرفته شده یا بجا مانده از این جنگها را حتی در صورت شوهر دار بودن می توان در زمره زنانی که ازدواج با اونها بلا اشکال هست بحساب آورد(چون ازدواج با زنان شوهردار از هر مذهبی در اسلام حرام است)....اما اگر کسی بخواد حتی با همین نوع زنان ازدواج کنه باید ابتدا همه شرایط صحت عقد رو مثل رضایت کامل زن..نگه داشتن عده...مهریه...و غیره رو داشته باشه...و نمی تونه زنی از این زنان رو به کاری بر خلاف شئون اسلامی وادار بکنه چه برسه به عقد که در صورت راضی نبودن زن عقد باطله و فرد مذکور زناکار خواهد بود!....و در واقع بدلیل کرامت و ارزشی زیادی که اسلام برای زنان  قایل هست نخواسته مانعی برای این نوع زنان بی سرپرست برای ازدواج یا پیدا کردن سرپرست وجود داشته باشه و شاید منظور این بوده که نمی خواد حالا بگردین شوهر این زن رو پیدا کنین که بیا طلاقش بده از نظر ما اینان خود بخود طلاق داده شده هستند...حالا در صورت داشتن بقیه شرایط عقد و ازدواج مثل رضایت طرفین میتوانید با این قبیل زنان ازدواج کنید...در ثانی بنظر این جانب در عصر حاضر دیگه نمی توان فرد کافر به معنای یاد شده رو پیدا کرد...و درست مانند زمانی که اگر همه مصلح باشند مصداقی برای اجرای حدود نیست...در عصر حاضر هم دیگر مصداقی برای این آیه با پذیرفتن پیش فرض های ذکر شده وجود ندارد....

سه شنبه 23/6/1389 - 23:18 - 0 تشکر 231294

با سلام
اول بگم خیلی شیوا و کامل و زیبا و خوب گفتین،خیلی وقت بود دنبال یه جواب کامل میگشتم که پیدا کردم،ولی یه چیزی : کافر در زمان حضرت محمد چه کسی بود و الان چه کسی است؟(اگه الان هم کافر داریم) خب قرآن مربوط به تمامی زمان هاست...

چهارشنبه 24/6/1389 - 16:2 - 0 تشکر 231665

Mamayel گفته است :
[quote=Mamayel;592848;231294]با سلام
اول بگم خیلی شیوا و کامل و زیبا و خوب گفتین،خیلی وقت بود دنبال یه جواب کامل میگشتم که پیدا کردم،ولی یه چیزی : کافر در زمان حضرت محمد چه کسی بود و الان چه کسی است؟(اگه الان هم کافر داریم) خب قرآن مربوط به تمامی زمان هاست...

به نام خدا

سلام

mamayelگرامی به انجمن خوش آمدید .

خوشحالم مطالب مورد استفاده واقع شد

در پاسخ به سوال شما :کافر به منکر خدا ورسول ص کافر گفته میشود حالا میخواد در زمان خود پیامبر میزیسته یا در هر زمان دیگری

در بسیاری از روایات داریم منکر علی ع هم کافر است

از امیرالمؤمنین علیهالسلام روایت کند، که حضرت رسولالله فرمودند: یا علی، انت خیر البشر، ما شک فیه الا کافر ای علی تو بهترین افراد بشر هستی، در این مطلب شک نمیکند مگر کافر،

ینابیع الموده ص246

همین بی شرمهاییکه قران را به اتش میکشند هم کافرمحسوب میشوند وهمان کسانیکه قران به نیزه کردند نیز کافرند

پس در هر زمانی کافر هست ولی مدل کفر ورزی انها با هم تاحدودی فرق میکنه اما همشون از یک جنسند .....

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.