• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1730)
پنج شنبه 7/8/1388 - 14:9 -0 تشکر 161213
کدامیک برترند...زن یا مرد...تبعیض وعدالت؟!!

با سلام.

دوستانی که در چت روهای اسلامی شرکت مستمر دارند متوجه تکرار این سوالی که اخیرا در چت رومهای اسلامی و ضد اسلامی در قالب اشکال به دین اسلام وارد میشه شدند.اما اشکال چیه :
مسلمانان بر این عقیده اند که احکام اسلام نهایت عدالت را در تمامی احکام و افراد رعایت کرده اما اشکال در این است که اسلام میان زن و مرد تفاوتهای بسیاری را قرارداده ودر واقع عدالت میان اندو را رعایت کرده .مثلا :

1) چرا دیه مرد مسلمان با زن مسلمان یکی نیست ؟
2) شهادت زن مسلمان با مرد مسلمان برابر نیست ؟
3) چرا سهم ارث پسر دوبرابر سهم ارث دختر است؟
و چراهای دیگر
...

آیا به نظر شما این نوع تفاوت و تبعیض با این ادعا که اسلام عدالت را مراعات کرده منافات ندارد ؟
دوستان گرامی لطفا علاوه بر اینکه پاسخ سوالات فوق را با توجه به ادله شرعی و عقلی بیان میکنید ، شبهات پیرامون همین نوع تبعیض احتمالی را در همین بحث اعلام کنید.

با تشکر . یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 12/8/1388 - 13:38 - 0 تشکر 161929

مطابق به شرع و قوانین اسلام
زن و مرد هیچ کدام بر یکدیگر برتری ندارند به جز اینکه بر اساس ایمان و تقوا و عمل صالح ایشان باشد.
در مورد سوالات شما پاسخ هایی رو در پست های بعدی عنوان می کنم .

اي آقاي ما برس به داد ما

سه شنبه 12/8/1388 - 13:49 - 0 تشکر 161931

در احکام اسلام گفته شده دیه زن نصف دیه مرد است و یا در بحث قصاص گفته شده که اگر زنی مردی را به قتل برساند بدون هیچ قید و شرطی باید آن زن را اعدام کنند. اما اگر مردی زنی را به قتل برساند اول باید اولیای مقتول (یعنی نزدیکان آن زنی که کشته شده) نصف دیه مرد را بدهد آنگاه مرد را اعدام کنند، آیا به راستی خون مردان رنگین تر از خون زنان است؟ آیا زنان حظّ و بهره کمتری از انسانیت برده اند که اسلام این چنین در مورد آنها قضاوت کرده است؟

جواب:

قبل از بیان جواب دو نکته را خدمت شما عرض می کنم:

نکته اول:  احکام اسلام مطابق مصالح کل افراد جامعه مقرر شده است. (یعنی طوری برنامه ریزی شده که حق هیچ یک از افراد از بین نرود)

نکته دوم: در سوره ی مبارکه نساء آیه ی 34 خداوند متعال نفقه اعضای خانواده را برعهده مردان گذاشته است. (بعکس زنان که هیچ مسئولیت اقتصادی در خانواده ندارند) بنابراین فقدان مرد در خانواده ضررهای اقتصادی مهمی را برای اهل خانواده در پی خواهد داشت.

جواب اشکال:

مردان غالباً در خانواده عضو موثر اقتصادی هستند و مخارج خانواده را متحمل می شوند و با فعالیت های اقتصادی خود چرخ زندگی را به گردش در می آورند، بنابراین تفاوت میان از بین رفتن زن و از بین رفتن مرد بر کسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود خسارت فراوانی به بازماندگان بی گناه مرد مقتول وارد میشود.

بنابراین اسلام با صدور این حکمن در مسئله دیه و یا بحث قصاص (قصاص مرد قاتل) مراعات همه افرا را کرده و این خلا اقتصادی و ضربه نابخشودنی که به یک خانواده می خورد جلوگیری کرده است و هرگز اجازه نمی دهد که به بهانه ی "تساوی" حقوق افراد دیگری (مانند فزندان مردی که مورد قصاص قرار گرفته) پایمال شود.  تفسیر نمونه ذیل تفسیر آیه ی 179 سوره ی مبارکه ی بقره

خلاصه: دو برابر بودن دیه مرد نسبت به زن به خاطر آن نیست که خون مرد رنگین تر از خون زن باشد و همچنین به خاطر ان نیست که مردان سهم بیشتری از انسانیت برده باشند بلکه بخاطر جلوگیری از ضربه ی اقتصادی است که به خانواده ی مرد بعد از فوت وارد می شود.

اي آقاي ما برس به داد ما

سه شنبه 12/8/1388 - 13:53 - 0 تشکر 161932

البته دوستان عزیز من یه سوالی برای خودم پیش اومده که این جوابی که توی پست قبلی زدم برای خودم هم خیلی قابل توجیه نیست و اون هم در شرایطی هست که یک زن به تنهایی سرپرستی یک خانواده رو بر عهده داشته باشه که دیگه این حکم درباره این شرایط ویژه صدق نمی کنه

پس شاید لازم باشه که تو قوانین قصاص شرایط خاص رو هم اعمال بکنند

اون هم با شرایط فعلی که خیلی از زنان سرپرستی خانواده ی خود را عهده دارند 

حالا دوستان اگر پاسخی در مورد این شرایط ویژه دارند جواب بدند

اي آقاي ما برس به داد ما

سه شنبه 12/8/1388 - 15:3 - 0 تشکر 161951

چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است؟ به راستی آیا این ظلم بزرگی در حق زنان نیست؟

جواب:

قبلا از بیان اصل جواب دو مقدمه رو خدمت شما عرض می کنم.

مقدمه اول: در روم باستان و همچنین دوره عرب جاهلیت، زنان به هیچ وجه ارث نمی بردند، در ایران باستان نیز ارتباط اقتصادی دختران با پدرانشان بعد از ازدواج قطع می شدو فقط در صورتی ارث می بردند که در خانه پدر بوده باشند. "با این قانون اکثر دختران ایران باستان هم ارث نمی بردند، چرا که غالباً پدرانشان بعد از ازدواج آنها از دنیا می رفتند" اسلام قوانین روم باستان وعرب جاهلیت و ایران باستان را شکست و برای زنان بدون قید و شرط سهم الارث قائل شد.

مقدمه دوم: در اسلام بار اقتصادی خانواده به دوش مردان گذاشته شده است (سوره ی نساء آیه ی 34) و باید طبق دستورات، نفقه و خرج خانواده را او بپردازد، در مقابل زن درنظام خانواده هیچ مسئولیت اقتصادی ندارد "یعنی از دیدگاه اسلام زن موظف نیست خرج زندگی را تامین کند بلکه او می تواند دارائی های خود را برای مسائل شخصی خودش خرج کند"

اصل جواب:

با توجه به این که اسلام بار اقتصادی خانواده را بردوش مردان گذاشته است نیاز است که مردان از جهت اقتصادی غنی تر از زنان باشند که هیچ مسئولیت اقتصادی را در خانواده ندارند به همین خاطر برای مرد دو سهم برای زن یک سهم در نظر گرفته است.

نکته 1: عده ای می گویند شاید کسی نخواست ازدواج کند آن وقت آیت آنچه بین پسر و دختر تقسیم می شود ظلم در حق جامعه ی زنان به حساب نمی آید؟

عرض می کنیم: احکامی که برای یک جامعه تدوین می شود طبق وضعیت غالب افراد جامعه است، در تمام جوامع خصوصا جوامع اسلامی غالب افراد ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند و بر همین اساس بسیاری از احکام در اسلام صادر شده است.

نکته 2: عده ای می گویند: چرا اسلام مسائل اقتصادی خانواده (و یا جامعه) را به عهده زنان نگذاشته است تا آنها دو سهم بردارند، مگر ما در طول تاریخ زنانی نداشتیم که از جهت اقتصادی قوی عمل کردند؟

در جواب عرض می کنیم: اصولا سودآوری در مسائل اقتصادی نیاز به یک جنبه ی تعقل قوی دارد که این، فطرتا در مردان نهادینه شده است (همچنان که جنبه ی تعطف در زنان نهادینه شده است) و این که زنانی در طول تاریخ در امر اقتصادی موفق بوده اند، استثنایی از جامعه زنان بوده است چرا که تعداد آنها بالنسبه به مردان بسیار کمتر است. نرم افزار تفسیر بیان دکتر محمدعلی انصاری ذیل تفسیر سوره مبارکه نساء آیه ی 11

نکته 3: در تفسیر شریف المیزان نکته جالبی آمده و آن این که : مرد به هنگام تقسیم ارث دو سهم بر می دارد و در مقام عمل یک سهم بیشتر ندارد چرا که باید یک سهم را برای همسرش بعنوان نفقه خرج کند و تنها یک سهم برای خودش باقی می ماند اما زن به هنگام تقسیم ارث یک سهم بر می دارد و در مقام عمل دو سهم دارد، یک سهم که از پدر خود به ارث می برد و یک سهم که شوهر بعنوان نفقه برای او خرج می کند.

اي آقاي ما برس به داد ما

سه شنبه 12/8/1388 - 15:5 - 0 تشکر 161954

1) شهادت زن مسلمان با مرد مسلمان برابر نیست ؟

اما در مورد این سوال متاسفانه پاسخی پیدا نکردم اگر بقیه ی دوستان زحمت این سوال رو بکشند خوب میشه

اي آقاي ما برس به داد ما

چهارشنبه 13/8/1388 - 10:47 - 0 تشکر 162060

عاقبت جوینده یابنده بود...

بچه ها بالاخره جواب دومی رو هم پیدا کردم

 آفرین به خودم   

بذارید تو پست بعدی می زنم

....................

تشویق یادتون نره

اي آقاي ما برس به داد ما

چهارشنبه 13/8/1388 - 10:54 - 0 تشکر 162062

شهادت بانوان


1ـ شهادت و گواهی دادن در دادگاه یک حق نیست که از زنان سلب شده باشد، بلکه یک تکلیف است و کتمان آن حرام است: «و لا تکتموا الشهاده و من یکتمها فانه آثم قلبه؛(بقره(2) آیه 283.) و به حکم «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»؛(بقره(2) آیه 282.) اگر کسی از ادای شهادت، خودداری ورزد، دادگاه می‌تواند او را «جلب» نماید. كاملا روشن است نهی از کتمان شهادت و حتی جرم و گناه بودن آن در جایی معنا دارد كه مسئولیت باشد، نه حق.
2ـ قانونگذاری یک بحث ارزشی نیست بلکه تنظیم روابط است که یکی از اصول مسلّم آن تقسیم وظایف با توجه به توان‌ها و ظرفیت‌ها و نیز واقعیت‌های اجتماعی است.
با توجه به نكات فوق می‌گوئیم:
در بسیاری از حقوق و جزائیات، مكانیسم اخلاقی زن و مرد با هم متفاوت است. روحیات و اخلاق زن و مرد با هم یك جور نیست. توقعی كه خداوند از زن دارد با توقعی كه از مرد دارد یكی نیست. خداوند زن را برای امری خلق كرده و مرد را برای هدف دیگری آفریده است. این دو گرچه از یك جنس‌اند امّا با هم مساوی نیستند.
شهادت و اطلاع رسانی به قاضی، ربطی به ماهیت مرد و زن و خلقت آن دو ندارد. در بعضی موارد كه شهادت مربوط به زنان باشد(مانند امور خاص زنانه) اصلاً شهادت مردان مورد قبول نیست، چون مرد در آن موارد نمی‌تواند شاهد باشد. در وقایع و رخدادهای كوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان حضور دارند. مردان به خاطر كار و تلاش و به دست آوردن زاد و توشه و گذران زندگی، با رخدادها و وقایع اجتماعی بیشتر مأنوس¬اند و اگر واقعه‌ای رخ داد، بیشتر و بهتر در معرض اطلاع¬اند. فرض كنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا می‌كنند و با چوب و چاقو و سنگ به جان یكدیگر افتاده‌اند. پس از چند دقیقه مردان اطراف آنان را گرفته و آنان را از یكدیگر جدا می‌كنند. این جا اگر قتلی یا جراحتی واقع شد، مردان چون شاهد و ناظر بوده‌اند، بهتر می‌توان از آنان شهادت را پذیرفت.
در این جور وقایع اصلاً زنان حضور ندارند یا اگر حضور داشته باشند خود را كنار می‌كشند یا مردان آنان را به عقب می‌رانند.
از طرفی بر اساس نظر روانشناسان، زنان ازروحیه لطیف تر برخوردارند و احساسی‌تر و زود باور هستند؛ بنابراین سریع‌تر مطالبی را قبول می‌كنند و زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بر همین اساس شهادت می‌دهند.
هم‌چنین بر اساس مسئولیت بودن شهادت، اگر شهادت برخی در دادگاه پذیرفته نمی‌شود، یا کم‌تر پذیرفته می‌شود، گویای سهل‌تر بودن تکلیف و مسئولیت است، نه تضییع حقوق.
اسلام در برخی امور مردان را از تكلیف شهادت معاف دانسته و آن را در انحصار زنان قرار داده، امّا در برخی امور زنان را از آن معاف دانسته و آن را در انحصار مردان در آورده، در برخی امور شهادت دو زن را برابر با یك مرد قرار داده است.
بنا بر این در اسلام، شهادت زن همچون شهادت مرد، به عنوان یك اصل، پذیرفته شده است؛ اگر چه در برخى موارد میزان اثبات شهادت مرد و زن متفاوت است. گاه فقط گواهى و شهادت زن پذیرفته شده و گاه فقط گواهى مرد. در بسیارى موارد نیز شهادت هر دو، یا به طور مستقل یا به هم آمیخته قبول مى‏شود.
اگر قبول شهادت مرد و عدم قبول آن از زن در برخى موارد، دلیل بر نقصان و تبعیض باشد، آن طرف قضیه هم باید صادق باشد كه در مواردى اصلاً شهادت مرد چیزى را اثبات نمى‏كند و شهادت زن است كه ارزشمند شمرده شده است، (اثبات ولادت، اثبات باكره بودن، اثبات عیب‌هاى زنانگى در موارد مورد اختلاف و ادّعا و.. از همان موارد است). در حالى كه هیچ كدام دلیل فضیلت و نقصان نیست؛ بلكه براى بیان حقایق و روشن شدن آنها و احقاق حقوق دو زرف دعوا در دادگاه است و هرچه که بتواند این حقوق را بهتر حاصل کند ، همان مقدم است.
پس مى‏توانیم با مطالعة همه جانبه و پیوسته در متون اسلامى، به اسرار و حكمت‏هاى احكام پى ببریم و شبهات را از ذهن خود بزداییم.
از نظر اصول جرم‏شناسى و دادرسى كیفرى،(جلال‌الدین مدنى، آیین دادرسى مدنى، گنج دانش، چ سوم تهران، ج 2، ص 486) و روان‏شناختى، اظهار آگاهى از هر واقعه‏ و بیان شكل و خصوصیات هر رویداد مورد مشاهده، به حسب آن كه شاهد زن باشد یا مرد، عاطفى باشد یا غیر آن، طفل باشد یا بزرگسال، با طرف‏هاى قضیه نسبت فامیلى داشته باشد یا نه و... اختلاف زیادى پیدا مى‏كند.
تجربه نشان داده كه شهادت اشخاص احساسى و عاطفى - كه نیروى تخیلى قوى‏تر دارند و نیروى تخیل آنان ناخودآگاه در اصل واقعه و نقل آن تأثیر می‌گذارد - از دقت و صحت كمترى برخوردار است. زن نیز از آن حیث كه بعد عاطفى و احساسى‏اش غلبه دارد، طبیعى است كه باید شهادتش دربرخی امور که اهمیت ویژه دارد (مثل قتل و زنا...) همراه با تأیید بیشترى باشد.
گذشته از این همان گونه که بیان کردیم شهادت به عنوان حقى از حقوق نیست تا گفته شود، چرا در برخى موارد این حق از زن‏ها دریغ شده و یا تبعیض ایجاد شده است ؛ بلکه تکلیفى است بر عهده شاهد و کسى که تحمل شهادت مى‏کند، نمى‏تواند آن را کتمان نماید. و کتمان آن گناه است ؛ بلکه این حق مربوط به کسانی است که شهادت به نفع یا ضرر آنها شهادت داده می شود و طبعا باید حق آنها رعایت شود ؛ پس معلوم مى‏شود در مواردى که شهادت زن پذیرفته نیست، او معاف از تکلیف بوده و در نتیجه وظیفه‏اش نسبت به مرد، سبک‏تر است،


برابرى شهادت دو زن با شهادت یك مرد در امورى مانند قتل و زنا كاملاً متناسب با روانشناسى زن مى‏باشد، زیرا:
1ـ زن نسبت به مرد بسیار با حیاتر است و به خاطر حیایى كه دارد، در برخورد با صحنه‏هایى چون زنا معمولاً رو برمى‏گرداند و خیره نمى‏شود، برخلاف مرد كه حساسیت و تجسس در او تحریك مى‏شود. شیوه مواجهه زن با چنین منظره‏هایى نقصى براى او نیست، ولی به طور طبیعى امكان اشتباه در تشخیص افراد و چگونگى مسأله در او بیشتر است و افزون شدن تعداد شاهد از احتمال خطا مى‏كاهد.
2ـ زن عاطفى‏تر از مرد است و این براى او نه تنها نقص نیست، كه كمال او در آن است، لیكن این ویژگى (كه در جاى خود ضرورت دارد) آثار وضعى خاصى نیز دارد كه باید نسبت به آن هوشیار بود.

اي آقاي ما برس به داد ما

چهارشنبه 13/8/1388 - 10:59 - 0 تشکر 162063

نمی دونم این توضیحاتی که من براتون گذاشتم قانع کرده شما ها رو یا نه

آیا به نظر شما این نوع تفاوت و تبعیض هست واقعا؟؟

با این ادعا که اسلام عدالت را مراعات کرده منافات داره؟

خوب حالا دیگه قضاوت با شماست

اي آقاي ما برس به داد ما

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.