• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 792)
دوشنبه 4/8/1388 - 17:38 -0 تشکر 160739
دروغه؟؟؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

نامه امام مهدی(عج) به علی بن محمد سمری چهارمین نایب خاص آن حضرت .

 متن این نامه كه در اواخر عمر علی بن محمد سمری به او ارسال شده چنین است:

یا علی بن محمد السمری اسمع اعظم الله اجرا خوانك فیك فانك میّت ما بینك و بین ستة ایام فاجمع امرك و لاتوص الی احد یقوم مقامك بعد وفاتك... و سیأتی من شیعتی من یدّعی المشاهدة الا فمن ادعی المشاهدة قبل خروج السفیانی و الصیحة فهو كذّاب مفتر...

*

«ای علی محمد سمری گوش فرا ده، خداونداجر برادران تو را در سوگ تو زیاده گرداند تو تا شش روز دیگر دار فانی را وداع خواهی كرد پس آماده باش و كسی را جانشین خودت قرار مده... و به زودی برخی از شیعیان من ادعای مشاهده می‌كنند آگاه باشید كسی كه پیش از خروج سفیانی و شنیده شدن ندای آسمانی چنین ادعایی را بكند دروغ‌گو و افترا زننده است....»


حال سؤال اساسی این است كه

چگونه از یك سو امام مهدی(عج) فرموده‌اند مدعیان ملاقات دروغ‌گویند

و از سوی دیگر حكایات فراوانی از ملاقات مؤمنان و صالحان با امام مهدی(عج) در كتاب‌ها نقل شده است

???


*علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، (بیروت: موسسة الوفاء چاپ دوم، 1403) ص 151.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 5/8/1388 - 14:23 - 0 تشکر 160860

سلام علیکم لازم است بدانیم دروغگویی برای کسانی است که خود علناً اظهار کنند که امام را زیارت کرده اند وبنا به فرمایش امام باقر علیه السلام کسانی که وقت ظهور تعیین کنندوقاتون نام دارند که بنا براین حدیث: هرکس که این ادعا را کرد دروغگو باید خوانده شود

پس این مغایرت دارد با کسی که امام را زیارت میکند و بطور اتفاقی مردم متوجه آن میشوند ویا بعد از مرگ آنها مشخص شده و یا از کرامات زیاد وبدون توقع آنان وخلوص نیت آنها مشخص شده و اینکه ناراحتی آنان بعد از فهمیدن مردم از ارتباطشان با حضرت خود دلیل بر پاکی آنها ست .آنان نه تنها می خواهند این ارتباط مخفی باشد بلکه سعی در مخفی کردن آن میکنند نه اینکه در بوق وکرنا کنند که من امام رازیارت میکنم.

اللهم عجل فی فرج مولانا  صاحب الزمان

چهارشنبه 6/8/1388 - 17:35 - 0 تشکر 161094

سلام

ممنونم ازتون مادر گرامی از پاسختون... دعای آقا همراهتون

اما جواب

البته قسمتی

----------------------------------------

دربارة ملاقات با امام مهدی(عج) سه دیدگاه عمده وجود دارد:


1 . دیدگاه افراطی:

براساس این دیدگاه تشرف بر محضر امام زمان(عج) امری ساده و همگانی است و یكی از مهم‌ترین وظایف منتظران، دیدار با‌ آن حضرت است ولو این كار به بر زمین ماندن اهداف و آرمان‌های بزرگتری بیانجامد، نقد این دیدگاه و آسیب‌های آن مجال دیگری را می‌طلبد.[1]


2 . دیدگاه تفریطی:

براساس این دیدگاه در زمان غیبت هیچ كس نمی‌تواند به محضر امام مهدی(عج) شرفیاب شود.[2]

3 . دیدگاه میانه:

 طرفداران این دیدگاه معتقدند ملاقات با امام مهدی(عج) در زمان غیبت امكان دارد و برخی از انسان‌های صالح و پرهیزگار نیز خدمت آن امام عزیز رسیده‌اند لیكن بدون تردید اولاً شرفیابی به محضر امام مهدی(عج) به شرایط و قابلیت‌های فراوانی نیاز دارد و هر كسی توفیق چنین سعادتی را نمی‌یابد و ثانیاً منتظران واقعی حضرت بیش از آنكه به دنبال ملاقات با حضرت باشند. باید در مسیر تأسی به آن حضرت و انجام وظایف و نیز فراهم كردن زمینه‌های ظهور بكوشند.


هدف از ذكر این مقدمه توجه دادن به این نكته مهم است كه دفاع ما از امكان ملاقات به معنای پذیرش دیدگاه افراطی است.

[1] . این دیدگاه گرچه به شكل یاد‌شده از سوی كسی مطرح نشده است، اما برخی عملاً و با رفتار خود چنین دیدگاهی را رواج می‌دهند.
[2] . جمعی از نویسندگان، چشم به راه مهدی (قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ دوم، 1378) ص 69 ـ 44.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 7/8/1388 - 15:55 - 0 تشکر 161232

ادامه....

سلام خدا بر صاحب الزمان و یاران و دوستان ایشان

یكی از مهم‌ترین دلایلی كه طرفداران دیدگاه دوم ـ عدم امكان ملاقات با امام زمان(عج) ـ برای اثبات نظریه خود به آن استناد كرده‌اند نامه امام مهدی(عج) به علی بن محمد سمری چهارمین نایب خاص آن حضرت است. متن این نامه كه در اواخر عمر علی بن محمد سمری به او ارسال شده که در بالا ذکر شد.

حال سؤال اساسی این است كه چگونه از یك سو امام مهدی(عج) فرموده‌اند مدعیان ملاقات دروغ‌گویند. و از سوی دیگر حكایات فراوانی از ملاقات مؤمنان و صالحان با امام مهدی(عج) در كتاب‌ها نقل شده است.


عالمان فراوانی با پذیرش امكان ملاقات در صدد پاسخ به این سؤال برآمده‌اند از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار (ج 52، ص 151) شیخ محمد عراقی در دارالسلام (ص 193) محدث نوری درجنة المأوی (بحار، ج 53، ص 318) آیت الله سید محسن امین در اعیان الشیعة (ج 2، ص 71)


برخی از این پاسخ‌ها بدین قرارند:

1 . منظور از مشاهده در این روایت ملاقات با امام مهدی(عج) نیست بلكه منظور مشاهده همراه با ادعای نیابت و وكالت است علامه مجلسی در این باره می‌نویسد: «شاید معنای این نامه امام(عج) به علی بن محمد سمری ـ این باشد كه كسی كه ادعای ملاقات با حضرت را بكند و مدعی باشد كه نایب آن حضرت است و مثل نواب چهارگانه از طرف آن حضرت اخبار را به شیعیان می‌رساند. چنین شخصی دروغ‌گو و افتراز زننده است. ما نامه را به این شكل معنی كردیم تا با اخباری كه از ملاقات برخی با امام زمان(عج) گزارش می‌دهد منافاتی نداشته باشد.»[4]

دو دلیل بر اینكه منظور از مشاهده در این نامه ملاقات همراه با ادعای نیابت است آورده شده است:
الف) دلیل اول سیاق است، منظور از سیاق این است كه مخاطب این نامه نایب چهارم است و در این نامه به او اطلاع داده می‌شود كه دوران نیابت خاصه به پایان رسیده است و از آن به بعد امام مهدی(عج) نایب خاصی در میان مردم ندارد بنابراین فضای حاكم بر این نامه و مضمون اصلی آن اعلام به پایان رسیدن ارتباط با امام مهدی(عج) از طریق نایبان خاص است وقتی در این فضا گفته می‌شود: « از این پس برخی ادعای مشاهده می‌كنند و آگاه باشید هر كس ادعای مشاهده كند دروغ‌گو است»‌ منظور از مشاهده همان ارتباط خاصی است كه در اول نامه از آن گفتگو شده بود و به علی بن محمد سمری پایان یافتن آن گوشزد شده بود یعنی مشاهده همراه با نیابت خاص.

ب) واژه مفتر: دومین دلیلی كه بر مدعای فوق اقامه شده است واژه مفتر است كه در این نامه آمده است: «... فهو كذّاب مفتر» مفتر به كسی گفته می‌شود كه دورغی را به كسی نسبت دهد.

تقریر استدلال به این شكل است كه:
در معنای واژهء مشاهده «... سیأتی من شعتی من یدعی المشاهدة...» دو احتمال وجود دارد:

 1 . ملاقات

2 . ملاقاتِ همراه با ادعای نیابت و وكالت.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 14/8/1388 - 23:12 - 0 تشکر 162298

ادامه.....

سلام

اگر منظور از مشاهده ملاقات تنها باشد معنای روایت یاد شده این است كه

كسی كه ادعای ملاقات با امام زمان را بكند دروغ‌گو و افترا زننده است.

 دروغ گو بودن چنین شخصی معلوم است زیرا طبق مفاد این روایت كسی نمی‌تواند در دوران غیبت با آن حضرت ملاقات كند پس مدعی ملاقات دروغ‌گو است اما این شخص افترا زننده نیست

 زیرا دروغی را به امام زمان(عج) نسبت نداده است پس آوردن واژة مفتر لغو است.

اما اگر منظور از واژة مشاهده ملاقات همراه با ادعای نیابت باشد كسی كه ادعا كند با حضرت ملاقات كرده و آن حضرت او را به نیابت خود برگزیده است.

این نامه می‌گوید چنین شخصی هم دروغ‌گو است و هم افترا زننده دروغ‌گو بودنش به این دلیل است به دروغ‌ ادعای ملاقات با حضرت رها كرده است و افترا زننده بودنش به این خاطر است كه به حضرت نسبت دروغی داده است یعنی مدعی شده است كه امام مهدی(عج) مرا به نیابت خاص خود برگزیده است و حال آنكه حضرت چنین كاری نكرده است.
بنابراین ما اگر واژه مشاهده را به معنای ملاقات تنها بگیریم آمدن واژة مفتر در این نامه لغو خواهد بود و اگر آن را به معنای ملاقات با ادعای نیابت بگیریم این واژه لغو نخواهد بود و از آنجا كه امام معصوم ـ علیهم السّلام ـ سخن لغو بر زبان جاری نمی‌كنند

 پس منظور از مشاهده ملاقات همراه با نیابت است.[1]

1- حبیب الله طاهری، سیمای آفتاب (قم: انتشارات زائر، چاپ اول، 1380) ص 179 با اندكی تصرف.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.