• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 2906)
يکشنبه 3/8/1388 - 19:32 -0 تشکر 160620
بوگاتى ویرون

بوگاتى ویرون( (Bugatti Veyron

شما چه تعریفى از شگفت انگیز ترین خودروى دنیا دارید؟

  خودرویى با بیشترین اسب بخار؟

  خودرویى با بیشترین سرعت و شتاب؟

  گرانقیمت ترین خودرو؟ 

خودروى بوگاتى ویرون به نظر مى رسد كه همه اینها را داشته باشد:

    ● یك موتور W-16  كه مى تواند 1001 اسب بخار تولید كند.

    ●  بیشترین سرعت 400 كیلومتر بر ساعت

    ●  از 0 تا 97 کیلومتر بر ساعت در 3 ثانیه

    ●  از 0 تا 290 کیلومتر بر ساعت در 14 ثانیه

    ●  برچسب قیمتى بالغ بر 1.2 میلیون دلار 

در این مقاله ما نگاه عمیقى به این خودروى شگفت انگیز خواهیم داشت و خواهیم دید كه چطور ممكن است این كارایى عظیم فقط در یك ماشین باشد.همه چیز با موتور این خودرو شروع مى شود:

 

ویژگی برجسته ی بوگاتی ویرون،موتور 1000 اسب بخاری آن است.

 اجازه بدهید با موتور شروع كنیم.  شما پروسه طراحى موتورى با این قدرت را چطور آغاز مى كنید؟ اگر قسمت" موتور خودرو چگونه كار مى كند" را خوانده باشید مى دانید كه اگر بخواهید موتورى با 1000 اسب بخار را بسازید. آن موتور باید قادر باشد بنزین كافى بسوزاند. براى تامین این قدرت بیش از 5 لیتربنزین در دقیقه نیاز است.

 

تخمین سوخت مصرفی

اگر از ریاضیات خوشتان نمى آید مى توانید نادیده بگیرید!

 1000 اسب قدرت تقریبا معادل 2.6 میلیارد ژول در ساعت است. هر گالن (3.8 لیتر) بنزین شامل 132 میلیون ژول است , بنابراین موتور 1000 اسبى باید بیش از 20 گالون (76لیتر) بنزین در ساعت بسوزاند.

 هر چند موتور خودرو فقط 25%  ازانرژى سوخت را به چرخ ها تحویل مى دهد. 75% از این انرژى به گرما تبدیل مى شود. بنابراین موتور خودرو در واقع براى تامین این قدرت مى بایست 80 گالون در ساعت بنزین مصرف كند ونه 20 گالون. یا همان 5 لیتر در دقیقه.

 

 ما نیاز به یك موتور 16 لیترى داریم تا بتواند 5 لیتر در دقیقه سوخت بسوزاند. موتور دوج وایپر نیز 8 لیترى است و 500 اسب تولید مى كند. 

اما یك مشكل وجود دارد: موتور V-8 شانزده لیترى  خیلى حجیم است و پیستونهاى عظیمى دارد. همچنین امكان ندارد كه بتواند با 6000 دور بر دقیقه بچرخد و حداكثر تا 2000 دور بر دقیقه بیشتر نمى تواند گردش داشته باشد.

  

بنابراین چگونه بوگاتى توانسته 1000 اسب قدرت را در یك خودروى سواری داشته باشد؟

ادامه دارد...

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

يکشنبه 3/8/1388 - 19:33 - 0 تشکر 160621

موتور بوگاتی ویرون:

بوگاتى دو چیز را براى تولید یك موتور جمع و جور وتوانا براى تولید 1000 اسب بخار در نظر گرفت. اولین و مشهودترین چیز توربوشارژر است.

اگر شما قسمت "توربو شارژر چگونه كار مى كند" را خوانده باشید  مى دانید كه یك راه آسان براى اینكه موتورى با قدرت بالا داشته باشیم بدون اینكه خود موتور را بزرگ بسازیم افزودن مقدار بیشترى هوا به هر سیلندردر ورودى سوخت است.توربو شارژر ها این كار را مى كنند. توربو شارژر هواى ورودى به سیلندر را فشرده مى كند در نتیجه سیلندر هواى  بیشترى را در خود نگه مى دارد. اگر شما 2 برابر هواى بیشتر وارد هر سیلندر كنید مى توانید 2 برابر سوخت بیشتر بسوزانید.در عمل این نسبت كاملا برابر نیست اما مى توان ایده اى بدست آورد. بوگاتى از یك توربو 18 psi استفاده مى كند كه قدرت خروجى موتور را دو برابر مى كند. بنابراین , توربو شارژر به بوگاتى اجازه می دهد که اندازه موتور را از 61 لیتر به 8 لیتر برساند.براى تولید این مقدار هواى فشرده بوگاتى به 4 توربو شارژر جداگانه نیاز دارد. 

موتور و ورودی های هوا

دومین چیزى كه براى تولید موتور بعد از توربو شارژر در نظر گرفته شد  بالا نگه داشتن خط قرمز دور و همچنین كاهش تاخیر در زمانی كه پدال را مى فشاریم. بوگاتى یك موتور 16 سیلندر كمیاب دارد.

 2 راه آسان براى ایجاد یك موتور 16 سیلندر وجود دارد.

● یك راه این است كه دو موتور v-8 در یك خط در كناردیگرى باشد و شفت خروجی نیز به این دو متصل مى شود. 

● راه دیگر این است كه دو موتور v-8 در كنار هم باشند.

 دومین شیوه در حقیقت راهى است كه بوگاتى اولین موتور 16 سیلندر خود را در اوایل قرن 20 ایجاد كرد.

در موتور ویرون , بوگاتى راه سختی را انتخاب كرد.بوگاتى دو موتور v-8 را درکنار هم ادغام و هر دو آنها را به یك میل لنگ متصل کرد.این پیكربندى موتور w-16 را در ویرون ایجاد كرد. 2 تا v تشكیل w را مى دهند.

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

يکشنبه 3/8/1388 - 19:35 - 0 تشکر 160622

خصوصیات برجسته:

خصوصیات موتورw-16 بوگاتى شگفت انگیز است.برای مثال:

موتور داراى 4 سوپاپ در هرسیلندر و در مجموع داراى 64 سوپاپ است.

داراى یك سیستم روغنكارى با محفظه خشك است كه از خودروهاى فرمول یک قرض گرفته است.به همراه یك مسیر روغن داخلى پیچیده براى تضمین روغنكارى مناسب و خنك كارى براى 16 سیلندر

داراى كنترل الكترونیكى است. داراى زمان بندى متغیر پیوسته بادامك است كه براى كاركرد بهینه در دورهاى مختلف موتور به كار مى رود.

داراى یك رادیاتور عظیم است كه باید گرماى هدر رفته  از سوختن 5 لیتربنزین در دقیقه را جذب كند.

هر چیز در مورد این موتور بهترین است. یك مجموعه جمع و جور و جالب توجه است.این موتور تنها 710 میلیمتر طول, 889 میلیمترعرض و 730میلیمتر ارتفاع دارد. 

براى مهار كردن این مقدار اسب بخار و گشتاور, نیاز به یك سیستم انتقال قدرت شگفت انگیز است.

انتقال قدرت:

انتقال قدرت این خودرو بى همتاست چون باید دو برابر گشتاور بیشتری را نسبت به خودروهاى اسپورت قبلى به كنترل در آورد . 

انتقال قدرت این خودرو شامل موارد زیر است:

هفت دنده

سیستم كلاچ دوگانه(دوبل)

تعویض ترتیبى(سكوئنشال)

سیستم تعویض كامپیوترى

این سیستم كنترل كامپیوترى همانند سیستمى است كه در خودروهاى فرمول یک و خودروهاى مسابقه اى استفاده مى شود.هیچ پدال كلاچ یا اهرم تعویضى  براى راننده وجود ندارد. كامپیوتر دیسك هاى كلاچ را به خوبى یك تعویض واقعى كنترل مى كند.این كامپیوتر قادر است دنده ها را در 0.2 ثانیه تعویض كند. 

اغلب غیر ممكن است كه همه  گشتاور موتور w-16 فقط به دو چرخ انتقال داده شود بدون اینكه آن دو چرخ روی زمین سر بخورند و فقط حول خود بچرخند. بنابراین ویرون همیشه چهار چرخ متحرك است. با استفاده از سیستم كنترل كششى(traction control system) ، خودرو قادر خواهد بود كه همه اسب بخار موتور را حتی در حالت شتاب كامل به كار گیرد.

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

يکشنبه 3/8/1388 - 19:36 - 0 تشکر 160623

بدنه بوگاتی ویرون:

طبق گفته یكى از طراحان ویرون, بزرگترین چالش در طراحى ویرون آیرودینامیك آن بوده است. چطور مى توان خودروى مسافربرى را با 400 کیلومتر بر ساعت در جاده نگه داشت؟

خودروهاى فرمول یک یا مسابقه اى نیز مى توانند با سرعت 400 کیلومتربر ساعت حركت كنند ولى آنها یك طراحى بدنه منحصر به فرد دارند. یك راننده بر روى مكانى مشخص دراز مى كشد. فاصله خودرو با زمین بسیار اندك است و از بالهاى بزرگى استفاده مى كند كه نیرویى به سمت پایین وارد می كنند. ولى بوگاتى ویرون مانند یك خودروى عادى است كه جاى 2 سرنشین نیز دارد.

اندازه هاى ویرون: 79  اینچ (2 متر) عرض, 176 اینچ (4.47 متر) طول و فقط 48 اینچ(1.22 متر) ارتفاع.

بخاطر داشته باشید كه"هامر 2"(81.2) اینچ عرض دارد. ویرون نسبت به ارتفاعش خیلى عریضتر است.

از طرف دیگر،سطح زیرین ویرون مانند خودروهاى فورمول یک، دوكى مانند و ونتورى شكل است كه باعث افزایش نیروى رو به پایین مى شود. اغلب یك بالچه در پشت ویرون وجود دارد كه در سرعت هاى بالا به طور خودکار باز می شود که باعث افزایش نیروى رو به پایین شده و خودرو را چسبیده به جاده نگه مى دارد.

نشان داده شده كه خودروهاى سوپر اسپرت با داشتن بالچه عقب متحرک قادرند در سرعتهاى بالا وزنى معادل 100 كیلوگرم در عقب و 80 كیلوگرم در جلوى خودرو ایجاد كنند.

بالچه عقب در سرعت های بالا نیروی رو به پایین زیادی ایجاد می کند.

موتور و ورودی های هوا

اگر شما به عكس فوق نگاهى بیاندازید متوجه دو وسیله لوله مانند مى شوید كه در طرف موتور و بر روى سقف خودرو قرار دارند.ویرون از این كانالهاى براى كنترل جریان هوا استفاده مى كند.

ویرون سه دلیل براى كنترل جریان هوا دارد.

1- در بیشینه قدرت، موتور 45000 لیتر هوا در هر دقیقه مصرف مى كند.

2- در بیشینه قدرت، موتور 5 لیتر بر دقیقه بنزین مصرف مى كند و گرماى حاصله مى بایست توسط رادیاتور جذب گردد.

3- در زمان توقف، ترمز ها نیاز به دفع حرارت دارند، خصوصا زمانیكه با سرعت زیاد و ترمزهاى زیاد در جاده هاى پر پیچ و خم مى رانیم.

موتور ویرون پشت راننده قرار گرفته است. کانال هاى هوا كه بر روى سقف قرار دارند هوا را به موتور و نیز دریچه هاى هوا كه در کناره ها قرار دارند  هوا را به ترمز هاى عقب مى برند.

اندازه موتور و سیستم انتقال قدرت، به همراه سیستم چهار چرخ متحرك و چهار شفت محرك به همراه ایجاد دو صندلى و بزرگتر كردن ابعاد خودرو، باعث افزایش وزن خودرو مى شود. به همین دلیل بدنه آن را با فیبر كربن مى سازند تا وزن آن كاهش یابد.

وزن خودرو در حدود 1950 كیلوگرم است. براى مقایسه , دوج وایپر وزنى حدود 454 كیلوگرم كمتر از ویرون دارد.

در قسمت بعد نگاهى به تایرها و فضاى داخلى خودرو مى اندازیم.

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

يکشنبه 3/8/1388 - 19:36 - 0 تشکر 160624

تایرها و فضاى داخلى:

حتى تایرهاى به كار رفته براى ویرون منحصر به فرد هستند. آنها اختصاصا توسط میشلن(Michelin) ساخته شده اند تا بتوانند تنش وارده به تایر را درسرعت 400 کیلومتربر ساعت تحمل كنند. این تایرها نیاز دارند كه مانند تایرهاى خودروهاى مسابقه اى به زمین بچسبند و بتوانند از حداكثر توان موتوراستفاده كنند.

بدین منظور میشلن یك تایر كاملا جدید ساخت تا بتواند جوابگوى نیاز تجهیزات بى همتاى ویرون باشد. در عقب تایرها 365 میلیمترعرض دارند و در جلو 245 میلیمتر عرض دارند .

اندازه تایرها در جلو 245/690 R520 ودر عقب 365/710 R540 است.

اندازه قطر طوقه در جلو 520 میلیمتر و در عقب 540 میلیمتر (تقریبا 20 اینچ) است. این تایرها به بیان دیگر بزرگ و حجیم هستند. تایرهاى عقب بزرگترین تایرهایى هستند كه تاكنون براى چرخ هاى عقب یك خودروى سوارى طراحى شده است.

این تایرها از سیستم PAX میشلن استفاده مى كنند. فشار تایر به صورت خودكار اندازه گیرى مى شود و این تایر مى تواند به صورت بدون باد 201 كیلومتر با سرعت 80 كیلومتر بر  ساعت حركت كند. سیستم كشف كننده كمبود فشار هوا  نقش مهمى را در امنیت سیستم PAX بازى مى كند. این نقش ، آگاه كردن شما به كمبود فشار چه اندك اندك و چه ناگهانى است.

یكى از مزایاى سیستم PAX  توانایى حركت بدون باد و عدم نیاز به تایر یدك است. 

فضاى داخلى:

ویرون در مدل اشرافى خود 2 صندلى دارد. بیشتر فضاى داخلى با چرم پوشیده شده است. داشبورد،صندلى ، سقف  و كناره ها همه چرمى اند. فقط بعضى از ادوات و مقدار كمى تكه هاى فلزى به عنوان زینت به كار رفته اند.

انواع مختلفى از وسایل الكترونیكى  در خودرو وجود دارد كه به زیبایى و ظرافت در آن قرار دارند. یك سیستم استریو جالب توجه، سیستم ناوبرى و...

آیا همه اینها ارزش میلیون ها دلار را دارد؟ چه كسى مى داند! ولى با این وجود ویرون نشان دهنده یك پیروزى تكنولوژیكى  بزرگ و جالب توجه است.

اگر به خودروهاى مسابقه اى نگاهى بیاندازیم اغلب این خودروها ى مسابقه اى سریع تر از ویرون نمى توانند بروند. در حقیقت ویرون به حد نهایى یک خودروى سواری نزدیك شده و بعید است خودرویى ببینیم كه فراتر از ویرون در زمینه توان باشد.

این به بیان دیگر بهترین چیزى است كه ویرون بدست آورده است.

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

سه شنبه 3/9/1388 - 16:34 - 0 تشکر 165420

اولین تصادف بوگاتی veyron

بالاخره اولین مورد تصادف برای اتومبیل سوپراسپرت زیبا و استثنایی "بوگاتی veyron " در تاریخ 5 مارس 2007 گزارش شد که این خبر برای بسیاری از علاقه مندان خودروهای سوپراسپرت ناگوار است.

این تصادف در نزدیکی "shepperton" انگلستان اتفاق افتاد. مالک فعلی این سوپراسپرت 1001 اسب بخاری که به رنگ قرمز و سیاه به کارخانه سفارش داده شده بود آن را در 28 فوریه امسال تحویل گرفته شده است.این خودرو دارای تودوزی چرم قرمز و مشکی است که در هماهنگی کامل با بدنه بوده و لازم به ذکر است که یک دستگاه بوگاتی در حال حاضر به قیمت ۱.۵ میلیون دلار به فروش می رسد.

زندگی قصه مرد یخ فروشیست که از او پرسیدن فروختی؟ گفت: نخریدند تمام شد...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.