• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2503)
پنج شنبه 30/7/1388 - 16:28 -0 تشکر 159961
* ابن سینا:عارف،به موسیقی نیاز دارد *

 

 یا سُرور العارفین

*********************************

**********************

********

 

 

شاید شما هم از آن دسته باشید که موسیقی گوش می‌دهند و می‌گویند ای بابا ما نفهمیدیم موسیقی کجاش اشکال داره، کجاش نه!

گذشته از بحث فقهی در این موضوع، از آنجایی که تاثیر موسیقی بر روح و جان آدمی انکار ناپذیر است، امروز از این زاویه به آن خواهیم نگریست که از نظر اخلاقی و عرفانی، چه نغمه‌ای روح پرور بوده و کدام طنین واقعا دل نواز است؟

جرعه ای که اکنون به آستان شما پیشکش است، شرابی است از کلام استاد فرزانه، حضرت آیت الله جوادی آملی.

... از استاد می‌پرسم: به نظر شما، موسیقی‌های متداول چه تاثیری بر روان آدمی می‌گذارد؟

و ایشان چنین می‌نوازند که: ...ابن سینا رحمه‌الله در نَمَط (فصل) نُهم کتاب «اشارات و تنبیهات» می‌نویسد:

"گاهی عارف به «نغمه رخم»، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ کند"(الإشارات و التّنبیهات-صفحه ی360).

 در درس مرحوم الهی قمشه‌ای (قدس‌سره)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربّانی خراسانی رحمه‌الله که از علمای بزرگ تهران بود (یکی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یکی از غزل‌های استاد را برای ما بخوانند که ایشان هم اجازه دادند.

گاه مناجات یک جوان را اداره می‌کند. گاه نیز یک غزل یا قصیده، کمبودهای درونی او را ترمیم می‌کند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‌شود. ترانه لذتی کاذب ایجاد می‌کند؛ اما غزل شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل‌های حافظ و سعدی چنین است.

به هر حال، اگر کسی خود را با ترانه سرگرم کند، در سنین  بالاتر، خود متوجه می‌شود که با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی که انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. غزل حافظ همیشه می‌ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‌شود.

همه می‌دانیم که آهنگ‌های طرب‌انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‌کند. آهنگ‌هایی که فرشته منشی را در آدم احیا می‌کند، به انسان سبک‌باری می‌دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‌کند نیز می‌شناسیم. به آهنگ‌های مشکوک گوش نمی‌دهیم.

 

از این نظر موسیقی بر سه قسم است:

1- موسیقی‌هایی که حالتی روحانی در انسان ایجاد می‌کند که اشکال ندارد.

2- موسیقی‌هایی که به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریک می‌کند که این دسته نامشروع است.

3- دسته‌ای از موسیقی‌ها هم مشکوک است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشکوک نمی‌رویم.

 

خواندن غزل‌ها و مناجات‌ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم که بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست.

در فرهنگ شیعی ما، مستحب است کسی که اذان می‌گوید، «صیّت»، یعنی خوش صوت باشد(وسائل الشّیعه/جلد5/صفحه 410)تا نیاز قوه سامعه تامین شود. اشعار خوبی وجود دارد که اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‌کند.

از طرفی، اشعاری که در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‌ماند و هر چه سن بالاتر می‌رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‌شود.

 

حسین عسگری - گروه دین و اندیشه - تبیان

پاسخ استاد از کتاب نسیم اندیشه، ص 113

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

پنج شنبه 30/7/1388 - 18:54 - 0 تشکر 159990

کی میخواهید دست از سر موسیقی این مملکت بردارید؟؟؟؟؟

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

شنبه 2/8/1388 - 18:13 - 0 تشکر 160440

باسلام؛

من متوجّه ی منظور شما دوست گرامی نشدم که فرمودید:

"کی می خواهید دست از سر موسیقی این مملکت بر دارید؟"!

برام جالبه که همچین فکری رو کردید.ولی باید بدونید اصلاً اینطور نیست و مبحث بالا فقط در رابطه با بخشی از سخنان إبن سینا در تأئید مشروع بودن بخشی از موسیقی و شرح اون توسّط آیة الله جوادی آملی است.

حال این موسیقی برای این مملکت باشه یا جای دیگه،چه فرقی می کنه؟

باسپاس

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

يکشنبه 3/8/1388 - 17:25 - 0 تشکر 160601

با سلام

ممنون از بحث قشنگ و به جاتون

جناب لاهوت در متن نیز اشاره کرده اید که موسیقی سه قسم است و این سه قسم همیشه مشتری های خود را داشته است.

راستی یادمون نره این مملکت، مملکت امام زمان(عج) می باشد.

کسی که به این آب و خاک خیانت کند محکوم به نابودی است.

دوشنبه 4/8/1388 - 19:6 - 0 تشکر 160767

من هم نظر جناب qqqqqq369  را تایید میکنم...

اینجا مملکت امام زمان است پس دروغ و توهین و... در آن جایگاهی ندارد!!!

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

سه شنبه 5/8/1388 - 14:53 - 0 تشکر 160870

پارس-فارس...

به مغرب سینه مالان قرص خورشید

نهان میگشت پشت کوهساران

فرو می ریخت گردی زعفران رنگ

به روی نیزه ها و نیزه  داران

بله...اونی که باید بفهمه خودش میفهمه چی گفتم

درود بر آزادمردان نیک اندیش

درود بر اساتید موسیقی ایران زمین

درود بر جناب استاد شجریان

عشق

سياوش بيدکاني

راوي بيداد و داد موسيقي و مردمان ايران زمين

خنياگر مرغ سحر ، باربد زمان

جناب استاد محمدرضا شجريان

سه شنبه 5/8/1388 - 15:7 - 0 تشکر 160874

به نام خدا

سلام

استاد عزیزی دارم که قاری بین المللی بودن  و الان خب بیشتر داوری میکنن ولی مواقعی که جاهایی برای قرائت دعوت میشن اگر تشریف داشته باشید از لحن و صدای ایشون واقعا شور و شعف خواصی میگیرید

در ضمن این استاد ما از همان ابتدا صدای خاص داشته که اصطلاحا میگن صدای چپ کوک بوده و با استاد شجریان هم تمیرن میکرده اون زمانی که استاد شجریان قرائت قرآن میکردن و تعریف میکردن که اصلا به واسطه یادگیری دستگاهها و الحلن قرآنی ، از پدر استاد شجریان ایشون کشف استعداد شدن و تو کشورتونستن رتبه اول رو به دست بیارن

خلاصه اولین مباحثی رو هم که مطرح میکنن موسیقی هست و نوا و لحن که بسیار هم مهمه

این شرح آیت الله جوادی از این مطلب ابن سینا هم خب میبینین که چقدر واضح و روشن

از با رقه ي عشق چنان سوخته ام

کز سوختنم عاشقي آموخته ام

نامردم اگز منت مردم بکشم

من ديده به زهرا و علي دوخته ام

**

يا علي مدد

يکشنبه 19/2/1389 - 17:11 - 0 تشکر 199391

مدتیه تصمیم داشتم آرشیو انجمن معارف رو مروری بکنم که این مبحث رو دیدم و فکر کردم با توجه به اینکه در جامعه ما تقریبا موسیقی بین همه اقشار و گروه ها طرفدار داره - صرفنظر از اینکه چه نوع موسیقی باشه - فکر کردم بد نیست این مبحث دوباره بعد از تقریبا 6 ماه زنده بشه

البته باید خود موسیقی تعریف بشه در ابتدا و اینکه قراره موسیقی در روح و روان ما آدما چه کار کنه


بعداز تعریف خیلی از اختلاف نظرات خودبخود حل می شه


در تاریخ داریم که پیامبر وقتی می خواست برای مردم مدینه مبلغ بفرسته خوش رو ترین و خوش صدا ترین فرد رو انتخاب کرد (اگر اشتباه نکنم مصعب بن عمیر)

پس اسلام با زیبایی های سمعی و بصری اصلا مخالف نیست و اتفاقا سفارش شده که قرآن را با لحن زیبا بخوانیم اما ما گاهی در تشخیص مصداق این زیبایی ها به خطا می ریم

خب بیایم با هم بدون هیچ گونه تنش و دعوای لفظی مرور کنیم که مولفه های یک موسیقی خوب اسلامی چیه؟ فراموش نکنید اینجا انجمن معارف است از آیات و روایات استفاده کنید و البته از دلایل عقلی که دین ما دین مبتنی بر عقل و منطق است.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
دوشنبه 20/2/1389 - 0:41 - 0 تشکر 199463

خیلی ممنون از شما دوست عزیز
""""مطلبتون خیلی خوب بود""""
درست می فرمائید
ممنون

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.