دیوید وارک گریفیث ( بزرگترین استاد فن فیلم )
یادمه دوسال پیش با خوندن کتاب فن فیلم استاد پودفکین روسی با گریفیث آمریکایی آشنا شدم تقریبا پودفکین در کتاب با ارزش و گرانبهای فن فیلم یا فن تدوین ( درست اسمش خاطرم نیست ) آموخته های خودشو که از استاد گریفیث و استاد آیزنشتاین آموخته بود به من هم لطف کردند و آموختند ! و منم در آن زمان به بچه های انجمن قبلی تبیان که دو سال پیش پا برجا بود آنها رو آموختم :] ( چه قدر باحال شدا !!! همگی در حال آموختن و آمیختن ! بودیم !!!) به هر حال اون زمان از آموخته هایی که از پودفکین گرفته بودم چند تا کلیپ تدوین کردم که بد نبود و همین پارسال هم یه فیلم عجیب تدوین کرده بودم که با دستهای خودم پاک شد و از بین رفت !!! فیلم حمله ی ایران به آمریکا !!! دو تا فیلم رو به هم آمیختم و شد یه چیز خیلی عجیبی که بهتره دربارش حرفی نزنم !!!
اما بریم به سراغ کتاب تاریخ سینما ( کتاب کمک آموزشی کنکور هنر )
وی یکی از شاگردان پورتر است که ابتدا او با نویسندگی سپس با بازیگری و در آخر با فیلم سازی پا به عرصه ی سینما نهاد و هرگونه نو آوری را به خاطر ضرورت بیانی به کار می برد ، نمای درشت ، برش ، زاویه ی دید و نجات در آخرین لحظه از ابداعات اوست .
دیگر نوآوریهای او عبارتند از : طرز پیوند نماها و ایجاد بستگی هنری از آنها را ترقیث و تکامل داد .
با تغییر مکان دوربین میان صحنه ، فاصله ی مقدر بین تماشاگران و بازیگران را از بین برد .
با بریدن نماها و کوتاه کردن طول آنها هیجان فیلم را افزایش داد .
یکی از مهمترین فیلمهای او تولد یک ملت (1915) است که داستان آن براساس نوشته ی توماس دلکین به نام کلانسی من نگاشته شده است . فیلم تعصب (1916) فیلم مهم دیگر گریفیث است که چهار داستان مجزا دارد و به شیوه ی اپیزودیک ساخته شده است که همگی توسط موضوع مشترکشان که تعصب است به هم مربوط می شوند . داستانها عبارتند از
1 . کشمکش های کارگری در عصر جدید
2 . مصلوب شدن مسیح
3 . کشتار پروتستان های فرانسوی در قرن 16
4 . ویران شدن بابل ( ویران شدن بابل و آزادی یهودیان اسیر توسط سپاهیان کوروش شاهنشاه ایران)
فیلم شناسی : خانه ی دور افتاده ، ماشینچی لاندل، تولد یک ملت (1915) ، تعصب (1916) ، آنارک آردن ، جودیت بتولیایی، شکوفه های شکسته ، به سوی خاور ، آیا زندگی عالی است