چگونه میتوان از سحر و جادو، و اثرات آن در امان ماند؟
پرسش:
چگونه کسی میتواند از سحر و جادو، مصون بماند و چگونه میتواند از اثرات آن در امان ماند؟
پاسخ:
راههای جلوگیری از سحر:
آنچه از مجموعه آیات و روایات بدست میآید آن است که با توکل و استعانت به درگاه ربوبی و پناه بردن به تعویذات قرآنی می توان به نتایج مثبت دست یافت مثل قرائت آیات 54 تا 56 سوره اعراف:
إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیّامٍ ثُمَّ اسْتَوی عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثیثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ اْلأَمْرُ تَبارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمینَ.
پروردگار شما، خداوندی است که آسمانها و زمین را در شش روز (شش دوران)آفرید؛ سپس به تدبیر جهان هستی پرداخت؛ با (پرده تاریک) شب، روز را می پوشاند؛ و شب به دنبال روز، به سرعت در حرکت است؛ و خورشید و ماه و ستارگان را آفرید، که مسخّر فرمان او هستند. آگاه باشید که آفرینش و تدبیر (جهان)، از آن او (و به فرمان او)ست! پر برکت (و زوال ناپذیر) است خداوندی که پروردگار جهانیان است![i]
ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ
پروردگار خود را (آشکارا) از روی تضرّع، و در پنهانی، بخوانید! (و از تجاوز، دست بردارید که) او متجاوزان را دوست نمیدارد![ii]
وَ لا تُفْسِدُوا فِی اْلأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفًا وَ طَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنینَ.
و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید، و او را با بیم و امید بخوانید! (بیم از مسؤولیتها، و امید به رحمتش. و نیکی کنید) زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است![iii]
و یا دو سوره آخر قرآن [معوذتین].
بعضی از این تعویذات در باب سوم از ابواب ملحقات کتاب مفاتیح الجنان ـ تالیف مرحوم شیخ عباس قمی آمده است.
البته این موضوعی نیست که صد در صد نتیجه بخش باشد چون بالاخره ساحران نیز با قدرت و اراده و وسائلی که در اختیار دارند میتوانند موثر واقع شوند.
بنابراین دعا و تضرع به درگاه خداوند و توسل و تعویذ به سورهها و آیات قرآن برای کسانی که در معرض خطر ساحران میباشند، توصیه میگردد.
خلاصی از سحری که الان شخص گرفتار آن است:
در کتب روائی تعویذاتی آمده است که از آن جمله، دو سوره آخر قرآن است و بعضی از این تعویذات در کتاب مفاتیح الجنان ـ در همان آدرس بالا آمده است.
در عین حال برای رفع افسون میتواند به افرادی که توانائی باطل کردن سحر را دارند مراجعه نمود و اگر چه انجام سحر حرام است ولی برای باطل کردن اثر سحر دیگری که موجب اذیت یا ضرر مسلمان است، مجاز و لازم میباشد. حتی در ذیل آیه 102 سوره بقره"ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّی یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ ما یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِی اْلآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ.
" (یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل »هاروت« و »ماروت«، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمیدادند، مگر اینکه از پیش به او میگفتند: »ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)« ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را میآموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمیتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آنها قسمتهایی را فرامیگرفتند که به آنان زیان میرسانید و نفعی نمیداد. و مسلما میدانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهرهای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر میدانستند!"[iv]
" بسیاری از مفسرین گفتهاند که اصلاً هاروت و ماروت آن علوم غریبه را برای این به روی زمین آوردهاند که انسانها را از شر سحر شیاطین و دوستانشان، خلاصی بخشند.
حتی بعضی از بزرگان دینی نظر دادهاند که: در صورتی که کسی در معرض گرفتاری به سحر یک ساحری است میتواند قبل از گرفتاری و برای جلوگیری از ابتلاء به ساحرانی که توانائی جلوگیری را دارند مراجعه نماید.
توجه به قضیه ذیل که در بعضی تفاسیر و کتب روایی در این رابطه نقل شده است جالب میباشد:
نقل است که مردی یهودی رسول خدا (ص) را جادو کرد و آن حضرت بیمار شد، جبرئیل دو سوره معوذتین را نازل کرد و گفت: مردی یهودی تو را سحر کرده و سحر مذکور در فلان چاه است، رسول خدا (ص) علی (ع) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گرههای آن را باز نموده، برای هر گره یک آیه بخواند، علی علیه السلام هر گرهی را که باز میکرد یک آیه را میخواند، به محضی که گرهها باز و این دو سوره تمام شد، رسول خدا (ص) برخاست، گویا پایبندی از پایش باز شده باشد.[v][vi]
[i]سورهاعراف، آیه 54
[ii]سورهاعراف، آیه 55
[iii]سورهاعراف، آیه 65
[iv]سوره بقره، آیه 102
[v] تفسیر المیزان، جلد 20، ذیل تفسیر سوره فلق، به نقل از "الدر المنثور" و بعضی از منابع شیعه.
[vi] برای اطلاع بیشتر به تفسیر سورههای معوذتین و آیه 103 سوره بقره مراجعه نمائید.
منبع: پایگاه حوزه16881688