• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2479)
يکشنبه 12/7/1388 - 11:31 -0 تشکر 156199
سلسله نشست های نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم

با محبتی که یکی از آشنایان بنده داشتند و مشورتی که با مسئولین محترم انجمن داشتم بنا داریم انشا الله مباحثی رو در خصوص کلام مولا امیر المومنین (ع) امیر سخن آغاز کنیم البته من بحث سرکار خانم گلها رو دیدم ولی ظاهرا ایشون نظرشون چیز دیگه ای هست که انشا الله هر دو بحث مفید فایده واقع بشه

بحث فعلی ما:خطبه 87 نهج البلاغه در بیان صفات متقین هست 

در پناه قرآن و اهل بیت علیهم السلام ماجور و منصور باشید

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

يکشنبه 12/7/1388 - 15:39 - 0 تشکر 156237

سلام تنها در بهشت عزیز

بی صبرانه منتظر شروع بحث از جانب شما هستیم

امیدوارم بحثی تخصصی و جذاب داشته باشیم

با تشکر

یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

دوشنبه 13/7/1388 - 9:59 - 0 تشکر 156348

بحث فعلی: خطبه 87 نهج البلاغه در بیان صفات متقین 

بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم بدون هاشیه خیلی سریع بحثمون رو آغاز می کنیم

 و من خطبه له علیه السلام

و از خطبه های ایشان است

عباد الله ، ان من احب عباد الله الیه عبدا اعانه الله علی نفسه

بندگان خداوند- همانا محبوبترین بندگان خداوند بنده ایست که خداوند او را در برابر نفسش یاری می کند.


تفسیر:

همونطور که در عنوان بحث خدمت دوستان عرض کردم بحث ما در خصوص متقین هست که محبوبترین بندگان نزد خداوند هستند. به عبارتی بحث در خصوص بندگان خاص خداوند هست.

( اشاره به ان اکرمکم عند الله اتقیکم)

احب عباد الله: بهترین بندگان خدا - در اینجا اشاره به رابطه حبیب و محبوب است

در عبادت سه مرتبه داریم:

1- عابد : کسی که عبادت می کند صرفا برای انجام وظایف و ثواب اعمال

2- زاهد: کسی که با یک درچه بالاتر نسبت به عملی که انجام می ده زهد داره

3- عارف(متقین):  کسی که جز رضایت خداوند در اعمالش به هیچ چیز فکر نمی کنه و عبادتش از سر عشق و علاقه به ذات اقدس الهی هست

و بحث ما هم در حال حاظر خصوص گروه سوم هست


سوال: آیا رسیدن به این مقام ممکن هست برای ما ؟

آیا شرایط جامعه کنونی این اجازه رو به ما می ده؟


نکته بسیار مهم : فرض کنید یک فردی همچین مقامی داشته باشه حالا این فرد کسی هست که خداوند اون رو در مقابله به نفسش کمک می کنه

نفسی که به بدی فرمان میده نفسی که مدام ما رو به تباهی سوق میده و ما رو از انسانیت دور می کنه


لغت نامه :

 عباد : مفرد آن عبد به معنای بنده

 ان: همانا

   من : از

   احب:>ریشه اش حب>احب : به معنای محبوبترین

الیه: الی+ه - الی به معنی به یا بسوی- ه ضمیر سوم شخص غایب (او)- الیه : به او-نسبت به او- برش

اعانه: یاری از ماده عون

علی: ضد - الیه : به نفع او - علیه: بر ضد او

و صل الله علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

دوشنبه 13/7/1388 - 10:42 - 0 تشکر 156353

بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم

انشا الله در آغاز بحث استفاده کافی رو برده باشید بنده فقط یک نکته رو خدمت عزیزان مطرح می کنم و اون اینکه سوالاتی که در هر بحث مطرح میشه برای تامل و تدبر بیشتر در بحث هست که انشا الله وقتی جلوتر بریم متوجه عرض من میشید که لزوم پاسخگویی و تامل به این سوالات چی هست؟

فاستشعر الحزن و تجلبب الخوف فزهر مصباح الهدی فی قلبه و اعد القری لیومه النازل به ،  فقرب علی نفسه البعید ، هون الشدید ،  نظر فابصر

وجودش را حزن فرا گرفته است و خوف او را برگرفته است  چراغ هدایت در قلبش روشن می شود و اسباب پذیرایی را برای زمان مرگ آماده میسازد ، چیزی را که بعید می انگارد برای خود نزدیک می کند کارهای سخت در نظرش آسان است - نگاه می کن که ببیند.


لغتنامه : (آشنایی با لغات قبل از تفسیراین قسمت لازم است)

استشعر- استشعار از ماده شعار: پوشش و جامه ی زیرین که تمام بدن را بپوشاند.

شعار: جامه زیرین    دسار :جامعه روی

تجلبب: از ماده جلباب به معنای پوشش

زهر- ازاء : به معنای روشن شدن

مصباح الهدی: چراغ هدایت

فی قلبه : در قلبش- در وجودش

اعد: تهیه می کند اعداد : تهیه کننده (در فیلم) القری: اسباب و لوازم پذیرایی ل : برای یوم النازله:روز مرگش

قرب: نزدیک میکند علی نفسه :برخود - بر وجودش البعید: چیزی که دور از ذهن به نظر می رسد

هون: آسان است    الشدید:کارهای مشکل

نظر: نگاه می کند    فابصر: که ببیند

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

دوشنبه 13/7/1388 - 11:20 - 0 تشکر 156363

بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم

تفسیر:

فاستشعر الحزن: جامه ای (پوششی) از حزن او را فرا می گیرد.

در خصوص معنی همونطور که قبلا خدمتتون عرض کردم  درخصوص بحث در باب پوشانده شدن وجود انسان با حزن و اندوه هست.

و جامه و لباسی که انسان را با اندوه بپوشاند هم پوشش انسان است و هم موجبات زیبایی انسان رو فراهم می کنه


سوال: غم و اندوه چطور میتونه مایه مباهات انسان باشه؟

بهترین اندوه ها و غم ها کدام است؟


ما دو نوع حزن و اندوه داریم :

1- حزن و ناراحتی مذمت شده : این نوع از حزن جلوی پیشترفت انسان را می گیردو غم هایی که در خصوص مادیات و مسائل دنیوی ناشی از داشتن ها و نداشتن ها به انسان دست میده از این نوع حزن هستند. مثلا ناراحتیم که چرا فلان ماشین و فلان پست و مقام رو نداریم و یا ازما گرفته شده

2- حزن و ناراحتی ستایش شده: این نوع ناراحتی مختص مومنان و متقیان هست .  مومنان همیشه بعد از بررسی حالات و وضعیت خودشون از کمی معرفت و شناخت خودشون از موقعیت هایی که دارند محزون میشن از اینکه کارکرد و عملشون در گذشته اونطور که باید و شاید نبوده و شاید اگر فلان کار و فلان برخورد رو انجام می دادن وضعیت بهتری داشتن و یا اینکه  در کاری که انجام دادن نتونسته باشن رضایت صد درصدی خداوند رو جلب کنن چرا که با کارهای دیگری میتونستند مفید تر واقع بشن.

نکته مهم : در این نوع حزن بر خلاف نوع اول بجای خمودی و توقف در جریان زندگی فرد تلاش می شود تا گذشته جبران شود لذا به تحرک می انجامد.

مومن غمش در دل و لبخندش بر چهره است امام المتقین امام علی (ع)

و صل الله علی محمد و آله الاطهار

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

دوشنبه 13/7/1388 - 11:34 - 0 تشکر 156364

بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم

تفسیر:

و تجلبب الخوف: جامه خوف این انسان را می پوشاند.

در معنای قسمت قبلی خدمتتون عرض کردم که جامه ی حزن و اندوه مومنین را فرا گرفته و در اینجا موضوع خوف مطرح شده

حزن در خصوص گذشته و خوف در خصوص آینده مطرح هست یعنی اینگونه انسان ها با اندوه گذشته و ترس از آینده به بهترین شکل ممکن وضعیت حال خودشون رو رقم می زنند در حالیکه در آینده خودشون تدبر می کنند و براش برنامه ریزی می کنند.

فزهر مصباح الهدی فی قلبه: چراغی در وجود انسان روشن می شود

نتیجه انسانهایی که از گذشته خودشون درس می گیرند و خائف به آینده هستند این هست که چراغی در درون انسان روشن میشود و حال اینکه این چراغ م درون و برون انسان رو براش نمایان می کند و به اسرار وجودی خودش پی می برد.

ادامه انشا الله در فرصت های بعد...

اللهم عجل لولیک مولانا صاحب العصر و الزمان

و صل الله علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

دوشنبه 13/7/1388 - 14:2 - 0 تشکر 156386

به نام خدا

سلام ،خسته نباشید ،

خواستم بابت کارتون تشکرکنم.

اللهم عجل لوليک الفرج.والعافيت والنصر . وجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه
                                   mahtab10.blogfa.com
دوشنبه 13/7/1388 - 17:32 - 0 تشکر 156427

به نام خدا

سلام خدمت کاربر گرامی تنها دربهشت

امیدوارم بتونیم از علوم ومعلومات شما در این زمینه بهترین استفاده ها ببریم ...دوستان گرامی در انجمن قران این کاربر عزیز

محقق در این زمینه هستند پس تا میتونید از این نشست هاا استفاده کنید

هر سوالی داشتید بپرسید این کابر خوبمون پاسخگو هستند

تنها در بهشت گرامی شما به مطالب خوبی اشاره کردید پس سعی میکنیم اهسته و پیوسته این طرح رو اجرا

کنیم وهیچ عجله ای در کار نیست ....تا اینجا خیلی خوب پیش رفتید پس هر درس رو حداقل یک هفته

یا بیشتر روش تامل میکنیم تا از همه زوایا بررسی کنیم واز کلام مولی الموحدین علی علیه السلام بهترین استفاده هاا رو ببریم

ودر زندگی روزمره اجرا کنیم بخصوص در این دنیا ی ماشینی که کمتر به معنویات پرداخته میشه

ویک نکته در این جلسات مجازی باید خدمتتون عرض کنم ...

دوستان زیادی ممکنه از مطالب شما دیدن کنند وبخونند ولی هیچ چیزی ثبت نکنند پس این امر باعث

دلسردی شما نباید بشه واینکه فکر کنید کسی اهمیت نمیده اینطور نیست

اجرتون با خود آقا ....یا علی مدد

برای شما کاربر عزیز آرزوی سلامتی وموفقیت دارم ...امیدوارم بتونم همراه همیشگی باشم واستفاده ببرم ...

ویک نکته مهم خدمت همه عاشقان مولا

دوستان ازتون میخوام دراین بحث شرکت کنید واز فرصت ایجاد شده کمال استفاده رو ببرید ..منتظرتون هستمااا حتما به سوالاتیکه درجلسات مطرح میشه پاسخ بدید

تا بحث به شکل کاملا علمی وتخصصی پیش بره

یاعلی مدد

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 13/7/1388 - 17:33 - 0 تشکر 156428

به نام خدا

سلام

3- عارف(متقین): کسی که جز رضایت خداوند در اعمالش به هیچ چیز فکر نمی کنه و عبادتش از سر عشق و علاقه به ذات اقدس الهی هست

--------------------------------------------------------------------------------

سوال: آیا رسیدن به این مقام ممکن هست برای ما ؟

چرا امکان پذیر نباشه ...آیا اگر امکان چنین چیزی در انسان نبود خداوند انسان را خلیفه الله معرفی میکرد؟؟؟

امکان پذیر هست اما همه تحمل پذیرش ندارند ....در این راه انسان نیاز به یک راهنمای خوب داره

اگر یک مربی خوب باشه انسان میتونه به عرفان دست پیدا کنه .....البته درحال حاضر بهترین راهنما قران وعترته

انسان باید در این راه قدم برداره تا بتونه موفق شه ..راهی سخت ومشکله اما پایانی شیرین داره

خدا کنه به این مقام دست پیدا کنیم .

آیا شرایط جامعه کنونی این اجازه رو به ما می ده؟

در جامعه کنونی ما رسیدن به این مقام سخته ...اما تو سختی هاست که هنر انسان شناخته میشه

خب اگر یک پزشک شبهاا وقت نزاره ..از جان ومالش هزینه نکنه ..چطو میتونه یک پزشک موفق بشه

یا درهر شته ای ...پس سختی همه جا هست ..این تویی که باید نفست رو خوب تربیت کنی .....

پس انسان باید نفسش رو خوب تربیت کنه وپله پله جلو برسه تا به قله افتخار برسه

خیلی عالی بود .

راستی همراهان انجمن حتما روی سوالاتی که درجلسات مطرح میشه تاملی کنید وپاسخ بدید

بزارید بحثمون جلوه بهتری بگیره

ان شا الله به سوالات بعدی هم پاسخ خواهم داد

یاحق

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 19/7/1388 - 16:39 - 0 تشکر 157687

                                                   بسم الله الرحمن الرحیم

و صل الله علی  خیر خلقه محمد (ص) و آله الطاهرین

دوستان گرامی سلام علیکم

و اعد القری لیوم النازل به : اسباب پذیرایی را برای زمان مرگ آماده می کند.

یکی از خصوصیات این فرد این هست که با اسباب و لوازم مورد نیاز برای سفر آخرت آشنایی دارد و آنها را برای زمان مرگ خود آماده می کند. فقرب نفسه البعید : چیزهایی را که دور و غیر ممکن به نظر میرسد را نزدیک می بیند

در ادامه فرمایشات عده ای بر این نظرند که کلام مولا به مرگ اشاره دارد که معمولا آن را بعید و دور میدونیم و عده ای نیز بر این نظرند که این فرد همه جوانب را در امور خود می سنجد و هیچوقت غیرممکن و بعید در نظرش جلوه نمی کند چرا که برای همه جوانب امر برنامه ریزی کرده است.


هون الشدید : کارهای دشوار در نظرش آسان است.

این فرد از اعتماد بنفس سرشاری برخوردار است که هیچ کاری در نظرش سخت وغیرممکن به نظر نمی رسد و به همین لحاظ خود را برای کارهای سخت آماده و محیا می بیند و از مواجهه با امور سخت شانه خالی نمی کنه و ترس به دل راه نمیدهد و در واقع قوه ایمان و اراده ای در وجود این فرد هست که به جسم و جانش توانایی انجام هر کاری را میدهد.

در همین راستا نبی مکرم اسلام می فرماید: اگر به من بگویند مومنی کوهی را یک روزه جابجا کرده است تعجب نمی کنم.


نظر فابصر: نگاه می کند( به عمق وجودی آن ) تا چشمانش باز شود.

بارها با وقایعی شگفت انگیزی مواجه می شویم که بی تفاوت اگر کنارش رد میشیم و یا فقط اظهار تعجب می کنیم ولی این افراد نگاهشون به جهان پیرامون نگاه سطحی و گذرا نیست نگاهی همراه با تامل و تدبر در ذات وجودی اشیاست و با نگاه به پدیده ها به عمق وجودی آن پی می برند و این شناختی هست که به زندگی این افراد رنگ و بو می بخشه و زندگی این افراد رو با سایرین متفاوت نشون میده

نظر: نگاه کردن عادی و بصر: نگاه کردن عمیق یا بصیرت هست

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

يکشنبه 19/7/1388 - 16:50 - 0 تشکر 157693

ذکر فاستکثر: اینها ذکر دارند و طلب فزونی دارند.

اینها هر روز در حال پیشترفت هستند و اگر زمانی احساس کنند در یک نقطه مانده اند این را برای خود غم می دانند

وارتوی من عذب فرات سهلت موارده

اینها خودشون رو سیراب می کنند از آبی شیرین و گوارا که دستیابی به این آب برایشان سخت نیست.

فشرب نحل :می نوشند طوری که دیگر نیازی به آب دیگری نداشته باشند

فسلک سبیلا جدداسبیل جدد: راهی که اعتدال دارد

جدد: راه مستقیم

فرات: شیرین (در اینجا صفت هست)

معارف الهی : آب

عذب : آب گوارا 

اینها انحراف ندارند و وجودشان اعتدالی است نه افراطی است و نه تفریطی هست.طریق بندگی عدالت است و به هر میزان که دین به مسائل مختلف تاکید شده ما نیز به همان میزان حرکت کنیم.

قد خلع سرابیل الشهوات : جامه و لباس شهوات را از بدن بیرون می آورند

قد خلع: کندن 

سرابیل : جامعه - پیراهن

شهوت به معنی کشش و میل

شهوات مانند لباس ما را می پوشانند.شهوت به خودی خود مزمومیتی ندارد که از ماده شها یشهشی است که به معنای کشش انسان به چیزی است.و وجود انسان وابسته شهوت است چرا که اگر انسان میل به شهوات نداشته باشد شهوت تا زمانی که در خدمت به انسان باشد مشکلی نیست چرا که اگر انسان میل به غذا و میل به …. نداشته باشیم ولی اگر انسان در خدمت شهوت باشد انسان رو بسوی پستی هدایت می کند و زندگی انسان را تباه و حقیر می کند.

و تخلی من الهموم الا هما واحد المنفرد به: اینها بدر می آیند از هموم مگر یک هم که در این هم فرو رفته اند

هموم جمع هم : فکر و اندیشه و نگرانی است که انسان را ذوب می کند و فرو می برد در خود.

اهتمام : هم ورزیدن

هم : فکری که همه زندگی ادم را به خود جلب می کند

ايام سوگواري سيد الشهدا ع رو خدمت دوستان عزيزم تسليت ميگم.

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.