• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2674)
سه شنبه 24/6/1388 - 6:57 -0 تشکر 151317
ادله ولایت فقیه

بسم الله الرحمن الرحیم

نمیدانم شاید این بحث در انجمن قبلا ایجاد شده بوده است اما به هر حال چهباشد و چه نباشد مهم است.

اثبات ولایت فقیه:

عقلی1:

انسان اجتماعی آفریده شده است پس نیاز به جامعه دارد.

برای دوری از هرج و مرج جامعه نیاز به قانون و قانون برای اجرا نیاز به حکومت دارد.

بهترین قانون را کسی میداند که از همه نیازهای انسان باخبر است.پس بهترین قانون و حکومت, قانون و حکومت الهی است.

قانون الهی توسط وحی بر پیامبران نازل میشود.پس بهترین قانون دست پیامبران و بهترین حکومت حکومت نبوی است.

پس از پیامبران قانون الهی نباید زمین گذاشته بشود.وگرنه همه زحمات پیامبران و وحی و... همه الکی می بود و ضمنا هرج و مرج میشد.پس بعد از انبیا نزدیکترین افراد به آنها که ائمه هستند حکومت الهی را دارند.

در زمان غیبت آخرین امام هم(مانند مرحله پنجم که توضیح داده شد)نباید قانون الهی زمین گذاشته بشود.وگرنه زحمات انبیا و ائمه الکی تلقی می بود و هرج و مرج می شد.پس در زمان غیبت امام نزدیکترین افراد به امام از لحاظ علم و تقوا و تدبیر حاکم جامعه است.

 

 

بنده عزیز من!وقت نماز منتظرت هستم...
سه شنبه 26/9/1387 - 10:47 - 0 تشکر 77883

 سلام

درهجده ذی الحجه وسال ده هجری

آخر حج پیغمبر ما جان جهان شد

در وادی زیبای غدیر آن شه والا

مامور به ابلاغ یکی سر نهان شد

منبر زجهاز شتران گشت مهیا

از امر خدا ختم رسل شادبر آن شد

همراه نبی بود علی بر سر منبر

دستش بگرفت احمد ومشغول بیان شد

هر کس که منم سرورومولای زمانش

اینگونه علی سرور او دردوجهان شد

یا رب تو محب باش محبان علی را

دشمن شو کسی را که براو خصم عیان شد

ازبعد سخنرانی آن مظهر اسلام

هردست شتابان زپی بیعتیان شد

این واقعه ی خم غدیراست عزیزان

محکم سندی شیعه ترا خط امان شد

ایام غدیر آمد وشادان علویون

ای شیعه بزن کف  سرور دو جهان شد

شاعر:برزخ

                          این نیز بگذرد.....
سه شنبه 26/9/1387 - 14:19 - 0 تشکر 77928

بسم الله الرحمن الرحیم

سلاااااااام

من مطالب زیادی درباره غدیر آماده کردم ولی نمیدونم بدردتون بخوره یا نه حالا در این تایپیک قرار میدم اگر خوب نبود حذف کنید

با اجازهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:21 - 0 تشکر 77930

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه های قبل از غدیر

[ بحارالأنوار: ج 37 ص 113، ج 21 ص 380. ]

پیامبر صلى اللَّه علیه و آله قبل از غدیر، در دو موقعیت حساس براى مردم خطابه ایراد كردند كه در واقع زمینه سازى براى خطبه ى غدیر بود.

اولین خطابه ى آن حضرت در منى بود. در این خطبه ابتدا اشاره به امنیت اجتماعى مسلمین از نظر جان و مال و آبروى مردم نمودند، و سپس خونهاى به ناحق ریخته و اموال به ناحق گرفته در جاهلیت را رسماً مورد عفو قرار دادند تا كینه توزیها از میان برداشته شود و جو اجتماع براى تأمین امنیت كامل آماده شود. سپس مردم را بر حذر داشتند از اینكه بعد از او اختلاف كنند و بر روى یكدیگر شمشیر بكشند.

در اینجا تصریح فرمودند كه:

"اگر من نباشم على بن ابى طالب در مقابل متخلفین خواهد ایستاد".

سپس حدیث ثقلین بر لسان مبارك حضرت جارى شد و فرمودند:

"من دو چیز گرانبها در میان شما باقى مى گذارم كه اگر به این دو تمسك كنید هرگز گمراه نمى شوید: كتاب خدا و عترتم یعنى اهل بیتم".

اشاره اى هم داشتند به اینكه عده اى از همین اصحاب من روز قیامت به جهنم برده مى شوند.

نكته ى جالب توجه اینكه در این خطابه، امیرالمؤمنین علیه السلام سخنان حضرت را براى مردم تكرار مى كردند تا آنان كه دورتر بودند بشنوند.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:22 - 0 تشکر 77931

بسم الله الرحمن الرحیم

تحویل میراث انبیاءقبل از غدیر

در مكه دستور الهى بر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله چنین وحى شد: "نبوت تو به پایان رسیده و روزگارت كامل شده است. اسم اعظم و آثار علم و میراث انبیاء را به على بن ابى طالب بسپار كه اولین مؤمن است. من زمین را بدون عالمى كه اطاعت من و ولایتم با او شناخته شود و حجت بعد از پیامبرم باشد رها نخواهم كرد".

یادگارهاى انبیاء علیهم السلام صُحُف آدم و نوح و ابراهیم علیهم السلام و تورات و انجیل و عصاى موسى علیه السلام و انگشتر سلیمان علیه السلام و سایر میراثهاى ارجمندى است كه فقط در دست حجج الهى است. تا آن روز خاتم انبیاء صلى اللَّه علیه و آله حافظ این میراثهاى الهى بود و اینك به دستور الهى به امیرالمؤمنین علیه السلام منتقل شد. این ودایع از امیرالمؤمنین علیه السلام به امامان بعد منتقل شده تاكنون كه در دست مبارك آخرین حجت پروردگار حضرت بقیة اللَّه الاعظم علیه السلام است.

پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام را فرا خواند و جلسه ى خصوصى تشكیل دادند و یك شبانه روز برنامه ى سپردن ودایع الهى طول كشید.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:23 - 0 تشکر 77932

بسم الله الرحمن الرحیم

اعلان رسمی برای حضور در غدیر

[ بحارالأنوار: ج 21 ص 385، ج 37 ص 111 و 158. اثبات الهداة: ج 2 ص 136 ح 593. الغدیر: ج 1 ص10 و 268. ]

با اینكه انتظار مى رفت پیامبر خدا در این اولین و آخرین سفر حج خود مدتى در مكه بمانند، ولى بلافاصله پس از اتمام حج حضرت به منادىِ خود بلال دستور دادند تا به مردم اعلان كند: فردا كسى جز معلولان نباید باقى بماند، و همه باید حركت كنند تا در وقت معین در "غدیر خم" حاضر باشند.

انتخاب منطقه ى "غدیر" كه به امر خاص الهى بود از چند جهت قابل ملاحظه است: یكى اینكه در راه بازگشت از مكه، كمى قبل از محل افتراق كاروانها و تقاطع مسیرهاست.

دوم اینكه در آینده هاى اسلام كه كاروانهاى حج در راه رفت و برگشت از این مسیر عبور مى كنند با رسیدن به وادى غدیر و نماز در مسجد پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، تجدید خاطره و بیعتى با این زیربناى اعتقادى خود مى نمایند و یاد آن در دلها احیا مى گردد.

سوم اینكه "غدیر" كمى قبل از "جحفه"، بیابانى وسیع و آبگیرى براى جمع شدن آب سیلها و همچنین آب چشمه اى كه از سمت شمال غربى به آن مى ریزد و چند درخت كهنسال تنومند بوده، كه براى برنامه ى سه روزه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و ایراد خطبه براى آن جمعیت انبوه بسیار مناسب بوده است.

براى مردم بسیار جالب توجه بود كه پیامبرشان- پس از ده سال دورى از مكه- بدون آنكه مدتى اقامت كنند تا مسلمانان به دیدارش بیایند و مسائل خود را مطرح كنند، بعد از اتمام مراسم حج فوراً از مكه خارج شدند و مردم را نیز به خروج از مكه و حضور در "غدیر" امر نمودند.

صبح آن روز كه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله از مكه حركت كردند، سیل جمعیت كه بیش از صد و بیست هزار نفر [ بقولى صد و چهل هزار، و بقول دیگر صد و هشتاد هزار نفر بوده اند. ] تخمین زده مى شدند به همراه حضرت حركت كردند. حتى پنج هزار نفر از مكه و عده اى حدود دوازده هزار نفر از اهل یمن- كه مسیرشان به سمت شمال نبود- براى درك مراسم غدیر همراه حضرت آمدند.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:24 - 0 تشکر 77933

بسم الله الرحمن الرحیم

اجتماع مردم در غدیر

[ بحارالأنوار: ج 21 ص 387، ج 37 ص 173 و 203 و 204، ج 98 ص 298. عوالم: ج 3:15 ص 50 و 60 و 75 و 79 و 80 و 301. الغدیر: ج 1 ص 10 و 22. مدینة المعاجز: ص 128. الفصول المهمة: ص 24 و 25. ]

نزدیك ظهر روز دوشنبه، [ طبق روایاتى كه در بخش قبلى ذكر شد خروج حضرت از مدینه روز شنبه 25 ذیقعده و ورود حضرت به مكه سه شنبه پنجم ذى حجه بوده است. بنابر این روز 18 ذى حجة مطابق با روز دوشنبه مى شود. طبق تقویم تطبیقى هزار و پانصد ساله هجرى قمرى و میلادى "تحقیق: حكیم قریشى" روز هجدهم ذى حجه ى سال دهم هجرى مطابق دوشنبه 15 مارس سال 632 میلادى است. ] همین كه به منطقه ى "كُراع الغُمَیم" [ "كُراع" بمعنى پایان مسیل و انتهاى مسیر آب است. "غُمَیم" نام این منطقه بوده است. "غدیر" بمعناى گودالى است كه پس از عبور سیل، آب در آن باقى مى ماند. "خمّ" نام این آبگیر بوده است. محل "غدیرخم" در وادى جحفه و به همین نام معروف است. ]- كه "غدیر خم" در آن واقع شده- رسیدند، حضرت مسیر حركت خود را به طرف راست جاده و به سمت غدیر تغییر دادند و فرمودند:

"اَیُّهَا النَّاسُ، أجیبُوا داعِیَ اللَّهِ، اَنَا رَسُولُ اللَّهِ".

"اى مردم، دعوت كننده ى خدا را اجابت كنید كه من پیام آور خدایم".

این كنایه از آن بود كه هنگام ابلاغ پیام مهمى فرا رسیده است.

سپس فرمان دادند تا منادى ندا كند: "همه ى مردم متوقف شوند و آنان كه پیش رفته اند بازگردند و آنان كه پشت سر هستند توقف كنند"، تا آهسته آهسته همه ى جمعیت در محل از پیش تعیین شده جمع گردند. همچنین دستور دادند: كسى زیر درختان كهنسالى كه در آنجا بود نرود و آن موضع خالى بماند.

پس از این دستور همه ى مَرْكبها متوقف شدند، و كسانى كه پیشتر رفته بودند بازگشتند و همه ى مردم در منطقه ى غدیر پیاده شدند و هر یك براى خود جایى پیدا كردند و كم كم آرام گرفتند. اینك صحرا براى اولین بار شاهد تجمع عظیم بشرى بود.

شدت گرما در اثر حرارت آفتاب و داغى زمین سوزنده، به حدّى ناراحت كننده بود كه مردم و حتى خود حضرت گوشه اى از لباس خود را به سر انداخته و گوشه اى از آن را زیر پاى خود قرار داده بودند، و عده اى از شدت گرما عباى خود را به پایشان پیچیده بودند!

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:25 - 0 تشکر 77934

بسم الله الرحمن الرحیم

آماده سازی جایگاه سخنرانی ومنبر

[ بحارالأنوار: ج 21 ص 387، ج 37 ص 173 و 203 و 204، ج 98 ص 298. عوالم: ج 3:15 ص 50 و 60 و 75 و 79 و 80 و 301. احقاق الحق: ج 21 ص 46. ]

از سوى دیگر، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله مقداد و سلمان و ابوذر و عمار را فرا خواندند و به آنان دستور دادند تا به محل پنج درخت كهنسال- كه در یك ردیف كنار بركه ى غدیر بودند- بروند و آنجا را آماده كنند. آنها خارهاى زیر درختان را كندند و سنگهاى ناهموار را جمع كردند و زیر درختان را جارو كردند و آب پاشیدند. سپس شاخه هاى پایین آمده ى درختان را كه تا نزدیكى زمین آمده بود قطع كردند. بعد از آن در فاصله ى بین دو درخت روى شاخه ها پارچه اى انداختند تا سایبانى از آفتاب باشد، و آن محل براى برنامه ى سه روزه اى كه حضرت در نظر داشتند كاملاً مساعد شود.

سپس در زیر سایبان، سنگها را روى هم چیدند و از رواندازهاى شتران و سایر مركبها هم كمك گرفتند و منبرى به بلندى قامت حضرت ساختند و روى آن پارچه اى انداختند. منبر را طورى بر پا كردند كه نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله هنگام سخنرانى مشرف بر مردم باشد تا صداى حضرت به همه برسد و همه او را ببینند، چنان كه در گزارش ماجراى غدیر آمده است : احدى از حاضرین غدیر خم نبود مگر آنكه آن حضرت را به چشم خود مى دید و صداى آن حضرت را به گوش خود مى شنید.

البته ربیعة بن اُمیة بن خلف كلام حضرت را براى مردم تكرار مى كرد تا افرادى كه دورتر قرار داشتند مطالب را بهتر بشنوند.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:26 - 0 تشکر 77935

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی پیامبر ص

بحارالانوار: ج 37 ص 201 تا 207. اثبات الهداة: ج 2 ص 114، ج 3 ص 558. ]

سخنرانى تاریخى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله در غدیر كه حدود یك ساعت طول كشید در یازده بخش قابل ترسیم است:

حضرت در اولین بخش سخن، به حمد و ثناى الهى پرداختند و صفات قدرت و رحمت حق تعالى را ذكر فرمودند، و بعد از آن به بندگى خود در مقابل ذات الهى شهادت دادند.

در بخش دوم، سخن را متوجه مطلب اصلى نمودند و تصریح كردند كه باید فرمان مهمى درباره ى على بن ابى طالب ابلاغ كنم، و اگر این پیام را نرسانم رسالت الهى را نرسانده ام و ترس از عذاب او دارم.

در سومین بخش، امامت دوازده امام بعد از خود را تا آخرین روز دنیا اعلام فرمودند تا همه ى طمعها یكباره قطع شود. از نكات مهم در سخنرانى حضرت، اشاره به عمومیت ولایت آنان بر همه ى انسانها و در طول زمانها و در همه ى مكانها و نفوذ كلماتشان در جمیع امور بود، و نیابت تام ائمه علیهم السلام را از خدا و رسول در حلال و حرام و جمیع اختیارات اعلام فرمودند.

در بخش چهارم خطبه، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله با بلند كردن و معرفى امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: "مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ": "هر كس من نسبت به او از خودش صاحب اختیارتر بوده ام این على هم نسبت به او صاحب اختیارتر است. خدایا دوست بدار هر كس على را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس او را دشمن بدارد، و یارى كن هر كس او را یارى كند، و خوار كن هر كس او را خوار كند".

سپس كمال دین و تمام نعمت را با ولایت ائمه علیهم السلام اعلام فرمودند و بعد از آن، خدا و ملائكه و مردم را بر ابلاغ این رسالت شاهد گرفتند.

در بخش پنجم حضرت صریحاً فرمودند: "هر كس از ولایت ائمه علیهم السلام سر باز زند اعمال نیكش سقوط مى كند و در جهنم خواهد بود". بعد از آن شمه اى از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را متذكر شدند.

مرحله ى ششم از سخنان پیامبر صلى اللَّه علیه و آله جنبه ى غضب الهى را نمودار كرد. حضرت با تلاوت آیات عذاب و لعن از قرآن فرمودند: "منظور از این آیات عده اى از اصحاب من هستند كه مأمور به چشم پوشى از آنان هستم، ولى بدانند كه خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنین و مقصرین حجت قرار داده، و چشم پوشى از آنان در دنیا مانع از عذاب آخرت نیست".

سپس به امامانِ گمراهى كه مردم را به جهنم مى كشانند اشاره كرده فرمودند: "من از همه ى آنان بیزارم". اشاره ى رمزى هم به "اصحاب صحیفه ى ملعونه" داشتند و تصریح كردند كه بعد از من مقام امامت را غصب مى كنند و سپس غاصبین را لعنت كردند.

در بخش هفتم، حضرت تكیه ى سخن را بر اثراتِ ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام قرار دادند و فرمودند: "اصحاب صراط مستقیم در سوره ى حمد شیعیان اهل بیت علیهم السلام هستند".

سپس آیاتى از قرآن درباره ى اهل بهشت تلاوت فرمودند و آنها را به شیعیان و پیروان آل محمدعلیهم السلام تفسیر فرمودند. آیاتى هم درباره ى اهل جهنم تلاوت كردند و آنها را به دشمنان آل محمد علیهم السلام معنى كردند.

در بخش هشتم مطالبى اساسى درباره ى حضرت بقیة اللَّه الاعظم حجة بن الحسن المهدى ارواحنا فداه فرمودند و به اوصاف و شئون خاص حضرتش اشاره كردند و آینده اى پر از عدل و داد به دست امام زمان عجل اللَّه فرجه را به جهانیان مژده دادند.

در بخش نهم فرمودند: پس از اتمام خطابه شما را به بیعت با خودم و سپس بیعت با على بن ابى طالب دعوت مى كنم. پشتوانه ى این بیعت آن است كه من با خداوند بیعت كرده ام، و على هم با من بیعت نموده است؛ پس این بیعتى كه از شما مى گیرم از طرف خداوند و بیعت با حق تعالى است.

در دهمین بخش، حضرت درباره ى احكام الهى سخن گفتند كه مقصود بیانِ چند پایه ى مهم عقیدتى بود: از جمله اینكه چون بیان همه ى حلالها و حرامها توسط من امكان ندارد، با بیعتى كه از شما درباره ى ائمه علیهم السلام مى گیرم حلال و حرام را تا روز قیامت بیان كرده ام، زیرا علم و عمل آنان حجت است. دیگر اینكه بالاترین امر به معروف و نهى از منكر، تبلیغ پیام غدیر درباره ى امامان علیهم السلام و امر به اطاعت از ایشان و نهى از مخالفتشان است.

در آخرین مرحله ى خطابه، بیعتِ لسانى انجام شد و حضرت فرمودند: "خداوند دستور داده تا قبل از بیعت با دست، از زبانهاى شما اقرار بگیرم". سپس مطلبى را كه مى بایست همه ى مردم به آن اقرار مى كردند تعیین كردند كه خلاصه ى آن اطاعت از دوازده امام علیهم السلام و عهد و پیمان بر عدم تغییر و تبدیل و بر رساندن پیام غدیر به نسلهاى آینده و غائبان از غدیر بود. در ضمن بیعت با دست هم حساب مى شد زیرا حضرت فرمودند: "بگوئید با جان و زبان و دستمان بیعت مى كنیم".

كلمات نهایى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله دعا براى اقراركنندگان به سخنانش و نفرین بر منكرین اوامر آن حضرت بود و با حمد خداوند خطابه ى حضرت پایان یافت.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:27 - 0 تشکر 77936

بسم الله الرحمن الرحیم

تبریک وتهنیت

[ بحارالانوار: ج 21 ص 387. امالى شیخ مفید: ص 57. ]

پس از پایان خطبه، مردم از هر سو به سمت منبر مى آمدند و خود را به پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیهما و آلهما مى رساندند، و با ایشان به عنوان بیعت دست مى دادند، و هم به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریك و تهنیت مى گفتند، و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله هم مى فرمود: "الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی فَضَّلَنا عَلى جَمیعِ الْعالَمینَ".

عبارت تاریخ چنین است: پس از اتمام خطبه، صداى مردم بلند شد كه: "آرى، شنیدیم و طبق فرمان خدا و رسول با قلب و جان و زبان و دستمان اطاعت مى كنیم". بعد به سوى پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیهما وآلهما ازدحام كردند و براى بیعت سبقت مى گرفتند و با ایشان دست مى دادند.

این ابراز احساسات و فریادهاى شعفى كه از جمعیت بر مى خاست، شكوه و ابهت بى مانندى به آن اجتماع بزرگ مى بخشید.

نكته ى قابل توجهى كه در هیچیك از پیروزى هاى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله- چه در جنگها و چه سایر مناسبتها و حتى فتح مكه- سراغ نداریم، این است كه حضرت در روز غدیر فرمودند:

"به من تبریك بگوئید، به من تهنیت بگوئید، زیرا خداوند مرا به نبوّت واهل بیتم را به امامت اختصاص داده است".

و این نشانه ى فتح بزرگ و در هم شكستن كامل سنگرهاى كفر و نفاق بود.

از سوى دیگر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به منادى خود دستور دادند تا بین مردم گردش كند و این خلاصه ى غدیر را تكرار كند:
"مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ"، تا به عنوان تابلویى از غدیر در ذهنها نقش ببندد.

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 26/9/1387 - 14:27 - 0 تشکر 77937

بسم الله الرحمن الرحیم

بیعت مردان

[ بحارالأنوار: ج 21 ص 387، ج 28 ص 90، ج 37 ص 166 و 127. الغدیر: ج 1 ص 58 و 271 و 274. عوالم: ج 3:15 ص 42 و 60 و 65 و 134 و 136 و 194 و 195 و 203 و 205. ]

براى آنكه رسمیت مسئله محكم تر شود، و آن جمعیت انبوه بتوانند مراسم بیعت را بطور منظم و برنامه ریزى شده اى انجام دهند، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله پس از فرود از منبر دستور دادند تا دو خیمه برپا شود. یكى را مخصوص خود قرار دادند و در آن جلوس فرمودند، و به امیرالمؤمنین علیه السلام دستور دادند تا در خیمه ى دیگر جلوس نماید، و امر كردند تا مردم جمع شوند.

پس از آن مردم دسته دسته در خیمه ى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله حضور مى یافتند و با آن حضرت بیعت نموده و تبریك و تهنیت مى گفتند. سپس در خیمه ى مخصوص امیرالمؤمنین علیه السلام حاضر مى شدند و به عنوان امام و خلیفه ى بعد از پیامبرشان با آن حضرت بیعت مى كردند و به عنوان "امیرالمؤمنین" بر او سلام مى كردند، و این مقام والا را تبریك مى گفتند.

برنامه ى بیعت تا سه روز ادامه داشت، و این مدت را حضرت در غدیر اقامت داشتند. این برنامه چنان حساب شده بود كه همه ى مردم در آن شركت كردند.

بسیار بجاست به قطعه ى جالبى از تاریخ این بیعت اشاره كنیم:

اولین كسانى كه در غدیر با امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت نمودند و خود را از دیگران جلو انداختند همانهایى بودند كه زودتر از همه آن بیعت را شكستند و پیش از همه پیمان خود را زیر پا گذاشتند. آنان عبارت بودند از: ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه و زبیر، كه بعد از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله یكى پس از دیگرى رو در روى امیرالمؤمنین علیه السلام ایستادند.

جالبتر اینكه عمر بعد از بیعت این كلمات را بر زبان مى راند:

"افتخار برایت باد، گوارایت باد اى پسر ابى طالب، خوشا به حالت اى اباالحسن، اكنون مولاى من و مولاى هر مرد و زن مؤمنى شده اى"!

نكته ى دیگرى كه بار دیگر چهره ى دو رویان را روشن ساخت این بود كه پس از امر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله همه ى مردم بدون چون و چرا با امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت كردند، ولى ابوبكر و عمر- با آنكه پیش از همه خود را براى بیعت به میان انداخته بودند- قبل از بیعت به صورت اعتراض پرسیدند: آیا این امر از طرف خداوند است یا از طرف رسولش "یعنى: از جانب خود مى گویى"؟ حضرت فرمود: "از طرف خدا و رسولش است. آیا چنین مسئله ى بزرگى بدون امر خداوند مى شود"؟ و نیز فرمود: "آرى حق است از طرف خدا و رسولش كه على امیرالمؤمنین است".

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.