• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 3076)
سه شنبه 24/6/1388 - 0:7 -0 تشکر 151246
|| !! اعتقاد به نحس=انكار حكمت !! ||

 
سلام

 فلان عدد نحسه

فلان روز هفته نحسه

فلان روز سال نحسه

فلان ماه نحسه

فلان رنگ نحسه

فلان تا دختر پشت سر هم نحسه

فلان تا پسر پشت سر هم نحسه

فلان حیوون نحسه

و...

از این چیزا خیلی شنیدیم و دیدیم  به خیلی هاشون هم اعتقاد دریم و درمقابلشون خیلی كارا انجام میدیم.

 

حالا یه سوال این وسط پیش میاد :

اگه نحسه پس حكمت خدا كجا چی میشه؟؟؟

اگه حكمت رو قبول داریم پس معنی كلمه نحس چیش میشه؟؟؟

 

 

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...  

 

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

سه شنبه 24/6/1388 - 0:45 - 0 تشکر 151257

با سلام به Max2000 عزیز
به نظر من این آدم ها هستن که عددها , رنگها و.... رو نحس میکنن.
اگه اون چیز براشون خوب باشه شانسه.
ولی اگه بدبیاری بیاره نحسه.
من به شما توصیه میکنم فیلم The Number 23 رو با بازی متفاوت جیم کری ببینین...

اگه بارون مياد از ابر نگامه

هنوزم يه قطره اشک توي قبر نگامه

خدا ابر رو گريه ميندازه تا گل بخنده

ميخواد بين فاصله هامون يه پل ببنده

سه شنبه 24/6/1388 - 14:16 - 0 تشکر 151415

---------------------------------------------------------------------

تقبل الله اعمالكم

سلام علیكم

یه بنده خدایی حرف قشنگی زد (درمورد عدد سیزده بود)


گفت اگه سیزده نحس باشه، امام علی (ع) كه توی سیزده رجب به دنیا اومدن


به نظر من اینا بیشتر جنبه خرافات داره....ازاعتقادات عامیانه مردم عادی كه سواد چندانی نداره نشات میگیره...

مثلا زمان پیامبر اتیش روشن میكردند به امید بارون وخیلی چیزای دیگه...

كه باز از همین نااگاهی وبی سوادی نشات میگیره كه متاسفانه بین مردم داره عادی میشه...

یه كلام ختم كلام به نظر من اعتقاد به نحس یه چیزه مضخرف میباشد

یاعلی مدد التماس دعا

 

سه شنبه 24/6/1388 - 16:43 - 0 تشکر 151454

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

تقبل الله اعمالکم

زمان و مکان دو مقوله ای هستند که مربوط به عالم ماده می باشند و همیشه در دنیا با این دو مقوله انسان دنیوی سروکار دارد.

این دو مقوله به خودی خود و به عبارت فلسفی اگر لابشرط لحاظ شوند نه حسنی دارند و نه قبحی .

به عبارت دیگر نمی توان آندو را مبارک یا شوم نام نهاد . البته این به لحاظ لابشرط اعتبار کردن زمان و مکان می باشد.

اما در عالم ماده هیچگاه این دو ( زمان و مکان ) خالی از یک متعلق واقعی نیستند. به عبارت فنی تر همواره این دو را ما به شرط شیء لحاظ می کنیم و درخارج و عالم واقع نمی توان اعتبار لابشرطی آن دو را لحاظ نمود.

حال که چنین است:

پس با توجه به متعلق آنها ، زمان و مکان هم متصف به برکت و شومی هم می شوند.

مثلاً بسیاری از مکانها هستند که به خاطر اتفاقی که در آنها رخ داده است و یا به علت وجود شخص و یا بقعه یا مکان خاصی مبارک شده اند و حضور در آنها با امتیاز و منفعت تکوینی همراه است .

یا برخی از ایام هم اینگونه هستند ،  چون به خاطر واقعه ای که در آن ایام اتفاق افتاده است موجب مبارکی آنها شده.

حال اگر این دو مورد را قبول کردیم طرف دیگر که نحسی و شومی هم هست را باید بپذیریم.

یعنی برخی مکان ها و برخی ازمنه وجود دارند که به علت پدیده ای شوم شده اند.

شاهد مثال:

همانگونه که در شرع ایام مبارکی همانند ماه رجب، شعبان، رمضان و میلاد بزرگان دین داریم ، از آن طرف هم ایام نحسی هم داریم ، همانگونه که قرآن در آیه 16 سوره فصلت به آن اشاره می کند:

فأرسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحساتٍ

نحسات جمع نحس به معنای شوم است ، قرآن صراحتاً برخی از ایام را نحس می داند.

همچنین برخی از احادیث هستند که بعضی از ایام را مانند شب های قمر در عقرب که ماه در صورت فلکی عقرب قرار می گیرد نحس می دانند و از انجام برخی امور ( مانند زناشویی) انسان را برحذر می دارند.

در مورد مکان ها هم که روشن است .

مکانها زیارتی و عبادی از برکت برخوردار هستند و برخی از مکانها هم از شومی مانند مکانی در نزدیکی مکه که واقعه اصحاب فیل در آنجا واقع شده است . طبق آداب و برخی حادیث توقف کردن در آن مکان را مبارک نمی دانند و دستور رسیده است که سریعاً از آن محل خارج شوند.

موفق باشید...

سه شنبه 24/6/1388 - 18:29 - 0 تشکر 151488

---------------------------------------------------------------------

تقبل الله اعمالكم

سلام علیكم

وای صدرای گرامی چقدر زیبا توضیح دادی من كه لذت بردم واقعا دستون درد نكنه

البته منظورم از اعتقاد به نحس مضخرفه همین اتقادات عامیانه رایج بین مردم بودست

یاعلی مدد التماس دعا

 

سه شنبه 24/6/1388 - 22:42 - 0 تشکر 151533

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

جناب امپراتور نظر لطف شماست

بنده هم معتقدم بسیاری از اموری که مردم سعد و یا نحس می دانند جنبه خرافاتی دارد.

خرافات و امور سعد از آنجهت که جنبه تکوینی دارند حتماً باید با ملاک برای ما مشخص شده باشند.

و در این زمینه دو ملاک وجود دارد یکی نقل و دیگری عقل.

و از طرف دیگر چون عقل جنبه انکاری را پوشش می دهد پس تنها راه برای پی بردن به نحسی یا سعدی چیزی همان نقل و کلام خداوند و انبیاء و ائمه اطهار است.

سه شنبه 24/6/1388 - 23:3 - 0 تشکر 151544

به نام خدا

سلام

مکس خوبم اتفاقا امشب ایت الله مکارم خوب توضیح دادن

واقعا این خرافات نباید جایی داشته باشن

چهارشنبه 25/6/1388 - 14:52 - 0 تشکر 151716

سلام

 yas_joker محترم من هم با شما موافقم. اما برخی از این ها رو تمام مردم یك جامعه قبول میكنند. یعنی اون مسئله همگانی میشه.

2fsemperatour گرامی ممنونم از مثال خوبی كه زدید. از اینگونه مثال ها ما زیاد داریم. 

sadra2554 عزیز ممنونم از توضیحات خیلی زیباتون. خیلی خوب توضیح داهد بودید.

buffun عزیز از حضور شما هم تشكر میكنم. متاسفانه اون برنامه رو من ندیدم.

البته بین توضیحات شما عزیزان این موضوع رو هم بیان كنم كه برخی از اینها از قدیم الایام در فرهنگ یك جامعه وجود داشتند كه امروزه با گسترش علم مردم و توجه كمتر به خرافات باز هم در زندگی مردم دیده میشه كه به نظر من این موضوع نشان از توجه مردم به خرافات نیست بلكه نشان از فرهنگ غنی مردم اون جامعه و توجهشون به آداب و رسوم نیاكان محسوب میشه.

این موضوع رو به این خاطر پیش كشیدم كه فكر كردم شاید با نتیجه گیری در این بحث به این فكر بیفتیم كه برخی از اداب و رسوم مثل خروج از شهر و رفتن به گشت و گذار در اولین13 سال (یا همون سیزده به در) رو ترك كنیم. كه به نظر من چون این گونه موارد با اینكه یك نوع توجه و اعتقاد به نحس محسوب میشه ولی امروزه دیگه به خاطر این اعتقادات این رسم رو اجرا نمیكنند بلكه به خاطر رعایت فرهنگ ما ایرانی هاست.

باز هم تشكر میكنم از تمام شما دوستان عزیز

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

چهارشنبه 25/6/1388 - 21:32 - 0 تشکر 151814

2باره سلام
همین عدد 13 که همه جای دنیا نحسه... توی چین خوش یمنه
یعنی این مردمن که اعتقادات رو بوجود میارن...
13 که برا من خیلی شانس اورده

اگه بارون مياد از ابر نگامه

هنوزم يه قطره اشک توي قبر نگامه

خدا ابر رو گريه ميندازه تا گل بخنده

ميخواد بين فاصله هامون يه پل ببنده

چهارشنبه 25/6/1388 - 23:27 - 0 تشکر 151837

به نام خدا

سلام

اینم یک لینک مرتبط با بحث شما

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 26/6/1388 - 16:26 - 0 تشکر 151979

سلام

باز هم تشكر میكنم از تمام عزیزانی كه در این بحث شركت داشتند.

 yas_joker عزیز از اینگونه موارد زیاد دیده میشه. خودم دیدم كه میگن فلاان حیوون نحسه ولی جاهای دیگه میگن اون حیوون خوش یمنه و توی خونه هاشون همون حیوون رو نگهداری میكنند

خانم goolha از شما هم ممنونم به خاطر توجهتون به بحث. اون بحثتون هم بحث جالبی بود كه من تاحالا ندیده بودمش.

به آینده امیدوار باشیم كه همیشه روشنه...

♫♫ باغچه ♫♫(کلیک کنید)

هر آمدنی رفتنی هم دارد...

ولی ایکاش رفتن ها زیباتر از آمدن ها بودند.....

خدانگهدار همگی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.