• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 553)
پنج شنبه 5/6/1388 - 10:25 -0 تشکر 146760
با یاران امام

نویسنده: سید مصطفی علامه مهری

جای تردید نیست که امام مهدی (عج) این رهبر الهی برای اجرای برنامه های نهضت جهانی خود علاوه بر دیگر اسباب و عوامل، نیاز به یارانی عاشق، متحد، باوفا، مؤمن، شجاع، فهیم و مخلص دارد؛ چرا که تجربه تاریخی نشان داده هیچ رهبر و مصلح اجتماعی بدون داشتن یارانی وفادار نتوانسته است اهداف خویش را محقق سازد. در طول تاریخ، بسیار شاهد بوده ایم که رهبرانی شایسته و توانمند تنها به دلیل نداشتن یارانی همدل و همراه از حرکت اصلاحی خود باز ایستاده اند.
هر یک از یاران آن حضرت نیز قوه ی چهل مرد را دارا و از نظر صلابت همچون پاره های آهن هستند. اینها نشانگر آن است که حضرت جنگ سختی در پیش خواهند داشت و اگر کارها با معجزه تمام می شد دیگر نیازی به یارانی با چنین قدرت جسمانی و صلابت و شجاعت نبود. در حالی که روایات به ما می فهمانند که کار حضرت حجت (ع) سخت تر از کار جدش رسول خدا (ص) خواهد بود؛ زیرا مردمی که در برابر پیامبرخدا ایستاده بودند افراد جاهلی بودند که سنگ و چوب و... می پرستیدند ولی جاهلانی که در مقابل امام عصر(ع) می ایستند کسانی هستند که قرآن به دست می گیرند و با تأویل کردن آیات قرآن و متمسک قرار دادن آن با حضرت می جنگند. لذا باید ایشان یاورانی باهوش داشته باشد که مانند یاوران حضرت امیر(ع)در جنگ صفین فریب مکرها و حیله های دشمن را نخورند.
در اینجا ما به بعضی از خصال یاوران آن حضرت که از قرآن کریم و روایات معصومین (ع) رسیده، اشاره می کنیم. تا این عزیزان را بهتر بشناسیم و الگوی راه خود قرار دهیم و اوصاف و ویژگی های آنها را در راه خودسازی خویش به کار گیریم تا زمینه ساز حضور حضرتش شویم و از جمله اصحاب و یاوران آن عزیز قرار گیریم.
 ان شاءالله

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:27 - 0 تشکر 146761

1-پیشگامان در کارهای خیر


یکی از اوصاف و ویژگی های «عبادالرحمن» اقدام در کارهای خیر است. آنها نه تنها در کارهای خیر وارد می شوند و از انجام کارهای نیک بهره مند می گردند، از خداوند نیز می خواهند که آنها را امام و پیشوای نیک اندیشان و نیکوکاران قرار دهد. قرآن کریم ضمن شمارش دوازده صفت از اوصاف «عبادالرحمن» می فرماید: یکی از اوصاف آنها این است که از خداوند می خواهند آنها را از رهبران و پیشگامان راه خیر قرار دهد: از این رو یکی از اوصاف یاران حضرت مهدی (ع) سبقت گرفتن در کارهای خیر است.
چنان که امام صادق (ع)در تفسیر آیه ی 148 سوره ی بقره که می فرماید:
پس در کارهای خیر بر یکدیگر پیشی گیرید.هرجا باشید، خداوند همه ی شما را حاضر می کند و می گویند:
منظور از خیرات «ولایت» است و منظور از «یأت بکم الله جمیعاً»، 313 تن از یاران قائم (ع) هستند. به خدا سوگند! در یک لحظه همچون قطعات ابر پاییزی گرد شمع وجود حضرتش جمع می شوند و به خدا قسم «امه ی معدوده ی»(ذکر شده در قرآن) آنها هستند.

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:28 - 0 تشکر 146763

2-دارای شخصیتی بی نظیر

شخصیت انسان...که برگرفته از مجموعه ی عوامل اعتقادی، اجتماعی، وراثتی و... است سبب می گردد تا هر فردی در درجه ی خاصی از مکانت اجتماعی و موقعیت دینی قرار گیرد و مجموعه ی رفتارهای عملی انسان نیز از این شخصیت ریشه می گیرد.
لذا امیر مؤمنان(ع)در اشاره به شخصیت منحصر به فرد یاران حضرت مهدی (ع) می فرماید:
آنان به مقامی رسیده اند که نه گذشتگان بر آنان پیشی گرفته اند و نه آیندگان به مقام والای آنان می رسند.(2)
برخی از آنان به مقامی می رسند که با ابرهای آسمان از مکانی به مکان دیگر سیر می کنند.(3)بعضی دیگر زمین بسان طوماری در زیر پایشان در هم پیچیده می شود (طی الارض) و آنان مسافت طولانی را در مدتی کوتاه می پیمایند.

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:31 - 0 تشکر 146764

3-ایمان یاوران مهدی (ع)


بنابر آنچه از قرآن کریم و روایات معصومین به ما رسید، ایمان نیز مانند بسیاری از حقایق دیگر دارای رتبه و درجه است؛ لذا مؤمنان به نسبت علم و معرفت و یقینی که نسبت به حقیقت دین-به ویژه ذات باری تعالی- پیدا می کنند دارای درجات مختلفی هستند (والمؤمنون و المؤمنات بعضهم أولیاء بعض) لذا هرچه پایه ی یقین فرد قوی تر باشد و کمتر شک و تردید در قلب او راه یابد دارای ایمانی قوی تر است و از رتبه و ارزشی والاتر برخوردار خواهد بود.
یاوران امام مهدی (ع) به درجه ای از ایمان رسیده اند که هیچ شکی در دلشان راه نمی یابد:
مردانی هستند فولاد دل که همه ی وجودشان یقین به خداست و هیچ شکی دردلشان راه نمی یابد، مردانی سخت تر از صخره ها...(4)
با معرفت، به خدا ایمان آورده اند، و ایمان به خدا در اعماق جانشان نفوذ کرده است. امام صادق (ع)درروایتی، ضمن بیان اوصاف آنان، شیعیان را به الگو گرفتن از آنان سفارش می کند:
...پس مبادا به راست و چپ روی آوری که به خدا سوگند امر روشن است. به خدا سوگند!اگر اهل آسمان و زمین همدست شوند که این امر را از جایگاهی که خداوند آن را قرار داده، جدا سازند نخواهند توانست و چنانچه هه ی مردمان کفر ورزند تا جایی که هیچ کس نماند، خداوند کسانی را خواهد آورد که شایستگان باشند. سپس فرمود: آیا نمی شنوی که خداوند می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، هر کدام از شما که از دین روی گردانید، پس به زودی خداوند قومی را که آنها را دوست می دارد و آنها نیز خدا را دوست می دارند و با مؤمنان فروتن و با کافران سر سخت اند، به نصرت اسلام بر می انگیزد...»(5) (تا آخر آیه را تلاوت فرمود) و در آیه ی دیگر فرمود: «پس اگر این قوم به آن کفر ورزند، همانا قومی را که هرگز به آن کافر نشوند، بر آن می گماریم.» سپس حضرت فرمود: «اهل این آیه، همان کسانی اند که در آیه ی قبل بودند.»
در آیه ای که امام صادق (ع) آن را تلاوت فرموده اند، اوصاف مؤمنانی که باید این رسالت بزرگ را انجام دهند، چنین بیان گردیده است:
1-آنها به خدا عشق می ورزند و جز به خشنودی او نمی اندیشند: «یحبهم و یحبونه»؛
2-در برابر برادران دینی شان خاضع و فروتن هستند؛«أذله علی المؤمنین»؛
3-برای بسط عدل و اجرای فرامین الهی همواره در راه جهاد فی سبیل الله هستند: «یجاهدون فی سبیل الله»؛
4-برای نابودی کافران و برچیدن بساط ستمگران، کوشا هستند و از هیچ ملامتی پروا ندارند: «ولایخافون لومه لائم».
این صفات پسندیده که از اعتقاد به خدا و ایمان به مقصد نشأت گرفته، از آنها انسان هایی ساخته است که در شکستن سنت های نادرست -که اکثر مردان بدان ها پایبندند و مخالفان خود را به استهزا می گیرند - پروایی ندارند. بسیاری را می شناسیم که صفات ممتازی دارند، اما مقابل غوغای محیط و هجوم افکارعوام و اکثریت منحرف، بسیار محافظه کار و ترسومی گردند و در مقابل آنها میدان را خالی می کنند. در حالی که برای یک رهبر سازنده و افرادی که برای اجرای افکار او وارد میدان می شوند، قبل از هر چیز چنین شهامتی لازم است. عوام زدگی، محیط زدگی و مانند آن، که همه نقطه ی مقابل این امتیاز عالی روحی هستند، سد راه بیشتر اصطلاحات محسوب می گردند. آری به دست آوردن این امتیازات و موقعیت ها در هر درجه که باشد، علاوه بر کوشش خود فرد، مرهون فضل خداوند است که به هر کس بخواهد و شایسته بیند عطا می کند.(6)

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:32 - 0 تشکر 146766

4-برپا دارندگان نماز


درباره ی اصحاب صاحب الامر(ع)می خوانیم:
برخی از آنان شب را نخوابند وزمزمه ی نماز و مناجات شبانه شان همچون صدای زنبوران عسل فضا را آکنده سازد.(7)
آری، با یاد خدا و برپایی نماز، جان و دلشان را روشن نموده اند: «کأن قلوبهم القنادیل»(8)و چهره ی ظاهریشان نمایانگر سیرت پاک درونیشان است:
سجده ها در پیشانی آنها اثر گذارده است. آنان شیران روز و پارسایان شبند.(9)
و به فرموده ی قرآن:
نشانه ی آنها در صورتشان از اثر سجده، نمایان است(10)

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:33 - 0 تشکر 146767

5-پرداخت کنندگان زکات

زکات نیز، همچون نماز، نشانه ی بارز یک مسلمان واقعی است: «ویؤتون الزکاه». همچنان که یک مسلمان از اقامه نماز به رشد و کمال و معراج می رسد از طریق پرداخت زکات نیز به این مقامات می رسد: «خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها»(11)؛ چرا که زکات، انسان را از بخل و دنیا پرستی و رذائل اخلاقی پاک می کند، و نهال نوع دوستی، سخاوت، رعایت حقوق دیگران به ویژه فقرا، مستمندان و درماندگان را در نهاد او پرورش می دهد و با پرداخت زکات زمینه ی فساد را در جامعه از بین می برد. لذا امام صادق (ع) می فرماید:
کسی که یک قیراط از زکات را نپردازد نه مؤمن است و نه مسلمان و نه ارزشی دارد.(12)
لذا یکی از اوصاف بارز اصحاب امام زمان (ع) که از برگزیدگان شاگردان مکتب وحی بوده و الگوی راستین رهپویان طریق انبیا و اولیا هستند، پرداخت زکات است. بنابراین بعد از استقرارحکومت عدل جهانی حضرت مهدی (ع) اولین اقدام آنها اقامه ی نماز وادای زکات و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:36 - 0 تشکر 146768

6-امر کنندگان به معرفو و پیکار کنندگان با منکر

امام باقر(ع)درباره ی این واجب الهی می فرمایند:
آن، طریقه و راه انبیا و سیره و روش نیکان است؛ فریضه ای که در زیر سایه ی آن دیگر واجبات به انجام می رسد، راه ها امن، و کسب و کارها حلال می شود و حقوق افراد داده می شود و زمین آباد می شود واز دشمنان انتقام گرفته می شود و امور دین و دنیای مردم راست می گردد».(13)
رسالت حضرت مهدی (ع) و یاران او، احیای دین خدا و اتمام رسالت انبیا و اولیا و مبارزه با بدعت ها و پاک ساختن زمین از وجود ظالمان و فاسدان است و شاید همه ی این رسالت را در دو کلمه بتوان خلاصه کرد؛ اجرای قسط و عدل:البته این رسالتی است که همواره بر دوش همه ی مؤمنان بوده و هست، اما در وجود حضرت حجت (ع) و یارانش عینیت کامل می یابد.
امام صادق (ع)در تفسیر آیه ی:
همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه ی کارها از آن خداست.(14)
می فرماید:
خداوند به وسیله ی مهدی (ع) و اصحاب او، مشرق ها و مغرب های زمین را به تصرف در می آورد، دین را آشکار می سازد، بدعت ها و باطل را از بین می برد، همچنان که سفیهان حق را میرانده بودند، تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود.آنها امر به معروف و نهی از منکر خواهند نمود و عاقبت کارها به دست خداست.(15)

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


پنج شنبه 5/6/1388 - 10:38 - 0 تشکر 146770

پی نوشت :

1-البرهان؛ج2،ص22.
2-معجم أحادیث الأمام المهدی،ج3،ص100.
3-حلیه ی الأبرار،ج5، ص 312،ح6؛ المحجه ی، ص21.
4-مجلسی،محمدباقر،بحارالانوار،ج52،ص308.
5-سوره ی مائده(5)آیه54.
6-تفسیر نمونه، ج4، ص 416.
7-بحارالانوار،ج52،ص308.
8-همان.
9-صافی گلپایگانی، لطف اله،منتخب الأثر، ص486.
10-سوره ی فتح(48)آیه ی 29.
11-همان، آیه ی 103.
12-وسائل الشیعه، ج6،ص20،ب4،ح9.
13-وسائل الشیعه، ج11، ح6، ب1.
14-سوره ی حج(22)آیه ی 41.
15-المحجه،ص143.


منبع:مجله راه قرآن شماره 22

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


چهارشنبه 1/6/1391 - 11:44 - 0 تشکر 523149

اشاره:

همواره بیماردلان و باطل جویان در پی تأویل آیات متشابه قرآن حكیم بوده‌اند تا آنها را به دلخواه خود برای توجیه آراء فاسد و عقاید نادرستشان به كار برند، اما خداوند در هر زمان حجت معصومی دارد كه تأویل درست آیات را بیان نموده، و از گمراهی مردم جلوگیری می‌كند. آیات قرآن را باطنی است و بطن آن را بطنی دیگر و آنرا ظاهری است و ظاهرش را ظاهری دیگر؛ همانا آیه‌ای اولش دربارة چیزی خواهد بود و آخرش مربوط به چیزی دیگر؛ در عین حالی كه سخن متصل و پیوسته‌ای است كه بر چند وجه می‌گذرد.
مطابق فرمودة خداوند تبارك و تعالی، تأویل آنرا جز خداوند و راسخان در علم، هیچ كس نمی‌داند؛ و امامان امت(ع) كه همان راسخان در علم می‌باشند فرموده‌اند: ما آن‌را می‌دانیم.
در دومین قسمت این مجموعه مقالات توجه شما را به تأویل آیة شریفه‌ای از قرآن كریم دربارة گردآمدن یاران پیشگام امام غایب(ع) در نخستین لحظات ظهور آن حضرت(ع) در مكه جلب می‌كنیم.
خداوند متعال در آیة 148 سورة مباركة بقره می‌فرماید:فاستبفوا الخیرات أینما تكونوا یأت بكم الله جمیعاً.
پس به كارهای نیك پیشی گیرید، هركجا باشید خداوند همة شما را خواهد آورد.
حضرت ابوجعفر، امام باقر(ع) در ذیل این ایه می‌فرمایند:
قسم به خدا قائم(ع) را می‌نگرم، در حالی كه به حجرالاسود تكیه‌زده سپس حق خویش را از خداوند می‌خواهد، آنگاه می‌گوید: ای مردم! هركس دربارة خداوند با من محاجّه كند، پس من نزدیك‌ترین افراد به خداوند هستم، ای مردم! هركس دربارة آدم با من محاجّه كند، پس من نزدیك‌ترین كسان به آدم هستم، ای مردم هركس در مورد نوح با من محاجّه كند، پس من نزدیك‌ترین افراد به نوح می‌باشم، ای مردم! هركس دربارة ابراهیم با من محاجّه نماید، پس من نزدیك‌ترین اشخاص به ابراهیم هستم، ای مردم! هركس دربارة موسی با من محاجّه كند، پس منم نزدیك‌ترین كسان به موسی، ای مردم! هرآنكه دربارة عیسی با من محاجّه نماید، پس من نزدیك‌ترین افراد به عیسی می‌باشم، ای مردم! هركس دربارة رسول خد(ص) با من محاجّه كند پس منم نزدیك‌ترین افراد به رسول خدا(ص). ای مردم! هرآنكه دربارة كتاب خدا با من محاجّه كند، پس منم نزدیك‌ترین كسان به كتاب خداوند. سپس به مقام ابراهیم خواهد رفت، دو ركعت نماز می‌گذارد و حقّش را از خداوند طلب می‌كند.
... پس نخستین كسی كه با او بیعت كند جبرئیل است، سپس آن سیصد و سیزده مرد بیعت كنند و هركدام از ایشان پیش از آن هنگام بیرون از منزل بوده به مقصد (به آن حضرت(ع)) خواهد پیوست، و هركس كه در سفر نبوده از بستر خوابش مفقود خواهد شد و آن فرمودة خداوند است:
فاستبقوا الخیرات أینما تكونوا یأت بكم الله جمیعاً.1
امام(ع) فرمودند:خیرات، ولایت است، و ‍[خداوند] در جای دیگر فرموده: و چنانچه عذاب را از آنان تا هنگام معینی [افراد معدودی] به تعویق اندازیم2 و ایشان اصحاب قائم(ع) هستند [به خدا سوگند] در یك ساعت نزد او جمع می‌شوند.3
در روایت دیگری آن حضرت(ع) می‌فرمایند:و به خدا سوگند سیصد و سیزده مرد كه پنجاه زن نیز در میان آنها هست؛ خواهند آمد، بدون وعدة قبلی و همچون ابرهای پاییزی پی‌درپی در مكّه جمع می‌شوند، و این است آیه‌ای كه خدای تعالی فرماید: «هركجا باشید خداوند همة شما را خواهد آورد محققاً خدا بر هر چیز تواناست»، پس مردی از آل محمد(ع) می‌گوید: این است آن آبادی كه اهلش ستم پیشه‌اند، سپس او با آن سیصد و ده و چند نفر كه بین ركن و مقام با او بیعت می‌كنند، در حالی‌كه عهد پیغمبر(ص) و پرچم و سلاح آن حضرت با اوست، با وزیرش از مكه بیرون می‌آیند و نام و فرمان آن جناب، از سوی آسمان، در مكه، ندا می‌شود، به طوری كه تمامی اهل زمین آنرا می‌شنوند.4
در روایت دیگری از امام صادق(ع) به نقل از ابابصیر برخی از مشخصات آن افراد نیز آمده است:
... پس اینها سیصد و سیزده مرد هستند، به شمار اهل بدر. خداوند در یك شب ایشان را در مكه جمع خواهد كرد، و آن شب جمعه است. پس صبح آن شب همة آنها در مسجدالحرام خواهند بود، هیچ‌یك از آنان عقب نمی‌ماند، و در كوچه‌های مكه پراكنده می‌شوند و در پی فراهم كردن منازلی برای خود می‌روند، اما اهل مكه آنان را ناشناس می‌بینند، زیرا كاروان خاصی را ندیده‌اند كه از شهر معینی به قصد حج یا عمره و یا تجارت آمده باشد. لذا به یكدیگر می‌گویند: امروز ما گروهی را می‌بینیم كه پیشتر ندیده‌ایم، و اهل یك شهر نیستند، و از بادیه‌نشینان هم نمی‌باشند، و نه شتری با آنان هست و نه مركبی. در همین حال كه از وضع آن گروه به تردید افتاده‌اند، مردی از بنی مخزوم می‌آید و مردم را عقب می‌زند تا به نزد رئیسشان می‌رسد، و می‌گوید: من دیشب خواب عجیبی دیده‌ام كه از آن ترسانم و دلم از آن لرزان است. رئیس به او می‌گوید: خوابت را تعریف كن. و او چنین بیان می‌كند: دیدم انبوهی آتش از آسمان كنده شده و آنقدر پایین آمد تا اینكه بر كعبه فرود آمد، در آن نگریستم دیدم ملخ‌هایی است با بال‌هایی سبز مانند چادر، مقدار زیادی دور كعبه طواف كردند، سپس به سوی مشرق و مغرب به پرواز درآمدند، به هر شهری رسیدند آن را آتش زدند، و هر دژی را ویران ساختند. پس از این خواب من دل‌پریش و ترسان از جای جستم و بیدار شدم. مردم به او می‌گویند: همین‌ها را در خواب دیده‌ای، بیا نزد اقرع برویم تا خوابت را تعبیر كند. اقرع، مردی از خاندان ثقیف است، نزد او می‌روند، آن مرد خوابش را تعریف می‌كند، و اقرع پاسخ می‌دهد: خواب عجیبی دیده‌ای، و البته دیشب یكی از سپاهیان خداوند بر شما وارد شده‌اند كه نمی‌توانید آنها را از خود برانید، مردم می‌گویند: امروز ما چیز عجیبی دیده‌ایم، و ماجرای آن گروه را برای اقرع بیان می‌كنند، سپس از نزد او بیرون می‌آیند و در صدد یورش بردن به آن گروه برمی‌ایند در حالی‌كه خداوند دل‌هایشان را از رعب و ترس آنان پُر كرده‌است. آنگاه وقتی برای انجام آن كار با هم مشورت می‌كنند، بعضی از آنها به دیگران می‌گویند: در این كار عجله مكنید زیرا كه این گروه هنوز عمل ناشایستی نسبت به شما مرتكب نشده و خلافی آشكار نكرده‌اند، و شاید كسی از آنان منسوب به یكی از قبایل شما باشد، پس چنانچه شری از ایشان برایتان معلوم گشت، آنوقت شما دانید و آنها. از این گذشته ما این گروه را اهل عبادت می‌بینیم، و آثار خوبی را در چهره‌هایشان مشاهده می‌كنیم، و ایشان در حرم خداوند هستند كه هركس در آن داخل گشت روا نیست به او صدمه بزنند، مگر اینكه خلافی از او صادر شود، كه موجب جنگیدن با ایشان گردد.
در اینجا مخزومی ـ كه رئیس و رهبر آنهاست ـ می‌گوید: ما ایمن نیستیم از اینكه اینان نیروی كمكی در پشت سر نداشته باشند كه چنانچه به ایشان پیوندند مقصودشان آشكار گردد و كارشان بالا بگیرد، پس حالا كه هنوز شمارةشان اندك و در دیار غربت هستند آنان را سركوب كنید پیش از آنكه نیروی كمكی آنها برسد، زیرا اینها به مكه نیامده‌اند مگر برای اینكه در آتیة نزدیك امر مهمی داشته باشند. و من تعبیر خواب دوست شما را جز حق نمی‌دانم. بنابراین تا می‌توانید شهرتان را از آنان خالی كنید.
كسی از میان مردم می‌گوید: اگر كسانی كه به اینان ملحق خواهند شد، مانند همین‌ها باشند ترسی از ایشان بر شما نیست، زیرا كه نه اسلحه‌ای با خود دارند و نه مركب‌های سواری، و نه پناهگاه و دژی كه به آن پناه برند. اینها جمعی هستند غریب كه چیره شدن بر آنان سهل و آسان است و چنانچه لشكری برای آنان آمد، به پا خواهید خاست و هم اینان و هم آنان را همچون آب خوردنی كه به تشنه لبی داده شود، همه را از پای درمی‌آورید.
پس (مردم مكه) پیوسته چنین حرف‌هایی را می‌زنند تا اینكه شب دامن خویش را بر مردم می‌گستراند. سپس خداوند خواب را بر گوش‌ها و چشم‌هایشان مستولی می‌نماید، و پس از جدا شدنشان از یكدیگر جمع نخواهند شد تا آنگاه كه حضرت قائم(ع) قیام فرماید. (البته اصحاب حضرت قائم(ع)) با یكدیگر ملاقات می‌كنند، انگار كه از یك پدر و مادر هستند، و اگر از هم جدا شوند شب هنگام خواهد بود و باز، روز با هم ملاقات خواهند داشت، و این است تأویل این آیه:پس به كارهای نیك سبقت گیرید هركجا باشید خداوند همة شما را خواهد آورد.»5
ابوبصیر می‌گوید: عرضه داشتم: فدایت گردم آیا در آن هنگام جز آنها هیچ مؤمنی بر روی زمین نیست؟
امام(ع) فرمودند: چرا، ولی اینها جمعیتی هستند كه با پیدایششان خداوند حضرت قائم(ع) را ظاهر خواهد كرد، و اینان نجبا و قضات و حكّام و فقهای در دین می‌باشند، دل‌ها و پشت‌هایشان مسح می‌گردد پس هیچ حكمی برایشان مشتبه نخواهد شد.6

پی‌نوشت‌ها:

٭ سیمای حضرت مهدی(ع) در قرآن، سید هاشم بحرانی، ترجمة سیدمهدی حائری قزوینی، با تلخیص.
1. تفسیر قمی، ج 2، ص 205.
2. سورة هود(11)، آیة 8.
3. الكلینی، روضة الكافی، ص 313.
4. تفسیر عیاشی، ج 1، ص 65.
5. الطبری (الآملی)، محمد بن جریر، دلائل الإمامة، ص 307.
6. همان.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.